de Nederlandse binnenvaart Zeeland 0E STRETCH Hastens 7$; NS-bus sluit slecht aan op veer Identiteit Boek bisschop Muskens in trek Echt leren bed voor de prijs van stof vrij." De matrozen hebben hun verblijf voor op het schip. De Duricha ligt even voor de kade van CCT, een al even snel groeiend overslagbedrijf op Moer dijk. Alhoewel, liggen? De Duricha staat eigenlijk. Op twee Spudpa- len. Uitschuifbare poten die tot de bodem van de haven reiken en die zich aan belading en tij aanpassen. Het schip - zeg nóóit boot, dat is een regelrechte belediging - laadt honderd lege containers. Die gaan mee naar Rotterdam, waar er nog een paar honderd aan boord ko men. Dan gaat de reis naar Keulen. „Dit is een Rijnschip", vertelt Ri chard. „We hebben een diepgang tot ongeveer vier meter. Voor de Main en de Moezel zijn we al te groot." Anders dan het vervoer op de snel wegen van Europa kan scheep vaart op de Rijn nog fors groeien. Schuttevaers Kees de Vries: „De Rijn is nog lang niet vol. We ge bruiken nu een kwart van de po tentiële capaciteit van de Rijn." Er gaat nu, gerekend vanaf Rotter dam én Antwerpen, per jaar drie honderd miljoen ton over de druk ste scheepvaartroute in Europa: het equivalent van ruwweg twaalf miljoen vrachtwagenbewegingen. Niet alleen op de Rijn is groei mo gelijk. Als de Fransen vanaf Carn- brai een nieuw Canal du Nord aan leggen, komt Parijs binnen vaarbe- reik voor grotere binnenvaartsche pen. De schepen worden ook steeds groter. Er zijn nu binnenvaartsche pen van 150 meter lang en meer dan 20 meter breed in aanbouw. De Vries: „Daarmee bereiken we ook de grens. Langer kan niet bij onze maximale diepgang. Dan breekt het schip." De Rijn bevaren is een subtiel spel met lading en waterstand. Heen met twaalf tot dertien kilometer per uur en terug met twintig kilo meter per uur. Je kunt ook niet al tijd even veel meenemen. „Afgelo pen zaterdag hebben we in Duis burg geladen. Daar moest ik toch lading laten staan, want dat wer den te veel tonnen." Richard heeft niet vaak problemen met de diepgang. „Je moet natuur lijk wel weten waar de vaargeul loopt." Van stremmingen onderweg heb ben ze weinig last. De grote ha vens vormen meer het probleem. Antwerpen laat zeeschepen altijd voorgaan, dus vaak wacht de bin nenschipper lang voor hij de sluis in kan. Richard heeft nog wel een tip: „Als ze daar nu eens een aparte doorgang maken van het Schel- de-Rijnkanaal. Dat zou enorme winst betekenen." Rotterdam zit potdicht. Wachttij den van 24 uur zijn steeds minder uitzondering. Hun rondje, de con tainerlijndienst die ze op contract uitvoeren, brengt Richard en Lizet- te niet verder dan Keulen. De mooiste plekjes? De Lorelei! Ri chard: „Prachtig, daar ben ik vroe ger wel vaak langs gevaren met m'n vader." Lengte: 135 meter Breedte: 17,40 meter Diepgang: 3,60 meter Tonnage: 5407 ton of 500 TEU Lading: Containers Aantal vrachtwagens: 500 infographic Richard Gesell-Bron: Bureau voorlichting Binnenvaart Kreekraksluizen Lees alles over de workout op www.hastens.nl. Het beste bed van de wereld is er al vanaf €3.180,- (2 pers.) in vele unikleuren en ruiten. Maak deze maand online, of bij uw dichtstbijzijnde dealer een afspraak en krijg dit unieke badlaken cadeau. Fastferry vertrekt al voordat de bus in Vlissingen arriveert. VLISSINGEN - De bussen die de NS tot en met zondag 28 oktober in zet vanwege werkzaamheden aan het spoor, sluiten barslecht aan op de fastferry Vlissingen-Breskens. De veerboot is net vijf minuten vertrokken, als de bussen in Vlis singen arriveren. Omdat er maar één fastferry vaart in een uurdienst, betekent dit dat reizigers 25 of 55 minuten moeten wachten tot zij in Vlissingen de boot naar Breskens kunnen ne men. In omgekeerde richting, Vlis singen-Breskens, zijn de dienstre gelingen van de fastferry en de NS-bussen even beroerd op elkaar afgestemd. Reizigers op het traject Roosen- daal-Vlissingen moeten rekening houden met een twee keer zo lan ge reistijd. De NS-bus Roosen- daal-Vlissingen doet over het hele traject ruim twee uur, terwijl de reistijd over het spoor met de inter city 53 minuten is en met de stop trein iets meer dan een uur. PZC Zaterdag 20 oktober 2007 3 COMMENTAAR WÊÊÊÊÊÊÊ Nederland is iets van zijn identiteit verloren. De dood van lan Wolkers verandert dit land. Hij was een ergernis of op z'n best een literaire krabpaal voor de vele Nederlanders die de preutsheid maar niet achter zich konden laten. Maar voor wie hem leerde waarderen was hij vooral een fijnzinnig en ontroerend schrijver. Bovendien een begenadigd beeldend kunstenaar. De natuur, het gevoel, de impressies. En dan het boek, het schilderij, het beeldhouwwerk. Van de eerste roman Serpentina's Petticoat tot en met het tamelijk recente boekenweekgeschenk Zomerhitte stond Wolkers' werk bol van dood, kunst, religie en intrige. Die thema's verwerkte hij in een uiterst toegankelijke taal. Wolkers kon kleine dingen groots en meeslepend maken. Zo werd een eenvoudig verblijf op Rottumerplaat een aangrijpend avontuur. Als hij het dode jong uit het karkas van een aangespoelde zeehond snijdt, walgt én huilt zijn lezer mee. Bij het grote publiek is zijn beeldend werk veel minder bekend, zoals het Auschwitz-monument uit zijn reeks glazen objecten. Maar het kan moeiteloos met zijn boeken wedijveren. Jan Wolkers was zeer aards, zeer creatief en zeer inspirerend. Hij bleef na een lang kunstenaarsleven ook in de breekbaarheid van zijn ouderdom origineel. Dat is maar weinigen gegeven. Pearyweg 6, Goes, 0113-561812 www.autovermeulen.nl NIJMEGEN - Het boek 'Opmaat tot Eeuwigheid' van bisschop Mus kens van Breda is in trek. De eer ste oplage van 10.000 exemplaren is bijna uitverkocht, alsdus uitgeve rij Valkhof Pers in Nijmegen. Muskens schreef een boek over dood, onthechting, gebed en eeu wigheid. Volgende week verschijnt een tweede druk met vierduizend stuks. Geldig van 13 oktober t/m 17 november 2007 SWENSEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3