Binnenland Paspoortkeus Vredesmissies belasten opbouw Navo-leger Niet benoemde Bossche rechter is oud-officier Jan Hop SsangYong Goes Rexton vanaf 39.495 4 Vrijdag 26 oktober 2007 PZC Plannen voor een snel inzetbare reactiemacht lopen vertaging op. door onze correspondent Hans de Bruijn NOORDWIJK - De strijdkrachten van de Navo-landen zijn zo zwaar belast door de diverse vredesmis sies in de wereld, dat het bondge nootschap de plannen voor een snel inzetbare reactiemacht moet bijstellen. Met die 'Nato Response Force' (NRF), waaraan ook Neder land meedoet, moet snel militair gereageerd kunnen worden op cri ses overal in de wereld. Het blijkt echter onmogelijk om, zoals ge pland, binnen vijf dagen de afge sproken 25.000 militairen op de been te brengen. Op hun bijeenkomst in Noord- wijk bespraken de Navo-ministers van Defensie gisteren wat zij aan moeten met de NRF. Voorlopig zal een kleinere parate kern moe ten volstaan, aldus secretaris-gene raal Jaap de Hoop Scheffer. Hoe groot die kern wordt, kon hij nog niet zeggen. De problemen om vol doende troepen te vinden, wor den veroorzaakt door zowel een De Navo-strijdkrachten zijn zo zwaar beiast door de vredesmis sies in de wereld, dat de alliantie de plannen voor een snel inzetba re reactiemacht moet bijstellen. gebrek aan middelen als soms een gebrek aan politieke wil, zei hij. De NRF had vorig jaar volledig operationeel moeten zijn, maar dat is niet gelukt. De Navo-landen hebben al grote moeite militairen te vinden voor de vredesmissies in Afghanistan, Kosovo en Libanon. Veel Navo-landen zijn ook actief in Irak en binnenkort in Tsjaad en Darfur. De meeste zijn eveneens lid van de Europese Unie, en moe ten daardoor ook eenheden paraat hebben voor EU-missies. Volgens De Hoop Scheffer blijven de ambities voor de NRF onveran derd, maar wordt alleen de perma nent parate kern verkleind. In ge val van een crisis kan die meteen in actie komen. Later kunnen daar andere eenheden aan worden toe gevoegd; daarvoor hebben de lid staten dan meer tijd. De Hoop Scheffer hamerde ook op meer financiële solidariteit tus sen de lidstaten. Sommige landen kunnen hun bijdrage aan vredes missies maar moeilijk betalen. De kosten voor bijvoorbeeld de Neder landse gevechtshelikopters in Af ghanistan zijn erg hoog. Door de zware omstandigheden daar is de slijtage groot en moeten de heli kopters sneller worden vervangen dan voorzien bij hun aanschaf. De Hoop Scheffer wil dat in zo'n ge val lidstaten die geen helikopters maar wel geld hebben, meebetalen aan de inzet van de toestellen. door Ad Rijken DEN BOSCH - De rechter in oplei ding die aan de rechtbank in Den Bosch veertig strafzaken deed en vonnis wees zonder dat zij offici eel benoemd was, blijkt de voor malige Bredase officier van justitie D. Bogaert te zijn. Voordat Bogaert aan haar oplei ding tot rechter begon, werkte zij vijf jaar als officier in Breda. Na haar opleiding gaat zij ook aan de slag in de rechtbank in die stad. Vanwege haar vorige functie kon zij niet door de rechtbank Breda zelf opgeleid worden, vanwege de kans dat zij als rechter te maken kreeg met zaken waarin was opge treden als officier. Voordat Bogaert officier van justitie werd was ze ge rechtsauditeur bij de Hoge Raad. Justitie laat geen verdachten vrij die vastzitten op basis van beslis singen die Bogaert heeft genomen. Het is volgens justitie maatschap pelijk onverantwoord om verdach ten van ernstige strafbare feiten wegens het ontstane probleem in vrijheid te stellen. Nederlandse emigranten voelen zich in de steek gelaten door hun voormalige vaderland. Als zij kiezen voor een andere nationaliteit moeten zij hun Nederlandse paspoort inleveren. door Rens Ulijn VoorLoura (47) en Ruud Zijdel (47) uit het dorpje Gillette in New Jersey is het een duivels dilemma. Twaalf jaar geleden emigreerden zij met hun twee kinderen naar de Verenigde Staten. Een moeilijke stap, die voor het jonge gezin goed uitpakte. Loura zette een Neder landse school op waar kinderen van Nederlandse emigranten les krijgen in hun moedertaal. Ruud vestigde zich als zelfstandig ict-ad- viseur. Nu zij vrijwel zeker in de Verenigde Staten blijven, lonkt het Amerikaans staatsburgerschap. Voor Ruud staat er veel op het spel. Hij is al een paar opdrachten van het Amerikaanse ministerie van Defensie misgelopen doordat hij geen Amerikaan is. Loura wil bij de komende Amerikaanse presi dentsverkiezingen dolgraag haar stem uitbrengen. Toch stellen de Zijdels de aanvraag van een Ameri kaans paspoort steeds weer uit. Want dat betekent onherroepelijk afscheid van hun Nederlandse identiteitsbewijs. „Gevoelsmatig wringt dat", vertelt Loura. „We voelen ons nog steeds heel erg Nederlands. We gaan er elk jaar op familiebezoek, onze kin deren spreken Nederlands en we volgen de Nederlandse politiek. Als directeur van een Nederlandse school voel ik me bovendien am bassadeur van mijn land. Het over grote deel van de immigranten in Nederland heeft twee nationalitei ten. Waarom mogen wij dat dan niet?" Honderdduizenden Nederlanders in den vreemde staan voor hetzelf de dilemma: Nederlander blijven of kiezen voor de nationaliteit van het land waar zij wonen, werken en belasting betalen. Hoewel het automatische verlies van nationaliteit bij naturalisatie in een ander land ligt verankerd in een Europees verdrag, passen de meeste Europese landen de regel niet toe. België zegde het verdrag dit jaar zelfs op om de eis uit het wetboek te kunnen schrappen. Volgens de Belgische minister Onkelinx van Justitie is de wetswijziging vooral bedoeld om de integratie van Bel gen in het buitenland te bevorde ren. Als zij hun oude nationaliteit niet hoeven op te geven, zullen zij sneller kiezen voor de nationaliteit van het land waar zij wonen. Dat bevordert de integratie, denkt de minister. In Nederland is minister Hirsch Ballin van Justitie bezig de moge lijkheden voor dubbele nationali teit juist te beperken om de inte gratie van vreemdelingen te bevor deren. Hij wil immigranten met een dubbel paspoort vaker ver plichten hun oorspronkelijke natio naliteit te laten vallen. Volgens Betty de Hart, die aan de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoek doet naar dubbele na tionaliteit, is het nooit wetenschap pelijk aangetoond dat mensen die hun oude nationaliteit opgeven, beter integreren dan mensen die dat niet doen of omgekeerd. De Hart noemt het 'opmerkelijk' dat de discussie over dubbele nationa liteit in Nederland alleen als onder deel van het integratiedebat wordt gevoerd. „Het aantal Nederlanders dat zijn PETER STRAATEN 'zoaLs Di) JE Wouw GEwaNöELi ,wim, dat mo est q?. /vwj niet fliKRem SsangYong Beide acties zijn geldig van 8 oktober 2007 tot en met 31 december 2007 of zolang de voorraad strekt. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden. U kunt kiezen uit één van de twee pakketten. Kijk voor meer acties op www.ssangyong.nl. Genoemde consumentenprijs is incl. BTW en BPM, exclusief kosten rijklaar maken. Brandstofverbruik 9,0 - 9,8 L/100 km; 10,2-11,1 km/L C02-uitstoot van 232 tot 250 g/km. Amundsenweg 37, 4462 GP Goes, Telefoon (0113) 250 858

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 4