Zeebrugge niet te stuiten Mislopen Champions League kost Ajax geld 36 I Vrijdag 19oktober2007 PZC Terwijl de Zeeuwse havens en overheden jaren steggelen over aanleg van een containerterminal, pakt de haven van Zeebrugge zaken voortvarend aan. Het ene na het andere uitbreidingsplan wordt gemaakt en uitgevoerd. Beeld van een honderdjarige haven met jeugdig bravoure. door Conny van Cremberghe en Wout Bareman ZEEBRUGGE - De haven van Zee brugge maakt een stormachtige ontwikkeling door. De Vlaamse kusthaven rondt eind dit jaar zo goed als zeker de kaap van 40 mil joen ton goederenoverslag. Zee brugge is met de aan- en doorvoer van ruim twee miljoen auto's al de grootste autohaven van Europa (the European Gateway), maar ook de containeroverslag groeit ex plosief. Dit jaar blijft de teller nog steken op iets meer dan twee mil joen containers, maar na de volle dige ingebruikname van het Al ben II-dok kan dat aantal de ko mende jaren groeien tot vijf mil joen. De haven vierde dit jaar trouwens het eeuwfeest. Op 23 juli 1907 ver richtte koning Leopold II van Bel gië de opening. Hij sprak daarbij van 'een haven, uitgerust als de beste, bij elk tij toegankelijk voor schepen van alle tonnen maten'. Honderd jaar later blijkt het één van de belangrijkste troeven van Zeebrugge. Ter illustratie: zaterdag 22 september meerde de container reus Elly Maersk met een lengte van 397 meter en een laadcapaci- teit van ruim 13.000 containers probleemloos af in de voorhaven. Het ging om een proef die duide lijk maakte dat Zeebrugge geschikt is voor de grootste containerreu zen, mits de vaargeul naar de ha ven nog wat wordt verdiept. Ha vendirecteur Joachim Coens is zich terdege bewust van die nood zaak. Nadat de Pas van 't Zand in de havenmonding een jaar gele den geschikt werd gemaakt voor schepen met een diepgang van maximaal 14,5 meter, pleit hij nu voor een meter extra. Een onoverkomelijk probleem hoeft dat niet te zijn; Vlaams pre- De haven van Zeebrugge maakt een stormachtige ontwikkeling door. Vooral de overslag van au to's en containers groeit explo sief. mier Kris Peeters toonde de afgelo pen jaren als minister van Openba re Werken dat hij de haven goed gezind is. Hij gaf de laatste tijd op vallend vaak opdracht voor onder zoek naar de haalbaarheid van tal van infrastructurele verbeteringen ten behoeve van de kusthaven. Want het blijft niet bij een goede toegankelijkheid voor de grootste container- en ro-ro-schepen; de achterlandverbindingen zijn min stens zo belangrijk. Coens: „Daarom liggen er plannen voor een verdubbeling van het vor mingsstation van de spoorwegen in de haven en wordt een studie verricht naar een directe verbin ding met de uiterst belangrijke Schelde-Seineverbinding via een grondige aanpassing van het Aflei dingskanaal van de Leie tussen Schipdonk en Zeebrugge, zodat er schepen tot 4500 ton kunnen pas seren. We hebben ook hoge ver wachtingen van de estuaire vaart vanuit Zeebrugge naar de Wester- scheldemonding." Voorts wordt de oude Visaertsluis zo goed als zeker vervangen door een nieuwe sluis, verder landin waarts op het Boudewijnkanaal richting Brugge. Daardoor breidt de getijhaven aanzienlijk uit en komt er 400 hectare nieuw haven gebied beschikbaar. Dat zou 170 hectare méér kunnen zijn, als men geen rekening hoefde te houden met de Europese richtlijnen. Coens neemt ze voor lief, net als trouwens het sterneneiland achter de oosthavendam. De directeur van het havenbedrijf (officieel de Maatschappij der Brugse Zeevaart inrichtingen) stelt tevreden vast dat het toekomstbeeld van Zee brugge, mede door de goede toe gankelijkheid, rooskleuriger is dan dat van andere West-Europese ha vens. „PSA/Hesse Noord-Natie bouwt de komende jaren een gro te containerterminal in het noor delijk deel van de haven, APM Ter minals breidt verder uit aan het Al- bert Il-dok, het aantal trafieken groeit bij wijze van spreken met de dag. En de haven biedt nu al werk aan zo'n 25.000 mensen." En de concurrentie? Coens: „Ach, we hebben tegen woordig een goed structureel over leg met andere Vlaamse havens. Met buurman Vlissingen? Nee, eer lijk gezegd helemaal niet. Ach, we zijn niet zo bezig met anderen. We lezen het wel, maar we trek ken verder ons eigen plan." Enige beursgenoteerde voetbalclub Nederland boekt nettoverlies. AMSTERDAM - Ajax heeft in het sei zoen 2006-2007 een nettoverlies geleden van 10,4 miljoen euro. Dat maakte de enige beursgenoteerde voetbalclub in Nederland gisteren bekend. Ajax wijt het verlies, dat hoger is dan in het voorgaande sei zoen, vooral aan het mislopen van de Champions League. Ajax ging vorig seizoen al in de voorronde van het meest lucratie ve Europese bekertoernooi ten on der tegen FC Kopenhagen. De Am sterdamse club kwam daarom uit in de Uefa Cup, waar zij speelde te gen minder tot de verbeelding sprekende opponenten als IK Start, Austria Wien, Espanyol en Werder Bremen. Vorig seizoen stonden daar duels tegenover met Arsenal en Internazionale. De Eu ropese thuisduels kenden daar door beduidend lagere toegangs prijzen en bezoekersaantallen, zo dat de recettes van wedstrijden in Europees verband met 2,3 miljoen euro daalden tot 4 miljoen euro. Bovendien miste Ajax een bedrag van 6,7 miljoen euro aan premies op internationale wedstrijden. De vroege Europese uitschakeling drukte ook de opbrengst van uit zendrechten voor televisie en inter net. Die daalde met ruim een kwart tot 8,8 miljoen euro, vooral door het ontbreken van de inkom sten uit het Champions Lea gue-voetbal. Ook daalden de spon sorinkomsten door het missen van de Champions League met een half miljoen euro. Ondanks de tegenvallende sportie ve prestaties trok Ajax vorig sei zoen meer bezoekers. De losse kaartverkoop steeg met 1,3 miljoen euro tot 6,7 miljoen euro. Ook haal de de club 0,6 miljoen euro meer omzet uit seizoenskaarten en 0,3 miljoen euro meer uit de verkoop van business seats en skyboxen. Dat kon de lagere omzet uit voet balactiviteiten echter niet compen seren. De netto-omzet kwam uit op 64,9 miljoen euro, 12,8 procent minder dan in het seizoen 2005-2006. Het operationele resultaat kwam uit op een verlies van 1,4 miljoen euro tegen 7,0 miljoen positief het jaar ervoor. Omdat Ajax dit seizoen Eu ropees al helemaal is uitgebekerd, verwacht de club ook in het lopen de seizoen op een operationeel ver lies uit te komen. Onder de streep verwacht Ajax voor dit seizoen echter een posi tief resultaat. De club kan netto 38 miljoen euro bijschrijven door de verkoop van spelers. Zo vertrok Wesley Sneijder voor veel geld naar Real Madrid, Ryan Babel naar Liverpool en Tom de Mul naar Se- villa. Daardoor kan de club een po- TW* Het mislopen van inkomsten door wedstrijden tegen topclubs kost Ajax duiten. De club ver wacht in het lopende seizoen wel winst te boeken. sitief resultaat verwachten uit ver goedingssommen. Afgelopen sei zoen was dat resultaat 12,6 miljoen euro negatief De afschrijvingen op vergoedingssommen beliepen 13,1 miljoen euro en daar stond een resultaat van slechts 0,5 mil joen euro tegenover omdat spelers als Charisteas, Rosales en Rosen berg nagenoeg tegen boekwaarde werden verkocht. Het nieuwe zevenjarige sponsor contract met Aegon gaat pas vol gend seizoen in. Daaruit verwacht Ajax volgens financieel directeur Jeroen Slop een structurele stij ging van de inkomsten uit sponso ring van 25 tot 30 procent. Aegon betaalt minstens 10 miljoen euro per jaar waar ABN Amro 8 mil joen inbracht. Havendirecteur Joachim Coens: 'Zeebrugge blijft groeien' foto Peter Nicolai OPTIE (2) Nieuwe Visartsluis bij Zwanken- damme. Vergt herinrichting van het oude haventerrein. Weinig nieuwe bedrijfskades. OPTIE 0 Nieuwe Visartsluis bij Lissewege. Aanpassing van het kanaal naar Brugge. Levert 400 hectare nieuwe havengronden op. OPTIE Vernieuwing of vergroting van de bestaande Visartsluis. Bij het havenbedrijf gaat de voorkeur daar niet naar uit. Uitbreiding haven Voorde uitbreiding van de haven van Zeebrugge liggen 3 opties klaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38