Kijkje in hoofd van meneer Van Dale Piano en slagwerk in boeiend duel met tape 38 Zaterdag 27 oktober 2007 pzc De Dikke van Dale wordt gespeeld door Bram Kwekkeboom, Marlies Hamelynck en Jonas Leemans. foto Lex de Meester Van Dale zelf is ze zich pas gaan verdiepen nadat Bram Kwekke boom haar op het idee bracht de biografie te lezen die Lo van Driel over deze man heeft geschreven. Verburg leerde Van Dale daaruit kennen als een zeer sociaal betrok ken man. „Zeker geen zombie-ach- tige man zoals ik mij samenstellers van woordenboeken ten onrechte voorstelde", zegt de schrijfster. Kenmerkend voor Van Dale acht zij vooral de abnormale hoeveel heid werk die hij heeft verricht én het feit dat hij als onderwijzer in dat kleine plaatsje Sluis afgesne den zat van de rest van het 19e eeuwse Nederland. De dood van drie van zijn kinderen loopt ook als een rood draadje door het stuk. Van Dale zelf stierf op 44-jarige leeftijd aan pokken. Het ging Verburg niet om een stuk vol exacte feiten, maar om een kijkje in het hoofd van Van Dale. De ijlkoorts voorafgaand aan zijn dood, bood haar de ingang voor het stuk. „Dan beginnen bij hem fictie en werkelijkheid door elkaar te lopen en worden er sprongen in de tijd gemaakt." Verburg voert mevrouw Van Dale op als een dienstbare, maar tevens krachtige vrouw. Verder is er een mysterieuze man die vanuit een andere tijd en plaats het stuk lijkt binnen te stappen. De exacte dui ding van deze rolfiguur heeft de schrijfster bewust overgelaten aan de regisseur. 'Een zeer sociale man en zeker geen zompie-achtige kluizenaar'. „Onduidelijkheden zijn het aange naamste", reageert De Sutter. Voor hem gaat het stuk in de eerste plaats over vergankelijkheid van de mens en van de taal. Een fantas tisch gegeven, vindt de regisseur, omdat het vragen stelt over arbeidsethos in de 19e eeuw, met onwrikbaar plichtsbesef, en over 'dobberen op zinloosheid' in het heden. De vergelijking boeit De Sutter. 'Wie op aarde zijn plicht vervult komma en voor den broeder doet wat in zijn vermogen is punt kom ma wie zich door boosheid noch over- schilligheid altijd standvastig in het oog houdt dubbele punt dien zal het zeker te beurt vallen met opgeruimd heid en zielsrust op de afgelegde baan terug te zien en met kalmte den dood te verwachten punt', laat Verburg Van Dale vlak voor'zijn dood zeggen. Dat klinkt troostrijk, al blijft het volgens de regisseur de vraag wanneer een leven werkelijk af is en of al het werk wat daarin is verricht tot iets zinvols heeft ge leid. De Dikke van Dale gaat do. 1 nov. in première, Oostburg, Ledeltheater, 20.00 uur; wo. 31 okt. is er een pu bliekelijk toegankelijke try-out in het Ledeltheater (20.00 uur). De Bel gische première is vrij. 2 nov.Ant werpen, Klein Raamtheater, 20.00 uur. Het stuk wordt tot half decem ber circa 25 keer opgevoerd in Zee land, Utrecht en Den Haag. De man achter het woordenboek in productie Zeelandia. door Ali Pankow middelburg - Feiten en fictie lo pen door elkaar en voortdurend worden er sprongetjes in de tijd ge maakt. Toneelschrijfster Heieen Verburg uit Amsterdam neemt een kijkje in het hoofd van Johan Hendrik Van Dale, de man achter het bekende woordenboek van de Nederlandse taal, ofwel De Dikke Dale. Dat is de titel van de nieuwe to neelvoorstelling van Productiehuis Zeelandia, die donderdag in het Le deltheater in Oostburg in premiè re gaat. De Vlaamse theatermaker Koen De Sutter tekent voor de re gie. De rollen van Johan Hendrik van Dale en zijn vrouw Maria laco- ba Moens worden vertolkt door de van oorsprong uit Zeeland af komstige acteurs Bram Kwekke boom en Marlies Hamelynck. De jonge Vlaamse acteur Jonas Lee mans vertolkt de rol van de myste rieuze man. „Een koningsduo", zegt regisseur De Sutter als hij het over Kwekke boom en Hamelynck heeft. Hij zag hen - vijfjaar geleden alweer - spe len in Coupure, de voorstelling in de polder van Zonnemaire in het kader van het Zeeland Nazomer festival. Ook voor dat stuk schreeft Heieen Verburg de tekst. „Ik was daar diep van onder de indruk", zegt de regisseur. De gestileerde schrijf stijl van Verburg spreekt hem aan. Hij trekt een vergelijking met Tho mas Bernard: teksten waar altijd een diepere intentie onder zit. „De spelers zeggen de zinnen. Als regisseur doe je eigenlijk niks", grinnikt De Sutter. Zowel hij als de schrijfster weet uit eigen erva ring wat het is om op een speel- vloer te staan. Verburg was huis schrijfster en actrice bij jeugdthea tergezelschap 'Mevrouw Smit'. De Sutter studeerde af als acteur aan de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Het woordenboek van Van Dale was voor Verburg niet meer dan een gebruiksvoorwerp. Al moet ge zegd dat ze trots was op het eerste exemplaar dat ze met haar zelfver diende geld voor 300 gulden kon aanschaffen. Ze houdt er ook van in woordenboeken te bladeren. In Heieen Verburg, schrijfster van het toneelstuk Dikke van Dale. foto Ruben Oreel Vrije improvisatie bij uitvoering Kontakte van Stockhausen. door Mischa Beckers middelburg - De uitvoering van Kontakte van Karlheinz Stockhau sen door Ralph van Raat, Claire Edwardes, Daan Vandewalle en Chris Cutler, morgen in de Grote kerk van Veere, mag als hoogte punt van de maand worden be schouwd in de programmering van MuziekPodium Zeeland. Strawinsky, Bartok en Shostako vich waren ooit moeilijke compo nisten, nu behoren ze tot de mo dern-klassieke canon. Of het Stock hausen ook zo vergaat, is de vraag, maar een belangwekkend compo nist is hij zeker. Stockhausen (1928) begon al in de vroege jaren '50 te experimenten met elektronische klankopwek- king en bandopnames. Zijn belang rijkste elektronische werk is Kon takte uit i960. Het bevat tot dan toe ongekende klanken. Pianist Ralph van Raat en slagwerkster Claire Edwardes spelen zondag de 'officiële versie' van Kontakte. Van Raat: „Stockhausen schreef oor spronkelijk een partituur voor tape, piano en slagwerk. De tape is dus een derde instrument. Op ver zoek van Stockhausen moesten vier uitvoerende muzikanten in enkele specifieke passages improvi seren. Het bleek moeilijk hierbij synchroon met de tape te spelen. Uiteindelijk schrapte Stockhausen twee instrumenten en schreef elke te spelen noot uit." Van Raat en Edwardes staan in de Nederlandse concertzalen hoog 'Vrij en ruig, misschien wel een beetje te wild voor Stockhausen zelf aangeschreven en verkennen tege lijkertijd de nieuwe muziek. Voor al die van Stockhausen blijkt com plex. Voor Van Raat en Edwardes is de uitdaging van de uitgeschre ven - ingewikkelde - partituur een sprankelende uitvoering neer te zetten. Morgen is naast de uitge schreven versie, ook de oerversie van Kontakte (met improviserende muzikanten) te horen. Voor pia nist Daan Vandewalle en slagwer ker Chris Cutler daarom geen par tituur. Zij reageren - volledig vrij - op de klanken die ze van de tape horen. Improvisatie in muziekidiomen zo als jazz, is eigenlijk variëren op een bestaand thema binnen een vaste muzikale harmonie. De free-jazz verlaat vervolgens zelfs vaststaande akkoordschema's en harmonieën. Vandewalle en Cut ler gaan nog een stap verder. „Belangrijk bij vrije improvisatie is dat vooraf geen enkele afspraak ge maakt wordt. Het doel is een één malige en niet repeteerbare uitvoe ring. Zowel Chris Cutler als ik be schikken over de Kontakte-tape. Ook heb ik de volledig uitgeschre ven partituur. Er is dus al wat in formatie, maar we gaan toch zo vrij mogelijk improviseren", aldus Vandewalle. Willem Kniknie - directeur Mu ziekPodium Zeeland - vindt: „Zo Repetitie voor de uitvoering van Kontakte van Stockhausen, zondag in de Grote Kerk van Veere. foto Ruben Oreel wel Cutler als Vandewalle zijn be kend met Stockhausen. Toch denk ik dat de tape voor hen niet meer is dan een momentane inspiratie bron. De improvisatie zal behoor lijk vrij en ruig zijn. Misschien wel een beetje te wild voor Stockhau sen zelf. Een absolute meerwaarde dus." a Concert, zo. 28.10, Veere, Grote Kerk, 15.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 60