v17
PZC Zaterdag 27 oktober 2007
foon. Vroeger sleepte hij zijn fax overal
mee naartoe, zodat hij altijd contact kon
hebben met Ineke, zijn 'anker' en grote lief
de, met wie hij niet vaak samen is. „Ik
vraag me iedere dag af of het de moeite
waard is. Als je van iemand houdt, kun je
niet anders. Ie staat op, je gaat doen wat je
doet, je gaat moe naar bed. Ik denk echt
dat ik bij toeval in dit medium gevallen
ben. Toen ik het vond, dacht ik: 'dit is het'.
Deze rails moet ik volgen. De liefde ook.
Dan zit je op twee rails. Dat is hartver
scheurend."
Zijn leven zegt ook veel over hoe zijn
vrouw is, zegt hij. Die kan hem niet mis
sen, maar doet dat toch. Waarom dan toch
nog dat heilig vuur als je 63 bent en het
hebt gemaakt? „Werk houdt je bij de maat
schappij en in de wereld. Ik ben in hon
derd landen geweest, ben dertien keer met
de Concorde over de oceaan gevlogen, en
ik vind dat er nog zoveel meer is. Het le
ven is te mooi voor woorden."
Het zeemansbloed zit in hem, zegt hij. Al
op zijn 15e liep hij van huis weg om aan te
monsteren op de grote vaart. „Het toeval
heeft een grotere rol gespeeld in mijn le
ven dan carrièreplanning. Het leven heeft
zulke verrassende wendingen. Het is een
stroom waarop je weggevoerd wordt. Er is
geen dag hetzelfde. Elke dag moet ik een
strak schema aanhouden, anders is het een
rommeltje."
Misschien is het ook wel omdat hij nog
steeds gevraagd wordt. Hij slaagde waar ve
len falen. Hij houdt zich nu al bijna drie de
cennia staande in Hollywood, en telkens
komt er weer een 'reddingsboei' die hem
nog wat langer vasthoudt in het wereldje.
„Er zijn in mijn leeftijdsgroep niet zo veel
acteurs die kunnen spelen wat ik kan,
maar het is zo langzamerhand bijna onmo
gelijk om het nog te maken daar. De regels
zijn streng. Een werkvergunning is een
must in de VS. Het is niet meer het land
van de kansen. Als er geld met je te verdie
nen is, dan ben je even gewild. Je ligt er
ook zo weer uit"
Toen hij naar de VS ging, was hij
al in de 30. Hij zette alles op alles
om accentloos 'Amerikaans' te
spreken, zodat hij niet alleen bui
tenlanders zou kunnen spelen. Had goede
agenten, wilde altijd werken, en verder is
het succes toeval, zegt hij.
„Het is ook mijn ervaring dat wat je niet
doet, bepaalt wat je wél kunt doen. Ik was
in New York om te praten over Das Boot.
Ik vond het script niet zo geweldig. Dus
dat ging niet door. In de tijd die daardoor
vrijkwam, is Blade Runner opgenomen." In
die film speelt Rutger Hauer Roy Batty,
een opgejaagde robot die meer tijd wil om
te leven, en meer de held van de film is
dan blade runner Harrison Ford.
Blade Runner was 'een keerpunt', omdat
het hem succes bracht aan het begin van
zijn Amerikaanse carrière. Dat was vijfen
twintig jaar geleden. Deze maand kwam
Rutger Hauer
Geboren: 23 januari 1944 Ge
trouwd met Ineke. Hij heeft een
dochter uit zijn eerste huwelijk,
en een kleinzoon. Woont in
Beetsterzwaag, Friesland.
Hij begon zijn carrière als toneel
speler bij de Noorder Compag
nie, een klein theatergezelschap
in Friesland. Brak door met de
rol van Floris in de gelijknamige
tv-serie uit 1969. Maakte naam
met de films Turks Fruit en Sol
daat van Oranje. Vertrok naar de
VS omdat hij een internationale
filmcarrière ambieerde.
De films Nighthawk (1981en
Blade Runner (1982) gaven hem
vaste grond onder de voeten in
Hollywood. Hij heeft in meer
dan honderd films gespeeld, van
B-films tot kaskrakers.
Zijn liefdadigheidsstichting
Starfish Association zet zich in
voor aidsbewustwording en richt
zich met name op zwangere
vrouwen en kinderen.
Sinds kort ligt zijn autobiografie
in de winkel. Die schreef hij sa
men met Patrick Quinlan en Mo
nique Brandt. Het boek is opge
dragen aan Marius, de overleden
broer van zijn vrouw Ineke en
zijn beste vriend. Autobiografie is
uitgegeven door Forum en kost
19,95 euro.
Blade Runner: The Final Cut, een herziene
versie van de sciencefictionfilm uit in de
VS. „Hoe kun je dat nou verzinnen, dat
een film zo populair is. Het was een heel
rare, unieke en tijdgebonden film. Het zal
nooit meer zo gebeuren, veel te duur."
Zeifis Hauer verslingerd aan film, maar
zijn kleinzoon Leandro (19) ziet hij liever
niet dezelfde weg bewandelen. Al was het
maar om hem te beschermen tegen die kei
harde wereld. „Acteur? Zou ik niemand ad
viseren. Je vraagt om pijn en leed. Als je
het echt wilt, dan moet je het echt zeker
weten. Hollywood draait alleen maar om
het succesverhaal. Het gaat altijd om num
mer één, en zeker niet om nummer geen."
Hij heeft een goede band met Leandro,
maar is ook streng voor hem. Zelf maakte
Hauer in de jaren tachtig reclame voor het
biermerk Guinness, maar dat Leandro nu
als model werkt, zint hem niet echt. „Hij
timmert aan de weg. Ie kunt iemand niet
tegenhouden die zo gedreven is. Tussen je
15e en 25e moet er zo veel geleerd worden.
Dat je dan je tijd besteedt als model voor
een sniffy merk, dat zie ik niet een-twee
drie zo zitten. Als je dat wilt, dan moet je
het niet laten. Mijn begrip reikt niet zo
ver. Je wordt een reclameman voor een
middel, een etiket."
Leandro is de zoon van Aisha, gebo
ren uit het eerste huwelijk van
Rutger Hauer. Aisha groeide op
bij haar moeder, Leandro zat van
af zijn tweede in een pleeggezin. Toen
Aisha 17 was, stuurde ze haar vader een
brief en was er een ontmoeting. Hun 'bes
te moment', aldus Hauer achteraf.
Dat hij niet bij haar opvoeding betrokken
was, vindt hij erg. Hij heeft nog een film
geproduceerd waarin ze speelde, maar uit
eindelijk koos ze haar eigen weg. „Mijn
dochter was erg moeilijk. Hoe ouder je
wordt, hoe meer je ziet hoe genen zich
doorzetten in generaties. Ik zie het in haar
en in mijn kleinzoon terug. Eigenschap
pen van die familie, moeder en dochter.
Het was een heel moeilijke familie, om het
vriendelijk te zeggen. De avonturen die ik
beleefd heb met hen, daar kom je niet zo
snel overheen."
Die eerste mislukte relatie heeft een zware
wissel getrokken op Rutger Hauer, daar
wil hij niet geheimzinnig over doen. Het
maakte hem kopschuw, ook tegenover
zijn vrouw Ineke. „Ik ben laat getrouwd
omdat ik het al een keer had meegemaakt.
Ik had een hoop waterschade." Kinderen
hebben hij en Ineke niet gekregen. „Om
dat we zoveel van elkaar weg zijn. Ik heb
altijd geweten, dat ik veel op weg zou zijn
en dat kinderen niet voor de hand zouden
liggen. Je moet er sterk voor zijn. Het is
moeilijk uit te leggen. Kinderen moeten."
Dat Rutger Hauer over zijn privéleven ver
telt, meewerkte aan een documentaire en
een autobiografie heeft geschreven, is ei
genlijk tegen zijn aard in. Privé is privé en
hij is zeker geen schrijver, ook al heeft hij,
met hulp van anderen, een boek geschre
ven. „Als je schrijft, dan mis je wat. Een
dagboek is leuk, maar je mist een uur van
de dag."
Het boek is vooral bedoeld om geld te wer
ven voor zijn liefdadigheidswerk. „Ik heb
me geconcentreerd op een paar 'accupun-
ten', wissels waar ik van spoor ben veran
derd. Ik vind veel privé, ook als ik vakbroe
ders ontmoet en met hen praat. Dat vertel
ik niet door. Alleen dat wat ik vind dat ik
moest en kon vertellen, staat erin." Hij wil
de een nuchter verhaal vertellen over de
filmindustrie. „Ik zie het verschil tussen
hoe mensen denken dat mijn vak eruit
ziet, en de werkelijkheid. Ik zie het van
binnenuit. Laat zien hoe het is aan mijn
kant van het sleutelgat."
Kritiek op 'slechte' films laat hem koud.
Pretenties zijn een recept voor mislukking.
„Dan wil je te graag. Je moet jezelf niet ver
liezen. Ik ben serieus, maar ik hou wel af
stand. Ik was even weg in een rol, dat heb
ik niet. Ik vind dat je het met een knipoog
moet doen. Het is een spel. Je zit in een
kijkdoos met publiek. En ik mag het pu
bliek graag tarten. Ik heb een aantal uitzon
derlijke films kunnen doen. Ik heb een
paar keer geluk gehad. Zo heb ik ontdekt
dat ik iets speciaals heb. Die momenten
zijn er weinig. Daartussen moet je gewóón
aan het werk. Het duurt een mensenleven
om dingen door te krijgen. Begrip en in
zicht zijn verworvenheden, die met veel
zweet tot stand komen. Je kunt er niet op
wachten. Je moet zichtbaar blijven en
waarde houden. Dat is me gelukt."