Binnenland
Paspoortkeus
Vredesmissies belasten
opbouw Navo-leger
Niet benoemde
Bossche rechter
is oud-officier
Jan Hop SsangYong Goes
Rexton vanaf 39.495
4 Vrijdag 26 oktober 2007 PZC
Plannen voor een snel
inzetbare reactiemacht
lopen vertaging op.
door onze correspondent
Hans de Bruijn
NOORDWIJK - De strijdkrachten
van de Navo-landen zijn zo zwaar
belast door de diverse vredesmis
sies in de wereld, dat het bondge
nootschap de plannen voor een
snel inzetbare reactiemacht moet
bijstellen. Met die 'Nato Response
Force' (NRF), waaraan ook Neder
land meedoet, moet snel militair
gereageerd kunnen worden op cri
ses overal in de wereld. Het blijkt
echter onmogelijk om, zoals ge
pland, binnen vijf dagen de afge
sproken 25.000 militairen op de
been te brengen.
Op hun bijeenkomst in Noord-
wijk bespraken de Navo-ministers
van Defensie gisteren wat zij aan
moeten met de NRF. Voorlopig
zal een kleinere parate kern moe
ten volstaan, aldus secretaris-gene
raal Jaap de Hoop Scheffer. Hoe
groot die kern wordt, kon hij nog
niet zeggen. De problemen om vol
doende troepen te vinden, wor
den veroorzaakt door zowel een
De Navo-strijdkrachten zijn zo
zwaar beiast door de vredesmis
sies in de wereld, dat de alliantie
de plannen voor een snel inzetba
re reactiemacht moet bijstellen.
gebrek aan middelen als soms een
gebrek aan politieke wil, zei hij.
De NRF had vorig jaar volledig
operationeel moeten zijn, maar
dat is niet gelukt. De Navo-landen
hebben al grote moeite militairen
te vinden voor de vredesmissies in
Afghanistan, Kosovo en Libanon.
Veel Navo-landen zijn ook actief
in Irak en binnenkort in Tsjaad en
Darfur. De meeste zijn eveneens
lid van de Europese Unie, en moe
ten daardoor ook eenheden paraat
hebben voor EU-missies.
Volgens De Hoop Scheffer blijven
de ambities voor de NRF onveran
derd, maar wordt alleen de perma
nent parate kern verkleind. In ge
val van een crisis kan die meteen
in actie komen. Later kunnen daar
andere eenheden aan worden toe
gevoegd; daarvoor hebben de lid
staten dan meer tijd.
De Hoop Scheffer hamerde ook
op meer financiële solidariteit tus
sen de lidstaten. Sommige landen
kunnen hun bijdrage aan vredes
missies maar moeilijk betalen. De
kosten voor bijvoorbeeld de Neder
landse gevechtshelikopters in Af
ghanistan zijn erg hoog. Door de
zware omstandigheden daar is de
slijtage groot en moeten de heli
kopters sneller worden vervangen
dan voorzien bij hun aanschaf. De
Hoop Scheffer wil dat in zo'n ge
val lidstaten die geen helikopters
maar wel geld hebben, meebetalen
aan de inzet van de toestellen.
door Ad Rijken
DEN BOSCH - De rechter in oplei
ding die aan de rechtbank in Den
Bosch veertig strafzaken deed en
vonnis wees zonder dat zij offici
eel benoemd was, blijkt de voor
malige Bredase officier van justitie
D. Bogaert te zijn.
Voordat Bogaert aan haar oplei
ding tot rechter begon, werkte zij
vijf jaar als officier in Breda. Na
haar opleiding gaat zij ook aan de
slag in de rechtbank in die stad.
Vanwege haar vorige functie kon
zij niet door de rechtbank Breda
zelf opgeleid worden, vanwege de
kans dat zij als rechter te maken
kreeg met zaken waarin was opge
treden als officier. Voordat Bogaert
officier van justitie werd was ze ge
rechtsauditeur bij de Hoge Raad.
Justitie laat geen verdachten vrij
die vastzitten op basis van beslis
singen die Bogaert heeft genomen.
Het is volgens justitie maatschap
pelijk onverantwoord om verdach
ten van ernstige strafbare feiten
wegens het ontstane probleem in
vrijheid te stellen.
Nederlandse emigranten
voelen zich in de steek
gelaten door hun voormalige
vaderland. Als zij kiezen
voor een andere nationaliteit
moeten zij hun Nederlandse
paspoort inleveren.
door Rens Ulijn
VoorLoura (47) en
Ruud Zijdel (47) uit
het dorpje Gillette in
New Jersey is het een
duivels dilemma.
Twaalf jaar geleden emigreerden
zij met hun twee kinderen naar de
Verenigde Staten. Een moeilijke
stap, die voor het jonge gezin goed
uitpakte. Loura zette een Neder
landse school op waar kinderen
van Nederlandse emigranten les
krijgen in hun moedertaal. Ruud
vestigde zich als zelfstandig ict-ad-
viseur. Nu zij vrijwel zeker in de
Verenigde Staten blijven, lonkt het
Amerikaans staatsburgerschap.
Voor Ruud staat er veel op het
spel. Hij is al een paar opdrachten
van het Amerikaanse ministerie
van Defensie misgelopen doordat
hij geen Amerikaan is. Loura wil
bij de komende Amerikaanse presi
dentsverkiezingen dolgraag haar
stem uitbrengen. Toch stellen de
Zijdels de aanvraag van een Ameri
kaans paspoort steeds weer uit.
Want dat betekent onherroepelijk
afscheid van hun Nederlandse
identiteitsbewijs.
„Gevoelsmatig wringt dat", vertelt
Loura. „We voelen ons nog steeds
heel erg Nederlands. We gaan er
elk jaar op familiebezoek, onze kin
deren spreken Nederlands en we
volgen de Nederlandse politiek.
Als directeur van een Nederlandse
school voel ik me bovendien am
bassadeur van mijn land. Het over
grote deel van de immigranten in
Nederland heeft twee nationalitei
ten. Waarom mogen wij dat dan
niet?"
Honderdduizenden Nederlanders
in den vreemde staan voor hetzelf
de dilemma: Nederlander blijven
of kiezen voor de nationaliteit van
het land waar zij wonen, werken
en belasting betalen.
Hoewel het automatische verlies
van nationaliteit bij naturalisatie
in een ander land ligt verankerd in
een Europees verdrag, passen de
meeste Europese landen de regel
niet toe.
België zegde het verdrag dit jaar
zelfs op om de eis uit het wetboek
te kunnen schrappen. Volgens de
Belgische minister Onkelinx van
Justitie is de wetswijziging vooral
bedoeld om de integratie van Bel
gen in het buitenland te bevorde
ren. Als zij hun oude nationaliteit
niet hoeven op te geven, zullen zij
sneller kiezen voor de nationaliteit
van het land waar zij wonen. Dat
bevordert de integratie, denkt de
minister.
In Nederland is minister Hirsch
Ballin van Justitie bezig de moge
lijkheden voor dubbele nationali
teit juist te beperken om de inte
gratie van vreemdelingen te bevor
deren. Hij wil immigranten met
een dubbel paspoort vaker ver
plichten hun oorspronkelijke natio
naliteit te laten vallen.
Volgens Betty de Hart, die aan de
Radboud Universiteit Nijmegen
onderzoek doet naar dubbele na
tionaliteit, is het nooit wetenschap
pelijk aangetoond dat mensen die
hun oude nationaliteit opgeven,
beter integreren dan mensen die
dat niet doen of omgekeerd. De
Hart noemt het 'opmerkelijk' dat
de discussie over dubbele nationa
liteit in Nederland alleen als onder
deel van het integratiedebat wordt
gevoerd.
„Het aantal Nederlanders dat zijn
PETER
STRAATEN
'zoaLs Di) JE Wouw GEwaNöELi ,wim,
dat mo est q?. /vwj niet fliKRem
SsangYong
Beide acties zijn geldig van 8 oktober 2007 tot en met 31 december 2007 of zolang de voorraad strekt. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden. U kunt kiezen uit één
van de twee pakketten. Kijk voor meer acties op www.ssangyong.nl. Genoemde consumentenprijs is incl. BTW en BPM, exclusief kosten rijklaar maken.
Brandstofverbruik 9,0 - 9,8 L/100 km; 10,2-11,1 km/L C02-uitstoot van 232 tot 250 g/km.
Amundsenweg 37, 4462 GP Goes, Telefoon (0113) 250 858