de Nederlandse binnenvaart
Zeeland
0E STRETCH
Hastens 7$;
NS-bus sluit slecht aan op veer
Identiteit
Boek bisschop
Muskens in trek
Echt leren bed voor
de prijs van stof
vrij." De matrozen hebben hun
verblijf voor op het schip.
De Duricha ligt even voor de kade
van CCT, een al even snel
groeiend overslagbedrijf op Moer
dijk. Alhoewel, liggen? De Duricha
staat eigenlijk. Op twee Spudpa-
len. Uitschuifbare poten die tot de
bodem van de haven reiken en die
zich aan belading en tij aanpassen.
Het schip - zeg nóóit boot, dat is
een regelrechte belediging - laadt
honderd lege containers. Die gaan
mee naar Rotterdam, waar er nog
een paar honderd aan boord ko
men. Dan gaat de reis naar Keulen.
„Dit is een Rijnschip", vertelt Ri
chard. „We hebben een diepgang
tot ongeveer vier meter. Voor de
Main en de Moezel zijn we al te
groot."
Anders dan het vervoer op de snel
wegen van Europa kan scheep
vaart op de Rijn nog fors groeien.
Schuttevaers Kees de Vries: „De
Rijn is nog lang niet vol. We ge
bruiken nu een kwart van de po
tentiële capaciteit van de Rijn." Er
gaat nu, gerekend vanaf Rotter
dam én Antwerpen, per jaar drie
honderd miljoen ton over de druk
ste scheepvaartroute in Europa:
het equivalent van ruwweg twaalf
miljoen vrachtwagenbewegingen.
Niet alleen op de Rijn is groei mo
gelijk. Als de Fransen vanaf Carn-
brai een nieuw Canal du Nord aan
leggen, komt Parijs binnen vaarbe-
reik voor grotere binnenvaartsche
pen.
De schepen worden ook steeds
groter. Er zijn nu binnenvaartsche
pen van 150 meter lang en meer
dan 20 meter breed in aanbouw.
De Vries: „Daarmee bereiken we
ook de grens. Langer kan niet bij
onze maximale diepgang. Dan
breekt het schip."
De Rijn bevaren is een subtiel spel
met lading en waterstand. Heen
met twaalf tot dertien kilometer
per uur en terug met twintig kilo
meter per uur. Je kunt ook niet al
tijd even veel meenemen. „Afgelo
pen zaterdag hebben we in Duis
burg geladen. Daar moest ik toch
lading laten staan, want dat wer
den te veel tonnen."
Richard heeft niet vaak problemen
met de diepgang. „Je moet natuur
lijk wel weten waar de vaargeul
loopt."
Van stremmingen onderweg heb
ben ze weinig last. De grote ha
vens vormen meer het probleem.
Antwerpen laat zeeschepen altijd
voorgaan, dus vaak wacht de bin
nenschipper lang voor hij de sluis
in kan.
Richard heeft nog wel een tip:
„Als ze daar nu eens een aparte
doorgang maken van het Schel-
de-Rijnkanaal. Dat zou enorme
winst betekenen."
Rotterdam zit potdicht. Wachttij
den van 24 uur zijn steeds minder
uitzondering. Hun rondje, de con
tainerlijndienst die ze op contract
uitvoeren, brengt Richard en Lizet-
te niet verder dan Keulen.
De mooiste plekjes? De Lorelei! Ri
chard: „Prachtig, daar ben ik vroe
ger wel vaak langs gevaren met
m'n vader."
Lengte: 135 meter
Breedte: 17,40 meter
Diepgang: 3,60 meter
Tonnage: 5407 ton of 500 TEU
Lading: Containers
Aantal vrachtwagens: 500
infographic Richard Gesell-Bron: Bureau voorlichting Binnenvaart
Kreekraksluizen
Lees alles over de workout op www.hastens.nl. Het beste bed van de
wereld is er al vanaf €3.180,- (2 pers.) in vele unikleuren en ruiten.
Maak deze maand online, of bij uw dichtstbijzijnde
dealer een afspraak en krijg dit unieke badlaken
cadeau.
Fastferry vertrekt al
voordat de bus in
Vlissingen arriveert.
VLISSINGEN - De bussen die de NS
tot en met zondag 28 oktober in
zet vanwege werkzaamheden aan
het spoor, sluiten barslecht aan op
de fastferry Vlissingen-Breskens.
De veerboot is net vijf minuten
vertrokken, als de bussen in Vlis
singen arriveren.
Omdat er maar één fastferry vaart
in een uurdienst, betekent dit dat
reizigers 25 of 55 minuten moeten
wachten tot zij in Vlissingen de
boot naar Breskens kunnen ne
men. In omgekeerde richting, Vlis
singen-Breskens, zijn de dienstre
gelingen van de fastferry en de
NS-bussen even beroerd op elkaar
afgestemd.
Reizigers op het traject Roosen-
daal-Vlissingen moeten rekening
houden met een twee keer zo lan
ge reistijd. De NS-bus Roosen-
daal-Vlissingen doet over het hele
traject ruim twee uur, terwijl de
reistijd over het spoor met de inter
city 53 minuten is en met de stop
trein iets meer dan een uur.
PZC Zaterdag 20 oktober 2007 3
COMMENTAAR WÊÊÊÊÊÊÊ
Nederland is iets van
zijn identiteit
verloren. De dood
van lan Wolkers
verandert dit land. Hij was een
ergernis of op z'n best een
literaire krabpaal voor de vele
Nederlanders die de preutsheid
maar niet achter zich konden
laten. Maar voor wie hem
leerde waarderen was hij vooral
een fijnzinnig en ontroerend
schrijver. Bovendien een
begenadigd beeldend
kunstenaar.
De natuur, het gevoel, de
impressies. En dan het boek,
het schilderij, het
beeldhouwwerk. Van de eerste
roman Serpentina's Petticoat tot
en met het tamelijk recente
boekenweekgeschenk
Zomerhitte stond Wolkers' werk
bol van dood, kunst, religie en
intrige. Die thema's verwerkte
hij in een uiterst toegankelijke
taal. Wolkers kon kleine dingen
groots en meeslepend maken.
Zo werd een eenvoudig verblijf
op Rottumerplaat een
aangrijpend avontuur. Als hij
het dode jong uit het karkas
van een aangespoelde zeehond
snijdt, walgt én huilt zijn lezer
mee. Bij het grote publiek is
zijn beeldend werk veel minder
bekend, zoals het
Auschwitz-monument uit zijn
reeks glazen objecten. Maar het
kan moeiteloos met zijn boeken
wedijveren.
Jan Wolkers was zeer aards,
zeer creatief en zeer
inspirerend. Hij bleef na een
lang kunstenaarsleven ook in
de breekbaarheid van zijn
ouderdom origineel. Dat is
maar weinigen gegeven.
Pearyweg 6, Goes, 0113-561812
www.autovermeulen.nl
NIJMEGEN - Het boek 'Opmaat tot
Eeuwigheid' van bisschop Mus
kens van Breda is in trek. De eer
ste oplage van 10.000 exemplaren
is bijna uitverkocht, alsdus uitgeve
rij Valkhof Pers in Nijmegen.
Muskens schreef een boek over
dood, onthechting, gebed en eeu
wigheid. Volgende week verschijnt
een tweede druk met vierduizend
stuks.
Geldig van 13 oktober t/m 17 november 2007
SWENSEN