Zeeland 'Een uurtje, dat Goes-West vreest verlies van wijkgebouw De Westkant Overslagse wint ligfietstitel met grap Protestbord tegen plan Maintenance Valley XL Gewoon gezellig 'De Piraat' 22 I Vrijdag 26 oktober 2007 PZC RWS-woordvoerder: 'Angst wijkvereniging is nergens voor nodig.' door Willem van Dam goes - De wijkvereniging Goes-West vreest dakloos te wor den. Binnen het bestuur van de vereniging is ongerustheid ont staan, omdat de gemeente het wijkgebouw De Westkant aan de Evertsenstraat binnenkort over draagt aan de Regionale Woning bouwvereniging Samenwerking (RWS). Volgens voorzitter P. Geijs van de buurtvereniging is niet duidelijk wat de RWS met het gebouw van plan is. Een woordvoerder van de RWS verzekerde gisteren dat de wijkvereniging zich geen zorgen hoeft te maken. De buurtvereniging Goes-West huist al een reeks van jaren in het pand waarin vroeger de Gezond heidsdienst voor Dieren was geves tigd. Zij hoeft voor het gebruik van het gebouw geen huur te beta len. Volgens Geijs ontving de wijk vereniging vorige maand een brief van de gemeente waarin werd ge meld dat zij een nieuwe huurbaas krijgt: de RWS. Die brief is - zegt Geijs - de buurtvereniging koud op het dak gevallen. Volgens voor zitter Geijs tast zijn vereniging vol ledig in het duister over de plan nen van de RWS met het gebouw. Evenmin is het hem duidelijk of- en zo ja hoeveel - de RWS huur kosten in rekening zal brengen. Volgens Geijs is de buurtvereni ging niet in staat huur te betalen. „We zijn maar een kleine wijkvere niging met een bescheiden budget. We moeten met ongeveer 10.000 euro per jaar zien rond te komen, en dat lukt maar net, de bodem van de kas is alweer in zicht." Woordvoerder H. Bekker (sector manager woonservice) zei gisteren dat de vrees van de wijkvereniging ongegrond is. „Wij blijven het pand exploiteren als een gebouw bestemd voor maatschappelijke 1^ Bij de wijkvereniging Goes-West is ongerustheid ontstaan over de toekomst van wijkgebouw De Westkant: het pand wordt over genomen door de RWS. doeleinden. We nemen het ge bouw inclusief de gebruikers over." Bekker liet wel doorscheme ren dat het niet is uitgesloten dat de wijkvereniging in de toekomst huur zal moeten betalen. „Maar we moeten nog een aantal punten op de i zetten." Indien de RWS zou besluiten om huurpenningen te vragen, hoeft dat volgens Bek ker geen onoverkomelijke proble men voor de wijkvereniging op te leveren. Die kan, redeneert hij, naar de gemeente stappen met een verzoek voor extra subsidie. Geijs neemt het de gemeente kwa lijk, dat zij de wijkvereniging niet betrokken heeft bij de voorgeno men overdracht van De Westkant. „Dan hadden we de eventuele con sequenties kunnen bespreken." Op het Goese stadskantoor wordt de verontwaardiging niet helemaal begrepen. Volgens een woordvoer ster van de gemeente Goes is de wijkvereniging al in augustus op de hoogte gebracht van de over dracht en voor zover bij de ge meente bekend heeft de overname geen gevolgen voor de wijkvereni ging- Milieudefensie wil natuurgebied Brabantse Wal sparen. door Lilian Dominicus WOENSDRECHT - Een nieuw bedrij venterrein voor Maintenance Val ley in Woensdrecht hoeft er hele maal niet te komen. Beetje schui ven met bestaande bedrijfsterrei nen en natuurgebied Brabantse Wal kan intact blijven. Milieude fensie en natuur- en milieuvereni ging Namiro plaatsen daarom van daag op de Weg naar Wouw bo ven Huijbergen een protestbord. De actie is onderdeel van de lande lijke campagne Spaar het land schap, recycle de ruimte van Milieu defensie. De milieuorganisatie wil een eind maken aan de wildgroei van nieuwe bedrijventerreinen ten koste van het Nederlandse landschap. In de campagne staan dertig be dreigde landschappen centraal, waaronder het natuurgebied waar bedrijventerrein Maintenance Val ley is gepland. Op dit terrein moet een centrum voor onderhoud, re paratie en revisie van vliegtuigen (waaronder eventueel het nieuwe gevechtsvliegtuig JSF) komen. Volgens Milieudefensie zijn deze nieuwe bedrijventerreinen niet nodig. Er zou in Nederland nog zo'n negenduizend bedrijventer rein beschikbaar zijn; in Noord-Brabrant is nog zeker dui zend hectare over. Bovendien is een derde van de bestaande bedrij venterreinen (28.000 hectare) ver ouderd en staan veel panden en kavels leeg. Door ze op te knappen en de ruimte efficiënter te benutten is de komende tien jaar nog voldoen de ruimte beschikbaar, zegt Milieu defensie. De organisatie schat dat het bedrijventerrein Stork/Fokker nog ruimte heeft voor 10,5 hectare |"W Milieuorganisatie denkt dat door te schuiven met bestaande bedrij venterreinen de aanleg van een nieuw bedrijventerrein voor Maintenance Valley overbodig is. Hier geen I bedrijventerrein en de vliegbasis voor 8,5 hectare industrie. Als ook het 'verpauper de en verouderde' industrieterrein De Kooi een opknapbeurt krijgt, is nieuw bedrijventerrein overbo- dig. SM:® Meeste reizigers leggen zich neer bij busreis als alternatief voor de trein. door Rob Paardekam GOES - Kwart voor twee. Station Goes. De buschauffeur staat op z'n gemak een sigaretje te roken. „Ver trekken we nog een keer?", mop pert een passagier. Hij heeft zijn zin nauwelijks uitgesproken als de chauffeur een laatste trek neemt en de motor start. Op naar Roosen daal. Tussen de Brabantse stad en Vlis- singen rijden een week lang geen treinen. Vandaar die bus. Bas Klui ver uit Goes - op weg naar zijn vriendinnetje in Tilburg - is passa gier. „En nee, niet met grote tegen zin", zegt hij. „Dat spoor moet ook onderhouden worden, hè." Stads genoot Willem - een oud baasje - bekijkt het niet zo zonnig. „De goe derentreinen kunnen toch ook rij den? Waarom wij dan niet?", foe tert hij. „Ja, maar die rijden alleen maar 's avonds laat en 's nachts", probeert een vrouw hem nog te kalmeren. Het heeft weinig zin. Willem baalt. De meeste gezichten fleuren wat op als de bus de afslag Kruiningen voorbij rijdt. Het blijkt de snelbus te zijn. Rechtstreeks naar Roosen daal, zo wordt verondersteld. Niet helemaal. Bergen op Zoom wordt eerst nog aangedaan. Er stapt een handjevol mensen in. De chauf feur steekt nog snel een peuk op om de reis vijf minuten later te ver volgen. „Wat een mazzel. We mo gen een kwartier eerder vertrek ken", is zijn blijde boodschap. Een meevallertje, dus. Maar het heeft geen effect op Willem. Die kijkt nog steeds even nors. Om kwart voor drie draait de chauffeur zijn voertuig de bushal te van het station in Roosendaal op. „Nou, een uurtje, dat valt toch best wel mee?" vindt Bas. En ja hoor. Ook Willem toont een voorzichtige lach. „Het ging eigen- Werk aan het spoor lijk best wel snel", geeft hij toe. Station Roosendaal. Tien voor half vier. De terugreis. Om het leed te verzachten, deelt een NS-mede- werkster bonnen uit voor een gra tis beker koffie. „Sympathiek", vindt loost Baidenman. „Maar het ding is alleen hier en in Bergen op Zoom geldig, dus laat maar zitten. Ik ga liever naar huis." De Goesenaar studeert in Breda en is ondanks de herfstvakantie naar de Baroniestad afgereisd om met klasgenoten aan een opdracht te werken. „Vanmorgen heb ik an derhalf uur in de bus gezeten. Ik hoop dat het nu wat sneller gaat", zegt hij. „Ik reis normaal gespro ken elke dag op en neer, maar als het spoor volgend jaar een hele maand dicht gaat, blijf ik bij ie mand slapen, hoor. Het is op deze manier toch een hele trip." „Als het spoor volgend jaar een hele maand dichtgaat, blijf ik bij iemand slapen" Dat blijkt als de bus na een eerste tussenstop in Bergen op Zoom de afslag Rilland neemt. „Oh nee, het is de stopbus!" Rilland-Bath, Krab- bendijke, Kruiningen-Yerseke. Overal wordt halt gehouden. Drie mensen stappen in. Eén gaat eruit. Kapelle-Biezelinge wordt wel over geslagen. En daar is mevrouw De Werd - die een paar dagen op be zoek gaat bij haar schoonzus in Ka- pelle - niet blij mee. „U moet in Goes de taxibus naar het station in Kapelle nemen", is de boodschap. Tien minuten later, na een reis van een uur en twintig minuten, doemt het Goese station op. Joost is blij. „Eindelijk thuis." Me vrouw De Werd kijkt wat minder vrolijk om zich heen. „Nou, waar is die verdraaide taxibus?" Dan rin kelt haar telefoon. Na een kort ge sprek gaan de mondhoeken om hoog. „M'n schoonzus trommelt haar zoon op. Hij komt me halen." Het bord dat langs de weg naar Wouw wordt geplaatst. De spoorvernieuwing duurt tot en met zondag. Vanaf maandag is de dienstregeling weer normaal. Tussen Goes en Middelburg en tussen Roosendaal en Bergen op Zoom wordt negentien kilometer spoor voorzien van nieüw grind. Om geluidsoverlast tegen te gaan worden houten dwarsliggers vervangen door betonnen. Op station Vlissingen-Souburg wordt de stationskap verwijderd. www.zeelandaanhangwagens.nl 0118-613659 STRANDPAVILJOEN Duinweg Oostkapelle Dagelijks geopend Miek Geerts is door haar man besmet met het ligfietsvirus. Regelmatig trekt het echtpaar uit Overslag erop uit. foto Peter Nicolai Miek Geerts wordt laatste, maar is toch Belgisch kampioene. door Raymond de Frel OVERSLAG - Miek Geerts uit het grensdorp Overslag werd onlangs laatste op het officiële Belgisch kampioenschap ligfietsen. Veertien deelnemers, veertiende stek. Balen, zou je denken, maar Miek (30) stond na afloop te jui chen. Want die allerlaatste stek was wél goed genoeg voor een offi ciële titel. Miek Geerts mag zich Belgisch kampioene noemen. „Ik was namelijk de enige vrouw die deelnam. Eigenlijk deed ik voor de grap mee, omdat de voorzitter van onze vereniging Human Powered Vehicle mij een mooi lichtblauw wielerpakje beloofde. En tja, toen werd. ik nog kampioen ook. Ik ge loof dat ik voortaan maar wat meer moet trainen, want dat deed ik tot voor kort nauwelijks", lacht ze. Om er meteen eerlijk aan toe te voegen dat ze geluk heeft gehad: een andere vrouwelijke ligfietser kon niet van de partij zijn, omdat zij net is bevallen. „En als ik geen Belgische was geweest, was het feest ook niet doorgegaan." Geerts heeft de smaak helemaal te pakken. Volgend jaar hoopt ze te schitteren op het wereldkampioen schap in Engeland. „Ik ben met het ligfietsvirus besmet door mijn man. Via websites kwamen wij in contact met andere liefhebbers. En dan volgen er bijeenkomsten en fa milieweekendjes. En daarna was ik verkocht. Echt, het is gewoon zalig fietsen. Op een ligfiets voel je je als een Romein aan de dis, die lig gend een tros druiven eet", zegt de ligfietsfanate.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 58