Rory Block in spoor van bluespionier
Productiehuis Brabant komt met
doorstart Katchen uit Heilbronn
Nieuw talent in De Spot
Expositie langer Old Firm
PZC Woensdag 24 oktober 2007 29
Befaamde bluesgitariste
en -zangeres staat in
Ledeltheater Oostburg.
door Peter Bruyn
OOSTBURG - De blues, dat is vóór
alles iets spiritueels. Rory Block
zegt het wel drie of vier keer. Met
klem: „The blues, that's a spiritual
thing." Tijdens haar Nederlandse
toernee doet zij vrijdagavond het
Ledeltheater in Oostburg aan.
Ze is één van de meest fabuleuze
bluesgitaristen die er op deze pla
neet rondlopen. En dat is ze al
meer dan dertig jaar. Ooit, in 1988,
had ze in Nederland een hit met
het zelfgeschreven, door de ziel
snijdende lied Lovin' Whiskey.
Maar Rory Block blijft in de eerste
plaats een vertolkster van het klas
sieke bluesrepertoire. En de klas-
siekste van alle klassieke bluesmu
zikanten is Robert Johnson, de
man van wie wordt gezegd dat hij
zijn fabelachtige talent verkreeg
door zijn ziel aan de duivel te ver
kopen.
Aan hem is ook Block's meest re
cente album The Lady And Mr.
Johnson opgedragen. In het
cd-boekje staat ze gefotografeerd
samen met Robert Johnsons zoon,
kleinzonen en achterkleinzoon.
En hoewel ze zich al sinds de jaren
zestig intensief in de bluesgeschie
denis verdiept, kwam Rory er pas
in 2006 achter dat blueslegende
Johnson nog levende nazaten
heeft.
„Bijna niemand wist dat. Het
werd zorgvuldig geheim gehouden
in verband met een aantal lopen
de rechtszaken over Johnsons artis
tieke nalatenschap. Het staat in
middels vast dat dit de werkelijke
bloedverwanten van Robert Jo
hnson zijn. Op een gegeven mo
ment werd ik gebeld door Roberts
kleinzoon Stephen. Ik weet eerlijk
gezegd ook niet waarom hij uitge
rekend mij benaderde. Hij kende
Rory Block gaat even woest als virtuoos tekeer op haar akoestische gitaren.
mijn muziek. Maar die stem, dat
gesprek... Sindsdien zijn we goede
vrienden geworden."
Ze zingt en speelt al haar hele le
ven de songs van Robert Johnson.
Maar tegenwoordig - ze wordt in
november achtenvijftig - klinkt
haar stem doorleefder en ruiger
dan ooit. Een stemgeluid zo gevaar
lijk, dat je er de ratten mee van het
schip de zee in jaagt. Daarbij gaat
ze even woest als virtuoos tekeer
op haar akoestische gitaren. De
snaren omhoog trekkend alsof het
elastiekjes zijn. De 'bottleneck'
over de fretten raggend. Ze speelt
'slide', akkoorden, baslijnen en so
lo's, alles door elkaar, terwijl ze
stampend op de vloer en met haar
linkerhand op de snaren slaand
het ritme aangeeft. En ondertus
sen grapt ze naar de fotograaf voor
het podium: „Hé jochie, je weet
'Als je je ziel in de muziek
legt, voelen de mensen
dat onmiddellijk'
toch wel dat je een oude vrouw
nooit van onderaf portretteert?"
Rory Block groeide op in een New
Yorks bohémien-milieu. Toen ze
klein was, in de vroege jaren zes
tig, was de winkel van haar vader
foto Paul Bergen/GPD
in Greenwich Village een zoete in
val voor folkies, tot Dylan aan toe.
Ze was amper vijftien en speelde
al gitaar, toen ze samen met folkgi-
tarist Stefan Grossman op reis ging
door het zuiden van de Verenigde
Staten. Een soort bedevaart van
blueslegende naar blueslegende -
luisterend naar hun spel en hun
verhalen.
Uiteindelijk vestigde Rory Block
zich in Californië, stichtte een ge
zin en kwam halverwege de jaren
zeventig eindelijk aan haar eigen
carrière als muzikante toe. Vanaf
de jaren tachtig kreeg ze steeds
meer erkenning voor haar authen
tieke blues-gitaarstijl.
Ze vertelt hoe ze al luisterend naar
zijn platen heeft geprobeerd de
spelstijl - en de gitaarstemming -
van Robert Johnson te doorgron
den en vervolgens te reproduce
ren. „Ik heb op mijn nieuwe plaat
echt geprobeerd zijn code te kra
ken. Ik heb consequent en nauw
keurig getracht in zijn stijl te spe
len. Ik zie het werk van Robert
Johnson als klassieke muziek. En
dat moet je dan ook precies repro
duceren zoals de componist het
heeft bedoeld, vind ik. Om het
'Messiah' van Handel ga je als mu
sicus toch ook niet zomaar wat
heen jammen?"
Volgens Block speelde Robert
Johnson de blues natuurlijk niet
vanuit een isolement. Niet vanuit
een vacuüm. „Andere bluesman
nen gebruikten dezelfde ritmes, de
zelfde akkoordenschema's en de
zelfde notenreeksen als hij. Ieder
had z'n eigen stijl. Maar Johnson
speelde die bestaande bluesriffs op
de meest perfecte en meest krachti
ge wijze. Bij het geniale af En die
riffs dan proberen na te spelen,
werkelijk vanuit je ziel, dat is na
tuurlijk iets heel ambachtelijks.
Maar het is ook iets heel spiri
tueels."
Dat Block op een gegeven mo
ment zelf liedjes is gaan schrijven,
was niet omdat zij een eigen spel
stijl wilde ontwikkelen. Het ging
haar meer om een eigen gevoel in
eigen liedjes. En de platenmaat
schappij vroeg er om.
„Toen ben ik eerst vanuit allerlei
akkoordenschema's en bluessche
ma's gaan schrijven, maar dat
werkte niet. Bij Lovin' Whiskey
heb ik dar losgelaten. Toen lukte
het. Dat was mijn doorbraak-song.
Niks bluesschema, gewoon het ver
haal vertellen. Als je je ziel in de
muziek legt, voelen de mensen dat
onmiddellijk."
Rory Block, vrijdag 26 okt., Oost-
burg, Ledeltheater, 20.00 uur.
Bewerking stuk Von
Kleist na moeizame
start in Podium 't Beest.
door Ali Pankow
GOES - Productieleider Klaas Tops
van Productiehuis Brabant had
Katchen uit Heilbronn een betere
start gegund, maar hij erkent het
ruiterlijk: „Het stuk was nog net
niet echt klaar bij de première op
donderdag 11 oktober. Een confict
tussen spelers en regisseur lag daar
aan ten grondslag.
Productiehuis Brabant besloot
daarop de samenwerking met regis
seur Ivo van Megen te beëindigen.
Vervolgens is de groep twee dagen
extra gaan repeteren onder leiding
van Madeleine Jutten-Matzer met
steun van Frederieke Hijink. „De
voorstelling op de avond die daar
op aansloot in Eindhoven was nog
wat wiebelig, maar tijdens de twee
de avond had de groep weer zelf
vertrouwen en konden we een goe
de doorstart beleven", vertelt
Tops. Hij verheugt zich dan ook
op de voorstelling in Podium 't
Beest in Goes morgenavond.
Dit oorspronkelijke stuk van Hein-
Scène uit 'Katchen uit Heilbronn'.
rich von Kleist kreeg een actuele
bewerking van Heieen Volman.
Het verhaal gaat over de kwetsba
re liefde tussen Katchen, dochter
van een eenvoudige dorpssmid uit
Heilbronn en graaf Wetter van
Straal. Het onverbiddelijke stands
verschil staat een bruiloft in de
weg. Als dan ook nog de mooie ko
ningsdochter Kunegunde haar zin
nen zet op de graaf, lijkt Katchen
MIDDELBURG - De Spot in Middel
burg maakt in navolging van
Hooikoorts en 2nd Influenz nu
ook speciaal ruimte voor jong ta
lent. Onder de noemer Stage On
programmeert De Spot maande
lijks jonge bandjes met als doel
hen podiumervaring te laten op
doen en bekendheid te laten krij
gen bij het publiek.
De aftrap van Stage On wordt za
terdagavond gegeven met de for
maties According To You, Outrage
en Capital Sentimental. Bij
Hooikoorts en 2nd Influenz krij
gen de bands begeleiding en tips,
zowel muzikaal als organisato
risch. De Spot biedt nu de moge
lijkheid deze adviezen in de prak
tijk te brengen. According To You
begon als schoolband (Sketnicks)
met vooral punkrock. Later werd
het meer metal, emo, post-hardco-
re en screamo. Ze hebben inmid
dels een eigen sound, een EP en
een stukje ervaring. Capital Senti
mental is een enthousiaste band
van vijf jongens tussen 16 en 18
jaar, die zich door veel soorten mu
ziek laten inspireren. Outrage is
een nieuwe band uit Walcheren
die voornamelijk rock brengt. Ze
zijn begonnen met covers, maar
de ambitie is zeker het schrijven
van eigen nummers. Stage On in
De Spot begint om 20.00 uur.
foto Joep Lennarts
de strijd om het hart van haar ge
liefde hopeloos te gaan verliezen.
Wat volgt is een reeks wonderbaar
lijke, ontroerende en lachwekken
de avonturen, waarin Katchen bi
zarre beproevingen moet door
staan.
Toneel 'Katchen uit Heilbronn', do.
25 okt., Goes, Podium 't Beest,
20.30 uur.
VLISSINGEN - De expositie met teke
ningen van Guido Metsers bij gale
rie Hannelore Meyaard-Westerfeld
aan de Hendrikstraat in Vlissingen
is verlengd tot en met zondag 27
oktober. Metsers tekende de afgelo
pen maanden dag in dag uit: zon
der voorbehoud en zonder opont
houd. Het opmerkelijke eindresul
taat is nog te zien bij deze galerie
van donderdag tot en met zondag
tussen 14 en 17 uur.
GOES - De groep Old Firm treedt
vrijdagavond op tijdens een Hallo-
weenparty in La Strada in Goes.
De muziek van Old Film wordt
vaak aangeduid als Schots/Ierse
folkrock. Door het groeiend aantal
eigen nummers wordt de stijl ech
ter gevarieerder en wordt het moei
lijker deze formatie in een bepaald
hokje stoppen.
Het optreden begint om 22.00 uur.
De dresscode luidt: Halloween.