Vroon biedt veel toekomstperspectief VROON infotorial Rederij Vroon uit Breskens maakt een behoorlijke groei door en voorziet in diverse vacatu res. Vroon beschikt als grootste re derij van Nederland over honderd schepen en 95 medewerkers. Het in ternationale scheepvaartconcern is de vloot verder aan het uitbreiden, net als het aantal vestigingen. Naast het hoofdkantoor in Breskens en Vroon Offshore Services in Den Helder, is Vroon door de overname van het be drijf Viking Offshore nu ook in Aberdeen gevestigd. Vanuit Den Helder wordt het Nederlands plat bediend, vanuit Aberd een het UK plat. Volgend jaar gaat Vroon ook vanuit Italië servicediensten voor de offshore aanbieden. „Daar zijn allemaal mensen voor nodig, zoals project engi neers, ict-ers, financiële specialisten. Voor diverse junior-Zgroeifuncties hebben we mensen nodig waar we op kunnen bou wen. Er zijn volop doorgroeimogelijkhe den bij ons. De vacatures zijn voor ambi tieuze mensen, niet voor diegenen die even willen uitbollen. Dynamiek, afwisse ling, ontplooiingsmogelijkheden: al die facetten bieden wij rijkelijk aan. Er is bij ons veel jobrotating. Schoolverlaters doorlopen bij ons meestal diverse afdelin gen en hebben breed toekomstperspec tief. Vroon is veel te dynamisch om even je tijd uit te zitten tot je de pensioenge rechtigde leeftijd hebt bereikt. We zijn een ambitieus internationaal opererend bedrijf', aldus manager P&O Ronald Niemeijer. De krapte op de arbeidsmarkt speelt ook Vroon parten. Niemeijer legt uit dat veel al niet beseft wordt wat Vroon allemaal te bieden heeft. „Ik denk dat Vroon onder- Vroon is eigenaar van 'de Resolution1, het grootste hefschip ter wereld. Ronald Niemeijer (manager P&O) en Bal) Reijntjes (Manager Operations). komen ze niet terug? Wij kunnen onder nemende, ambitieuze en zelfstartende mensen goed gebruiken; mensen die pro actief zijn en initiatief durven nemen. In terne opleidingen dragen bij aan de ver dere functionele- en persoonlijke ontwik keling van onze medewerkers. Vroon biedt alle mogelijkheden tot het opdoen van kennis en kunde. Iemand die bij ons niet verder leert, is daar zelf debet aan. Wij staan voor toegevoegde waarde en kwaliteit." Vroon is eind negentiende eeuw opge- Vroon's nieuwste tankschip Iver Prosperity op de kust van Korea. schat wordt, al is het voor de meeste Zeeuwse bedrijven moeilijk om aan jonge mensen te komen. Velen trekken via stu die weg naar de randstad. Maar waarom Haven Westzijde 21 Breskens E-mail: office@vroon.nl Fax: 0117-384218 Website: vwvw.vroon.nl richt door de gelijknamige familie Vroon. Het familiebedrijf handelde in het begin in kolen, meststoffen en andere agrarische producten. In 1952 werd het eerste schip gebouwd. Vroon is van oudsher sterk in overzees veetransport en al jarenlang de grootste rederij ter wereld op het gebied van 'live stock' (levend vee). Naast live stock carriers, offshore support vessels en dry cargo ships bestaat de uitgebreide vloot van Vroon uit container carriers, tankers en car carriers (autoboten). „Onze vloot kenmerkt zich door een grote di versiteit. Een rederij met zoveel soorten schepen is wereldwijd uniek. Men re ageert soms verbaasd op die diversiteit. Men vraagt zich af waar al die expertise vandaan gehaald wordt", aldus Manager Operations Bab Reijntjes. Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van de operations. „Schepen varen onder contract voor klanten. Operations zorgt ervoor dat deze contracten zo optimaal mogelijk worden uitgevoerd." Kloppend hart van Vroon vormen de afdelingen Chartenng, Operations en Schipmanage- ment. Van daaruit worden de kernactivi teiten gecoördineerd. De nieuwbouw- tjes. Door de overname van de Britse on derneming Marine Projects International (MPI) uit Middlesborough is Vroon vorig jaar eigenaar geworden van de Resolu tion, het grootste hefschip ter wereld. De Resolution is naar Nederlands ontwerp speciaal gebouwd voor het installeren van windmolens offshore. Het schip is 130 meter lang, 38 meter breed en kan zich 70 meter opheffen. Een goede afstemming tussen opleidingen en vraag van de arbeidsmarkt is ook in de scheepvaartbranche desgewenst. In ver band met het opvullen van zeevarende functies heeft Vroon dan ook intensieve contacten met verschillende zeevaartscho len. „Samen met de redersvereniging KVNR willen we jongeren interesseren om zeevarende te worden aan boord van een schip. Er is zowel behoefte aan bo vendeks personeel (nautische functies, stuurman) als onderdeks in de machineka mer (werktuigkundige engineers). „Onze offshore supply vessels varen heen en weer (met onder andere vers water, voed sel, olie en chemicaliën) om de booreilan den te bevoorraden. Het werk voor de bemanning van dit soort schepen is uitda gend en dynamisch. We hebben als echt Zeeuws-Vlaams bedrijf veel Zeeuwen in dienst; zowel aan wal als aan boord. Er wordt door ons veel geïnvesteerd in de leef- en werkomstandig heden aan boord van de schepen. Het personeels verloop aan boord is minimaal, maar door de vergrij zing zullen er in de (nabije) toe komst veel men sen uitstromen. Potentiële nieuwe medewerkers met ambitie zijn wel kom", aldus Ro nald Niemeijer. tak, als onderdeel van schipmanage- ment, roert zich eveneens danig. „Tussen nu en 2012 worden er vijftig nieuwe schepen gebouwd voor Vroon. De helft daarvan is voor de offshore. Deze schepen worden op diver se werven ge bouwd: China, Ko rea, Vietnam, Sing apore, India, Roe menië, Polen, Spanje, Nederland. Op het moment dat de werf het schip heeft opgeleverd, is het nieuwbouwteam ldaar. Vervolgens neemt het schipmanagementteam de zorg voor het schip over en is het verantwoordelijk voor bemanningszaken en het dagelijkse technisch beheer. Chartering en Opera tions gaan aan de slag om het schip te be vrachten en het contract zo optimaal mo gelijk uit te voeren", vertelt Bab Reijn- Vroon supply vessel Hig Express bedient het Nederlandse offshore plat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 92