Zeebrugge niet te stuiten
Mislopen Champions League kost Ajax geld
36 I Vrijdag 19oktober2007 PZC
Terwijl de Zeeuwse havens en overheden jaren steggelen
over aanleg van een containerterminal, pakt de haven van
Zeebrugge zaken voortvarend aan. Het ene na het andere
uitbreidingsplan wordt gemaakt en uitgevoerd. Beeld van
een honderdjarige haven met jeugdig bravoure.
door Conny van Cremberghe
en Wout Bareman
ZEEBRUGGE - De haven van Zee
brugge maakt een stormachtige
ontwikkeling door. De Vlaamse
kusthaven rondt eind dit jaar zo
goed als zeker de kaap van 40 mil
joen ton goederenoverslag. Zee
brugge is met de aan- en doorvoer
van ruim twee miljoen auto's al
de grootste autohaven van Europa
(the European Gateway), maar
ook de containeroverslag groeit ex
plosief. Dit jaar blijft de teller nog
steken op iets meer dan twee mil
joen containers, maar na de volle
dige ingebruikname van het Al
ben II-dok kan dat aantal de ko
mende jaren groeien tot vijf mil
joen.
De haven vierde dit jaar trouwens
het eeuwfeest. Op 23 juli 1907 ver
richtte koning Leopold II van Bel
gië de opening. Hij sprak daarbij
van 'een haven, uitgerust als de
beste, bij elk tij toegankelijk voor
schepen van alle tonnen maten'.
Honderd jaar later blijkt het één
van de belangrijkste troeven van
Zeebrugge. Ter illustratie: zaterdag
22 september meerde de container
reus Elly Maersk met een lengte
van 397 meter en een laadcapaci-
teit van ruim 13.000 containers
probleemloos af in de voorhaven.
Het ging om een proef die duide
lijk maakte dat Zeebrugge geschikt
is voor de grootste containerreu
zen, mits de vaargeul naar de ha
ven nog wat wordt verdiept. Ha
vendirecteur Joachim Coens is
zich terdege bewust van die nood
zaak. Nadat de Pas van 't Zand in
de havenmonding een jaar gele
den geschikt werd gemaakt voor
schepen met een diepgang van
maximaal 14,5 meter, pleit hij nu
voor een meter extra.
Een onoverkomelijk probleem
hoeft dat niet te zijn; Vlaams pre-
De haven van Zeebrugge maakt
een stormachtige ontwikkeling
door. Vooral de overslag van au
to's en containers groeit explo
sief.
mier Kris Peeters toonde de afgelo
pen jaren als minister van Openba
re Werken dat hij de haven goed
gezind is. Hij gaf de laatste tijd op
vallend vaak opdracht voor onder
zoek naar de haalbaarheid van tal
van infrastructurele verbeteringen
ten behoeve van de kusthaven.
Want het blijft niet bij een goede
toegankelijkheid voor de grootste
container- en ro-ro-schepen; de
achterlandverbindingen zijn min
stens zo belangrijk.
Coens: „Daarom liggen er plannen
voor een verdubbeling van het vor
mingsstation van de spoorwegen
in de haven en wordt een studie
verricht naar een directe verbin
ding met de uiterst belangrijke
Schelde-Seineverbinding via een
grondige aanpassing van het Aflei
dingskanaal van de Leie tussen
Schipdonk en Zeebrugge, zodat er
schepen tot 4500 ton kunnen pas
seren. We hebben ook hoge ver
wachtingen van de estuaire vaart
vanuit Zeebrugge naar de Wester-
scheldemonding."
Voorts wordt de oude Visaertsluis
zo goed als zeker vervangen door
een nieuwe sluis, verder landin
waarts op het Boudewijnkanaal
richting Brugge. Daardoor breidt
de getijhaven aanzienlijk uit en
komt er 400 hectare nieuw haven
gebied beschikbaar. Dat zou 170
hectare méér kunnen zijn, als men
geen rekening hoefde te houden
met de Europese richtlijnen.
Coens neemt ze voor lief, net als
trouwens het sterneneiland achter
de oosthavendam. De directeur
van het havenbedrijf (officieel de
Maatschappij der Brugse Zeevaart
inrichtingen) stelt tevreden vast
dat het toekomstbeeld van Zee
brugge, mede door de goede toe
gankelijkheid, rooskleuriger is dan
dat van andere West-Europese ha
vens. „PSA/Hesse Noord-Natie
bouwt de komende jaren een gro
te containerterminal in het noor
delijk deel van de haven, APM Ter
minals breidt verder uit aan het Al-
bert Il-dok, het aantal trafieken
groeit bij wijze van spreken met
de dag. En de haven biedt nu al
werk aan zo'n 25.000 mensen."
En de concurrentie?
Coens: „Ach, we hebben tegen
woordig een goed structureel over
leg met andere Vlaamse havens.
Met buurman Vlissingen? Nee, eer
lijk gezegd helemaal niet. Ach, we
zijn niet zo bezig met anderen.
We lezen het wel, maar we trek
ken verder ons eigen plan."
Enige beursgenoteerde
voetbalclub Nederland
boekt nettoverlies.
AMSTERDAM - Ajax heeft in het sei
zoen 2006-2007 een nettoverlies
geleden van 10,4 miljoen euro. Dat
maakte de enige beursgenoteerde
voetbalclub in Nederland gisteren
bekend. Ajax wijt het verlies, dat
hoger is dan in het voorgaande sei
zoen, vooral aan het mislopen van
de Champions League.
Ajax ging vorig seizoen al in de
voorronde van het meest lucratie
ve Europese bekertoernooi ten on
der tegen FC Kopenhagen. De Am
sterdamse club kwam daarom uit
in de Uefa Cup, waar zij speelde te
gen minder tot de verbeelding
sprekende opponenten als IK
Start, Austria Wien, Espanyol en
Werder Bremen. Vorig seizoen
stonden daar duels tegenover met
Arsenal en Internazionale. De Eu
ropese thuisduels kenden daar
door beduidend lagere toegangs
prijzen en bezoekersaantallen, zo
dat de recettes van wedstrijden in
Europees verband met 2,3 miljoen
euro daalden tot 4 miljoen euro.
Bovendien miste Ajax een bedrag
van 6,7 miljoen euro aan premies
op internationale wedstrijden.
De vroege Europese uitschakeling
drukte ook de opbrengst van uit
zendrechten voor televisie en inter
net. Die daalde met ruim een
kwart tot 8,8 miljoen euro, vooral
door het ontbreken van de inkom
sten uit het Champions Lea
gue-voetbal. Ook daalden de spon
sorinkomsten door het missen van
de Champions League met een
half miljoen euro.
Ondanks de tegenvallende sportie
ve prestaties trok Ajax vorig sei
zoen meer bezoekers. De losse
kaartverkoop steeg met 1,3 miljoen
euro tot 6,7 miljoen euro. Ook haal
de de club 0,6 miljoen euro meer
omzet uit seizoenskaarten en 0,3
miljoen euro meer uit de verkoop
van business seats en skyboxen.
Dat kon de lagere omzet uit voet
balactiviteiten echter niet compen
seren.
De netto-omzet kwam uit op 64,9
miljoen euro, 12,8 procent minder
dan in het seizoen 2005-2006. Het
operationele resultaat kwam uit
op een verlies van 1,4 miljoen euro
tegen 7,0 miljoen positief het jaar
ervoor. Omdat Ajax dit seizoen Eu
ropees al helemaal is uitgebekerd,
verwacht de club ook in het lopen
de seizoen op een operationeel ver
lies uit te komen.
Onder de streep verwacht Ajax
voor dit seizoen echter een posi
tief resultaat. De club kan netto 38
miljoen euro bijschrijven door de
verkoop van spelers. Zo vertrok
Wesley Sneijder voor veel geld
naar Real Madrid, Ryan Babel naar
Liverpool en Tom de Mul naar Se-
villa. Daardoor kan de club een po-
TW* Het mislopen van inkomsten
door wedstrijden tegen topclubs
kost Ajax duiten. De club ver
wacht in het lopende seizoen
wel winst te boeken.
sitief resultaat verwachten uit ver
goedingssommen. Afgelopen sei
zoen was dat resultaat 12,6 miljoen
euro negatief De afschrijvingen
op vergoedingssommen beliepen
13,1 miljoen euro en daar stond
een resultaat van slechts 0,5 mil
joen euro tegenover omdat spelers
als Charisteas, Rosales en Rosen
berg nagenoeg tegen boekwaarde
werden verkocht.
Het nieuwe zevenjarige sponsor
contract met Aegon gaat pas vol
gend seizoen in. Daaruit verwacht
Ajax volgens financieel directeur
Jeroen Slop een structurele stij
ging van de inkomsten uit sponso
ring van 25 tot 30 procent. Aegon
betaalt minstens 10 miljoen euro
per jaar waar ABN Amro 8 mil
joen inbracht.
Havendirecteur Joachim Coens: 'Zeebrugge blijft groeien' foto Peter Nicolai
OPTIE (2)
Nieuwe Visartsluis bij Zwanken-
damme. Vergt herinrichting van
het oude haventerrein. Weinig
nieuwe bedrijfskades.
OPTIE 0
Nieuwe Visartsluis bij Lissewege.
Aanpassing van het kanaal naar
Brugge. Levert 400 hectare
nieuwe havengronden op.
OPTIE
Vernieuwing of vergroting van de
bestaande Visartsluis. Bij het
havenbedrijf gaat de voorkeur
daar niet naar uit.
Uitbreiding haven
Voorde uitbreiding van de haven
van Zeebrugge liggen 3 opties klaar.