zelf onder de koe ligt' Veel lof voor plan De Kraker Te koop-bord in straatbeeld Sas Meubelhuis Even Kijken ZPZC Vrijdag 26 oktober 2007 23 Kapellebrug wil liefst nog meer maatregelen tegen sluipverkeer. door Sheila van Doorsselaer HULST - In Kapellebrug is verheugd gereageerd op de plannen van de Vlaamse minister van Mobiliteit en de Hulster wethouder Clen de Kraker om sluipverkeer van vracht wagens ter plekke tegen te gaan. „De Kraker is de derde opeenvol gende Hulster wethouder die ik aanspreek over de overlast van al die vrachtwagens en hij doet er tenminste wat aan. De vlag hangt hier uit. Hij verdient een grote pluim", zegt Oscar van Dorsselaer, de 'burgemeester' van Kapelle- brug. Langs de Expressweg komen bor den die het vrachtverkeer uit de richting van Antwerpen via Zelza- te en de Tractaatweg naar de Ka naalzone dirigeren. De verwach ting is dat de sluiproute via Kapel lebrug op die manier ontlast wordt, helemaal als ook navigatie systemen de route via Kapellebrug niet meer aangeven. Van Dorsselaer heeft nog wat tips voor De Kraker. „Er kunnen mis schien nu al borden in Terneuzen en langs de Tractaatweg worden gezet om vrachtwagenchauffeurs op de 'terugweg' via Zelzate te lei den." Ook zou Van Dorsselaer graag zien dat De Kraker in ge sprek gaat met de lokale transport bedrijven in de streek. „Want ook onze 'eigen' transporteurs rijden gewoon via Kapellebrug. Als De Kraker hen nu eens persoonlijk zou vragen via Zelzate te rijden?" De Kraker is al met gedeputeerde Toine Poppelaars in gesprek over Zeeuws-Vlaamse vrachtroutes en het plaatsen van borden in Terneu zen. Met de lokale transporteurs heeft hij ook al gesproken. „Er zit schot in, maar we mogen niet ver geten dat Kapellebrug ook gewoon een doorgaande route is. Alle vrachtwagens weren is niet doen lijk en wenselijk. Het gaat mij er voornamelijk om dat vrachtwa gens met bepaalde ladingen niet meer door het dorp rijden. Tank auto's bijvoorbeeld. En dat is ons eigen volk niet. Hier rijdt geen en kele transporteur met tankauto's." In het 'melkhuisje' aan de oprit van het erf staat het melktapapparaat. Klanten kunnen op eigen gelegenheid een kan, emmer of een bekertje superverse melk tappen. John en Gabri tapten gisteren het eerste kannetje voor zichzelf. foto's Peter Nicolai aan het eind van de avond over blijft, wordt gevoerd aan de kalf jes. De volgende dag gaat er weer verse melk in de reservoirs. De rest van de melk van het melkvee bedrijf (de koeien geven elk gemid deld 25 liter melk per dag) wordt een paar keer per week opgehaald door Campina. De melktap is vanaf vandaag geo pend, maar het nieuws is de fami lie Van Esch al vooruitgesneld. Gis teren stonden de eerste mensen al met kannen op de oprit. Voor de prijs hoeven ze het niet te laten. Een liter kost zeventig eurocent, een bekertje wordt voor vijftien eurocent gevuld. Ze hoeven daar naast geen dag zonder melk te zit ten, want Het Melkhuisje is de he le week geopend van 7 tot 19 uur. Volgend jaar willen John en Gabri hun opgedane zuivelverwerkings- kennis ook in de praktijk gaan brengen. Een schuur wordt ver bouwd en behalve verse melk zal op het bedrijf dan ook vers, zelfge maakt hoeve-ijs te verkrijgen zijn. Van koopwoningen staat 5 procent leeg, van huurhuizen 7 procent. door Conny van Gremberghe en Joeri Wisse SAS VAN GENT - Voor starters op de woningmarkt zou Sas van Gent een paradijs moeten zijn. Het te gendeel is echter waar. Volgens ma kelaar Ruud de Meijer komt dat omdat Sas 'het' niet heeft. Het stadje telt tientallen woningen in diverse prijsklassen, die al vele maanden te koop staan. Ook in de huursector kent Sas van Gent een leegstand (zeven procent). Dat is ruim twee keer zo hoog als elders in de regio Zeeuws-Vlaanderen. Reden voor Woongoed Zeeuws- Vlaanderen om met spoed te dok teren aan een renaissanceplan voor de kern. Dit plan wordt eind dit jaar gepresenteerd. Volgens Zoek Alle Huizen zijn er 53 huizen te koop, Jaap.nl geeft 46 treffers en Funda.nl levert zelfs 65 huizen op in Sas van Gent. „Voor al in de hogere prijsklasse is het een drama", zegt Ruud de Meijer, die tien huizen te koop heeft staan in het stadje. „Als je een huis van drie ton wil verkopen, kun je rus tig een jaar uittrekken. Woningen vanaf twee ton hebben zeker een half jaar nodig." Dat is volgens De Meijer een typisch Sas' probleem. In Sas van Gent staan veel hui zen te koop ofte huur. Vooral woningen van boven de twee ton en verouderde huizen zijn slecht aan de man te brengen. „In Terneuzen is het een stuk min der lastig om iets in die prijsklasse te verkopen." In zijn ogen gloort er hoop voor het industriestadje. „Woonlasten zullen steeds zwaar der gaan wegen. Dan zit je natuur lijk goed in Sas van Gent." Voorals nog valt de belangstelling van 'bui ten' nog tegen. „Als je al verkoop hebt, is het meestal van mensen die al in Sas wonen." Hij stelt dat er geen kant-en-klare oplossing is om de woningmarkt op te peppen. „Een plaats moet 'het' hebben. Sas heeft dat nou eenmaal niet, het is één van de doodste plekken in een streek die verder niet erg leeft. Bij binnen komst domineert de industrie, al hoewel daar tegenwoordig bijna niets meer van te zien is als je in het stadje zelf bent." Oostburgsestraat 36, 4505 AC Zuidzande Telefoon 0117-441010 Optimale tirjirregcling en privacy Stijlvolle, zachte stof in tz kleuren Kieurgecoördineetde onderdelen Cemkkeliikt bediening www.luxaflex.nl Uw Luxaflex Inspiration Deafer:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 53