De snelle groei van Fairtrade v19 PZC Zaterdag 27 oktober 2007 Van 25 oktober tot en met 3 november is het Max Havelaar Fairtrade-week. De organisatie wil door de Fairtrade-week consumenten bewust maken van het belang van eerlijke handel voor boeren en ar beiders in de ontwikkelingslanden en ze stimuleren om Max Havelaar gecertificeerde producten te ko pen. Bert Koenders, minister van Ontwikkelingssamen werking, opent de week. Programamaakster Floor- tje Dessing zal in verschillende tv-programma's ver tellen over haar rol als ambassadrice voor het merk. In supermarkten zijn acties rond de producten met het keurmerk. Fairtrade-week bananenland hoger ligt dan de commerciële marktprijs. „Ik ver kocht mijn bananen aan de grote bedrijven en kreeg daar een slechte prijs voor. Nu ik me heb aan gesloten bij El Guabo krijg ik een veel betere prijs", zegt Luis Loja (42). De trotse eigenaar van twee hec tare vol bananenplanten kan nu, dankzij dat extra geld, zijn kinderen naar school sturen. „Fairtrade heeft mijn leven veranderd. Ik voel me erkend als kleine boer en leef in waardigheid." Om lid te worden van El Guabo moeten de boeren hun personeel een vastge steld minimumloon betalen. Daarnaast moeten ze milieuvriendelijk telen. Ze mogen maar op beperkte schaal bestrijdingsmidde len gebruiken. De boeren die ook nog eens het stempel 'ecologisch' willen hebben, mogen hele maal geen chemische middelen gebruiken. „We wijzen best vaak boeren af, die lid willen wor den van de coöperatie. Maar dan zeggen wij: zorg eerst maar dat je je plantage op orde hebt", zegt Lianne Zoetewij (33) uit Goes. Zoetewij is algemeen manager bij El Guabo. Ze belandde jaren geleden via een ontwikkelingsorganisatie in Ecuador en be stiert nu het kantoor van de coöperatie. Bovenop de Fairtrade-prijs komt nog een vast be drag, het zogenoemde premium (1,75 dollar per doos). Dat bedrag wordt niet individueel aan de boeren uitgekeerd, maar wordt door de coöperatie besteed aan sociale projecten, zoals een gemeen schappelijke ziektenkostenverzekering. Zoetewij: „We betalen ook mee aan een school voor geeste lijk gehandicapte kinderen, een dokterskliniek en een project voor gratis schoolspullen. De boeren in de coöperatie beslissen in een algemene vergade ring waar het geld heen gaat." El Guabo, nu goed voor 0,85 procent van de Ecuado- riaanse bananenexport, wil groeien. „We willen een pain in the ass worden voor de grote jongens zoals Dole en Del Monte." Daarvoor moet de vraag naar Fairtrade-bananen uit Europa en de VS wel verder toenemen. Want ondanks het feit dat die vraag de afgelopen jaren al sterk gegroeid is, heeft El Guabo meer bananen dan het onder de Fairtrade-labels aan de Westerse supermarkten kan slijten. Het na c< Ecuador Lianne Zoete wij verruilde het Zeeuwse Goes voor Equadoraanse bananen. infographic. BV bron. ANP deel van Fairtrade is duidelijk: de prijs die de westerse consument in de supermarkt moet betalen voor een Fairtrade-banaan, ligt vaak een stuk hoger dan die van een 'gewone' banaan. Bananenplukker Victor heeft wel een voorkeur. Als hij dan toch elke dag trossen van zestig kilo moet sjouwen, doet hij dat het liefst op Fairtrade-planta- ges. „Ik word er beter behandeld en beter betaald. En er worden niet de ergste bestrijdingsmiddelen gebruikt. Misschien dat de jeuk dan overgaat." De verkoop van Fairtrade-producten in Nederland stijgt de laatste jaren gestaag. Tussen 2005 en 2006 nam bijvoorbeeld de verkoop van fruit met het Fairtrade-label, het keurmerk van Max Havelaar, met ruim 20 procent toe. Directeur Coen de Ruiter: „We hebben de tijdgeest nu mee. Mensen gaan beseffen dat Fairtrade werkt. Ook supermarkten zien het steeds meer zitten." Het huidige aandeel van voor Fairtrade gecertificeerde pro ducten op de wereldmarkt is echter nog geen procent. Max Havelaar probeert daarom steeds meer producten onder het Fairtrade-keurmerk in de winkels te krijgen: naast koffie en bananen zijn dat inmiddels bijvoorbeeld ook wijn, ananassen en sperziebonen. Max Havelaar is niet de inkoper van die producten. Dat deel wordt verzorgd door commerciële be drijven. Max Havelaar gaat wel over het toekennen van het keurmerk en de promotie daarvan. Volgens vrijhandelseconomen als de vorig jaar overleden Mil ton Friedman zou Fairtrade funest zijn voor de economie: het verstoort het natuurlijke evenwicht van vraag en aanbod. De Ruiter: „Wij hebben nog niet geconstateerd dat mensen meer gaan produceren als ze een betere prijs krijgen. Eerder minder, omdat ze investeren in kwaliteit. De voornaamste valkuil is te snelle groei. Je moet er voor blijven zorgen dat je organisatie er klaar voor is. Vooral ook in de landen van herkomst." Emilia Ferreira, woordvoerster voor de bananengi- gant Chiquita, vindt Fairtrade 'een waardevol voor beeld van ethische productie'. Maar ze wijst er ook op dat Chiquita al haar bananenplantages laat certifice ren door het Rainforest Alliance-keurmerk, een onafhan kelijke non-profit organisatie die kijkt naar milieuaspecten, maar ook naar sociale omstandigheden op de plantages. Naar de prijzen die de bananenboeren krijgen, kijkt dat keur merk niet. Ferreira: „De aanpak van Chiquita verschilt van Fairtrade-projecten omdat we ons ervan verzekeren dat er, zowel bij grote als kleine bananenproducenten, milieu- en so ciale standaarden worden gehandeerd, zonder dat we betrok ken raken bij de prijs, distributie en marketing van bananen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 91