irgroot de saamhorigheid Dialect-expo gericht op Zeeuwse jongeren t zijn oor al meer dan zeventig jaar te luisteren WÏÏ POLDERDIJK 'Circus weren' v Zeeland nog moet beginnen. Ze willen zo veel mogelijk verhalen verzamelen en vastleggen. Van de oude vertelsels over lan Ake en an dere boemannen, die bedoeld wa ren om kinderen ontzag in te boe zemen voor water, tot hedendaag se moppen en broodje-aap verha len. Theo Meder: ,Ja, er ontstaan nog steeds nieuwe versies van volksver halen. Een voorbeeld is dat over de bijbel in het Pentagon, die in het inferno van 'nine-eleven' onbe schadigd zou zijn gebleven. Dat het later om een woordenboek bleek te gaan, doet er niet toe. Zo'n verhaal wordt doorverteld vanwege de boodschap die erin zit: de christelijke God weerstaat de aanval van moslims op de Wes terse wereld." Ook oude gruwelthema's duiken op in hedendaagse varianten. Zo als die van de 'smileybende', over het meisje dat door een groep jon gens voor een onmogelijke keus wordt gesteld: verkrachting of als ze niet meewerkt worden haar mondhoeken opengesneden tot een 'eeuwige' glimlach. „Dit ver haal", zegt Meder, „is ontstaan in Schotland. Via Engeland, Frank rijk en België kwam het bij ons. We zagen het in golven door ons land wandelen, als een soort epide mie met een duidelijke etnische ondertoon. Een Leidse studenten vereniging kwam met de leus: 'Wees een heer, escorteer.' Vervol gens kreeg je de 'debunking', de ontkrachting van het verhaal." Met een welwillend oog - en dat hebben de onderzoekers - kunnen soaps en afleveringen in de Bou- quetreeks als nieuwe sprookjes worden beschouwd. Het gaat er immers om, dat 'ze' nog lang en ge lukkig leefden. Zo is ook het bovennatuurlijke vol gens hen nog volop aanwezig. Zo lang er mensen zijn die in een God of een ziel geloven, blijft die categorie verhalen bestaan, zeggen de ondernemers. In kerken, maar zeker ook daarbuiten. nering in 1965 directeur. In de ro mancyclus Het Bureau van zijn me dewerker J.J. Voskuil wordt Meer- tens neergezet als A.P. Beerta. Sinds 1952 is het Meertens Insti tuut onderdeel van de Nederland se Akademie van Wetenschappen. Het onderzoekt verschijnselen, die vorm geven aan het alledaagse le ven. Taal is belangrijk, evenals ge bruiken en voorwerpen. Een volksverhaal is een vertelling, die kortere of langere tijd circu leert tussen groepen mensen. Van Roodkapje, Hansje Brinkers en de Vos Reinaerde tot bij voorbeeld verhalen die bedoeld waren om kinderen ontzag in te boezemen voor water of kinderlokkers. Te genwoordig worden ook raadsels, moppen en broodje aap-verhalen tot het genre gerekend. Het onderzoek naar oude en nieu we volksverhalen wordt gevangen onder de naam DOC Volksver haal, waarbij DOC staat voor Do cumentatie en Onderzoekscen trum. Het DOC wil een standaard werk publiceren met sagen en le genden in Nederland. Wie een verhaal te vertellen heeft, kan online terecht op de DOC Volksverhalenvragenlijst. Tevens is er een database met meer dan 33.000 vertellingen, de Nederland se Volksverhalenbank. PZC Zaterdag 20 oktober 2007 37 Zeeuwse volksverhalen In 2009 verschijnt een boek met volksverhalen uit alle pro vincies. Voor Zeeland staan de volgende verhalen gepland: Axel: de kwade hand Biervliet: Willem Beukelsz, spotnamen Goes: Dominee Smallegange 's-Gravenpolder: heks Adriana Braam Haamstede: Willem van Haam stede Hulst: Reinaert de Vos IJzendijke: helhond Kamperland: Koo Meulblok Kloetinge: De Weerwolf van Kloetinge Koewacht: Schat Witte Vrouw Kwadendamme: Rinkelende al taarschellen Lamswaarde: Toverij met paas- nagel Meliskerke: Geheime kunst Middelburg: Engelenwacht Smytegelt Nieuwerkerk: De mooiste graancirkels van het Europese platteland Nieuwnamen: De verbrande hand Oostburg: De inval van de Bel gische Blauwkielen 1830, boter- potten als kanonnen Oost-Souburg: Melkmeisje en ronde putje Pauluspolder Zeeuws-Vlaande- ren: Rare visvangst, Ossaert Renesse: Het Moordhoefje Schoondijke: Het Duitse Scha per Sint Annaland: Zieledier Sluis: Jantje van Sluis Terneuzen: De Vliegende Hol lander Vlissingen: De Gouverneur van Zeeland Westerschouwen: De Zeemeer min Westkapelle: Overvaart der Zie len Yerseke: Willem Biersteker Zierikzee: Huis der Tempeliers, torenkruiers Zuiddorpe: Werkgeesten door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De Zeeuwse Klap- banke, een reizende tentoonstel ling over dialecten, krijgt een ver volg, met name gericht op het on derwijs. Doel is de geschiedenis, klankverschillen en uitspraken van de streektaal over te brengen op jongeren. Consulent streektaal Veronique de Tier maakte dit gisteren in Middel burg bekend bij de presentatie van het Zeeuws etymologisch woor denboek (dat de herkomst van woorden verklaart). Voorzitter Lo van Driel van de stichting Johan Hendrik van Dale (opdrachtgever) gewaagde van een uniek boek: het eerste van een groep dialecten in Nederland. Gedeputeerde Harry van Waveren (cultuur) kreeg van samensteller Frans Debrabandere het eerste exemplaar van het door Atlas uitgegeven boek. Bij aanschaf van een nieuwe zonwering 100 euro retour voor uw oude fjF GEVELVERFRAAIING ALUMINIUM EN KUNSTSTOF KOZIJNEN, ZONWERINGEN, ROLLUIKEN, DAKRAMEN, GARAGEDEUREN VLISSINGSESTRAAT 1 4371 RA KOUDEKERKE T0118 552010 F0118 552071 INFO@POLDERDIJKZONWERINGEN.NL OUD SABBINGE - De werkgroep Zee land van de Partij voor de Dieren (PvdD) doet per brief een 'klem mend beroep' op de Zeeuwse ge meenten om voortaan circussen met wilde dieren te weren. Het welzijn van de beesten is door de leefomstandigheden slecht en ze moeten onnatuurlijke kunstjes doen, stelt de PvdD. Door geen voorstellingen van deze circussen toe te staan, kan aan dierenleed een halt toe worden geroepen, al dus de werkgroep. „De gemeente besturen dragen hiervoor een poli tieke verantwoordelijkheid." moor mr iw Theo Meder (links) en Ruben Koman verzamelen volksvertellingen, van de Vliegende Hollander tot broodje aap-verhalen. Beeld van Reinaert de Vos.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39