Er zit weer muziek in
Zaak drankrijder snel beslecht
Partnerbanen
De krant 5 weken voor 15 euro!
PZC I
2 j Zaterdag 20 oktober 2007 PZC
MAIKEL HARTE
Toen ik na mijn studie in Amsterdam terugkeerde in
Zeeuws-Vlaanderen, werd mij door een oude wijze
heer gevraagd waarom ik terugkwam. Naast de band
met mijn familie waren de argumenten een betaalbare wo
ning, geen files en binnen een half uur woonachtig van steden
als Antwerpen en Gent. „Ssst", fluisterde de man, „niet te
hard praten, straks weet iedereen dat. We zijn nu nog het best
bewaarde geheim van Nederland." Dat geheim wordt nu ken
nelijk een probleem. Het aantal inwoners daalt en voor bedrij
ven wordt het steeds moeilijker voldoende gekwalificeerd per
soneel te vinden. Niet alleen in Zeeuws-Vlaanderen. Op initia
tief van de Roosevelt Academy wordt een stichting opgericht,
die zich inzet voor zogenaamde partnerbanen. Indien een
hoogopgeleide geïnteresseerd is
in een baan in Zeeland wordt
ook een baan gezocht voor de
partner. Zodoende worden men
sen verleid naar deze provincie
te komen. Ik vraag mij af of het
zal werken. Een Zeeuwse kame
raad in Den Haag vertelde me dat hij wegens gezinsuitbrei
ding een ruimere woning zoekt. Een twaalf-onder-een-kap is
er echter al onbetaalbaar. Hij had nog op fiinda.nl naar de prij
zen in Zeeland gekeken en kwam uit op een prijsverschil van
een dikke twee ton. Niet dat zijn vriendin daardoor naar Zee
land zou willen verhuizen. Werk was voor haar niet eens zo
zeer het probleem. Want werken kan je overal, vindt ze. Maar
zo ver weg wonen van haar moeder, dat zou ze niet kunnen.
Ik denk dat er daarom ook een baan moet worden gevonden
voor de schoonmoeders. En wat doen we met hoogopgeleiden
die vrijgezel zijn? Misschien dat er in advertenties meteen een
partner kan worden aangeboden: „Deze baan biedt uitsteken
de secundaire arbeidsvoorwaarden en een struise Zuid-Beve-
landse blondine voor de avonduren." Dan komen ze toch?
En wat doen we met
hoogopgeleiden die
vrijgezel zijn?
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) aikroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst
Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Familieberichten 0800-8060
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
één maand voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64.00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Ma deze periode stopt de l
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
bezorging vanzelf.
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer-713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam voorletters
m/v
Straat
Postcode Woonplaats
Telefoonnummer Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
i
Rekeningnummer Handtekening
col
De >ZC gaat wgvutóig om met petsoorrsgege'.ens in het ..ololon treft u nadere informatie
Verdachte verzekert
rechtbank dat hij geen
drankprobleem heeft.
door Ad Roos
MIDDELBURG - Er was gisteren op
de zitting van de Middelburgse po
litierechter niet veel fantasie nodig
om te gissen waarvoor de zestig
jarige man uit Oosterhout zich
moest verantwoorden. Zijn
adem rook sterk naar drank. Hij
ging niet zitten, doch zeeg ineen.
Maar een drankprobleem, zo verze
kerde hij de rechter, dat had hij
niet.
Midden augustus bezocht hij Vlis-
singen en omdat hij te vroeg bij
het hotel arriveerde, verpoosde hij
enige tijd op een terras, waar hij
wat dronk. Toen de Noord-Braban
der vervolgens in de auto stapte-
veroorzaakte hij een, overigens
kleine, aanrijding. Vervolgens reed
hij een stukje tegen het verkeer in
over de boulevard.
Daar maakte de politie een einde
aan zijn rit. Een ademanalyse wees
uit dat de man ruim vijf keer de
toegestane hoeveelheid alcohol
had gedronken.
„Het is me overkomen, ik ben in
een valkuil gestapt", jammerde de
man gisteren. Officier van justitie
T. d'Anjou had daar echter weinig
boodschap en eiste veertig uur
dienstverlening plus een rijontzeg
ging van anderhalf jaar tegen de
Oosterhouter.
Politierechter A. Gaakeer vonniste
eenzelfde taakstraf, maar beperkte
de rijontzegging tot achttien maan
den, waarvan zes maanden voor
waardelijk.
zwaveldioxide wint de moderne
vrachtauto het van het binnen
schip.
Directeur Kees de Vries van
branchevereniging Koninklijke
Schuttevaer: „We willen uiteinde
lijk naar een nul-emissieschip. Dat
verwacht ik binnen tien jaar. En of
dat vaart op een diesel-elektrische
motor of op brandstofcellen, we
gaan heel dicht in de buurt van
die nul-uitstoot komen."
De binnenvaart groeit. Zo hard
zelfs dat de binnenvaartkades in
bijvoorbeeld Rotterdam mudvol
liggen. Wachttijden tot 24 uur zijn
geen uitzondering meer. Kees de
Vries van Schuttevaer vestigt zijn
hoop op de nieuwe Maasvlakte II.
„Maar dan moet daar wel een slim
concept worden gehanteerd, met
aparte kades voor zeeschepen en
voor binnenvaart. In de huidige te
keningen zie ik dat nog niet."
In de opgaande markt voor ver
voer per binnenvaartschip hebben
Richard en Lizette de investering
aangedurfd. De eerste twee jaar
hebben ze wel wat extra zeker
heid: het schip vaart - zoals de
schepen van veel collega's - onder
een vast contract op een vaste rou
te tussen Rotterdam en Antwer
pen en het Ruhrgebied. Niet ver
der dan Keulen, 'een enorme con-
tainerstad', zegt Richard. De Duri-
cha is zo voor twee jaar verhuurd.
De kostenkant drukt ook niet ge
ring: een rente op de scheepshypo-
theek van zowat een kwart mil
joen euro, en vier man personeel:
een tweede stuurman en drie ma
trozen, allen Filippijnen. „Die zie
je steeds vaker ook op binnenvaart
schepen", vertelt Lizette. „Op de
grote vaart zijn ze vaak een jaar on
derweg, hier komen ze zes maan
den op en zijn dan drie maanden
ook een extra stuurman worden
ingehuurd.
En het is al aanpoten. Richard:
„Dit schip moet continu varen, an
ders zijn de lasten niet op te breng
en. We denken maar aan één
ding: dit eerste jaar gaan we er kei
hard tegenaan."
Voor werknemers in de binnen
vaart geldt als regel: veertien dagen
op, veertien dagen af Deze jonge
ondernemer is dit jaar week in
week uit aan boord, tenzij hij voor
een paar dagen een 'aflosser' kan
inhuren.
Lizette is halve weken aan boord.
De andere halve werkweek werkt
ze bij het Voorlichtingsbureau Bin
nenvaart in Rotterdam. Ze heeft
daar nu ook een flatje. Na haar stu
die bedrijfscommunicatie in Nij
megen bleef ze hangen op de plek
waar ze haar stage had doorge
bracht: toch iets met scheepvaart
dus. Ze woonde aanvankelijk bij
een nicht in Zwijndrecht. De man
van die nicht bleek de baas van
een jonge stuurman uit Rotter
dam. En zo is 't gekomen.
De binnenvaart stoomt onstuit
baar op, met dank vooral aan de
explosief groeiende containerisatie.
Steeds meer vracht gaat vanuit de
grote havens óf vanuit binnen
waarts gelegen industriegebieden,
per schip, dat is te verklaren, want
vrachtwagens staan zeker in Ne
derland vandaag de dag meer stil
dan dat ze rijden. Komt nog bij dat
chauffeurs schaars worden. En dan
is er natuurlijk het milieu! De bin
nenvaart voelt de opmerkingen
van Al Gore als een stevige duw in
de rug.
Een binnenvaartschip veroorzaakt
aanzienlijk minder C02-uitstoot
per ton-kilometer dan een vracht
wagen. Alleen op het onderdeel
Lizette Booij en
haar man Richard
Kruisinga aan
boord.
foto Ramon Mangod
Binnenschepen worden
steeds groter: 150 meter is
al bijna normaal. Eén zo'n
gevaarte vol containers
vervangt 421 walmende
vrachtwagens.
Binnenschippers kunnen
gerust investeren in een
gloednieuwe schuit.
door Henk Schol
Ze zijn allebei 26. Ze heb
ben net een nagelnieuw
'droge lading'-schip ge
kocht van rond de zes
miljoen euro. Want er zit toe
komst in de binnenvaart.
Het casco uit China is in Neder
land afgebouwd. Onder het achter
dek bevinden zich twee apparte
menten, het ene - door het stel
zelf ontworpen - echt riant. In het
tweede woont de stuurman. MS
Duricha meet 135 bij 14,20 meter.
Het kan met zijn 5149 ton laadver
mogen de last dragen van twee
honderd vrachtwagens met kolen.
In termen van containers vervangt
het schip 421 vrachtwagens.
Schipper Richard Kruisinga en Li
zette Booij zijn beiden schippers
kinderen, zoals de meeste binnen
vaartschippers. Hij is, voor zover
van toepassing in deze water
wereld, Rotterdammer, zij is Ter-
neuzense. Hij zat tot z'n zeventien
de op het schippersinternaat in Ca-
pelle aan den IJssel, zij tot haar elf
de. Daarom ook zegt Lizette: „Ik
bewaar heel goede herinneringen
aan de tijd thuis. Als we kinderen
krijgen, voed ik ze zelf op. Die
gaan niet naar een internaat."
Daar dient zich meteen pro
bleem nummer één voor veel
schippersgezinnen aan. Welis
waar mogen hun nazaten - an
ders dan die van walvolk -
tot en met het zesde levens
jaar aan boord blijven, daarna
heerst onverbiddelijk de leer
plicht. Veel moeders zitten ook
aan het roer. Dus kinderen krijgen
betekent: of ze gaan als ze zeven
worden naar het internaat (een uit
stervend fenomeen), óf moeder
blijft aan de wal. Die laatste keuze
heeft veel gevolgen en
niet alleen voor het
gezinsleven. Er moet gV la