Koninklijk Huis
woest op pedoclub
DIESEL
OPEN DAG
Geld voor natuur in
verkeerde handen
Deelauto in de strijd
tegen parkeerprobleem
Marters krijgen zendertje om terreingebruik te onderzoeken
Zaterdag 3 november 10.30 - 15.00 uur
6 Zaterdag 27 oktober 2007 pzc
Martijn voor de rechter
wegens plaatsen foto's
van prinsesje Amalia.
den haag - De landsadvocaat
heeft namens de koninklijke fami
lie pedofielenvereniging Martijn
voor de rechter gedaagd. Maandag
dient in Amsterdam een kort ge
ding, waarin wordt geëist dat Mar
tijn nooit meer foto's van Oran
je-kinderen op de site zet, op straf
fe van een dwangsom van mini
maal 50.000 euro per keer.
Het Koninklijk Huis reageerde gis
teren geschokt op het gebruik van
foto's van Amalia op de pedofie-
lensite. „Verder over de grens van
het fatsoen gaan, is bijna ondenk
baar", zei een woordvoerder van
de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD)
namens prins Willem-Alexander.
De foto van Amalia, de oudste
dochter van Willem-Alexander en
prinses Maxima, is daarop van de
site verwijderd, evenals de foto's
Prinses Amalia
van Lucas en Anna, de kinderen
van prins Maurits en prinses Ma-
rilène. De foto's zouden daarna
ook van het alleen voor leden toe
gankelijke deel zijn verwijderd.
Maar de pedovereniging weigerde
een verklaring te ondertekenen
waarin wordt erkend dat de publi-
Pedofielenvereniging Martijn
moet zich maandag in een kort
geding verantwoorden over fo
to's van onder andere prinses
Amalia op haar website.
catie van de foto's onrechtmatig
was, en dat bij herhaling een
dwangsom zou moeten worden be
taald van 50.000 euro per foto.
Daarop schakelde de RVD de
landsadvocaat in, die de eisen
maandag aan de rechter voorlegt.
De RVD benadrukte dat prins Wil
lem-Alexander en prinses Maxima
hopen dat andere ouders die met
een dergelijk voorval te maken krij
gen door de gang naar de rechter
worden geholpen. „Met hun ko
ninklijke afkomst heeft dit niets te
maken. Zij zijn gewoon bezorgd
en treden nu op", aldus de RVD.
Bij de foto's, die op het forum van
de pedosite stonden, was de tekst
toegevoegd, 'ons koningshuis heeft
weer een hele generatie prinsjes
en prinsesjes voortgebracht, geluk
kig maar!' Ook zouden er seksueel
getinte opmerkingen bij zijn ge
plaatst. De RVD werd getipt over
het gebruik van de foto's op de pe-
dofielensite door de website stop-
kindersex.com.
Projectontwikkelaars
profiteren, zegt
N atuurplanbureau.
den haag - De kans bestaat dat de
miljoenen euro's die de overheid
aan boeren geeft om natuur te ont
wikkelen, naar projectontwikke
laars gaan.
Daarvoor heeft het Milieu- en Na-
tuurplanbureau (MNP) gewaar
schuwd.
Boeren krijgen vaak een contract
van een paar jaar om hun land
'groen' te maken. Daarna kunnen
zij het verkopen aan speculanten
die wachten tot de gemeente hen
toestemming geeft de grond te be
bouwen.
De bedoeling is dat subsidiegeld
van de overheid wordt gebruikt
om de omgeving aantrekkelijker te
maken. „De grond is daardoor
flink in waarde gestegen op kosten
Het Milieu- en Natuurplanbureau
vreest dat miljoenen euro's die
de overheid aan boeren geeft om
natuur te ontwikkelen, naar pro
jectontwikkelaars gaan.
van de gemeenschap, maar die pro
fiteert er zelf niet van", zegt Klaas
van Egmond, directeur van het
MNP. De overheid moet daarom
een voorkeursrecht krijgen om die
grond te kopen óf de overheid
moet vastleggen dat die grond al
leen voor natuur mag worden ge
bruikt, vindt het Milieu- en Na
tuurplanbureau.
Aan natuur is goed te verdienen,
zo hebben de bouwers en project
ontwikkelaars gemerkt. Wonen in
het groen is populair, zeker als het
in de nabijheid van steden is. Rijk,
provincies en gemeenten zijn juist
druk bezig met het ontwikkelen
van nieuwe natuur. Daarvoor
wordt in toenemende mate ge
bruik gemaakt van agrarisch na
tuurbeheer. Dat houdt in dat de
boeren eigenaar van het land blij
ven en tegen vergoeding natuur
op hun land creëren.
Daar zit het probleem, vreest
MNP-directeur Van Egmond. „Die
grond heeft meestal geen natuur-
bestemming, dus zijn gemeenten
vrij om huizenbouw toe te staan
als ze daar meer belang bij heb
ben."
tuningzeeland.nl
20-30% meer POWERRRR
uit je dieselmotor!
Pearyweg 6, Goes, 0113-561812
www.dieseltuningzeeland.nl
wagenincen - Een aantal van de
nog resterende boommarters in
Nederland krijgt een zendertje, zo
dat onderzoekers meer te weten
komen over hun 'terreingebruik'.
Met die gegevens kunnen maatre
gelen genomen worden opdat min
der dieren doodgereden worden
als zij de weg oversteken.
Het ministerie van Natuurbeheer,
provincies en de Werkgroep
Boommarter Nederland (WBN)
komen binnenkort bij elkaar om
te bespreken hoe de zender bij een
aantal dieren geplaatst kan wor
den en wie dat zal betalen. Dat is
gisteren afgesproken op een studie
dag in Wageningen.
In Nederland komen nog zo'n 350
boommarters voor. De meeste le
ven op de door snelwegen omge
ven Veluwe.
De boommarter is een zoogdier
met het formaat van een slanke
kat. De dieren verplaatsen zich bij
voorkeur via boomkruinen. „Het
zijn de aapjes van Nederland",
zegt dierecoloog Hugh Jansman.
Behalve op de Veluwe leven nog
wat boommarters op de Utrechtse
Heuvelrug en in de Drents-Friese
Wouden. Elk jaar sterven tiental
len dieren als zij proberen de grote
wegen over te steken om een an
der leefgebied te bereiken,
lansman: „De aanwezigheid van
boommarters wil zeggen dat het
bos van levenskrachtige kwaliteit
is. Flevoland kan wat dat betreft te
vreden zijn."
Amsterdammers die
wagen delen met
anderen krijgen geld.
door Berry van der Heijden
DEN HAAG - Amsterdam heeft in de
strijd tegen de parkeerproblemen
in de stad een onorthodox initia
tief genomen. Inwoners krijgen
subsidie wanneer zij hun auto in
ruilen voor een deelauto, een auto
die ze met meer mensen moeten
delen.
Het aantal auto's in Nederland is
in tien jaar tijd met 25 procent toe
genomen tot meer dan zeven mil
joen in 2006, blijkt uit gegevens
van het CBS. In sommige gemeen
ten ligt het autobezit pet honderd
inwoners van boven de achttien
jaar al boven de honderd procent.
Almere, Vianen en Breda vormen
de top drie.
„Wijken zijn niet ingericht op zo
veel auto's", weet de woordvoer
der van stadsdeelraad De Baarsjes
in Amsterdam, waar de parkeer
druk enorm is. Steeds vaker kun
nen mensen niet in hun eigen
wijk parkeren. Om de lucht gezon
der te maken en de parkeerdruk te-
Amsterdam wil de parkeerdruk
in de stad verminderen door
inwoners die hun eigen voertuig
inruilen voor een deelauto een
subsidie te geven.
rug te dringen, heeft De Baarsjes
deze week dertigduizend euro vrij
gemaakt om autobezitters te bewe
gen hun auto in te ruilen voor een
deelauto. Een deelauto, waarvan
op afspraak gemiddeld vijftien
mensen gebruik kunnen maken, is
tegen een geringe vergoeding te ge
bruiken en heeft een vaste parkeer
plaats in de wijk. Om het aantrek
kelijker te maken de eigen auto op
te geven, krijgen de eerste hon
derd deelnemers de helft vergoed
van de abonnementskosten die
aan autodelen verbonden zijn.
Het concept deelauto is een suc
ces. „We hebben sinds 1995 inmid
dels in zestig Nederlandse en twin
tig Duitse gemeenten auto's
staan", zegt directeur Jan Borghuis
van Greenwheels, de grootste aan
bieder van deelauto's in Neder
land. „In Amsterdam zelfs op vier
honderd plaatsen." Een bijko
mend voordeel is dat deze mensen
dertig tot vijftig procent minder ki
lometers maken dan mensen die
een eigen auto hebben.
Verkeersdeskundige Peter Aarts
van de Internationale Hogeschool
Breda kent het gevecht om de leef
baarheid in gemeenten. „De par
keerdruk neemt toe doordat het
aantal tweeverdieners groeit en
jongeren langer thuis blijven wo
nen. Parkeerdruk is een complex
probleem, want gemeenten verdie
nen aardig aan parkeergeld."
Hogeschool Zeeland