Nieuwe Mazda 6 in light-variant Japan laat zich gelden op autoshow in Tokio Lancia poetst imago weer op met vernieuwde Musa PZC Vrijdag 19 oktober 2007 1 5 De afwerking en het design van het interieur zijn verbeterd. gen. Echt licht is de grote Mazda 6 weliswaar niet (vanaf 1255 kilo gram) maar veel kleinere gezins auto's wegen tegenwoordig even veel. Mazda claimt dat de diverse uitvoeringen gemiddeld genomen een procent of 8 zuiniger rijden. Wat je op het testcircuit meteen proeft, is het sportieve sausje waar mee de auto is overgoten. De 6 stuurt opvallend direct en laat zich ondanks een redelijk comfortabel afgestemd onderstel toch heel vlot door de bocht dirigeren. Ook met de 120 pk 1.8 liter basismotor le vert hij al heel aardige prestaties en ligt zijn top zelfs tegen de 200. Als alternatieven zijn er 2.0 en 2.5 liter benzinemotoren en een 2.0 li ter diesel. Mazda klimt met de uitrusting hoog in de boom. Helaas klimt het prijskaartje mee. Naar schatting be gint de prijs ergens rond de 26.500 euro. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Ook in autoland. Nieuwe motoren voor Mitsubishi Outlander Mitsubishi komt met nieuwe mo toren voor de Outlander. De suv is voortaan ook leverbaar met een 2.4 liter benzinemotor van 170 pk, die als 4wd en 2wd te koop is. De prijs begint voor de 2wd met 29.999 euro. In november komt er een 156 pk 2.2 liter turbodiesel bij. BMW M3 Coupé krijgt gezelschap van sedan Na dertien jaar afwezigheid krijgt de M3 Coupé weer gezelschap van een vierdeurs variant. De sedan heeft dezelfde 4.0 liter V8 met 420 pk. Mede door ge bruik van lichtgewicht componen ten is de gewicht/vermogen-ver houding van de vierdeurs M3 20 procent beter dan bij zijn voorgan ger. t k Nieuwe auto's direct uit voorraad leverbaar? Je vindt ze op: Keihard ni„,we d„„p O AutoTrack.nl den. Met hun geavanceerde magne ten wegen ze anderhalve kilo minder. Het resultaat van het dieet stemt de Japanners ken nelijk dermate tevreden, dat ze een internationaal groepje journalisten op een afgesloten test baan uitnodigde om een voorserie van de nieuweling te be proeven. Verborgen achter hoge muren, want de auto staat pas vanaf januari daadwerkelijk in de showroom. De sta tionwagen en hatch back zelfs nog later. Het eerste dat bij de kennismaking met de Mazda 6 sedan op valt, is zijn Europese, sportieve uitstraling. De doorgaans erg be scheiden Japanners bewe ren dat ze een auto hebben ontworpen met evenveel charisma als een BMW of een Alfa Romeo. Stap in en je merkt meteen dat ook de afwerking en het design van het interieur zijn verbeterd. Ondanks de bijna coupéachtige daklijn kun je ook achterin goed zitten. Toch groeide de cabine op papier slechts met luttele centime ters. Het zijn vooral de rijeigenschap- pen die in je geheugen blijven han- Mazda wil de vetrolletjes bestrijden die auto's bij elke nieuwe generatie oplopen. De toekomstige Mazda 6 is groter en beter uitgerust dan het huidige model, maar dankzij een streng hightech dieet weegt hij toch tientallen kilo's minder. door Rob van Ginneken Noem hem Maz da light. Een vierwielige va riant van de caloriearme snack. Zijn verpakking is ge groeid, er zijn exotische krui den gebruikt, maar toch weegt de nieuwe Mazda 6 en kele tientallen kilo's minder. Dat klinkt misschien niet meteen opwindend, maar bij nieuwe auto modellen grijpt de zwaarlijvigheid tegenwoordig om zich heen. Zelfs heel gewone gezinsauto's wegen zomaar 1.300 kilo. De verklaring is simpel: ze zijn veel groter dan hun voorgangers. Bovendien zijn ze tot de dakrand afgeladen met veilig heidsconstructies, milieutechniek en prettige comfortaccessoires. Mazda heeft zijn nieuwe 6 op een streng dieet gezet. Het staat hem goed. foto's GPD Mazda volgt de trend naar 'groter', maar wil de zwaarlijvigheid te lijf gaan. Elke kilo die je mee moet sle pen, betekent immers een hoger brandstofverbruik en gaat ten kos te van de dynamiek. Ook dat laat ste staat bij de nieuwe 6 met stip genoteerd, zoals zijn gespierde ui terlijk al aangeeft. De auto werd daarom op een streng hightech dieet gezet. Dankzij aangepaste constructies en het gebruik van ex treem sterk, maar dunnere staal plaat is alleen bij het koetswerk en wielophanging al ruim 17 kilogram gewonnen. Lichtgewicht isolatie materialen schelen 7 kilo, de stoe len 5 kilo. Zelfs de speciale Bo- se-luidsprekers in de auto helpen mee om de vetrolletjes te bestrij Mazda Taiki Concept: sportwagen met achterwielaandrijving. foto's GPD Lancia wil weg uit de vergetelheid. Het eens zo technische en vooral innovatieve Italiaanse merk, inmiddels 100 jaar oud, gaat meer modellen bouwen. Eerst een vernieuwde Musa. Als je in Turijn maar niet in formeert naar de Thesis. Want dan hullen ze zich bij Lancia in stilzijgen. Akelig stilzwijgen. Ie mag het overal over hebben, maar niet over het topmodel. Hoewel de vraag naar die bijzonder uitziende auto voor het eerst weer een beet je stijgt. Nou ja, veel meer dan 1.000 per jaar zijn het er niet, maar toch. Over een stationwagon denken ze bij Lancia al helemaal niet meer na. Jammer, want wat was die Kappa SW van vroeger een schoonheid. Nee, eerst alle aandacht voor de Delta, een nieu we middenklasser en opvolger van de Lybra, ook al zo'n Lancia die te vroeg de vergetelheid ingeslingerd is. Lancia maakt nu 130.000 auto's per jaar, maar dat moeten er in 2010 minstens 300.000 zijn. Er zit dus weer muziek in, dankzij het feit dat moeder Fiat eindelijk weer geld verdient. Om dat te vieren, heeft de Musa een opknapbeurt ge kregen. De Musa? Jawel, die com pacte mpv die in Italië zoveel har ten steelt. Een bijzonder stijlvol au tootje, dat in Nederland kampt met onbekendheid. Zoals heel Lan cia trouwens. Fiat heeft zijn Idea hier maar opge geven, omdat er geen belangstel ling voor bestond. Maar zijn luxe broertje Musa blijft, al was het al De compacte mpv Musa is wat I worden. inger ge- foto GPD leen maar omdat er naast de Ypsi lon verder geen Lancia's meer in de Nederlandse showroom staan. Naast wat meer chroom op de neus is het vooral de achterkant die de Italiaanse ingenieurs dit keer interesseerde. De kofferbak is 75 liter groter geworden, hetgeen resulteert in een ruim van bijna 400 liter, voorwaar niet gek voor zo'n supermini. Bovendien is de trildrempel verlaagd en de koffer klep handiger te openen. Passend bij het keurige interieur en de tech nische uitrustingsmogelijkheden van deze knusse auto is de led-ver lichting in de achterlichten. De auto is iets in de lengte ge groeid (ruim 4 meter) en er zijn meer dan tachtig verschillende mo gelijkheden om hem uit te rusten. Leer en alcantara horen bij Lancia natuurlijk, net als een prima Bose audio-installatie. Wat motorise ring betreft, doet de vernieuwde Musa het met een goed presteren de 1.3 diesel van 90 pk of een 1.4 op benzine met 77 of 95 pk. De Musa staat eind van dit jaar bij de dealers. De vanafprijs is 17.995 eu ro, 500 euro meer dan de huidige. Nissan laat op de autoshow van Tokio komende week de GT-R zien, een nieuwe supersportwagen. In Japan wordt hij vanaf december verkocht. Voor gangers hadden namen als Skyline GT-R, maar de nieuwe gaat overal Nissan GT-R heten. Suzuki onthult tijdens de veertig ste Tokio Motor Show van 27 okto ber tot en met 11 november vier studiemodellen. De Kizashi 2 is een crossover, aangedreven door een 3.6 V6 benzinemotor met zes- trapsautomaat. De PIXY beli chaamt vriendelijke mobiliteit in de vorm van een eenpersoons voertuig, dat ook op trottoirs of in gebouwen kan manoeuvreren. De X-Head is een veelzijdig 'cross-utility' voer tuig. De Suzuki Splash is de opvol ger van de Wagon R+, die vanaf 2008 te koop is. Mazda heeft de Taiki con cept, voorzien van een rotatie motor van de nieuwste ge- Suzuki geeft vorm neratie, op de deze X-Head. k stand staan. En de Mazda 5 met waterstofrotatiemotor en elektro motor. Om te demonstreren dat ook de Japanners om het milieu geven, laat Mazda een serie toe komstgerichte aandrijfsystemen en technologieën zien op het ge bied van milieu en veiligheid. Naast de nieuwe Mazda 6 (die in lapan Atenza heet), vormt de Tai ki, met achterwielaandrijving, een uitgangspunt voor de sportauto van de toekomst. De Mazda 5 (In Japan nog steeds Premacy genoemd) Hydrogen RE Hybrid heeft een dwarsgeplaatste waterstofrotatiemotor, maar is ge schikt voor zowel waterstof als benzine. Het hybride aandrijf systeem zet waterstof op een efficiënte ma nier om in elek triciteit, waar mee een elek tromotor wordt aan gedreven. De Mazda 5 Hydrogen RE Hy brid komt waarschijn lijk in 2008 op de markt. aan zijn toekomst met

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15