Zeeland
'Een uurtje, dat
Goes-West vreest verlies van
wijkgebouw De Westkant
Overslagse wint
ligfietstitel met grap
Protestbord tegen plan Maintenance Valley
XL
Gewoon gezellig
'De Piraat'
22 I Vrijdag 26 oktober 2007 PZC
RWS-woordvoerder:
'Angst wijkvereniging
is nergens voor nodig.'
door Willem van Dam
goes - De wijkvereniging
Goes-West vreest dakloos te wor
den. Binnen het bestuur van de
vereniging is ongerustheid ont
staan, omdat de gemeente het
wijkgebouw De Westkant aan de
Evertsenstraat binnenkort over
draagt aan de Regionale Woning
bouwvereniging Samenwerking
(RWS).
Volgens voorzitter P. Geijs van de
buurtvereniging is niet duidelijk
wat de RWS met het gebouw van
plan is. Een woordvoerder van de
RWS verzekerde gisteren dat de
wijkvereniging zich geen zorgen
hoeft te maken.
De buurtvereniging Goes-West
huist al een reeks van jaren in het
pand waarin vroeger de Gezond
heidsdienst voor Dieren was geves
tigd. Zij hoeft voor het gebruik
van het gebouw geen huur te beta
len. Volgens Geijs ontving de wijk
vereniging vorige maand een brief
van de gemeente waarin werd ge
meld dat zij een nieuwe huurbaas
krijgt: de RWS. Die brief is - zegt
Geijs - de buurtvereniging koud
op het dak gevallen. Volgens voor
zitter Geijs tast zijn vereniging vol
ledig in het duister over de plan
nen van de RWS met het gebouw.
Evenmin is het hem duidelijk of-
en zo ja hoeveel - de RWS huur
kosten in rekening zal brengen.
Volgens Geijs is de buurtvereni
ging niet in staat huur te betalen.
„We zijn maar een kleine wijkvere
niging met een bescheiden budget.
We moeten met ongeveer 10.000
euro per jaar zien rond te komen,
en dat lukt maar net, de bodem
van de kas is alweer in zicht."
Woordvoerder H. Bekker (sector
manager woonservice) zei gisteren
dat de vrees van de wijkvereniging
ongegrond is. „Wij blijven het
pand exploiteren als een gebouw
bestemd voor maatschappelijke
1^ Bij de wijkvereniging Goes-West
is ongerustheid ontstaan over de
toekomst van wijkgebouw De
Westkant: het pand wordt over
genomen door de RWS.
doeleinden. We nemen het ge
bouw inclusief de gebruikers
over." Bekker liet wel doorscheme
ren dat het niet is uitgesloten dat
de wijkvereniging in de toekomst
huur zal moeten betalen. „Maar
we moeten nog een aantal punten
op de i zetten." Indien de RWS
zou besluiten om huurpenningen
te vragen, hoeft dat volgens Bek
ker geen onoverkomelijke proble
men voor de wijkvereniging op te
leveren. Die kan, redeneert hij,
naar de gemeente stappen met
een verzoek voor extra subsidie.
Geijs neemt het de gemeente kwa
lijk, dat zij de wijkvereniging niet
betrokken heeft bij de voorgeno
men overdracht van De Westkant.
„Dan hadden we de eventuele con
sequenties kunnen bespreken."
Op het Goese stadskantoor wordt
de verontwaardiging niet helemaal
begrepen. Volgens een woordvoer
ster van de gemeente Goes is de
wijkvereniging al in augustus op
de hoogte gebracht van de over
dracht en voor zover bij de ge
meente bekend heeft de overname
geen gevolgen voor de wijkvereni
ging-
Milieudefensie wil
natuurgebied
Brabantse Wal sparen.
door Lilian Dominicus
WOENSDRECHT - Een nieuw bedrij
venterrein voor Maintenance Val
ley in Woensdrecht hoeft er hele
maal niet te komen. Beetje schui
ven met bestaande bedrijfsterrei
nen en natuurgebied Brabantse
Wal kan intact blijven. Milieude
fensie en natuur- en milieuvereni
ging Namiro plaatsen daarom van
daag op de Weg naar Wouw bo
ven Huijbergen een protestbord.
De actie is onderdeel van de lande
lijke campagne Spaar het land
schap, recycle de ruimte van Milieu
defensie. De milieuorganisatie wil
een eind maken aan de wildgroei
van nieuwe bedrijventerreinen
ten koste van het Nederlandse
landschap.
In de campagne staan dertig be
dreigde landschappen centraal,
waaronder het natuurgebied waar
bedrijventerrein Maintenance Val
ley is gepland. Op dit terrein moet
een centrum voor onderhoud, re
paratie en revisie van vliegtuigen
(waaronder eventueel het nieuwe
gevechtsvliegtuig JSF) komen.
Volgens Milieudefensie zijn deze
nieuwe bedrijventerreinen niet
nodig. Er zou in Nederland nog
zo'n negenduizend bedrijventer
rein beschikbaar zijn; in
Noord-Brabrant is nog zeker dui
zend hectare over. Bovendien is
een derde van de bestaande bedrij
venterreinen (28.000 hectare) ver
ouderd en staan veel panden en
kavels leeg.
Door ze op te knappen en de
ruimte efficiënter te benutten is
de komende tien jaar nog voldoen
de ruimte beschikbaar, zegt Milieu
defensie. De organisatie schat dat
het bedrijventerrein Stork/Fokker
nog ruimte heeft voor 10,5 hectare
|"W Milieuorganisatie denkt dat door
te schuiven met bestaande bedrij
venterreinen de aanleg van een
nieuw bedrijventerrein voor
Maintenance Valley overbodig is.
Hier geen I
bedrijventerrein
en de vliegbasis voor 8,5 hectare
industrie. Als ook het 'verpauper
de en verouderde' industrieterrein
De Kooi een opknapbeurt krijgt,
is nieuw bedrijventerrein overbo-
dig.
SM:®
Meeste reizigers leggen
zich neer bij busreis als
alternatief voor de trein.
door Rob Paardekam
GOES - Kwart voor twee. Station
Goes. De buschauffeur staat op z'n
gemak een sigaretje te roken. „Ver
trekken we nog een keer?", mop
pert een passagier. Hij heeft zijn
zin nauwelijks uitgesproken als de
chauffeur een laatste trek neemt
en de motor start. Op naar Roosen
daal.
Tussen de Brabantse stad en Vlis-
singen rijden een week lang geen
treinen. Vandaar die bus. Bas Klui
ver uit Goes - op weg naar zijn
vriendinnetje in Tilburg - is passa
gier. „En nee, niet met grote tegen
zin", zegt hij. „Dat spoor moet ook
onderhouden worden, hè." Stads
genoot Willem - een oud baasje -
bekijkt het niet zo zonnig. „De goe
derentreinen kunnen toch ook rij
den? Waarom wij dan niet?", foe
tert hij. „Ja, maar die rijden alleen
maar 's avonds laat en 's nachts",
probeert een vrouw hem nog te
kalmeren. Het heeft weinig zin.
Willem baalt.
De meeste gezichten fleuren wat
op als de bus de afslag Kruiningen
voorbij rijdt. Het blijkt de snelbus
te zijn. Rechtstreeks naar Roosen
daal, zo wordt verondersteld. Niet
helemaal. Bergen op Zoom wordt
eerst nog aangedaan. Er stapt een
handjevol mensen in. De chauf
feur steekt nog snel een peuk op
om de reis vijf minuten later te ver
volgen. „Wat een mazzel. We mo
gen een kwartier eerder vertrek
ken", is zijn blijde boodschap. Een
meevallertje, dus. Maar het heeft
geen effect op Willem. Die kijkt
nog steeds even nors.
Om kwart voor drie draait de
chauffeur zijn voertuig de bushal
te van het station in Roosendaal
op. „Nou, een uurtje, dat valt toch
best wel mee?" vindt Bas. En ja
hoor. Ook Willem toont een
voorzichtige lach. „Het ging eigen-
Werk aan het spoor
lijk best wel snel", geeft hij toe.
Station Roosendaal. Tien voor half
vier. De terugreis. Om het leed te
verzachten, deelt een NS-mede-
werkster bonnen uit voor een gra
tis beker koffie. „Sympathiek",
vindt loost Baidenman. „Maar het
ding is alleen hier en in Bergen op
Zoom geldig, dus laat maar zitten.
Ik ga liever naar huis."
De Goesenaar studeert in Breda
en is ondanks de herfstvakantie
naar de Baroniestad afgereisd om
met klasgenoten aan een opdracht
te werken. „Vanmorgen heb ik an
derhalf uur in de bus gezeten. Ik
hoop dat het nu wat sneller gaat",
zegt hij. „Ik reis normaal gespro
ken elke dag op en neer, maar als
het spoor volgend jaar een hele
maand dicht gaat, blijf ik bij ie
mand slapen, hoor. Het is op deze
manier toch een hele trip."
„Als het spoor volgend jaar
een hele maand dichtgaat,
blijf ik bij iemand slapen"
Dat blijkt als de bus na een eerste
tussenstop in Bergen op Zoom de
afslag Rilland neemt. „Oh nee, het
is de stopbus!" Rilland-Bath, Krab-
bendijke, Kruiningen-Yerseke.
Overal wordt halt gehouden. Drie
mensen stappen in. Eén gaat eruit.
Kapelle-Biezelinge wordt wel over
geslagen. En daar is mevrouw De
Werd - die een paar dagen op be
zoek gaat bij haar schoonzus in Ka-
pelle - niet blij mee. „U moet in
Goes de taxibus naar het station in
Kapelle nemen", is de boodschap.
Tien minuten later, na een reis
van een uur en twintig minuten,
doemt het Goese station op.
Joost is blij. „Eindelijk thuis." Me
vrouw De Werd kijkt wat minder
vrolijk om zich heen. „Nou, waar
is die verdraaide taxibus?" Dan rin
kelt haar telefoon. Na een kort ge
sprek gaan de mondhoeken om
hoog. „M'n schoonzus trommelt
haar zoon op. Hij komt me halen."
Het bord dat langs de weg naar
Wouw wordt geplaatst.
De spoorvernieuwing duurt tot en met zondag. Vanaf maandag is de
dienstregeling weer normaal.
Tussen Goes en Middelburg en tussen Roosendaal en Bergen op Zoom
wordt negentien kilometer spoor voorzien van nieüw grind.
Om geluidsoverlast tegen te gaan worden houten dwarsliggers vervangen
door betonnen.
Op station Vlissingen-Souburg wordt de stationskap verwijderd.
www.zeelandaanhangwagens.nl
0118-613659
STRANDPAVILJOEN
Duinweg Oostkapelle
Dagelijks geopend
Miek Geerts is door haar man besmet met het ligfietsvirus. Regelmatig
trekt het echtpaar uit Overslag erop uit. foto Peter Nicolai
Miek Geerts wordt
laatste, maar is toch
Belgisch kampioene.
door Raymond de Frel
OVERSLAG - Miek Geerts uit het
grensdorp Overslag werd onlangs
laatste op het officiële Belgisch
kampioenschap ligfietsen.
Veertien deelnemers, veertiende
stek. Balen, zou je denken, maar
Miek (30) stond na afloop te jui
chen. Want die allerlaatste stek
was wél goed genoeg voor een offi
ciële titel. Miek Geerts mag zich
Belgisch kampioene noemen. „Ik
was namelijk de enige vrouw die
deelnam. Eigenlijk deed ik voor de
grap mee, omdat de voorzitter van
onze vereniging Human Powered
Vehicle mij een mooi lichtblauw
wielerpakje beloofde. En tja, toen
werd. ik nog kampioen ook. Ik ge
loof dat ik voortaan maar wat
meer moet trainen, want dat deed
ik tot voor kort nauwelijks", lacht
ze. Om er meteen eerlijk aan toe
te voegen dat ze geluk heeft gehad:
een andere vrouwelijke ligfietser
kon niet van de partij zijn, omdat
zij net is bevallen. „En als ik geen
Belgische was geweest, was het
feest ook niet doorgegaan."
Geerts heeft de smaak helemaal te
pakken. Volgend jaar hoopt ze te
schitteren op het wereldkampioen
schap in Engeland. „Ik ben met
het ligfietsvirus besmet door mijn
man. Via websites kwamen wij in
contact met andere liefhebbers. En
dan volgen er bijeenkomsten en fa
milieweekendjes. En daarna was ik
verkocht. Echt, het is gewoon zalig
fietsen. Op een ligfiets voel je je als
een Romein aan de dis, die lig
gend een tros druiven eet", zegt
de ligfietsfanate.