Werknemer boeien, dat is de kunst De Column arbeidsmarkt 'de Ondernemer' is een uitgave van BN/DeStem I PZC. 'de Ondernemer' verschijnt maandelijks in een oplage van 210.000 exemplaren. Uitgever: Frank de Roon Bladmanager: Johan van den Kieboom Redactie: Ron Gregoor Accountmanagers: Jos van Dongen Marcel Schreur Vormgeving: Hans Willekes Adresgegevens: Postbus 3805,4800 DV Breda, tel. 076-5 312277, Fax 076-5 312274 E-mail: info@deondernemer.com www.deondernemer.com Ding dong. Een ietwat grijzende veertiger, die na een drukke werkdag net zijn krantje aan het le zen was, doet de voordeur open. "Bent u misschien op zoek naar werk?" vraagt een jonge blondine van een groot uitzendbureau. De man krabt verbouwereerd aan het achterhoofd: "Uh, wat?" door Dennis Rijsbergen GOES - Bovenstaande is weliswaar een fictieve ontmoeting, maar zou binnenkort wel eens werkelijkheid kunnen zijn. Want er zijn bedrijven die met de gedachte spe len om langs de deuren te gaan om ar beidskrachten te werven. Steeds meer on dernemingen proberen in de huidige krap pe arbeidsmarkt op een andere manier werknemers te zoeken en aan zich te bin den. En met een auto van de zaak lokje ze allang niet meer. Binden en boeien' is de dubbelzinnige titel van de seminar die de Kamer van Koop handel geregeld geeft. Want er is welis waar krapte op de arbeidsmarkt, het hangt er ook vanaf hoe je als werkgever omgaat met personeel, zegt Mare Volleman van de Kamer van Koophandel in Middelburg. "Ga je goed met je mensen om, dan zou je er wel eens voor kunnen zorgen dat de krapte voor je eigen bedrijf minder wordt." Marlies Oggel, commercieel manager Zuidwest Nederland bij uitzendorganisatie Vedior is het helemaal met Volleman eens. "In de huidige arbeidsmarkt is het zeker belangrijk voor de werkgever om het de werknemer naar de zin te maken." De werkgever redt het niet alleen met het bie den van 'poen' en 'prestige'. Een derde 'p' is in de huidige omstandigheden misschien nog het belangrijkst: 'plezier'. "Je kunt nog zoveel verdienen en een auto van de zaak hebben, als je met tegenzin naar je werk gaat, dan is de kans groot datje iets anders gaat zoeken", zegt Oggel. Materialistisch Bureau Interview NSS deed dit jaar in op dracht van Tempo-Team onderzoek naar de wensen van werknemers. Werksfeer, flexibel en afwisselend werk en opleidings mogelijkheden staan hoog op het verlang lijstje. De leaseauto is voor de meeste werknemers niet interessant meer. Van de mannen hoeft 55 procent geen auto van de zaak, bij de vrouwen is dat 70 procent. Het zijn de jonge sollicitanten onder de dertig jaar die nog materialistisch denken en een auto van de zaak leuk vinden. Bovendien laat 85 procent van die jonge honden zich nog verleiden door een bonusregeling of winstuitkering. De ervaren arbeidskrach ten kiezen volgens Interview NSS liever voor een goede sfeer en dat geldt vooral voor hoger opgeleiden. Die vertrekken eerder dan lager opgeleiden als er sprake is van slecht management, concludeert het onderzoek. Bovendien identificeren die zich bij een goede bedrijfscultuur eerder met het bedrijf Het onderzoek rekent het bedrijfsleven ook voor wat het vertrek van een perso neelslid kost: gemiddeld 15.000 tot 20.000 euro per persoon. Het is dus zaak voor on- Potentiële werknemers maken kennis met de snoepjes van Perfetti Van Melle dernemingen om het personeel tevreden te houden. Bovendien is een tevreden werknemer een goede ambassadeur voor een onderneming. Mond-op-mond recla me is nog steeds een machtig middel, stelt de Vedior-manager Oggel. Er zijn dan ook steeds meer organisaties die het belang van een tevreden werknemer inzien. Zij schakelen die "blije werkers' in als werver. Mariska van Nieuwenhuijzen-van Heug- ten is medewerkster op de afdeling Grond en Economie bij de gemeente Borsele. Zij prijkt samen met collega Martijn Pnem op levensgrote posters in een landelijke cam pagne om werken bij de overheid te pro moten. "Toen ik nog op de hogeschool zat, heb ik nooit aan de gemeente gedacht als werkgever. Uiteindelijk blijkt het een hele leuke en goede werkgever te zijn. Het moet bij jongeren allemaal snel en flitsend zijn en dan denk je niet meteen aan de ge meente." Toen ze werd gevraagd om mee te doen aan de postercampagne twijfelde ze dan ook geen moment. "Ik wilde graag mijn steentje bijdragen om te proberen studenten te bereiken. Zeeland kampt met vergrijzing en als de oude ambtenaren ver trekken moeten er toch nieuwe mensen komen." Sms-bom Ook Marlies Oggel ziet dat bedrijven steeds meer naar andere middelen grijpen om werknemers te strikken. "Er zijn nog heel wat stille reserves. Dat zijn mensen die wellicht beschikbaar zijn voor de ar beidsmarkt, maar die niet actief op zoek zijn", aldus de Vedior-manager. Die zou je kunnen benaderen door van deur tot deur te gaan om mensen te werven. "Ik weet dat er bedrijven zijn die daar over naden ken." Ook haar eigen organisatie, Vedior, spreekt nietsvermoedende burgers aan, maar dan via streethuntmg. Mensen op straat aanklampen en hopen dat er net ie mand bijzit die een baan zoekt. Nog een wapen in 'de strijd om arbeid': de sms- bom. "We sturen dan in één keer sms'jes naar grote groepen flexkrachten", legt Og gel uit. Ook studentenverenigingen zijn dankbare 'slachtoffers' voor de sms-bom. "We zien dat we van die groep redelijk wat reacties terugkrijgen." In hoeverre die sms-jes ook daadwerkelijk ingevulde vaca tures oplevert, weet Oggel nog niet. Dat moet nog eens goed bekeken worden. Baan zoeken per sms Perfetti van Melle in Breda gebruikt ook sms om nieuwe werknemers te lokken. Het bedrijf laat werkzoekenden juist een sms-je sturen. "Die drempel is veel lager dan het schrijven van een sollicitatiebrief', zegt Keest Verdiest, woordvoerder van de snoepjesfabriek. "Door de krapte op de ar beidsmarkt wilden we eens andere doel groepen aanboren." Van Melle deelde flyers uit en adverteerde op de advertentiezuil bij de wedstrijden van NAC. Solliciteren per sms, het werkt, Foto: hetfotoburo zegt Verdiest. "We hadden 22 kandidaten. Die werden uitgenodigd op een meet and greet op 11 oktober in de fabriek. Op die manier kregen ze niet alleen een kijkje in onze keuken, ze konden in die setting ook met een teamleider of teammanager pra ten", legt Verdiest uit. De voordelen van de werfactie zijn er voor de werkgever en de werknemer. "De procedure is veel kor ter, de drempel lager en de sollicitant laten we niet lang in het ongewisse. Bovendien loop je bij lange sollicitatieprocedures de kans dat de sollicitant intussen een andere baan heeft gevonden en dat je als werkge ver naast het net vist." Ook het Centrum voor Werk en Inko men (CWI) moet steeds meer uit de kast trekken om vacatures ingevuld te krijgen. Je zou het creatief met diploma's kunnen noemen, maar volgens vestigingsmanager van het CWI Goes, Zierikzee en Tholen, Wim Erkelens, is het insteken op compe tenties de manier om mensen die willen, maar niet de juiste papieren hebben, toch aan een baan te helpen. "In samenwerking met de Hogeschool Zeeland en het ROC testen we werkzoekenden op wat ze tot nu toe allemaal gedaan hebben op de arbeids markt. Dan krijgen ze certificaten. Het zijn zeker geen diploma's", wil hij de schijn wegnemen, "maar ze geven wel aan wat mensen allemaal kunnen." Het CWI hoopt dat werkgevers dan hun soms zware eisen wat betreft de juiste papieren, enigs zins bijstellen. Lekker werken Het blijft nog wel even goed gaan met onze economie, zo voorspelt iedereen die het kan weten. Ook volgend jaar groeit het aantal ba- Inen weer. We hebben een krappe arbeidsmarkt. Moeten we daar blij mee zijn? Dat ligt er maar aan. Voor de meeste mensen, zij die voor een baas werken, is dat wel lekker. Kort door de bocht gezegd kun je een krappe arbeidsmarkt omschrijven als: veel banen, wei nig mensen. In grote lijnen kunnen mensen dus makkelijk aan een ijff. baan komen. Als ze die beu zijn, vinden ze eenvoudiger iets dat ze wèl leuk vinden. Kortom, jobhop- I pen is helemaal in. Ondernemers zijn helemaal niet blij met die krap- I pe arbeidsmarkt. Zij komen moei- 1 lijk aan geschikte mensen. Waar moeten ze die vandaan ha- len? Uit het buitenland? Pools en 2 Hongaars is zo moeilijk te ver- 2 staan. Twee keer zoveel betalen 2 dan je concurrent hou je ook niet zo lang vol. Ik las laatst een bericht over een uitzendbureau, dat men sen inhuurt om huis-aan-huis te vragen of er iemand is die een baan zoekt. Een vliegende kraai vangt altijd wat, zullen ze daar denken. Ik ben benieuwd of die banenleurders ook de seniorenwo ningen aandoen. Want dan mo gen ondernemers wel krap in hun werknemers zitten, ouderen zijn nog steeds niet in trek. Ze zijn te traag, te duur, te vaak ziek en 'we ten alles beter', is het vooroordeel. Dat valt allemaal reuze mee. Ik ben 57, al twee jaar geen dag ziek geweest, wel duur, niet traag maar wel heel eigenwijs. En ik heb een 2 baan die me uitstekend bevalt. Ik 2 wil wel tot aan mijn zeventigste 2 werken. En zo zullen er wel meer 2 ouderen zijn. Als ze de kans maar 2 krijgen. De vergrijzing slaat toe, ie- 2 dereen wordt ouder en moet de 2 kans krijgen langer te werken. Nu 2 hoeft niet iedereen tot zijn zeven- 2 tigste naar de baas te lopen, maar 2 het is toch te gek dat als je een- 2 maal de veertig gepasseerd bent, 2 je de grootste moeite hebt om nog 2 een baan te vinden. De senior 2 heeft de toekomst. Zet ze aan het 2 werk als ze dat willen. Al was het 2 alleen maar om het probleem van 2 hangouderen voor te zijn Ron Gregoor 2 Reacties kunt u sturen naar: 2 r.gregoor@bndestem-pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 67