Polen zijn erg productief arbeidsmarkt» Personeelsbeleid als antwoord op de krappe Arbeidsmarkt 05 Poolse werkneemsters op de heftruck Foto: Otto Vaak wordt gedacht dat Neder landse bedrijven Poolse werkne mers inhuren omdat ze goedkoper zouden zijn. Niets is minder waar: ze verdienen hetzelfde als Nederlanders. Het grote verschil is dat Polen harder werken: de arbeidsproductiviteit van Poolse uitzendkrachten is zo'n dertig procent hoger dan die van hun Ne derlandse collega's. door Peter de Jong ROOSENDAAL - Een van de eerste de tacheringbureaus die in zee gingen met Poolse werknemers was OTTO Work Force. "Ons bedrijf is opgericht in 2000. Nu halen we met 120 mensen een omzet van 80 miljoen euro", vertelt Peter Ver- legh, als directielid belast met de financiën. Verlegh is, zoals zijn naam al doet vermoe den, afkomstig uit Breda. De legendarische NAC- voetballer Rat Verlegh was zijn oom. "In het jaar 2000 mochten inwoners van de nieuwe EU-landen niet in Neder land werken zonder tewerkstellingsver gunning. Dat mocht alleen als ze een pas poort hebben van de oude EU-landen. Daaronder vielen de inwoners van het voormalige Silezië in Polen. Die mensen hadden ook een Duits paspoort en moch ten hier gewoon werken. Inmiddels is het helemaal vrijgegeven. Daar zijn wij na tuurlijk erg blij mee want dat scheelt veel papierwerk." OTTO Work Force is in middels de grootste internationale arbeids bemiddelaar van Nederland. "Er zijn via ons continu zo'n 3000 mensen aan het werk. Op jaarbasis werken in totaal zo'n 10.000 mensen voor ons. In Venray heb ben we een verpakkingsfabriek waar enke le honderden mensen werken. Als er plot seling een grote vraag naar personeel is, kunnen we daar een beroep op doen", zegt Verlegh. Hoger rendement "De industrie heeft ontdekt dat Polen goede arbeidskrachten zijn. Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg blijkt dat de productiviteit van Poolse uitzendkrach ten 34 procent hoger ligt dan bij Neder landse uitzendkrachten. Een ondernemer en in de uienfabriek. haalt dus een veel hoger rendement. Daar zit het grote verschil in. Het is niet zo dat Poolse arbeidskrachten goedkoper zijn voor een ondernemer. Ze worden ook ge woon volgens de geldende Nederlandse cao's uitbetaald. Voor hen is dat loon veel hoger dan ze in Polen krijgen. Dat is weer een goede motivatie om goed werk te le veren." OTTO Work Force is vooral ac tief in de logistiek (70%), industrie (25%) en de agrarische sector (5%). "We zijn nu gestart met OTTO Tcchforce voor tech nisch personeel in de metaalverwerkende industrie. Daar werven we ook Nederlan ders voor. En we hebben nog een heel bij zondere activiteit: we doen weer mee aan Domino Day. Wij leveren de mensen die al die vier miljoen dominosteentjes neer zetten. Daar zijn we trots op", vertelt Ver legh, die terzijde wordt gestaan door een Raad van Advies met daarin onder meer politieke coryfeeën als Hans Wiegel, Frank de Grave en René van der Linden. De werving van nieuwe krachten verzorgt OTTO vanuit tien vestigingen in Polen en Tsjechië. "We halen hen met bussen naar Nederland en brengen hen onder in hotels in bijvoorbeeld Noordwijk en Wijk aan Zee of in een bungalowpark op de Ve- luwe. De huisvesting voldoet aan de Ne- Foto: het fotoburo derlandse eisen. We hebben een NEN- certificaat. Daarbij wordt onder meer on derzocht of de huisvesting aan de over- heidsnormen voldoet. We gaan daar heel serieus mee om. Dat moet ook wel omdat we veel voor grote ondernemingen wer ken. Die willen niet het risico lopen van negatieve publiciteit", weet Verlegh. Wetten naleven Ook detacheringbureau Laudam in Roosendaal beschikt over het NEN 4400- certificaat van de Stichting Normering Ar beid. "Je moet aan drie eisen voldoen: na leving van de sociale wetten en belastin gen, identiteitsdocumenten moeten in or de zijn en de personeelsadministratie moet op orde zijn. We zijn trots op ons certifi caat", zegt assistent-bedrijfsleider Asia En- sing. "Per dag hebben we zo'n driehon derd mensen aan het werk. Met tachtig tot honderd vaste klanten zijn we een grote organisatie. We werken van Tilburg tot Terneuzen. Onze gele bussen zijn dan ook bekend in deze regio. Daarmee brengen we onze medewerkers naar hun werk van af hun woningen. Ook zorgen we ieder weekend voor vervoer van en naar Polen. Onze mensen werken zes weken en gaan daarna een week terug naar Polen." Laudam heeft in West-Brabant voor on derdak gezorgd voor driehonderd werk nemers. "Ze wonen in gewone huizen met maximaal acht personen. Wij huren of kopen die woningen. We stellen hoge ei sen aan hygiëne en een minimaal aantal vierkante meters per persoon. En onze mensen moeten er natuurlijk kunnen ko ken. Met opzet brengen we de mensen onder in normale woningen. We moeten er immers voor zorgen dat ze het naar hun zin hebben omdat ze anders vertrekken. En we hebben een taak om de integratie van de Polen te bevorderen", vindt En- sing. "We volgen allemaal Poolse les", vult haar collega Anita Clerx aan en zegt dzien do- bry. Pools voor goedendag. "We leren de Polen de Nederlandse regels kennen voor bijvoorbeeld de belasting en voor een doktersbezoek. Wij begeleiden hen daarbij en zijn 24 uur per dag beschikbaar. Onze kracht is dat wij de Poolse en de Neder landse cultuur kennen." Laudam is een familiebedrijf dat in 2000 is opgericht in Polen. Asia Ensing: "We zijn begonnen in de agrarische sector. Nu zijn we heel actief in productiewerk. We wil len een kwaliteitsslag maken en mensen halen die meer talig zijn en betere banen kunnen invullen. Daar is steeds meer vraag naar. De arbeidsmarkt in Nederland kent nog steeds een tekort aan personeel. Daar om huren veel ondernemers Poolse werk nemers in. Het zijn mensen die heel hard werken. Hun arbeidsmoraal is beter dan die van de gemiddelde Nederlandse uit zendkracht." drs. PJ.H. den Hartog Consultant den Hartog - PersoneelsAdviesDienst in Goes De werkzame beroepsbevolking groeit. Zowel het aantal werknemers in loon dienst als het aantal zelfstandigen neemt toe. Het aantal werkzoekenden neemt af. Was het aantal werklozen begin 2006 nog 6,1 dit percentage is inmiddels gedaald naar 4,4% van de beroepsbevolking. Als werkgever kent u het probleem wanneer een medewerker u aan het eind van de maand even wil spreken. Na een kort gesprek over doorgroei, de werkdruk, het salaris, zegt hij zijn baan op. Hij treedt in dienst van uw concur rent, omdat daar het gras groener is. Vaak is de reden waarom uw werkne mer weg gaat simpel. De markt trekt aan, de opdrachten binnen de onderneming nemen toe, de productiviteit neemt toe, de werkgevers zijn op zoek naar mensen. De mobili teit neemt toe. De werknemers kijken rond, zijn niet meer bang om van baan te wisselen en worden gestimuleerd door verhalen van vrienden, familie of collega's. En belangrijker nog, zij horen niets van de werkgever. Die is druk met de orders en met het maken van offertes. De voordeur voor nieuw personeel staat bij de meeste bedrijven wijd open. Wilt u niet dweilen met de kraan open, dan moet u de achterdeur in de gaten houden. Drie elementen in het personeelsbeleid spelen daarbij een rol, te we ten: salaris, de balans tussen werk en privé en de ontwikkelingsmogelijkheden die de werkgever biedt. Een jaarlijks functioneringsgesprek, jaarlijkse aanpas sing van het salaris en nette toepassing van de CAO maakt nog geen goed personeelsbeleid. Werkgevers moeten vaker met hun mensen praten en ook vragen naar hun ambities. Als er geen groei mogelijkheden zijn binnen het be drijf, dan moet u daar duidelijk over zijn. Maar dat ontslaat de werkgever niet van de plicht om de werknemer te stimuleren in zijn ontwikkeling. Stem uw personeelsbeleid af op uw medewerkers en op de ambities die zij hebben. U komt dan op de lijst van goede werkgevers. Den Hartog Perso- neelsAdviesDienst in Goes kan u daarbij helpen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 69