Mode van nu met oog voor folklore
De herontdekking van de waanzin
38 I Zaterdag 20 oktober 2007 PZC
Details van streekdracht
fraai verwerkt in
actuele ontwerpen.
door Ali Pankow
middelburg - Een pantalon met
gesmookte pijpen, een colbertje
met knopenversiering en een hals
versiering geïnspireerd op een
bloedkoralen collier. Het zijn
slechts enkele blijken van het oog
voor detail waarmee studenten
van de Styling Academie Artemis
in Rotterdam hedendaagse mode
hebben ontworpen geïnspireerd
door de Zeeuwse streekdracht.
In vervolg op de modeshow die zij
tijdens de openingsweek van het
Zeeuws Museum in juni al hebben
gegeven, is hier nu een wisselten
toonstelling ingericht met de tien
meest toonaangevende ontwer
pen. Deze expositie werd gistera
vond op feestelijke wijze geopend.
Het Zeeuws Museum nodigt elk
jaar jonge modeontwerpers uit
nieuw werk te maken dat geïnspi
reerd is op de streekdrachtcollec-
tie. In het verleden werkte het mu-
'De jury heeft zich op drie
criteria gebaseerd voor de
selectie van de ontwerpen'
seum in dit kader al samen met
het Amsterdams Fashion Institute
en met de modeafdeling van de
Hogeschool Gent. Dit jaar is de
modeacademie in Rotterdam aan
de beurt. De tien geselecteerde
creaties worden onder het ZL mo
delabel van het Zeeuws Museum
gepresenteerd. Dat label werd ont
worpen door The Stone Twins en
geldt als kenmerk voor de brug die
het Zeeuws Museum wil slaan tus
sen mode van toen en nu.
„De jury heeft zich gebaseerd op
drie criteria voor de selectie van
de uitverkoren ontwerpen", zegt
Sampler, koor en
klassieke instrumenten
in ode aan Pink Floyd.
door Mischa Beckers
terneuzen - Het slotconcert van
het Festival van Zeeuwsch-Vlaan-
deren, morgen in Terneuzen, heeft
als titel De herontdekking van de
waanzin. In deze uitvoering van
het Hermes Ensemble en sample-
specialist Gert Keunen staat de mu
ziek van Pink Floyd centraal.
Het Hermes Ensemble is een Bel
gisch collectief van musici, compo
nisten en academici met als belang
rijke doelstelling het promoten
van hedendaagse muziek. Recente
technologie moet deze missie on
dersteunen. Uitgangspunt van het
huidige Pink Floyd-project is het
samenbrengen van twee verwante
avant-garde stromingen met wor
tels in de jaren zestig: enerzijds ex
perimentele klassieke muziek van
componisten zoals Xenakis en an
derzijds vernieuwende rockmu
ziek van Pink Floyd.
Het ensemble vroeg Gert Keunen
- met een achtergrond in rockmu
ziek en grote fan van de vroege
Pink Floyd - een bijdrage te leve
ren aan het project.
coördinator Carine Leijnse van de
museale modecollectie. „We heb
ben gekeken hoe de creatie over
komt in een tentoonstellingszaal.
Dat is heel anders dan op een plan
kier. Verder golden expressie van
de ontwerpen en het Zeeuwse
aspect daarin als pluspunten."
Studente Anna van de Meiracker
blijkt goed te hebben aangevoeld
wat de jury graag wilde zien. Drie
van haar ontwerpen prijken in de
expositiezaal. In een vlotte jonge
meisjes-outfit verwerkte zij een op
Keunen is docent aan de Rockaca
demie in Tilburg en de Erasmus
Hogeschool in Brussel. Daarnaast
is hij componist, producer en
sample-artist in Briskey. Zijn samp
ler kreeg dan ook een prominente
rol in het project rond Pink Floyd.
„Sinds het verschijnen van Dark si-
de of the moon begin jaren zeventig
is Pink Floyd een megaband", zegt
Keunen. „De focus in ons project
ligt op de periode vóór Dark side
of the moon. Het publiek kan zo de
relatief onbekende muziek van de
groep uit die periode herontdek
ken."
'Met mijn samples herhaal ik
de Pink Floyd-experimenten
met moderne middelen'
Onder leiding van Syd Barrett ver
legde Pink Floyd eind jaren zestig
de grenzen van het rockidioom.
Het resultaat: minutenlange mini
malistische soundscapes zonder
conventionele songstructuren met
dissonantie als norm. De toenmali
ge gevestigde orde op muziekge
bied bestempelde dit als complete
waanzin. Toen David Gilmour als
nieuwe gitarist Barrett verving,
merkelijke kraag, fraai gevouwen
zoals vroeger de hoedenlinten in
de streekdracht. Ook tekende zij
voor een witte, royaal geplooide ja
pon die Leijnse aanduidt als Het
Melkmeisje. Zij ziet er duidelijk de
invloed van het vroegere jak in.
Het ontwerp voor een feestelijke
japon van Karline Sterk heeft on
der de naam 'Gouden bal' een pro
minente plek gekregen in het to
rentje bij de ingang van het mu
seum. Leijnse ziet in het opbollen
de bovenstukje van deze jurk de
brak een nieuwe episode voor de
band aan. De psychedelica bleef
de chaos verminderde maar gren
zen werden nog meer verkend.
In die periode experimenteerde de
groep onder andere met het opne
men van omgevingsgeluiden op
band. Opnames werden ver
vormd, verknipt en samengevoegd
tot nieuwe geluidscollages.
Keunen: „Dat principe gebruiken
wij veelvuldig in het project. Door
andere arrangementen in een nieu
we context - met afwijkend instru
mentarium - te spelen, leer je de
muziek op een andere manier ken
nen. Zo bevat Sysypheonta frag
menten van Pink Floyds Sysyphus
(van Ummagummaen Xenakis'
Eonta. In deze collage sluiten frag
menten uit beide stukken naad
loos op elkaar aan. Met mijn ge
bruik van samples herhaal ik de
Pink Floyd-experimenten maar
dan met moderne middelen en zo
is de cirkel rond."
Keunen verzamelde zo'n 700
samples uit het Pink Floyd-oeuvre.
Sommige zijn herkenbare geluids
fragmenten. Andere zijn bewerkt
en geschikt als bouwsteen voor
nieuwe klankcollages.
„Ik gebruik mijn sampler op meer
dere manieren. De intro van het
overeenkomst met de zogeheten
'schapenbout mouwen' uit de
streekdracht. In dit soort verrassen
de bijdragen ziet ze ook de invloed
van de specifieke modeshow die
het Zeeuws Museum in maart dit
jaar in de kerk van Veere hield.
„De modestudenten hebben daar
blijkbaar heel goed gekeken en in
spiratie uit geput", zegt Leijnse. Sa
men met haar collega's Han van
de Broeke (streekdracht deskundi
ge) en Mia Elmont (textieldeskun-
dige) verzorgde zij aansluitend bij
concert is een persoonlijke ode
aan de muziek van Pink Floyd. In
mijn eentje bouw ik met samples
een psychedelische soundtrack op.
Echter, in de nummers Atom heart
mother en A saucetjul of secrets, ge
speeld met het hele ensemble, fun
geert de sampler als een gewoon
instrument. Dan stuur ik er bij
voorbeeld synthesizers mee aan."
De bezetting bij de uitvoering is
bijzonder. Zo vervangt de contra
bas de elektrische basgitaar en spe
len bijvoorbeeld trombonisten de
gitaarpartijen. „Toch, in het oor
spronkelijke Atom heart mother zit
in het middenstuk een gitaarsolo.
Die solo heb ik noot voor noot op
genomen en tijdens de uitvoering
speel ik de solo via de sampler. De
echte Pink Floyd-fan komt dus
echt wel aan zijn trekken. Sterker
nog, onze optredens trekken zelfs
fans uit de VS die de experimente
le waanzin uit de beginperiode op
deze manier komen herontdek
ken."
Pink Floyd-project door Hermes En-
semble en koor (slotconcert van het-
Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen),
morgenmiddag in het Scheldethea-
ter in Terneuzen.
Aanvang: 15.00 uur.
de Styling Academie Artemis nog
twee gastlessen om de studenten
nader te informeren over technie
ken en materialen. De wisselexpo
sitie 'R-dam -> Zl' biedt verder on
der meer een fraaie japon voor
een weduwe, een dandykostuum
met details als met damast gevoer
de stolpplooien en een bonte mix
van stoffen met folkloremotiefjes.
f_l De modetentoonstelling is tot en
met 9 december te zien bij het
Zeeuws Museum in Middelburg.
Hein van de Ceyn
vaste gast in Porgy
terneuzen - Bassist Hein van de
Geyn is dit seizoen 'artist in resi
dence' bij Stichting Porgy Jazz.
Dat betekent dat hij de komende
maanden verscheidene concerten
zal verzorgen in jazzpodium Porgy
en Bess in Terneuzen. Het eetste is
morgenmiddag, als Van de Geyn
samen met zangeres Paulien van
Schaik - de twee werken al jaren
lang samen - optreedt, bijgestaan
door twee strijkers: Frans Grapper-
haus op cello en Yvonne van de
Pol op altviool. Het concert begint
om 16.00 uur.
Concert Paris Dandies
in café 't Schuttershof
middelburg - Het Middelburgse ca
fé 't Schuttershof heeft morgen
een grote naam in huis: de Paris
Dandies. Dat is de band rond de
vroegere Herman Brood-gitarist
Dany Lademacher. De groep be
staat verder uit Ivo Severijns (bas),
Dirk Vermeij (zang, gitaar) en Ra
mon Rambeaux (drums). De vier
spelen eigen werk én Brood-reper
toire. Het concert begint morgen
middag om 17.00 uur.
Dany Lademacher ontving in april
van dit jaar in Vlissingen de Eddy
Christian! Award.
Hedendaagse mode met trekjes van Zeeuwse streekdrachten in het Zeeuws Museum.
foto Ruben Oreel