zelf onder de koe ligt'
Veel lof
voor plan
De Kraker
Te koop-bord in straatbeeld Sas
Meubelhuis Even Kijken
ZPZC Vrijdag 26 oktober 2007 23
Kapellebrug wil liefst
nog meer maatregelen
tegen sluipverkeer.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - In Kapellebrug is verheugd
gereageerd op de plannen van de
Vlaamse minister van Mobiliteit
en de Hulster wethouder Clen de
Kraker om sluipverkeer van vracht
wagens ter plekke tegen te gaan.
„De Kraker is de derde opeenvol
gende Hulster wethouder die ik
aanspreek over de overlast van al
die vrachtwagens en hij doet er
tenminste wat aan. De vlag hangt
hier uit. Hij verdient een grote
pluim", zegt Oscar van Dorsselaer,
de 'burgemeester' van Kapelle-
brug.
Langs de Expressweg komen bor
den die het vrachtverkeer uit de
richting van Antwerpen via Zelza-
te en de Tractaatweg naar de Ka
naalzone dirigeren. De verwach
ting is dat de sluiproute via Kapel
lebrug op die manier ontlast
wordt, helemaal als ook navigatie
systemen de route via Kapellebrug
niet meer aangeven.
Van Dorsselaer heeft nog wat tips
voor De Kraker. „Er kunnen mis
schien nu al borden in Terneuzen
en langs de Tractaatweg worden
gezet om vrachtwagenchauffeurs
op de 'terugweg' via Zelzate te lei
den." Ook zou Van Dorsselaer
graag zien dat De Kraker in ge
sprek gaat met de lokale transport
bedrijven in de streek. „Want ook
onze 'eigen' transporteurs rijden
gewoon via Kapellebrug. Als De
Kraker hen nu eens persoonlijk
zou vragen via Zelzate te rijden?"
De Kraker is al met gedeputeerde
Toine Poppelaars in gesprek over
Zeeuws-Vlaamse vrachtroutes en
het plaatsen van borden in Terneu
zen. Met de lokale transporteurs
heeft hij ook al gesproken. „Er zit
schot in, maar we mogen niet ver
geten dat Kapellebrug ook gewoon
een doorgaande route is. Alle
vrachtwagens weren is niet doen
lijk en wenselijk. Het gaat mij er
voornamelijk om dat vrachtwa
gens met bepaalde ladingen niet
meer door het dorp rijden. Tank
auto's bijvoorbeeld. En dat is ons
eigen volk niet. Hier rijdt geen en
kele transporteur met tankauto's."
In het 'melkhuisje' aan de oprit van het erf staat het melktapapparaat. Klanten kunnen op eigen gelegenheid een kan, emmer of een bekertje superverse
melk tappen. John en Gabri tapten gisteren het eerste kannetje voor zichzelf. foto's Peter Nicolai
aan het eind van de avond over
blijft, wordt gevoerd aan de kalf
jes. De volgende dag gaat er weer
verse melk in de reservoirs. De
rest van de melk van het melkvee
bedrijf (de koeien geven elk gemid
deld 25 liter melk per dag) wordt
een paar keer per week opgehaald
door Campina.
De melktap is vanaf vandaag geo
pend, maar het nieuws is de fami
lie Van Esch al vooruitgesneld. Gis
teren stonden de eerste mensen al
met kannen op de oprit. Voor de
prijs hoeven ze het niet te laten.
Een liter kost zeventig eurocent,
een bekertje wordt voor vijftien
eurocent gevuld. Ze hoeven daar
naast geen dag zonder melk te zit
ten, want Het Melkhuisje is de he
le week geopend van 7 tot 19 uur.
Volgend jaar willen John en Gabri
hun opgedane zuivelverwerkings-
kennis ook in de praktijk gaan
brengen. Een schuur wordt ver
bouwd en behalve verse melk zal
op het bedrijf dan ook vers, zelfge
maakt hoeve-ijs te verkrijgen zijn.
Van koopwoningen
staat 5 procent leeg, van
huurhuizen 7 procent.
door Conny van Gremberghe
en Joeri Wisse
SAS VAN GENT - Voor starters op de
woningmarkt zou Sas van Gent
een paradijs moeten zijn. Het te
gendeel is echter waar. Volgens ma
kelaar Ruud de Meijer komt dat
omdat Sas 'het' niet heeft.
Het stadje telt tientallen woningen
in diverse prijsklassen, die al vele
maanden te koop staan. Ook in de
huursector kent Sas van Gent een
leegstand (zeven procent). Dat is
ruim twee keer zo hoog als elders
in de regio Zeeuws-Vlaanderen.
Reden voor Woongoed Zeeuws-
Vlaanderen om met spoed te dok
teren aan een renaissanceplan
voor de kern. Dit plan wordt eind
dit jaar gepresenteerd.
Volgens Zoek Alle Huizen zijn er
53 huizen te koop, Jaap.nl geeft 46
treffers en Funda.nl levert zelfs 65
huizen op in Sas van Gent. „Voor
al in de hogere prijsklasse is het
een drama", zegt Ruud de Meijer,
die tien huizen te koop heeft staan
in het stadje. „Als je een huis van
drie ton wil verkopen, kun je rus
tig een jaar uittrekken. Woningen
vanaf twee ton hebben zeker een
half jaar nodig." Dat is volgens De
Meijer een typisch Sas' probleem.
In Sas van Gent staan veel hui
zen te koop ofte huur. Vooral
woningen van boven de twee ton
en verouderde huizen zijn slecht
aan de man te brengen.
„In Terneuzen is het een stuk min
der lastig om iets in die prijsklasse
te verkopen." In zijn ogen gloort
er hoop voor het industriestadje.
„Woonlasten zullen steeds zwaar
der gaan wegen. Dan zit je natuur
lijk goed in Sas van Gent." Voorals
nog valt de belangstelling van 'bui
ten' nog tegen. „Als je al verkoop
hebt, is het meestal van mensen
die al in Sas wonen."
Hij stelt dat er geen kant-en-klare
oplossing is om de woningmarkt
op te peppen. „Een plaats moet
'het' hebben. Sas heeft dat nou
eenmaal niet, het is één van de
doodste plekken in een streek die
verder niet erg leeft. Bij binnen
komst domineert de industrie, al
hoewel daar tegenwoordig bijna
niets meer van te zien is als je in
het stadje zelf bent."
Oostburgsestraat 36, 4505 AC Zuidzande
Telefoon 0117-441010
Optimale tirjirregcling
en privacy
Stijlvolle, zachte stof
in tz kleuren
Kieurgecoördineetde
onderdelen
Cemkkeliikt bediening
www.luxaflex.nl
Uw Luxaflex Inspiration Deafer: