Zeeland
'Een uurtje, dat
Cliëntenraad wenst hoger tempo
in verbeteringen sociale dienst
Museum De Vierschaar
trekt veel meer publiek
Kraan wordt gestraald
MORE
Gewoon gezellig
'De Piraat'
22 j Vrijdag 26 oktober 2007 PZC
Belangenorganisatie wel
tevreden over kritische
zelfblik van SDW.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De Cliëntenraad
Walcheren is blij met de zelfkri
tiek van de sociale dienst. Maar de
verbeteringen mogen wel wat snel
ler worden uitgevoerd, vindt de
raad.
Voorzitter Elly Walrave van de So
ciale Dienst Walcheren (SDW) zei
maandag bij de presentatie van
een onderzoek naar de tevreden
heid van klanten, in 2010 alles 'op
orde' te hebben. „Frappant. In
2006 zei directeur Jan Helmond
dat alles in 2008 'op orde' zou zijn.
Er komen dus telkens twee jaar bij
en dat baart ons zorgen", zegt Cor
Clarijs woordvoerder van de Cliën
tenraad Walcheren. „Ze zeggen er
zelfbij dat ze niet afwachten maar
hard aan de slag gaan. Maar steeds
twee jaar? Daar gaan we het bin
nenkort eens over hebben met het
bestuur", kondigt Clarijs aan.
De SDW gaat de kritiek die de
cliënten in het onderzoek uitspre-
www.zeelandaanhangwagens.nl
0118-613659
Kookworkshop voor
hartfalenpatiënten
vlissingen - Speciaal voor hartfa
lenpatiënten geeft Hartezorg een
workshop zoutarm koken op 30
oktober. De workshop wordt van
15.00 uur tot 20.00 uur gegeven bij
Stichting Majoraat in de Van Ho-
gendorpweg 58A in Vlissingen.
Deelname kost tien euro. Opgeven
bij Hartezorg, tel: 030-6594654.
STRANDPAVILJOEN
Duinweg Oostkapelle
Dagelijks geopend
ken, niet uit de weg. Het bestuur
formuleert 'scherpe doelstellin
gen', constateert Clarijs en daar is
de Cliëntenraad wel content mee.
Clarijs: „Als eenderde van de men
sen niet tevreden is, velt de dienst
zelf al het oordeel dat ze het niet
goed doet. Dat stemt ons tevre
den, want wij merken zelf ook
snel genoeg als dingen niet goed
gaan. Cliënten wachten niet op
een onderzoek en wij ook niet.
Wij trekken eerder aan de bel."
De cliëntenraad herkent zich dan
ook goed in de uitkomsten van
het onderzoek. Dat velt een oor
deel over het werk van de sociale
dienst in 2006. Inmiddels gaan
sommige dingen al wel beter, zoals
de afhandeling van aanvragen
voor de bijstand. „Die worden te
genwoordig gigantisch snel ver
werkt. Vroeger werd de wettelijke
termijn van acht weken soms
maar net gehaald, nu is een aan-
De Cliëntenraad Walcheren vindt
de zelfkritiek van de Sociale
Dienst Walcheren prima, maar
wil dat de dienst de zaken eerder
dan in 2010 op orde heeft.
Meer informatie: www.vlissingen.nl/
clientenraadwalcheren
Fietser in Middelburg
overvallen en geslagen
Middelburg - Een 24-jarige man uit
Middelburg is gisterochtend rond
10.30 overvallen op de Oude Veer-
seweg in Middelburg. De man viel
van zijn fiets doordat hij een hard
voorwerp tegen zijn hoofd kreeg
van twee jongens. Zij sloegen en
schopten de man en probeerden
ook zijn portemonnee te stelen.
mode interieur accessoires i servies and n:
nieuwe burg 39 - middelburg
Introductie goedkopere
losse kaartjes zorgt voor
ruim 10.000 bezoekers.
door Maurits Sep
veere - Het stadhuismuseum De
Vierschaar in Veere heeft gisteren
een mijlpaal bereikt. Voor het
eerst sinds vele jaren zijn in één
seizoen weer meer dan tiendui
zend bezoekers geteld.
Tot 2005 ontving het stadhuismu
seum jaarlijks tussen de zeven- en
negenduizend gasten. In dat jaar
kwam het museum, samen met
museum De Schotse Huizen in
Veere, onder beheer van de stich
ting Delta Cultureel. Die voerde
een combikaart in die toegang gaf
tot beide musea. Het bezoek aan
De Vierschaar liep daardoor terug,
analyseert Simone den Dikken, be
heerder van de twee musea.
„We bleven voor De Vierschaar ste
ken op zevenduizend mensen. Uit
reacties van mensen leidden we af
dat mensen geen combikaart wil
den kopen omdat ze vaak maar
eventjes in het stadhuis wilden kij
ken, bijvoorbeeld omdat ze er ooit
zijn getrouwd. Anderen hadden
weinig tijd en wilden dus niet veel
betalen", verklaart Den Dikken.
Behalve de combikaart (vier euro)
zijn dit jaar ook losse kaartjes te
koop: drie euro voor De Schotse
Huizen en 1,50 euro voor het stad
huismuseum. De prijs voor De
Vierschaar is bovendien een halve
euro lager dan voor 2005. Dankzij
het goedkopere losse kaartje trekt
het bezoek aan De Vierschaar
flink aan. Dat aan De Schotse Hui
zen blijft juist achter: achtduizend
nu, tegen ruim tienduizend in
2005.
Den Dikken is blij met de gegroei
de belangstelling voor het staduis-
museum. „Wij werken hard aan
een verbetering van het museum.
Aan de klimaatbeheersing bijvoor
beeld. We willen De Vierschaar
landelijk laten registreren als er
kend museum. Daarvoor moet je
aan allerlei kwaliteitseisen vol
doen. Dan helpt het als je meer
dan tienduizend mensen per jaar
ontvangt." De Schotse Huizen is
zondag voor het laatst dit jaar
open. Vanaf 1 april 2008 is het
weer te bezoeken. Stadhuismu
seum De Vierschaar sluit op 31 ok
tober en gaat op 1 mei weet open.
vraag soms al binnen twee weken
helemaal verwerkt", complimen
teert Clarijs.
Dat de afhandeling van proble
men niet goed is, zoals uit het on
derzoek blijkt, is voor hem geen
nieuws. „Dat hebben wij altijd ge
roepen. De sociale dienst zei zelf
steeds dat het in negentig procent
van de gevallen goed gaat. Maar als
het mis gaat, gaat het ook goed
mis en duurt het lang voordat het
is opgelost. Bovendien, als tien tot
twintig procent van de klanten
een probleem heeft, gaat het altijd
nog wel om honderden mensen."
Overigens vindt de Cliëntenraad
Walcheren dat zij zelf ook nog
niet optimaal functioneert, bekent
Clarijs. „Mensen zijn onvoldoende
op de hoogte van ons bestaan en
weten ons niet goed genoeg te vin
den. Elk spreekuur krijgen we wel
een paar klanten. Maar door perso
neelsproblemen is de nieuwsbrief
dit jaar niet zo vaak verschenen.
Dat merken we duidelijk in het
aantal reacties."
Meeste reizigers leggen
zich neer bij busreis als
alternatief voor de trein.
door Rob Paardekam
goes - Kwart voor twee. Station
Goes. De buschauffeur staat op z'n
gemak een sigaretje te roken. „Ver
trekken we nog een keer?", mop
pert een passagier. Hij heeft zijn
zin nauwelijks uitgesproken als de
chauffeur een laatste trek neemt
en de motor start. Op naar Roosen
daal.
Tussen de Brabantse stad en Vlis
singen rijden een week lang geen
treinen. Vandaar die bus. Bas Klui
ver uit Goes - op weg naar zijn
vriendinnetje in Tilburg - is passa
gier. „En nee, niet met grote tegen
zin", zegt hij. „Dat spoor moet ook
onderhouden worden, hè." Stads
genoot Willem - een oud baasje -
bekijkt het niet zo zonnig. „De goe
derentreinen kunnen toch ook rij
den? Waarom wij dan niet?", foe
tert hij. „Ja, maar die rijden alleen
maar 's avonds laat en 's nachts",
probeert een vrouw hem nog te
kalmeren. Het heeft weinig zin.
Willem baalt.
De meeste gezichten fleuren wat
op als de bus de afslag Kruiningen
voorbij rijdt. Het blijkt de snelbus
te zijn. Rechtstreeks naar Roosen
daal, zo wordt verondersteld. Niet
helemaal. Bergen op Zoom wordt
eerst nog aangedaan. Er stapt een
handjevol mensen in. De chauf
feur steekt nog snel een peuk op
om de reis vijf minuten later te ver
volgen. „Wat een mazzel, We mo
gen een kwartier eerder vertrek
ken", is zijn blijde boodschap. Een
meevallertje, dus. Maar het heeft
geen effect op Willem. Die kijkt
nog steeds even nors.
Om kwart voor drie draait de
chauffeur zijn voertuig de bushal
te van het station in Roosendaal
op. „Nou, een uurtje, dat valt toch
best wel mee?", vindt Bas. En ja
hoor. Ook Willem toont een voor
zichtige lach. „Het ging eigenlijk
Feiten over het spoor
best wel snel", geeft hij toe. Sta
tion Roosendaal. Tien voor half
vier. De terugreis. Om het leed te
verzachten, deelt een NS-mede-
werkster bonnen uit voor een gra
tis beker koffie. „Sympathiek",
vindt Joost Baidenman. „Maar het
ding is alleen hier en in Bergen op
Zoom geldig, dus laat maar zitten.
Ik ga liever naar huis."
De Goesenaar studeert in Breda
en is ondanks de herfstvakantie
naar de Baroniestad afgereisd om
met klasgenoten aan een opdracht
te werken. „Vanmorgen heb ik an
derhalf uur in de bus gezeten. Ik
hoop dat het nu wat sneller gaat",
zegt hij. „Ik reis normaal gespro
ken elke dag op en neer, maar als
het spoor volgend jaar een hele
maand dicht gaat, blijf ik bij te-
mand slapen, hoor. Het is op deze
manier toch een hele trip."
'Als het spoor volgend jaar
een hele maand dichtgaat,
blijf ik bij iemand slapen'
Dat blijkt als de bus na een eerste
tussenstop in Bergen op Zoom de
afslag Rilland neemt. „Oh nee, het
is de stopbus!" Rilland-Bath, Krab-
bendijke, Kruiningen-Yerseke.
Overal wordt halt gehouden. Drie
mensen stappen in. Eén gaat eruit.
Kapelle-Biezelinge wordt wel over
geslagen. En daar is mevrouw De
Werd - die een paar dagen op be
zoek gaat bij haar schoonzus in Ka-
pelle - niet blij mee. „U moet in
Goes de taxibus naar het station in
Kapelle nemen", is de boodschap.
Tien minuten later, na een reis
van een uur en twintig minuten,
doemt het Goese station op.
Joost is blij. „Eindelijk thuis." Me
vrouw De Werd kijkt wat minder
vrolijk om zich heen. „Nou, waar
is die verdraaide taxibus?" Dan rin
kelt haar telefoon. Na een kort ge
sprek gaan de mondhoeken om
hoog. „M'n schoonzus trommelt
haar zoon op. Hij komt me halen."
De spoorvernieuwing duurt tot en met zondag. Vanaf maandag is de
dienstregeling weer normaal.
Tussen Goes en Middelburg ep tussen Roosendaal en Bergen op Zoom
wordt negentien kilometer spoor voorzien van nieuw grind.
Om geluidsoverlast tegen te gaan worden houten dwarsliggers vervan
gen door betonnen.
Op station Vlissingen-Souburg wordt de stationskap verwijderd.
Op zaterdag 24 en zondag 25 november rijden er geen treinen op het tra
ject Goes-Kruiningen.
Van 22 maart tot 22 april 2008 rijden er geen treinen op het traject Vlis-
singen-Roosendaal.
Goes wil samen met Vlissingen, Middelburg, Kapelle en Reimerswaal een
gesprek met Prorail en NS over de situatie in het voorjaar van 2008.
Scheldekraan komt aan
de overkant van de
Koningsweg te liggen.
door Wendy van den Hurk
vlissingen - Nu steekt de Schelde
kraan nog fier en vooral rechtop
boven het Scheldeterrein uit. Over
twee weken komt-ie plat te liggen
aan de overkant van de weg.
De Scheldekraan snakt naar onder
houd. De stalen kolos, trots van
scheepsbouwend Vlissingen, brok
kelt langzaam maar zeker af Fiet
sers op de Koningsweg lopen het
risico op hun hoofd geraakt te wor
den door vallend roest. Daarom
krijgt de kraan een eerste opknap
beurt. Het staal wordt gestraald.
Dat gebeurt aan de overkant van
de weg en daarvoor moet de kraan
los komen te staan. Bouwers heb
ben gisteren de eerste hekwerken
weggenomen. Volgende week rijdt
een 'megakraan' het terrein op om
zijn blauwe broertje -weliswaar in
delen- op te tillen en aan de over
kant weer neer te zetten. Naast de
Timmerfabriek is plaats genoeg.
m :i
De hekken rond de Scheldekraan in Vlissingen worden weggehaald.
foto Ruben Oreel