v17 PZC Zaterdag 27 oktober 2007 foon. Vroeger sleepte hij zijn fax overal mee naartoe, zodat hij altijd contact kon hebben met Ineke, zijn 'anker' en grote lief de, met wie hij niet vaak samen is. „Ik vraag me iedere dag af of het de moeite waard is. Als je van iemand houdt, kun je niet anders. Ie staat op, je gaat doen wat je doet, je gaat moe naar bed. Ik denk echt dat ik bij toeval in dit medium gevallen ben. Toen ik het vond, dacht ik: 'dit is het'. Deze rails moet ik volgen. De liefde ook. Dan zit je op twee rails. Dat is hartver scheurend." Zijn leven zegt ook veel over hoe zijn vrouw is, zegt hij. Die kan hem niet mis sen, maar doet dat toch. Waarom dan toch nog dat heilig vuur als je 63 bent en het hebt gemaakt? „Werk houdt je bij de maat schappij en in de wereld. Ik ben in hon derd landen geweest, ben dertien keer met de Concorde over de oceaan gevlogen, en ik vind dat er nog zoveel meer is. Het le ven is te mooi voor woorden." Het zeemansbloed zit in hem, zegt hij. Al op zijn 15e liep hij van huis weg om aan te monsteren op de grote vaart. „Het toeval heeft een grotere rol gespeeld in mijn le ven dan carrièreplanning. Het leven heeft zulke verrassende wendingen. Het is een stroom waarop je weggevoerd wordt. Er is geen dag hetzelfde. Elke dag moet ik een strak schema aanhouden, anders is het een rommeltje." Misschien is het ook wel omdat hij nog steeds gevraagd wordt. Hij slaagde waar ve len falen. Hij houdt zich nu al bijna drie de cennia staande in Hollywood, en telkens komt er weer een 'reddingsboei' die hem nog wat langer vasthoudt in het wereldje. „Er zijn in mijn leeftijdsgroep niet zo veel acteurs die kunnen spelen wat ik kan, maar het is zo langzamerhand bijna onmo gelijk om het nog te maken daar. De regels zijn streng. Een werkvergunning is een must in de VS. Het is niet meer het land van de kansen. Als er geld met je te verdie nen is, dan ben je even gewild. Je ligt er ook zo weer uit" Toen hij naar de VS ging, was hij al in de 30. Hij zette alles op alles om accentloos 'Amerikaans' te spreken, zodat hij niet alleen bui tenlanders zou kunnen spelen. Had goede agenten, wilde altijd werken, en verder is het succes toeval, zegt hij. „Het is ook mijn ervaring dat wat je niet doet, bepaalt wat je wél kunt doen. Ik was in New York om te praten over Das Boot. Ik vond het script niet zo geweldig. Dus dat ging niet door. In de tijd die daardoor vrijkwam, is Blade Runner opgenomen." In die film speelt Rutger Hauer Roy Batty, een opgejaagde robot die meer tijd wil om te leven, en meer de held van de film is dan blade runner Harrison Ford. Blade Runner was 'een keerpunt', omdat het hem succes bracht aan het begin van zijn Amerikaanse carrière. Dat was vijfen twintig jaar geleden. Deze maand kwam Rutger Hauer Geboren: 23 januari 1944 Ge trouwd met Ineke. Hij heeft een dochter uit zijn eerste huwelijk, en een kleinzoon. Woont in Beetsterzwaag, Friesland. Hij begon zijn carrière als toneel speler bij de Noorder Compag nie, een klein theatergezelschap in Friesland. Brak door met de rol van Floris in de gelijknamige tv-serie uit 1969. Maakte naam met de films Turks Fruit en Sol daat van Oranje. Vertrok naar de VS omdat hij een internationale filmcarrière ambieerde. De films Nighthawk (1981en Blade Runner (1982) gaven hem vaste grond onder de voeten in Hollywood. Hij heeft in meer dan honderd films gespeeld, van B-films tot kaskrakers. Zijn liefdadigheidsstichting Starfish Association zet zich in voor aidsbewustwording en richt zich met name op zwangere vrouwen en kinderen. Sinds kort ligt zijn autobiografie in de winkel. Die schreef hij sa men met Patrick Quinlan en Mo nique Brandt. Het boek is opge dragen aan Marius, de overleden broer van zijn vrouw Ineke en zijn beste vriend. Autobiografie is uitgegeven door Forum en kost 19,95 euro. Blade Runner: The Final Cut, een herziene versie van de sciencefictionfilm uit in de VS. „Hoe kun je dat nou verzinnen, dat een film zo populair is. Het was een heel rare, unieke en tijdgebonden film. Het zal nooit meer zo gebeuren, veel te duur." Zeifis Hauer verslingerd aan film, maar zijn kleinzoon Leandro (19) ziet hij liever niet dezelfde weg bewandelen. Al was het maar om hem te beschermen tegen die kei harde wereld. „Acteur? Zou ik niemand ad viseren. Je vraagt om pijn en leed. Als je het echt wilt, dan moet je het echt zeker weten. Hollywood draait alleen maar om het succesverhaal. Het gaat altijd om num mer één, en zeker niet om nummer geen." Hij heeft een goede band met Leandro, maar is ook streng voor hem. Zelf maakte Hauer in de jaren tachtig reclame voor het biermerk Guinness, maar dat Leandro nu als model werkt, zint hem niet echt. „Hij timmert aan de weg. Ie kunt iemand niet tegenhouden die zo gedreven is. Tussen je 15e en 25e moet er zo veel geleerd worden. Dat je dan je tijd besteedt als model voor een sniffy merk, dat zie ik niet een-twee drie zo zitten. Als je dat wilt, dan moet je het niet laten. Mijn begrip reikt niet zo ver. Je wordt een reclameman voor een middel, een etiket." Leandro is de zoon van Aisha, gebo ren uit het eerste huwelijk van Rutger Hauer. Aisha groeide op bij haar moeder, Leandro zat van af zijn tweede in een pleeggezin. Toen Aisha 17 was, stuurde ze haar vader een brief en was er een ontmoeting. Hun 'bes te moment', aldus Hauer achteraf. Dat hij niet bij haar opvoeding betrokken was, vindt hij erg. Hij heeft nog een film geproduceerd waarin ze speelde, maar uit eindelijk koos ze haar eigen weg. „Mijn dochter was erg moeilijk. Hoe ouder je wordt, hoe meer je ziet hoe genen zich doorzetten in generaties. Ik zie het in haar en in mijn kleinzoon terug. Eigenschap pen van die familie, moeder en dochter. Het was een heel moeilijke familie, om het vriendelijk te zeggen. De avonturen die ik beleefd heb met hen, daar kom je niet zo snel overheen." Die eerste mislukte relatie heeft een zware wissel getrokken op Rutger Hauer, daar wil hij niet geheimzinnig over doen. Het maakte hem kopschuw, ook tegenover zijn vrouw Ineke. „Ik ben laat getrouwd omdat ik het al een keer had meegemaakt. Ik had een hoop waterschade." Kinderen hebben hij en Ineke niet gekregen. „Om dat we zoveel van elkaar weg zijn. Ik heb altijd geweten, dat ik veel op weg zou zijn en dat kinderen niet voor de hand zouden liggen. Je moet er sterk voor zijn. Het is moeilijk uit te leggen. Kinderen moeten." Dat Rutger Hauer over zijn privéleven ver telt, meewerkte aan een documentaire en een autobiografie heeft geschreven, is ei genlijk tegen zijn aard in. Privé is privé en hij is zeker geen schrijver, ook al heeft hij, met hulp van anderen, een boek geschre ven. „Als je schrijft, dan mis je wat. Een dagboek is leuk, maar je mist een uur van de dag." Het boek is vooral bedoeld om geld te wer ven voor zijn liefdadigheidswerk. „Ik heb me geconcentreerd op een paar 'accupun- ten', wissels waar ik van spoor ben veran derd. Ik vind veel privé, ook als ik vakbroe ders ontmoet en met hen praat. Dat vertel ik niet door. Alleen dat wat ik vind dat ik moest en kon vertellen, staat erin." Hij wil de een nuchter verhaal vertellen over de filmindustrie. „Ik zie het verschil tussen hoe mensen denken dat mijn vak eruit ziet, en de werkelijkheid. Ik zie het van binnenuit. Laat zien hoe het is aan mijn kant van het sleutelgat." Kritiek op 'slechte' films laat hem koud. Pretenties zijn een recept voor mislukking. „Dan wil je te graag. Je moet jezelf niet ver liezen. Ik ben serieus, maar ik hou wel af stand. Ik was even weg in een rol, dat heb ik niet. Ik vind dat je het met een knipoog moet doen. Het is een spel. Je zit in een kijkdoos met publiek. En ik mag het pu bliek graag tarten. Ik heb een aantal uitzon derlijke films kunnen doen. Ik heb een paar keer geluk gehad. Zo heb ik ontdekt dat ik iets speciaals heb. Die momenten zijn er weinig. Daartussen moet je gewóón aan het werk. Het duurt een mensenleven om dingen door te krijgen. Begrip en in zicht zijn verworvenheden, die met veel zweet tot stand komen. Je kunt er niet op wachten. Je moet zichtbaar blijven en waarde houden. Dat is me gelukt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 89