Zeeland 'Een uurtje, dat Cliëntenraad wenst hoger tempo in verbeteringen sociale dienst Museum De Vierschaar trekt veel meer publiek Kraan wordt gestraald MORE Gewoon gezellig 'De Piraat' 22 j Vrijdag 26 oktober 2007 PZC Belangenorganisatie wel tevreden over kritische zelfblik van SDW. door Maurits Sep MIDDELBURG - De Cliëntenraad Walcheren is blij met de zelfkri tiek van de sociale dienst. Maar de verbeteringen mogen wel wat snel ler worden uitgevoerd, vindt de raad. Voorzitter Elly Walrave van de So ciale Dienst Walcheren (SDW) zei maandag bij de presentatie van een onderzoek naar de tevreden heid van klanten, in 2010 alles 'op orde' te hebben. „Frappant. In 2006 zei directeur Jan Helmond dat alles in 2008 'op orde' zou zijn. Er komen dus telkens twee jaar bij en dat baart ons zorgen", zegt Cor Clarijs woordvoerder van de Cliën tenraad Walcheren. „Ze zeggen er zelfbij dat ze niet afwachten maar hard aan de slag gaan. Maar steeds twee jaar? Daar gaan we het bin nenkort eens over hebben met het bestuur", kondigt Clarijs aan. De SDW gaat de kritiek die de cliënten in het onderzoek uitspre- www.zeelandaanhangwagens.nl 0118-613659 Kookworkshop voor hartfalenpatiënten vlissingen - Speciaal voor hartfa lenpatiënten geeft Hartezorg een workshop zoutarm koken op 30 oktober. De workshop wordt van 15.00 uur tot 20.00 uur gegeven bij Stichting Majoraat in de Van Ho- gendorpweg 58A in Vlissingen. Deelname kost tien euro. Opgeven bij Hartezorg, tel: 030-6594654. STRANDPAVILJOEN Duinweg Oostkapelle Dagelijks geopend ken, niet uit de weg. Het bestuur formuleert 'scherpe doelstellin gen', constateert Clarijs en daar is de Cliëntenraad wel content mee. Clarijs: „Als eenderde van de men sen niet tevreden is, velt de dienst zelf al het oordeel dat ze het niet goed doet. Dat stemt ons tevre den, want wij merken zelf ook snel genoeg als dingen niet goed gaan. Cliënten wachten niet op een onderzoek en wij ook niet. Wij trekken eerder aan de bel." De cliëntenraad herkent zich dan ook goed in de uitkomsten van het onderzoek. Dat velt een oor deel over het werk van de sociale dienst in 2006. Inmiddels gaan sommige dingen al wel beter, zoals de afhandeling van aanvragen voor de bijstand. „Die worden te genwoordig gigantisch snel ver werkt. Vroeger werd de wettelijke termijn van acht weken soms maar net gehaald, nu is een aan- De Cliëntenraad Walcheren vindt de zelfkritiek van de Sociale Dienst Walcheren prima, maar wil dat de dienst de zaken eerder dan in 2010 op orde heeft. Meer informatie: www.vlissingen.nl/ clientenraadwalcheren Fietser in Middelburg overvallen en geslagen Middelburg - Een 24-jarige man uit Middelburg is gisterochtend rond 10.30 overvallen op de Oude Veer- seweg in Middelburg. De man viel van zijn fiets doordat hij een hard voorwerp tegen zijn hoofd kreeg van twee jongens. Zij sloegen en schopten de man en probeerden ook zijn portemonnee te stelen. mode interieur accessoires i servies and n: nieuwe burg 39 - middelburg Introductie goedkopere losse kaartjes zorgt voor ruim 10.000 bezoekers. door Maurits Sep veere - Het stadhuismuseum De Vierschaar in Veere heeft gisteren een mijlpaal bereikt. Voor het eerst sinds vele jaren zijn in één seizoen weer meer dan tiendui zend bezoekers geteld. Tot 2005 ontving het stadhuismu seum jaarlijks tussen de zeven- en negenduizend gasten. In dat jaar kwam het museum, samen met museum De Schotse Huizen in Veere, onder beheer van de stich ting Delta Cultureel. Die voerde een combikaart in die toegang gaf tot beide musea. Het bezoek aan De Vierschaar liep daardoor terug, analyseert Simone den Dikken, be heerder van de twee musea. „We bleven voor De Vierschaar ste ken op zevenduizend mensen. Uit reacties van mensen leidden we af dat mensen geen combikaart wil den kopen omdat ze vaak maar eventjes in het stadhuis wilden kij ken, bijvoorbeeld omdat ze er ooit zijn getrouwd. Anderen hadden weinig tijd en wilden dus niet veel betalen", verklaart Den Dikken. Behalve de combikaart (vier euro) zijn dit jaar ook losse kaartjes te koop: drie euro voor De Schotse Huizen en 1,50 euro voor het stad huismuseum. De prijs voor De Vierschaar is bovendien een halve euro lager dan voor 2005. Dankzij het goedkopere losse kaartje trekt het bezoek aan De Vierschaar flink aan. Dat aan De Schotse Hui zen blijft juist achter: achtduizend nu, tegen ruim tienduizend in 2005. Den Dikken is blij met de gegroei de belangstelling voor het staduis- museum. „Wij werken hard aan een verbetering van het museum. Aan de klimaatbeheersing bijvoor beeld. We willen De Vierschaar landelijk laten registreren als er kend museum. Daarvoor moet je aan allerlei kwaliteitseisen vol doen. Dan helpt het als je meer dan tienduizend mensen per jaar ontvangt." De Schotse Huizen is zondag voor het laatst dit jaar open. Vanaf 1 april 2008 is het weer te bezoeken. Stadhuismu seum De Vierschaar sluit op 31 ok tober en gaat op 1 mei weet open. vraag soms al binnen twee weken helemaal verwerkt", complimen teert Clarijs. Dat de afhandeling van proble men niet goed is, zoals uit het on derzoek blijkt, is voor hem geen nieuws. „Dat hebben wij altijd ge roepen. De sociale dienst zei zelf steeds dat het in negentig procent van de gevallen goed gaat. Maar als het mis gaat, gaat het ook goed mis en duurt het lang voordat het is opgelost. Bovendien, als tien tot twintig procent van de klanten een probleem heeft, gaat het altijd nog wel om honderden mensen." Overigens vindt de Cliëntenraad Walcheren dat zij zelf ook nog niet optimaal functioneert, bekent Clarijs. „Mensen zijn onvoldoende op de hoogte van ons bestaan en weten ons niet goed genoeg te vin den. Elk spreekuur krijgen we wel een paar klanten. Maar door perso neelsproblemen is de nieuwsbrief dit jaar niet zo vaak verschenen. Dat merken we duidelijk in het aantal reacties." Meeste reizigers leggen zich neer bij busreis als alternatief voor de trein. door Rob Paardekam goes - Kwart voor twee. Station Goes. De buschauffeur staat op z'n gemak een sigaretje te roken. „Ver trekken we nog een keer?", mop pert een passagier. Hij heeft zijn zin nauwelijks uitgesproken als de chauffeur een laatste trek neemt en de motor start. Op naar Roosen daal. Tussen de Brabantse stad en Vlis singen rijden een week lang geen treinen. Vandaar die bus. Bas Klui ver uit Goes - op weg naar zijn vriendinnetje in Tilburg - is passa gier. „En nee, niet met grote tegen zin", zegt hij. „Dat spoor moet ook onderhouden worden, hè." Stads genoot Willem - een oud baasje - bekijkt het niet zo zonnig. „De goe derentreinen kunnen toch ook rij den? Waarom wij dan niet?", foe tert hij. „Ja, maar die rijden alleen maar 's avonds laat en 's nachts", probeert een vrouw hem nog te kalmeren. Het heeft weinig zin. Willem baalt. De meeste gezichten fleuren wat op als de bus de afslag Kruiningen voorbij rijdt. Het blijkt de snelbus te zijn. Rechtstreeks naar Roosen daal, zo wordt verondersteld. Niet helemaal. Bergen op Zoom wordt eerst nog aangedaan. Er stapt een handjevol mensen in. De chauf feur steekt nog snel een peuk op om de reis vijf minuten later te ver volgen. „Wat een mazzel, We mo gen een kwartier eerder vertrek ken", is zijn blijde boodschap. Een meevallertje, dus. Maar het heeft geen effect op Willem. Die kijkt nog steeds even nors. Om kwart voor drie draait de chauffeur zijn voertuig de bushal te van het station in Roosendaal op. „Nou, een uurtje, dat valt toch best wel mee?", vindt Bas. En ja hoor. Ook Willem toont een voor zichtige lach. „Het ging eigenlijk Feiten over het spoor best wel snel", geeft hij toe. Sta tion Roosendaal. Tien voor half vier. De terugreis. Om het leed te verzachten, deelt een NS-mede- werkster bonnen uit voor een gra tis beker koffie. „Sympathiek", vindt Joost Baidenman. „Maar het ding is alleen hier en in Bergen op Zoom geldig, dus laat maar zitten. Ik ga liever naar huis." De Goesenaar studeert in Breda en is ondanks de herfstvakantie naar de Baroniestad afgereisd om met klasgenoten aan een opdracht te werken. „Vanmorgen heb ik an derhalf uur in de bus gezeten. Ik hoop dat het nu wat sneller gaat", zegt hij. „Ik reis normaal gespro ken elke dag op en neer, maar als het spoor volgend jaar een hele maand dicht gaat, blijf ik bij te- mand slapen, hoor. Het is op deze manier toch een hele trip." 'Als het spoor volgend jaar een hele maand dichtgaat, blijf ik bij iemand slapen' Dat blijkt als de bus na een eerste tussenstop in Bergen op Zoom de afslag Rilland neemt. „Oh nee, het is de stopbus!" Rilland-Bath, Krab- bendijke, Kruiningen-Yerseke. Overal wordt halt gehouden. Drie mensen stappen in. Eén gaat eruit. Kapelle-Biezelinge wordt wel over geslagen. En daar is mevrouw De Werd - die een paar dagen op be zoek gaat bij haar schoonzus in Ka- pelle - niet blij mee. „U moet in Goes de taxibus naar het station in Kapelle nemen", is de boodschap. Tien minuten later, na een reis van een uur en twintig minuten, doemt het Goese station op. Joost is blij. „Eindelijk thuis." Me vrouw De Werd kijkt wat minder vrolijk om zich heen. „Nou, waar is die verdraaide taxibus?" Dan rin kelt haar telefoon. Na een kort ge sprek gaan de mondhoeken om hoog. „M'n schoonzus trommelt haar zoon op. Hij komt me halen." De spoorvernieuwing duurt tot en met zondag. Vanaf maandag is de dienstregeling weer normaal. Tussen Goes en Middelburg ep tussen Roosendaal en Bergen op Zoom wordt negentien kilometer spoor voorzien van nieuw grind. Om geluidsoverlast tegen te gaan worden houten dwarsliggers vervan gen door betonnen. Op station Vlissingen-Souburg wordt de stationskap verwijderd. Op zaterdag 24 en zondag 25 november rijden er geen treinen op het tra ject Goes-Kruiningen. Van 22 maart tot 22 april 2008 rijden er geen treinen op het traject Vlis- singen-Roosendaal. Goes wil samen met Vlissingen, Middelburg, Kapelle en Reimerswaal een gesprek met Prorail en NS over de situatie in het voorjaar van 2008. Scheldekraan komt aan de overkant van de Koningsweg te liggen. door Wendy van den Hurk vlissingen - Nu steekt de Schelde kraan nog fier en vooral rechtop boven het Scheldeterrein uit. Over twee weken komt-ie plat te liggen aan de overkant van de weg. De Scheldekraan snakt naar onder houd. De stalen kolos, trots van scheepsbouwend Vlissingen, brok kelt langzaam maar zeker af Fiet sers op de Koningsweg lopen het risico op hun hoofd geraakt te wor den door vallend roest. Daarom krijgt de kraan een eerste opknap beurt. Het staal wordt gestraald. Dat gebeurt aan de overkant van de weg en daarvoor moet de kraan los komen te staan. Bouwers heb ben gisteren de eerste hekwerken weggenomen. Volgende week rijdt een 'megakraan' het terrein op om zijn blauwe broertje -weliswaar in delen- op te tillen en aan de over kant weer neer te zetten. Naast de Timmerfabriek is plaats genoeg. m :i De hekken rond de Scheldekraan in Vlissingen worden weggehaald. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24