A4 mag zijn led-snor' afscheren
Eindelijk een motor met
een automaat, van Aprilia
Elektro-auto maakt zijn
rentree op show Tokio
Nieuwe auto's vergelijken I 1
en direct jouw droomauto
samenstellen? i
OAutoTrack.nl
PZC Vrijdag 26 oktober 2007 1 3
Eigenlijk is een Audi A4 niks
meer of minder dan een
super Passat, die zich vooral
sportiever gedraagt dan zijn
voorbeeld.
door Rien van der Steen
Veel hightech, motoren die
allemaal directe brand
stofinjectie hebben en de
mededeling van de fabri
kant dat de nieuwe Audi A4 de
sportiefste in zijn klasse is. Wat
zou betekenen dat de middenklas
ser uit Ingolstadt BMW op zijn
achterwielaangedreven staart
trapt. Laten we het erop houden,
dat Audi de mannen uit München
zwaar in de nek hijgt.
De A4, de sedanversie van de eer
der verschenen coupé A5, heeft de
zelfde 'led-snor' in de koplampen
en die doet ons een tikkeltje ordi
nair aan. Vooral omdat de
led-lampjes geen keurig recht lijn
tje vormen. Los van die 'led-snor'
in het front is de auto een plaatje
om te zien. Langgerekt en niet te
veel carrosserie die buiten de wie
len hangt. En een zeldzaam fraaie
afwerking.
De A4, de evolutie van de Audi 80
uit 1972, heeft een nieuw onderstel
en wie extra betaalt, krijgt een sys
teem waarmee je de karakteristiek
van de auto kunt aanpassen. De
demping wordt steviger, de auto
maat laat hogere toeren toe, maar
ook de besturing reageert directer,
al naar gelang het knopje dat je
kiest. Vóór kent de wielophanging
vijf geleide-armen en dat kostbare
systeem wordt meestal slechts
voor de achteras gebruikt.
De A4 is weliswaar bijna 12
centimeter langer gewor
den en een heel stuk
breder, maar het koets
werk zelf is
10 procent lichter geworden. Van
wege het gebruik van aluminium
voor het onderstel, maar vooral
ook door lichter (en dunner) staal
toe te passen. Een innovatie van
de staalindustrie die zich de kaas
niet van het brood wil laten eten
door de jongens die aluminium
zon belofte vinden. Het is een
nieuwe trend, want bijvoorbeeld
ook Mazda maakt zijn modellen
een stukje lichter.
De accu van de A4 zit voortaan
achterin. Dat zie je tegenwoordig
meer. Onder de motorkap raakt
het te vol. Als de auto in de
cember bij de
dealer staat -
De nieuwe Audi A4 is een stuk groter dan het huidige model.
foto GPD
op de stationwagon Avant is het
nog een klein halfjaar wachten -
zijn er vijf motoren in de aanbie
ding. De sterkste is de 3.2 liter FSI
V6, maar de allerfijnste is de 3.0
V6 TD1, ook met standaard quat-
tro-aandrijving. Een woeste jon
gen die met zo'n auto van de weg
raakt. Want het is fabelachtig wat
de nieuwe A4 in bochten en op
glad wegdek presteert.
Die dikste diesel heeft 240 pk en
een koppel van 500 Nm. Als dat
wat veel lijkt, kun je besluiten
voor de daarvan afgeleide, iets rus
tigere 2.7 V6 TDI te kiezen. Maar
dan heb je alleen maar voorwie
laandrijving. De motorkeuze be
gint overigens al bij de 1.8 liter tur
bo die tegenwoordig 160 pk ople
vert. Er komt er ook eentje met
120 pk. Er is behalve in motoren
een ruime keus in transmissies
zoals een geperfectioneerde
cvt-automaat.
De nieuwe A4 biedt achterin
meer beenruimte, de kofferbak is
met 20 liter gegroeid tot 480 liter
en zes airbags zijn standaard, net
als een elektrische handrem en
airco. Hij gaat in Nederland als 1.8
TFSI met 120 pk vanaf 33.150 euro
kosten, ruim 7.000 euro meer
dan thuis in Duitsland. Dezelfde
motor met 160 pk vraagt een inves
tering van 36.650 euro. En die ge
weldige diesel van daarstraks?
Ruim 53 mille.Wie in een mooie
auto wil zitten, moet veel betalen.
De Aprilia NA 850 Mana is
de eerste motorfiets met
elektrisch gecontroleerde
cvt-transmissie. Yamaha had al een
motor met automatische robotkop
peling, Aprilia doet er met de door
Piaggio gefabriceerde continue va
riabele transmissie een schepje bo
venop.
De 850 Mana 75 pk tweecilinder
met elektronische benzine-injectie
en vier kleppen per cilinder telt
een cvt-versnelling met zeven trap
pen. In plaats van tandwielen
werkt die met een duwband, die
continu variabel tussen twee scho
tels draait. Desgewenst kunnen de
'versnellingen' met de hand inge
schakeld worden, maar met een
knopje verloopt alles automatisch.
In de autowereld is de cvt sinds de
Schakelen kan via een
knopje op het stuur.
1
1
Keihard nieuwe auto's vergelijken doe je op... I
personenauto's van Daf heel ge
woon. Audi gebruikt het bijvoor
beeld en noemt het multitronic.
Automaten op tweewielers be
staan bijna niet. Bromfietsen en
scooters doen het meestal met cen
trifugaal koppelingen, maar zodra
het vermogen omhoog gaat, werkt
zo'n automatische overbrenging
niet. Bij auto's rijden we in dit deel
van de wereld nog het meest met
handschakeling. In Japan en bij
voorbeeld de VS rijden praktisch
alle auto's met een automaat, die
hier nog kunstmatig duur gehou
den wordt om geen fabrieken te
hoeven sluiten die handbakken
maken. De toekomst is echter onte
genzeglijk aan de automaat.
En dat geldt ook in zekere mate
voor de motorfiets. Hoewel Suzuki
met zijn Burgman al een scooter
had met hetzelfde systeem, is Apri
lia de eerste die de knuppel in het
hoenderhok gooit.
Daarbij kan de rijder kiezen of hij
zelf schakelt of die klus aan de tech
niek overlaat. Dankzij slimme elek
tronica kan de automaat op een
sportieve manier schakelen of zelfs
rekening houden met glad wegdek.
De angst voor klimaatveran
dering, de teruglopende
aardoliereserve en de zor
gen om het stokkende verkeer zijn
al jaren de aanjagers van de zoek
tocht naar alternatieve aandrijving
en ander vervoer. Op de autoshow
van Tokio maken de Japanse fabri
kanten duidelijk dat een terugkeer
van de elektrische auto een serieu
ze mogelijkheid is.
Toen 120 jaar geleden de eerste au
to met verbrandingsmotor ver
scheen, waren vooral Europa en
de VS meer gecharmeerd van elek
trische voertuigen. Vooral omdat
de 'echte' auto's onbetaalbaar wa
ren, terwijl elektrische aandrijving
er al wel was. Dat veranderde toen
Henry Ford met zijn massaproduc
tie de auto bereikbaar maakte voor
een veel grotere groep mensen.
Als het aan de Japanners (en aan
GM) ligt, gloort er weer een
mooie tijd voor de elektro-auto.
Die krijgt binnen enkele jaren voe
ding van een brandstofcel, maar
ook de oude accu biedt nieuwe
kan§en. Nissan kondigt aan
lithium-ion accu's te gaan gebrui
ken, die veel compacter zijn dan
de huidige, en - nog belangrijker -
tweemaal zoveel capaciteit heb
ben. Dat kan het elektrische wa
gentje een enorme duw voor
waarts geven.
De mogelijk terugkeer van de elek
tro-auto is niet het enige nieuws
vanaf de autoshow in Tokio. Tot
eind volgende week kunnen de be
zoekers zich vergapen aan verba
zingwekkende studiemodellen.
Nergens ter wereld staan er zoveel
als juist in Tokio, het hart van de
Japanse auto-industrie. Ze kijken
De minimalistische Puyo van Honda:
geen hoeken, foto Don van der Vaart
natuurlijk naar Nissans nieuwe su
persportwagen GT-R, maar zullen
vooral gluren naar al die modelle
tjes die in een snel naderende toe
komst dingen naar de hand van de
milieubewuste autokoper.
Daihatsu, traditioneel sterk in uk-
kies op wielen, stelt een rollende
kubus in het vooruitzicht. Bij Hon
da schittert de opvolger van de
Jazz, die eind volgend jaar Fit gaat
heten, en de niet alledaagse Puyo,
klein en toch ruim, met brandstof
cel. Bij de Europese merken was er
één heuse verrassing: Audi onthul
de een conceptcar die straks als Ai
de weg opgaat. Na de goeddeels
mislukte A2 van het merk komt er
dus toch weer een compacte Audi.
Al wordt hij bij lange na niet zo
speels als al die Japanse kleintjes.
Dode hoek sensor als
extra op Mercedessen
Mercedes levert zijn S en CL voor
taan ook met Blind Spot Assist.
Dat helpt bestuurders veiliger in te
halen, omdat het de dode hoek in
de gaten houdt. Het werkt met kor
te afstand radarsensoren in voor-
en achterbumper. In combinatie
met andere assistentiesystemen
kost het pakket vanaf 3580 euro.
Isuzu hoopt te scoren
met opvolger Rodeo
Bedrijfswagenspecialist Isuzu wil
profiteren van de stijgende belang
stelling voor pick-ups. Het merk in
troduceert daarom de D-max. Die
heette voorheen Rodeo, waar de
Chinese JMC Landwind weer een
kloon van was. De auto is langer
geworden en kost als 2.5 liter XL
25-375 euro, exclusief btw en bpm.
Grand Modus schurkt
dicht tegen Scénic aan
Renault is ontevreden over de ver
koop van de Modus. Daarom is er
nu al een facelift, maar er komt
ook een iets grotere, de Grand Mo
dus. Die schurkt dicht(er) tegen de
Scénic aan. Hij heeft een met ruim
9 centimeter verlengde wielbasis
en een grote zijruit. De nieuwe
Modus komt in februari.
Renault pakt de matig verkopend
Modus aan. foto G