Rory Block in spoor van bluespionier Productiehuis Brabant komt met doorstart Katchen uit Heilbronn Nieuw talent in De Spot Expositie langer Old Firm PZC Woensdag 24 oktober 2007 29 Befaamde bluesgitariste en -zangeres staat in Ledeltheater Oostburg. door Peter Bruyn OOSTBURG - De blues, dat is vóór alles iets spiritueels. Rory Block zegt het wel drie of vier keer. Met klem: „The blues, that's a spiritual thing." Tijdens haar Nederlandse toernee doet zij vrijdagavond het Ledeltheater in Oostburg aan. Ze is één van de meest fabuleuze bluesgitaristen die er op deze pla neet rondlopen. En dat is ze al meer dan dertig jaar. Ooit, in 1988, had ze in Nederland een hit met het zelfgeschreven, door de ziel snijdende lied Lovin' Whiskey. Maar Rory Block blijft in de eerste plaats een vertolkster van het klas sieke bluesrepertoire. En de klas- siekste van alle klassieke bluesmu zikanten is Robert Johnson, de man van wie wordt gezegd dat hij zijn fabelachtige talent verkreeg door zijn ziel aan de duivel te ver kopen. Aan hem is ook Block's meest re cente album The Lady And Mr. Johnson opgedragen. In het cd-boekje staat ze gefotografeerd samen met Robert Johnsons zoon, kleinzonen en achterkleinzoon. En hoewel ze zich al sinds de jaren zestig intensief in de bluesgeschie denis verdiept, kwam Rory er pas in 2006 achter dat blueslegende Johnson nog levende nazaten heeft. „Bijna niemand wist dat. Het werd zorgvuldig geheim gehouden in verband met een aantal lopen de rechtszaken over Johnsons artis tieke nalatenschap. Het staat in middels vast dat dit de werkelijke bloedverwanten van Robert Jo hnson zijn. Op een gegeven mo ment werd ik gebeld door Roberts kleinzoon Stephen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet waarom hij uitge rekend mij benaderde. Hij kende Rory Block gaat even woest als virtuoos tekeer op haar akoestische gitaren. mijn muziek. Maar die stem, dat gesprek... Sindsdien zijn we goede vrienden geworden." Ze zingt en speelt al haar hele le ven de songs van Robert Johnson. Maar tegenwoordig - ze wordt in november achtenvijftig - klinkt haar stem doorleefder en ruiger dan ooit. Een stemgeluid zo gevaar lijk, dat je er de ratten mee van het schip de zee in jaagt. Daarbij gaat ze even woest als virtuoos tekeer op haar akoestische gitaren. De snaren omhoog trekkend alsof het elastiekjes zijn. De 'bottleneck' over de fretten raggend. Ze speelt 'slide', akkoorden, baslijnen en so lo's, alles door elkaar, terwijl ze stampend op de vloer en met haar linkerhand op de snaren slaand het ritme aangeeft. En ondertus sen grapt ze naar de fotograaf voor het podium: „Hé jochie, je weet 'Als je je ziel in de muziek legt, voelen de mensen dat onmiddellijk' toch wel dat je een oude vrouw nooit van onderaf portretteert?" Rory Block groeide op in een New Yorks bohémien-milieu. Toen ze klein was, in de vroege jaren zes tig, was de winkel van haar vader foto Paul Bergen/GPD in Greenwich Village een zoete in val voor folkies, tot Dylan aan toe. Ze was amper vijftien en speelde al gitaar, toen ze samen met folkgi- tarist Stefan Grossman op reis ging door het zuiden van de Verenigde Staten. Een soort bedevaart van blueslegende naar blueslegende - luisterend naar hun spel en hun verhalen. Uiteindelijk vestigde Rory Block zich in Californië, stichtte een ge zin en kwam halverwege de jaren zeventig eindelijk aan haar eigen carrière als muzikante toe. Vanaf de jaren tachtig kreeg ze steeds meer erkenning voor haar authen tieke blues-gitaarstijl. Ze vertelt hoe ze al luisterend naar zijn platen heeft geprobeerd de spelstijl - en de gitaarstemming - van Robert Johnson te doorgron den en vervolgens te reproduce ren. „Ik heb op mijn nieuwe plaat echt geprobeerd zijn code te kra ken. Ik heb consequent en nauw keurig getracht in zijn stijl te spe len. Ik zie het werk van Robert Johnson als klassieke muziek. En dat moet je dan ook precies repro duceren zoals de componist het heeft bedoeld, vind ik. Om het 'Messiah' van Handel ga je als mu sicus toch ook niet zomaar wat heen jammen?" Volgens Block speelde Robert Johnson de blues natuurlijk niet vanuit een isolement. Niet vanuit een vacuüm. „Andere bluesman nen gebruikten dezelfde ritmes, de zelfde akkoordenschema's en de zelfde notenreeksen als hij. Ieder had z'n eigen stijl. Maar Johnson speelde die bestaande bluesriffs op de meest perfecte en meest krachti ge wijze. Bij het geniale af En die riffs dan proberen na te spelen, werkelijk vanuit je ziel, dat is na tuurlijk iets heel ambachtelijks. Maar het is ook iets heel spiri tueels." Dat Block op een gegeven mo ment zelf liedjes is gaan schrijven, was niet omdat zij een eigen spel stijl wilde ontwikkelen. Het ging haar meer om een eigen gevoel in eigen liedjes. En de platenmaat schappij vroeg er om. „Toen ben ik eerst vanuit allerlei akkoordenschema's en bluessche ma's gaan schrijven, maar dat werkte niet. Bij Lovin' Whiskey heb ik dar losgelaten. Toen lukte het. Dat was mijn doorbraak-song. Niks bluesschema, gewoon het ver haal vertellen. Als je je ziel in de muziek legt, voelen de mensen dat onmiddellijk." Rory Block, vrijdag 26 okt., Oost- burg, Ledeltheater, 20.00 uur. Bewerking stuk Von Kleist na moeizame start in Podium 't Beest. door Ali Pankow GOES - Productieleider Klaas Tops van Productiehuis Brabant had Katchen uit Heilbronn een betere start gegund, maar hij erkent het ruiterlijk: „Het stuk was nog net niet echt klaar bij de première op donderdag 11 oktober. Een confict tussen spelers en regisseur lag daar aan ten grondslag. Productiehuis Brabant besloot daarop de samenwerking met regis seur Ivo van Megen te beëindigen. Vervolgens is de groep twee dagen extra gaan repeteren onder leiding van Madeleine Jutten-Matzer met steun van Frederieke Hijink. „De voorstelling op de avond die daar op aansloot in Eindhoven was nog wat wiebelig, maar tijdens de twee de avond had de groep weer zelf vertrouwen en konden we een goe de doorstart beleven", vertelt Tops. Hij verheugt zich dan ook op de voorstelling in Podium 't Beest in Goes morgenavond. Dit oorspronkelijke stuk van Hein- Scène uit 'Katchen uit Heilbronn'. rich von Kleist kreeg een actuele bewerking van Heieen Volman. Het verhaal gaat over de kwetsba re liefde tussen Katchen, dochter van een eenvoudige dorpssmid uit Heilbronn en graaf Wetter van Straal. Het onverbiddelijke stands verschil staat een bruiloft in de weg. Als dan ook nog de mooie ko ningsdochter Kunegunde haar zin nen zet op de graaf, lijkt Katchen MIDDELBURG - De Spot in Middel burg maakt in navolging van Hooikoorts en 2nd Influenz nu ook speciaal ruimte voor jong ta lent. Onder de noemer Stage On programmeert De Spot maande lijks jonge bandjes met als doel hen podiumervaring te laten op doen en bekendheid te laten krij gen bij het publiek. De aftrap van Stage On wordt za terdagavond gegeven met de for maties According To You, Outrage en Capital Sentimental. Bij Hooikoorts en 2nd Influenz krij gen de bands begeleiding en tips, zowel muzikaal als organisato risch. De Spot biedt nu de moge lijkheid deze adviezen in de prak tijk te brengen. According To You begon als schoolband (Sketnicks) met vooral punkrock. Later werd het meer metal, emo, post-hardco- re en screamo. Ze hebben inmid dels een eigen sound, een EP en een stukje ervaring. Capital Senti mental is een enthousiaste band van vijf jongens tussen 16 en 18 jaar, die zich door veel soorten mu ziek laten inspireren. Outrage is een nieuwe band uit Walcheren die voornamelijk rock brengt. Ze zijn begonnen met covers, maar de ambitie is zeker het schrijven van eigen nummers. Stage On in De Spot begint om 20.00 uur. foto Joep Lennarts de strijd om het hart van haar ge liefde hopeloos te gaan verliezen. Wat volgt is een reeks wonderbaar lijke, ontroerende en lachwekken de avonturen, waarin Katchen bi zarre beproevingen moet door staan. Toneel 'Katchen uit Heilbronn', do. 25 okt., Goes, Podium 't Beest, 20.30 uur. VLISSINGEN - De expositie met teke ningen van Guido Metsers bij gale rie Hannelore Meyaard-Westerfeld aan de Hendrikstraat in Vlissingen is verlengd tot en met zondag 27 oktober. Metsers tekende de afgelo pen maanden dag in dag uit: zon der voorbehoud en zonder opont houd. Het opmerkelijke eindresul taat is nog te zien bij deze galerie van donderdag tot en met zondag tussen 14 en 17 uur. GOES - De groep Old Firm treedt vrijdagavond op tijdens een Hallo- weenparty in La Strada in Goes. De muziek van Old Film wordt vaak aangeduid als Schots/Ierse folkrock. Door het groeiend aantal eigen nummers wordt de stijl ech ter gevarieerder en wordt het moei lijker deze formatie in een bepaald hokje stoppen. Het optreden begint om 22.00 uur. De dresscode luidt: Halloween.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 31