A4 mag zijn led-snor' afscheren Eindelijk een motor met een automaat, van Aprilia Elektro-auto maakt zijn rentree op show Tokio Nieuwe auto's vergelijken I 1 en direct jouw droomauto samenstellen? i OAutoTrack.nl PZC Vrijdag 26 oktober 2007 1 3 Eigenlijk is een Audi A4 niks meer of minder dan een super Passat, die zich vooral sportiever gedraagt dan zijn voorbeeld. door Rien van der Steen Veel hightech, motoren die allemaal directe brand stofinjectie hebben en de mededeling van de fabri kant dat de nieuwe Audi A4 de sportiefste in zijn klasse is. Wat zou betekenen dat de middenklas ser uit Ingolstadt BMW op zijn achterwielaangedreven staart trapt. Laten we het erop houden, dat Audi de mannen uit München zwaar in de nek hijgt. De A4, de sedanversie van de eer der verschenen coupé A5, heeft de zelfde 'led-snor' in de koplampen en die doet ons een tikkeltje ordi nair aan. Vooral omdat de led-lampjes geen keurig recht lijn tje vormen. Los van die 'led-snor' in het front is de auto een plaatje om te zien. Langgerekt en niet te veel carrosserie die buiten de wie len hangt. En een zeldzaam fraaie afwerking. De A4, de evolutie van de Audi 80 uit 1972, heeft een nieuw onderstel en wie extra betaalt, krijgt een sys teem waarmee je de karakteristiek van de auto kunt aanpassen. De demping wordt steviger, de auto maat laat hogere toeren toe, maar ook de besturing reageert directer, al naar gelang het knopje dat je kiest. Vóór kent de wielophanging vijf geleide-armen en dat kostbare systeem wordt meestal slechts voor de achteras gebruikt. De A4 is weliswaar bijna 12 centimeter langer gewor den en een heel stuk breder, maar het koets werk zelf is 10 procent lichter geworden. Van wege het gebruik van aluminium voor het onderstel, maar vooral ook door lichter (en dunner) staal toe te passen. Een innovatie van de staalindustrie die zich de kaas niet van het brood wil laten eten door de jongens die aluminium zon belofte vinden. Het is een nieuwe trend, want bijvoorbeeld ook Mazda maakt zijn modellen een stukje lichter. De accu van de A4 zit voortaan achterin. Dat zie je tegenwoordig meer. Onder de motorkap raakt het te vol. Als de auto in de cember bij de dealer staat - De nieuwe Audi A4 is een stuk groter dan het huidige model. foto GPD op de stationwagon Avant is het nog een klein halfjaar wachten - zijn er vijf motoren in de aanbie ding. De sterkste is de 3.2 liter FSI V6, maar de allerfijnste is de 3.0 V6 TD1, ook met standaard quat- tro-aandrijving. Een woeste jon gen die met zo'n auto van de weg raakt. Want het is fabelachtig wat de nieuwe A4 in bochten en op glad wegdek presteert. Die dikste diesel heeft 240 pk en een koppel van 500 Nm. Als dat wat veel lijkt, kun je besluiten voor de daarvan afgeleide, iets rus tigere 2.7 V6 TDI te kiezen. Maar dan heb je alleen maar voorwie laandrijving. De motorkeuze be gint overigens al bij de 1.8 liter tur bo die tegenwoordig 160 pk ople vert. Er komt er ook eentje met 120 pk. Er is behalve in motoren een ruime keus in transmissies zoals een geperfectioneerde cvt-automaat. De nieuwe A4 biedt achterin meer beenruimte, de kofferbak is met 20 liter gegroeid tot 480 liter en zes airbags zijn standaard, net als een elektrische handrem en airco. Hij gaat in Nederland als 1.8 TFSI met 120 pk vanaf 33.150 euro kosten, ruim 7.000 euro meer dan thuis in Duitsland. Dezelfde motor met 160 pk vraagt een inves tering van 36.650 euro. En die ge weldige diesel van daarstraks? Ruim 53 mille.Wie in een mooie auto wil zitten, moet veel betalen. De Aprilia NA 850 Mana is de eerste motorfiets met elektrisch gecontroleerde cvt-transmissie. Yamaha had al een motor met automatische robotkop peling, Aprilia doet er met de door Piaggio gefabriceerde continue va riabele transmissie een schepje bo venop. De 850 Mana 75 pk tweecilinder met elektronische benzine-injectie en vier kleppen per cilinder telt een cvt-versnelling met zeven trap pen. In plaats van tandwielen werkt die met een duwband, die continu variabel tussen twee scho tels draait. Desgewenst kunnen de 'versnellingen' met de hand inge schakeld worden, maar met een knopje verloopt alles automatisch. In de autowereld is de cvt sinds de Schakelen kan via een knopje op het stuur. 1 1 Keihard nieuwe auto's vergelijken doe je op... I personenauto's van Daf heel ge woon. Audi gebruikt het bijvoor beeld en noemt het multitronic. Automaten op tweewielers be staan bijna niet. Bromfietsen en scooters doen het meestal met cen trifugaal koppelingen, maar zodra het vermogen omhoog gaat, werkt zo'n automatische overbrenging niet. Bij auto's rijden we in dit deel van de wereld nog het meest met handschakeling. In Japan en bij voorbeeld de VS rijden praktisch alle auto's met een automaat, die hier nog kunstmatig duur gehou den wordt om geen fabrieken te hoeven sluiten die handbakken maken. De toekomst is echter onte genzeglijk aan de automaat. En dat geldt ook in zekere mate voor de motorfiets. Hoewel Suzuki met zijn Burgman al een scooter had met hetzelfde systeem, is Apri lia de eerste die de knuppel in het hoenderhok gooit. Daarbij kan de rijder kiezen of hij zelf schakelt of die klus aan de tech niek overlaat. Dankzij slimme elek tronica kan de automaat op een sportieve manier schakelen of zelfs rekening houden met glad wegdek. De angst voor klimaatveran dering, de teruglopende aardoliereserve en de zor gen om het stokkende verkeer zijn al jaren de aanjagers van de zoek tocht naar alternatieve aandrijving en ander vervoer. Op de autoshow van Tokio maken de Japanse fabri kanten duidelijk dat een terugkeer van de elektrische auto een serieu ze mogelijkheid is. Toen 120 jaar geleden de eerste au to met verbrandingsmotor ver scheen, waren vooral Europa en de VS meer gecharmeerd van elek trische voertuigen. Vooral omdat de 'echte' auto's onbetaalbaar wa ren, terwijl elektrische aandrijving er al wel was. Dat veranderde toen Henry Ford met zijn massaproduc tie de auto bereikbaar maakte voor een veel grotere groep mensen. Als het aan de Japanners (en aan GM) ligt, gloort er weer een mooie tijd voor de elektro-auto. Die krijgt binnen enkele jaren voe ding van een brandstofcel, maar ook de oude accu biedt nieuwe kan§en. Nissan kondigt aan lithium-ion accu's te gaan gebrui ken, die veel compacter zijn dan de huidige, en - nog belangrijker - tweemaal zoveel capaciteit heb ben. Dat kan het elektrische wa gentje een enorme duw voor waarts geven. De mogelijk terugkeer van de elek tro-auto is niet het enige nieuws vanaf de autoshow in Tokio. Tot eind volgende week kunnen de be zoekers zich vergapen aan verba zingwekkende studiemodellen. Nergens ter wereld staan er zoveel als juist in Tokio, het hart van de Japanse auto-industrie. Ze kijken De minimalistische Puyo van Honda: geen hoeken, foto Don van der Vaart natuurlijk naar Nissans nieuwe su persportwagen GT-R, maar zullen vooral gluren naar al die modelle tjes die in een snel naderende toe komst dingen naar de hand van de milieubewuste autokoper. Daihatsu, traditioneel sterk in uk- kies op wielen, stelt een rollende kubus in het vooruitzicht. Bij Hon da schittert de opvolger van de Jazz, die eind volgend jaar Fit gaat heten, en de niet alledaagse Puyo, klein en toch ruim, met brandstof cel. Bij de Europese merken was er één heuse verrassing: Audi onthul de een conceptcar die straks als Ai de weg opgaat. Na de goeddeels mislukte A2 van het merk komt er dus toch weer een compacte Audi. Al wordt hij bij lange na niet zo speels als al die Japanse kleintjes. Dode hoek sensor als extra op Mercedessen Mercedes levert zijn S en CL voor taan ook met Blind Spot Assist. Dat helpt bestuurders veiliger in te halen, omdat het de dode hoek in de gaten houdt. Het werkt met kor te afstand radarsensoren in voor- en achterbumper. In combinatie met andere assistentiesystemen kost het pakket vanaf 3580 euro. Isuzu hoopt te scoren met opvolger Rodeo Bedrijfswagenspecialist Isuzu wil profiteren van de stijgende belang stelling voor pick-ups. Het merk in troduceert daarom de D-max. Die heette voorheen Rodeo, waar de Chinese JMC Landwind weer een kloon van was. De auto is langer geworden en kost als 2.5 liter XL 25-375 euro, exclusief btw en bpm. Grand Modus schurkt dicht tegen Scénic aan Renault is ontevreden over de ver koop van de Modus. Daarom is er nu al een facelift, maar er komt ook een iets grotere, de Grand Mo dus. Die schurkt dicht(er) tegen de Scénic aan. Hij heeft een met ruim 9 centimeter verlengde wielbasis en een grote zijruit. De nieuwe Modus komt in februari. Renault pakt de matig verkopend Modus aan. foto G

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13