Ouwe koek en verborgen vrouwen RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE slotscène v7 PZC Zaterdag 27 oktober 2007 Eenieder die zich vorige week bij het lezen van deze column afvroeg of Berk aan her halingsdwang leed, deel ik mee, dat het di gitale universum even op tilt raakte en de krant uit oude krochten deze opgewekte aanbeve ling van het tabloidformaat opviste en per abuis plaatste, terwijl ik toch zo'n mooi verhaal over je never had geschreven! Nu, dat moet u dus missen. Maar ik probeer een vers verhaal te schrijven, want van oude koek hou den wij niet. Ik kreeg een 'geheimtip' voor een buitengewoon concert, dat in het kader van de Week van de Ge schiedenis zou worden gehouden in de Waalse Kerk in Amsterdam. Het koor Femme Vocales, su perieure stemmen onder leiding van Sylvia van der Vinne, zou een gedeelte van de liederen van de liturgie van de middeleeuwse stadskluizenares Juliana van Cornillon, die deze vrouw ter gelegen heid van haar sacramentsfeest schreef, ten gehore brengen. Deze uitvoering was een onderdeel van een breed opgezet project over de geschiedenis én de actuele betekenis van religieuze vrouwen. Met dit project eindigde een team van de Leidse Universiteit voor de Academische Jaarprijs 2006 als tweede. Daarnaast verscheen het boek van historicus dr. Anneke Mulder-Bakker over de 'Verborgen Vrou wen', een fascinerend verhaal over de zogenaam de stadskluizenaressen, die zich lieten inmetselen in de kerk, maar door een luikje in de muur kon den communiceren met het publiek. Helaas zijn deze celachtige middeleeuwse kluizenaressen- woningen overal verdwenen, maar in de Maartens kerk in Zaltbommel is nog iets van een rest van zo'n woninkje te bezichtigen. Daar zat ik dan op een zonnige zaterdagochtend, in een van de mooiste kerken van Amsterdam, waarvan ik het bestaan niet kende. De kerk staat in een inham van de Oudezijds Achterburgwal aan het Walenpleintje. En hoewel ik mijn woonge schiedenis in 1954 in de hoofdstad begon op een zolder aan de Oudezijds Voorburgwal en dus meende dat oudste gedeelte van de stad goed te kennen, ben ik er jarenlang voorbijgelopen. Anneke Mulder, schrijfster van 'Verborgen Vrou wen', leidde het concert in en vertelde dat deze Sa cramentsfeesten in de middeleeuwen dezelfde im pact hadden als Kerstmis en andere kerkelijke hoogtepunten. Dr. Vincent Corrigan, de man die deze liturgie van de middeleeuwse stadskluizenares Juliana van Cor nillon in modern notenschrift heeft omgezet, deed ook zijn zegje. Hij is van de zeer weinige des kundigen op het gebied van de vroegmiddeleeuw se muziek. Sylvia van der Vinne met haar fraai mezzotimbre deed de voorzang en het prachtige koor volgde. De wetenschap dat dit de eerste keer in honder den jaren is dat deze muziek weer klinkt, maakte het allemaal nog spannender! Na de staande ovatie die de Femmes Vocales ont vingen, begaf ik mij ook nog naar de oude schuil kerk op de Oudezijds Voorburgwal 'Ons Lieve Heer op Solder'. Daar is een tentoonstelling over de 'Geestelijke maagden', vrouwen die in de 17e en 18e eeuw, de tijd na de reformatie en de beel denstorm toen het katholieke geloof in Nededar.d verboden was, geen non konden worden, maar wel begijntje of geestelijke maagd. Toen ik dat zag, had ik het gevoel dat we hier een flink stuk vrouwengeschiedenis hadden ingehaald.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 79