Koninklijk Huis woest op pedoclub DIESEL OPEN DAG Geld voor natuur in verkeerde handen Deelauto in de strijd tegen parkeerprobleem Marters krijgen zendertje om terreingebruik te onderzoeken Zaterdag 3 november 10.30 - 15.00 uur 6 Zaterdag 27 oktober 2007 pzc Martijn voor de rechter wegens plaatsen foto's van prinsesje Amalia. den haag - De landsadvocaat heeft namens de koninklijke fami lie pedofielenvereniging Martijn voor de rechter gedaagd. Maandag dient in Amsterdam een kort ge ding, waarin wordt geëist dat Mar tijn nooit meer foto's van Oran je-kinderen op de site zet, op straf fe van een dwangsom van mini maal 50.000 euro per keer. Het Koninklijk Huis reageerde gis teren geschokt op het gebruik van foto's van Amalia op de pedofie- lensite. „Verder over de grens van het fatsoen gaan, is bijna ondenk baar", zei een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) namens prins Willem-Alexander. De foto van Amalia, de oudste dochter van Willem-Alexander en prinses Maxima, is daarop van de site verwijderd, evenals de foto's Prinses Amalia van Lucas en Anna, de kinderen van prins Maurits en prinses Ma- rilène. De foto's zouden daarna ook van het alleen voor leden toe gankelijke deel zijn verwijderd. Maar de pedovereniging weigerde een verklaring te ondertekenen waarin wordt erkend dat de publi- Pedofielenvereniging Martijn moet zich maandag in een kort geding verantwoorden over fo to's van onder andere prinses Amalia op haar website. catie van de foto's onrechtmatig was, en dat bij herhaling een dwangsom zou moeten worden be taald van 50.000 euro per foto. Daarop schakelde de RVD de landsadvocaat in, die de eisen maandag aan de rechter voorlegt. De RVD benadrukte dat prins Wil lem-Alexander en prinses Maxima hopen dat andere ouders die met een dergelijk voorval te maken krij gen door de gang naar de rechter worden geholpen. „Met hun ko ninklijke afkomst heeft dit niets te maken. Zij zijn gewoon bezorgd en treden nu op", aldus de RVD. Bij de foto's, die op het forum van de pedosite stonden, was de tekst toegevoegd, 'ons koningshuis heeft weer een hele generatie prinsjes en prinsesjes voortgebracht, geluk kig maar!' Ook zouden er seksueel getinte opmerkingen bij zijn ge plaatst. De RVD werd getipt over het gebruik van de foto's op de pe- dofielensite door de website stop- kindersex.com. Projectontwikkelaars profiteren, zegt N atuurplanbureau. den haag - De kans bestaat dat de miljoenen euro's die de overheid aan boeren geeft om natuur te ont wikkelen, naar projectontwikke laars gaan. Daarvoor heeft het Milieu- en Na- tuurplanbureau (MNP) gewaar schuwd. Boeren krijgen vaak een contract van een paar jaar om hun land 'groen' te maken. Daarna kunnen zij het verkopen aan speculanten die wachten tot de gemeente hen toestemming geeft de grond te be bouwen. De bedoeling is dat subsidiegeld van de overheid wordt gebruikt om de omgeving aantrekkelijker te maken. „De grond is daardoor flink in waarde gestegen op kosten Het Milieu- en Natuurplanbureau vreest dat miljoenen euro's die de overheid aan boeren geeft om natuur te ontwikkelen, naar pro jectontwikkelaars gaan. van de gemeenschap, maar die pro fiteert er zelf niet van", zegt Klaas van Egmond, directeur van het MNP. De overheid moet daarom een voorkeursrecht krijgen om die grond te kopen óf de overheid moet vastleggen dat die grond al leen voor natuur mag worden ge bruikt, vindt het Milieu- en Na tuurplanbureau. Aan natuur is goed te verdienen, zo hebben de bouwers en project ontwikkelaars gemerkt. Wonen in het groen is populair, zeker als het in de nabijheid van steden is. Rijk, provincies en gemeenten zijn juist druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe natuur. Daarvoor wordt in toenemende mate ge bruik gemaakt van agrarisch na tuurbeheer. Dat houdt in dat de boeren eigenaar van het land blij ven en tegen vergoeding natuur op hun land creëren. Daar zit het probleem, vreest MNP-directeur Van Egmond. „Die grond heeft meestal geen natuur- bestemming, dus zijn gemeenten vrij om huizenbouw toe te staan als ze daar meer belang bij heb ben." tuningzeeland.nl 20-30% meer POWERRRR uit je dieselmotor! Pearyweg 6, Goes, 0113-561812 www.dieseltuningzeeland.nl wagenincen - Een aantal van de nog resterende boommarters in Nederland krijgt een zendertje, zo dat onderzoekers meer te weten komen over hun 'terreingebruik'. Met die gegevens kunnen maatre gelen genomen worden opdat min der dieren doodgereden worden als zij de weg oversteken. Het ministerie van Natuurbeheer, provincies en de Werkgroep Boommarter Nederland (WBN) komen binnenkort bij elkaar om te bespreken hoe de zender bij een aantal dieren geplaatst kan wor den en wie dat zal betalen. Dat is gisteren afgesproken op een studie dag in Wageningen. In Nederland komen nog zo'n 350 boommarters voor. De meeste le ven op de door snelwegen omge ven Veluwe. De boommarter is een zoogdier met het formaat van een slanke kat. De dieren verplaatsen zich bij voorkeur via boomkruinen. „Het zijn de aapjes van Nederland", zegt dierecoloog Hugh Jansman. Behalve op de Veluwe leven nog wat boommarters op de Utrechtse Heuvelrug en in de Drents-Friese Wouden. Elk jaar sterven tiental len dieren als zij proberen de grote wegen over te steken om een an der leefgebied te bereiken, lansman: „De aanwezigheid van boommarters wil zeggen dat het bos van levenskrachtige kwaliteit is. Flevoland kan wat dat betreft te vreden zijn." Amsterdammers die wagen delen met anderen krijgen geld. door Berry van der Heijden DEN HAAG - Amsterdam heeft in de strijd tegen de parkeerproblemen in de stad een onorthodox initia tief genomen. Inwoners krijgen subsidie wanneer zij hun auto in ruilen voor een deelauto, een auto die ze met meer mensen moeten delen. Het aantal auto's in Nederland is in tien jaar tijd met 25 procent toe genomen tot meer dan zeven mil joen in 2006, blijkt uit gegevens van het CBS. In sommige gemeen ten ligt het autobezit pet honderd inwoners van boven de achttien jaar al boven de honderd procent. Almere, Vianen en Breda vormen de top drie. „Wijken zijn niet ingericht op zo veel auto's", weet de woordvoer der van stadsdeelraad De Baarsjes in Amsterdam, waar de parkeer druk enorm is. Steeds vaker kun nen mensen niet in hun eigen wijk parkeren. Om de lucht gezon der te maken en de parkeerdruk te- Amsterdam wil de parkeerdruk in de stad verminderen door inwoners die hun eigen voertuig inruilen voor een deelauto een subsidie te geven. rug te dringen, heeft De Baarsjes deze week dertigduizend euro vrij gemaakt om autobezitters te bewe gen hun auto in te ruilen voor een deelauto. Een deelauto, waarvan op afspraak gemiddeld vijftien mensen gebruik kunnen maken, is tegen een geringe vergoeding te ge bruiken en heeft een vaste parkeer plaats in de wijk. Om het aantrek kelijker te maken de eigen auto op te geven, krijgen de eerste hon derd deelnemers de helft vergoed van de abonnementskosten die aan autodelen verbonden zijn. Het concept deelauto is een suc ces. „We hebben sinds 1995 inmid dels in zestig Nederlandse en twin tig Duitse gemeenten auto's staan", zegt directeur Jan Borghuis van Greenwheels, de grootste aan bieder van deelauto's in Neder land. „In Amsterdam zelfs op vier honderd plaatsen." Een bijko mend voordeel is dat deze mensen dertig tot vijftig procent minder ki lometers maken dan mensen die een eigen auto hebben. Verkeersdeskundige Peter Aarts van de Internationale Hogeschool Breda kent het gevecht om de leef baarheid in gemeenten. „De par keerdruk neemt toe doordat het aantal tweeverdieners groeit en jongeren langer thuis blijven wo nen. Parkeerdruk is een complex probleem, want gemeenten verdie nen aardig aan parkeergeld." Hogeschool Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 6