'Met roeiboot het land
Bijzonder project wordt
na vijf jaar afgerond
Bewoners Nieuwe Haven ongerust
'Wel rood, maar niet zo
fanatiek als m'n ouders'
Gewoon gezellig
'De Piraat'
Cerrit van Leeuwen met het sierbord dat hij kreeg bij zijn afscheid als bank
werker van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij, foto Marijke Folkertsma
Zierikzeeënaar Gerrit
van Leeuwen zestig jaar
lid van de vakbond.
door Ton van den Nouweland
ZIERIKZEE - „Neuh. Eén mei, de
Dag van de Arbeid, daar nam ik
geen vrije dag voor. Ik kom, zoals
ze zeggen, uit een rood nest. Maar
ik ben, in tegenstelling tot mijn
ouders, nooit fanatiek geweest."
FNV Bondgenoten, afdeling Schou-
wen-Duiveland, huldigt Gerrit
van Leeuwen (79) uit Zierikzee
vanavond omdat hij zestig jaar lid
van de vakbond is. Afgezien van
een korte periode bij enkele kleine
baasjes, heeft Van Leeuwen zijn
hele leven gewerkt als bankwerker
'Vakbonden blijven nodig.
Als ze er niet zijn, gaan
we terug in de tijd'
bij de Rotterdamse Droogdok
Maatschappij (RDM). „Toen ik
daar in 1947 begon, ben ik meteen
lid geworden van de Algemene Ne
derlandse Metaalwerkers Bond. La
ter werd dat de NW en nog later
de FNV." Dat bij de laatste fusie
de katholieke NKV in de gelede
ren werd opgenomen, is voor ve
len nog een gevoelig punt. Niet
voor Van Leeuwen. „Waarom? We
streven toch allemaal hetzelfde
doel na?"
Bij de RDM was het destijds van
zelfsprekend dat je lid van de
bond werd. Van Leeuwen: „Ik ver
diende een gulden per uur. Maar
ik kon het er van doen. Ik was nog
vrijgezel. Ik betaalde kostgeld aan
mij ouders en wat over bleef, ging
in de spaarpot." Eenmaal ge
trouwd, kreeg Van Leeuwen van
de RDM een woning aangeboden
in Rotterdam. „Dat waren van die
galerijwoningen. Dat vond ik één
bak ellende. Het zal zo'n dertig
jaar geleden zijn. Toen ben ik ver
huisd naar Zierikzee. Er was een
rechtstreekse verbinding met Rot
terdam. Dus dat was geen pro
bleem."
Het was een tijd van hard werken,
zes dagen in de week en weinig va
kantie. „Een week per jaar, dat was
't dan. Gingen we kamperen op
het fietsje. Heel Nederland door.
Tachtig kilometer fietsen, daar za
gen we niet tegenop."
Van Leeuwen is nog steeds actief
als bestuurder bij de woonafdeling
van FNV Bondgenoten. „Het
bondswerk is uitgebreid. Dat gaat
ook over zorgtaken en huisves
ting." Dat jongeren daar niets in
zien, verdriet Van Leeuwen wel
een beetje. „Ze zijn in een ge
spreid bedje terechtgekomen.
Toch blijven de bonden nodig. Als
ze er niet zijn, gaan we terug in de
tijd. Er zijn maar weinig werkge
vers die zeggen: zal ik jou eens een
extra dag vakantie geven, of, heb je
liever opslag?" De huldiging, van
avond in het dorpshuis van Ou-
werkerk, lijkt Van Leeuwen niet
echt aan te grijpen: „Ach, ik krijg
een aai over m'n bol."
Gedupeerden
overstromingen 1998
tevreden met aanpak.
door Piet Kieemans
KERKWERVE - Het is het ergste wat
een boer kan overkomen: een com
plete oogst verdronken op het
land. „Ik heb een week niets kun
nen doen, maar viel wel drie kilo
af van de stress", blikt boer M. van
den Hoek terug op de overstromin
gen van september 1998. Die wa
ren voor Waterschap Zeeuwse Ei
landen aanleiding voor een reeks
maatregelen. De plaatsing van tien
stuwen vormde deze week het
sluitstuk.
Van den Hoek herinnert het zich
nog als de dag van gisteren. De
niet aflatende regen in die septem
bermaand. Het besef dat je als
boer niets kunt doen om het on
heil af te wenden. Van den Hoek
kon niet anders dan lijdzaam toe
zien hoe 19 hectare vruchtbaar ak
kerland overstroomde. „Ik zit met
mijn land in het putje van Schou-
wen-Duiveland. Op een gegeven
moment stond mijn land al blank
en een dag later kwam al het wa
ter uit de Westhoek er in één klap
bij. Het water stond zo hoog, dat
Waterschap Zeeuwse
Eilanden zette tanden
in integrale aanpak.
door Esme Soesman
ZIERIKZEE - Geen slapeloze nach
ten in een Willie Wortelachtige
setting. Maar, eerlijk is eerlijk, een
bijzonder project was de aanpak
van wateroverlast op Schou-
wen-Duiveland wel.
Waterschapmedewerker Luuk
Veening is één van de mensen die
bij de plannenmakerij rondom de
zogeheten SAS (Systeem Analyse
Schouwen) was betrokken. Dat nu
de laatste stuwen worden ge
plaatst, vindt hij mooi. „Het is na
tuurlijk altijd fijn als een project
wordt afgerond."
je met een roeiboot het land op
kon. Ik ben hier geboren en geto
gen, maar zoiets heb ik nooit eer
der meegemaakt", aldus Van den
Hoek. „Als boer leef je met de na
tuur en dan kan het gewoon ge
beuren dat je schade lijdt door het
weer. Dat hoort er gewoon bij,
maar zoiets als die overstroming
in 1998 komt wel heel hard aan.
Het feit dat je oogst verloren gaat,
laat je als boer niet zomaar los."
Voor Van den Hoek - destijds één
van de zevenhonderd gedupeerde
'Ons geluk was destijds
het feit dat het aantal
gedupeerden groot was'
boeren in Zeeland - liep de schade
door de wateroverlast op tot meer
dan een ton. Uiteindelijk kregen
de gedupeerden een behoorlijke
schadevergoeding van het Rijk.
„Ons geluk was het feit dat het
aantal gedupeerden groot was. Dat
heeft het Rijk ertoe gebracht een
goede schadevergoedingsregeling
op te zetten. Nu kun je je voor dit
soort schade verzekeren en dat
heb ik ook gedaan."
De overstromingen waren voor
Dat gaat helemaal op voor een bij
zonder project als dit. Niet eerder
zette Waterschap Zeeuwse Eilan
den de tanden in een dergelijk om
vangrijke klus. Bijzonder aan de
aanpak van wateroverlast op
Schouwen-Duiveland is dat het
een groot gebied raakt, schetst
Veening. Het gaat om ruim 10.000
hectare. In samenspraak met on
der meer de agrarische sector en
de natuurbeweging is een samen
hangend pakket maatregelen ont
wikkeld. Rekening houdend met
normen die landelijk zijn opge
steld. Na de wateroverlast in 1998
kropen de betrokken partijen al
snel met elkaar rond de tafel. Met
de computer zijn tal van scenario's
doorberekend, vertelt Veening
over de voorbereidingsfase. „Daar
het waterschap aanleiding om sa--*
men met de boeren naar oplossin
gen te zoeken. Er werd onderzoek
gedaan, oorzaak en gevolg werden
in beeld gebracht in de Systeem
Analyse Schouwen. Uiteindelijk
rolde er een pakket maatregelen
uit, variërend van het vergroten
van de bergingscapaciteit van ge
malen tot het maken van natuur
vriendelijke oevers en de plaatsing
van stuwen. i
Naar de overtuiging van Van den
hoek is echt alles gedaan om te i
voorkomen dat de Schouwse boe
ren nog geconfronteerd kunnen
worden met extreme wateroverlast -
zoals in 1998. En in de praktijk, 1
zegt Van den Hoek, werkt het. i
„Als er vroeger op een dag 40 a 50
millimeter regen viel, stond het
water in de hoofdwaterloop tot
aan de rand van de akker. Dat is
voorbij. Nu zie je bij 50 millimeter
regen geen zichtbare stijging van
het waterpeil. Het is geen garantie
dat er nooit meer wateroverlast is,
maar voor mij nooit meer zo ern
stig als toen."
De overstromingen van 1998 zijn
voor Van den Hoek geen reden ge
weest om het bijltje erbij neer te
gooien. „Boeren blijft voor mij het
mooiste werk dat bestaat.
is een goed, robuust maatregelen
pakket uitgerold."
In 2002 is begonnen met de uitvoe-i
ring. Nu, vijfjaar later, is het einde
in zicht. Tot half november wor-,
den de laatste tien stuwen ge-^
plaatst. Zij komen te liggen bij de*
Oudeweg (Zierikzee), Heuvelsweg'
en Verseputseweg (Kerkwerve),
Weelweg, Merriewekken en Kuijer-
damseweg (Ellemeet) en de Meel
dijk en Steursweg in Burghsluis.
De helft van de stuwen wordt ge
automatiseerd, zodat ze op afstand
snel te bedienen zijn.
Na vijf jaar wordt het SAS-pro-
ject op Schouwen-Duiveland af
gerond. Tot half november wordt
nog gewerkt aan het plaatsen
van de laatste stuwen.
Op zoek naar een
stoere skelter?
www.zeelandaanhangwagens.nl
0118-613659
STRANDPAVILJOEN
Duinweg Oostkapelle
Dagelijks geopend
Renovatie verfraaide
straat, maar levert ook
extra gevaar op.
door Marijke Vael
ZIERIKZEE - Ze zijn teleurgesteld,
maar vooral ongerust. Bewoners
van de Zierikzeese Nieuwe Haven
ervaren dagelijks dat de 1,8 mil
joen kostende renovatie, die vorig
jaar werd afgerond, hun straat wel
verfraaide, maar de verkeerssitua
tie niet verbeterde. „Hier gaan on
gelukken gebeuren", zeggen Paul
du Buf, Inge Kooijmans, Lies van
Dijke en Fraukje van den Akker.
De rijbaan werd door de renovatie
smaller, maar bleef wel toeganke
lijk voor verkeer uit beide richtin
gen. Volgens omwonenden wordt
er veel harder gereden dan de toe
gestane 30 kilometer per uur.
„Zelfs brommers rijden hier 60,
70. We kunnen niet meer rustig
op de stoep zitten en voor de kin
deren die hier wonen is het levens
gevaarlijk." Het ergst vinden ze
het vrachtverkeer. „De Nieuwe Ha
ven is een doorgangsroute, onder
meer voor vrachtverkeer naar de
weekmarkt. Maar de rijbaan is nu
zo smal, dat vrachtwagens regelma
tig tegen of over het trottoir rij
den. De rand ziet zwart van de au
tobanden en door de klap waar
mee ze weer van het trottoir rij
den, ontstaat schade aan onze hui
zen."
De oplossing voor de problemen
bestaat volgens de Nieuwe Haven
bewoners uit streng toezicht op de
snelheid en op dubbel parkeren.
„Ze mogen een flitsapparaat aan
mijn pui hangen", biedt Du Buf
aan. Verder hopen ze op een snel
le aanleg van het geplande distri
butiecentrum buiten de stad, dat
vrachtverkeer in de binnenstad
overbodig zou maken. „Maar er
wordt al zo lang over gepraat. Wij
roepen de gemeente op om snel
iets aan deze situatie te doen voor
er ongelukken gebeuren."
Wethouder Ad Verseput, die mo
menteel verkeerswethouder Wij
nand Renden vervangt, zegt de
Bewoners van de Nieuwe Haven
in Zierikzee trekken aan de bel.
Het verkeer in hun straat rijdt te
hard en vrachtverkeer zorgt voor
gevaarlijke situaties, vinden ze.
klachten van de bewoners heel se
rieus te nemen. „We hebben al be
sloten om de bestrating rondom
de bomen aan te passen om te
voorkomen dat het verkeer daar
voor uitwijkt. De opmerking dat
er niet of nauwelijks wordt gecon
troleerd op snelheid en dubbel par
keren, leg ik neer bij de politie, zo
dat die daar wat meer aandacht
aan kan besteden. Een distributie
centrum buiten de stad vinden
wij een goed idee. We hopen dat
te realiseren tijdens de herinrich
ting van de Zierikzeese binnen
stad als geheel. Dat is onderdeel
van een totaalvisie waarvoor nog^
veel overleg nodig is."
Verseput nodigt de Nieuwe Haven
bewoners uit om over hun bevin
dingen te komen praten.