Er zit weer muziek in Zaak drankrijder snel beslecht Partnerbanen De krant 5 weken voor 15 euro! PZC I 2 j Zaterdag 20 oktober 2007 PZC MAIKEL HARTE Toen ik na mijn studie in Amsterdam terugkeerde in Zeeuws-Vlaanderen, werd mij door een oude wijze heer gevraagd waarom ik terugkwam. Naast de band met mijn familie waren de argumenten een betaalbare wo ning, geen files en binnen een half uur woonachtig van steden als Antwerpen en Gent. „Ssst", fluisterde de man, „niet te hard praten, straks weet iedereen dat. We zijn nu nog het best bewaarde geheim van Nederland." Dat geheim wordt nu ken nelijk een probleem. Het aantal inwoners daalt en voor bedrij ven wordt het steeds moeilijker voldoende gekwalificeerd per soneel te vinden. Niet alleen in Zeeuws-Vlaanderen. Op initia tief van de Roosevelt Academy wordt een stichting opgericht, die zich inzet voor zogenaamde partnerbanen. Indien een hoogopgeleide geïnteresseerd is in een baan in Zeeland wordt ook een baan gezocht voor de partner. Zodoende worden men sen verleid naar deze provincie te komen. Ik vraag mij af of het zal werken. Een Zeeuwse kame raad in Den Haag vertelde me dat hij wegens gezinsuitbrei ding een ruimere woning zoekt. Een twaalf-onder-een-kap is er echter al onbetaalbaar. Hij had nog op fiinda.nl naar de prij zen in Zeeland gekeken en kwam uit op een prijsverschil van een dikke twee ton. Niet dat zijn vriendin daardoor naar Zee land zou willen verhuizen. Werk was voor haar niet eens zo zeer het probleem. Want werken kan je overal, vindt ze. Maar zo ver weg wonen van haar moeder, dat zou ze niet kunnen. Ik denk dat er daarom ook een baan moet worden gevonden voor de schoonmoeders. En wat doen we met hoogopgeleiden die vrijgezel zijn? Misschien dat er in advertenties meteen een partner kan worden aangeboden: „Deze baan biedt uitsteken de secundaire arbeidsvoorwaarden en een struise Zuid-Beve- landse blondine voor de avonduren." Dan komen ze toch? En wat doen we met hoogopgeleiden die vrijgezel zijn? COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) aikroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Familieberichten 0800-8060 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: een medewerker spreken Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur e-mail: lezersservice@pzc.nl postadres: PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk één maand voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64.00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Ma deze periode stopt de l (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) bezorging vanzelf. Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer-713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. i Rekeningnummer Handtekening col De >ZC gaat wgvutóig om met petsoorrsgege'.ens in het ..ololon treft u nadere informatie Verdachte verzekert rechtbank dat hij geen drankprobleem heeft. door Ad Roos MIDDELBURG - Er was gisteren op de zitting van de Middelburgse po litierechter niet veel fantasie nodig om te gissen waarvoor de zestig jarige man uit Oosterhout zich moest verantwoorden. Zijn adem rook sterk naar drank. Hij ging niet zitten, doch zeeg ineen. Maar een drankprobleem, zo verze kerde hij de rechter, dat had hij niet. Midden augustus bezocht hij Vlis- singen en omdat hij te vroeg bij het hotel arriveerde, verpoosde hij enige tijd op een terras, waar hij wat dronk. Toen de Noord-Braban der vervolgens in de auto stapte- veroorzaakte hij een, overigens kleine, aanrijding. Vervolgens reed hij een stukje tegen het verkeer in over de boulevard. Daar maakte de politie een einde aan zijn rit. Een ademanalyse wees uit dat de man ruim vijf keer de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken. „Het is me overkomen, ik ben in een valkuil gestapt", jammerde de man gisteren. Officier van justitie T. d'Anjou had daar echter weinig boodschap en eiste veertig uur dienstverlening plus een rijontzeg ging van anderhalf jaar tegen de Oosterhouter. Politierechter A. Gaakeer vonniste eenzelfde taakstraf, maar beperkte de rijontzegging tot achttien maan den, waarvan zes maanden voor waardelijk. zwaveldioxide wint de moderne vrachtauto het van het binnen schip. Directeur Kees de Vries van branchevereniging Koninklijke Schuttevaer: „We willen uiteinde lijk naar een nul-emissieschip. Dat verwacht ik binnen tien jaar. En of dat vaart op een diesel-elektrische motor of op brandstofcellen, we gaan heel dicht in de buurt van die nul-uitstoot komen." De binnenvaart groeit. Zo hard zelfs dat de binnenvaartkades in bijvoorbeeld Rotterdam mudvol liggen. Wachttijden tot 24 uur zijn geen uitzondering meer. Kees de Vries van Schuttevaer vestigt zijn hoop op de nieuwe Maasvlakte II. „Maar dan moet daar wel een slim concept worden gehanteerd, met aparte kades voor zeeschepen en voor binnenvaart. In de huidige te keningen zie ik dat nog niet." In de opgaande markt voor ver voer per binnenvaartschip hebben Richard en Lizette de investering aangedurfd. De eerste twee jaar hebben ze wel wat extra zeker heid: het schip vaart - zoals de schepen van veel collega's - onder een vast contract op een vaste rou te tussen Rotterdam en Antwer pen en het Ruhrgebied. Niet ver der dan Keulen, 'een enorme con- tainerstad', zegt Richard. De Duri- cha is zo voor twee jaar verhuurd. De kostenkant drukt ook niet ge ring: een rente op de scheepshypo- theek van zowat een kwart mil joen euro, en vier man personeel: een tweede stuurman en drie ma trozen, allen Filippijnen. „Die zie je steeds vaker ook op binnenvaart schepen", vertelt Lizette. „Op de grote vaart zijn ze vaak een jaar on derweg, hier komen ze zes maan den op en zijn dan drie maanden ook een extra stuurman worden ingehuurd. En het is al aanpoten. Richard: „Dit schip moet continu varen, an ders zijn de lasten niet op te breng en. We denken maar aan één ding: dit eerste jaar gaan we er kei hard tegenaan." Voor werknemers in de binnen vaart geldt als regel: veertien dagen op, veertien dagen af Deze jonge ondernemer is dit jaar week in week uit aan boord, tenzij hij voor een paar dagen een 'aflosser' kan inhuren. Lizette is halve weken aan boord. De andere halve werkweek werkt ze bij het Voorlichtingsbureau Bin nenvaart in Rotterdam. Ze heeft daar nu ook een flatje. Na haar stu die bedrijfscommunicatie in Nij megen bleef ze hangen op de plek waar ze haar stage had doorge bracht: toch iets met scheepvaart dus. Ze woonde aanvankelijk bij een nicht in Zwijndrecht. De man van die nicht bleek de baas van een jonge stuurman uit Rotter dam. En zo is 't gekomen. De binnenvaart stoomt onstuit baar op, met dank vooral aan de explosief groeiende containerisatie. Steeds meer vracht gaat vanuit de grote havens óf vanuit binnen waarts gelegen industriegebieden, per schip, dat is te verklaren, want vrachtwagens staan zeker in Ne derland vandaag de dag meer stil dan dat ze rijden. Komt nog bij dat chauffeurs schaars worden. En dan is er natuurlijk het milieu! De bin nenvaart voelt de opmerkingen van Al Gore als een stevige duw in de rug. Een binnenvaartschip veroorzaakt aanzienlijk minder C02-uitstoot per ton-kilometer dan een vracht wagen. Alleen op het onderdeel Lizette Booij en haar man Richard Kruisinga aan boord. foto Ramon Mangod Binnenschepen worden steeds groter: 150 meter is al bijna normaal. Eén zo'n gevaarte vol containers vervangt 421 walmende vrachtwagens. Binnenschippers kunnen gerust investeren in een gloednieuwe schuit. door Henk Schol Ze zijn allebei 26. Ze heb ben net een nagelnieuw 'droge lading'-schip ge kocht van rond de zes miljoen euro. Want er zit toe komst in de binnenvaart. Het casco uit China is in Neder land afgebouwd. Onder het achter dek bevinden zich twee apparte menten, het ene - door het stel zelf ontworpen - echt riant. In het tweede woont de stuurman. MS Duricha meet 135 bij 14,20 meter. Het kan met zijn 5149 ton laadver mogen de last dragen van twee honderd vrachtwagens met kolen. In termen van containers vervangt het schip 421 vrachtwagens. Schipper Richard Kruisinga en Li zette Booij zijn beiden schippers kinderen, zoals de meeste binnen vaartschippers. Hij is, voor zover van toepassing in deze water wereld, Rotterdammer, zij is Ter- neuzense. Hij zat tot z'n zeventien de op het schippersinternaat in Ca- pelle aan den IJssel, zij tot haar elf de. Daarom ook zegt Lizette: „Ik bewaar heel goede herinneringen aan de tijd thuis. Als we kinderen krijgen, voed ik ze zelf op. Die gaan niet naar een internaat." Daar dient zich meteen pro bleem nummer één voor veel schippersgezinnen aan. Welis waar mogen hun nazaten - an ders dan die van walvolk - tot en met het zesde levens jaar aan boord blijven, daarna heerst onverbiddelijk de leer plicht. Veel moeders zitten ook aan het roer. Dus kinderen krijgen betekent: of ze gaan als ze zeven worden naar het internaat (een uit stervend fenomeen), óf moeder blijft aan de wal. Die laatste keuze heeft veel gevolgen en niet alleen voor het gezinsleven. Er moet gV la

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2