Nieuwe Mazda 6 in light-variant
Japan laat zich gelden
op autoshow in Tokio
Lancia poetst imago weer
op met vernieuwde Musa
PZC Vrijdag 19 oktober 2007 1 5
De afwerking en het design van het
interieur zijn verbeterd.
gen. Echt licht is de grote Mazda 6
weliswaar niet (vanaf 1255 kilo
gram) maar veel kleinere gezins
auto's wegen tegenwoordig even
veel. Mazda claimt dat de diverse
uitvoeringen gemiddeld genomen
een procent of 8 zuiniger rijden.
Wat je op het testcircuit meteen
proeft, is het sportieve sausje waar
mee de auto is overgoten. De 6
stuurt opvallend direct en laat zich
ondanks een redelijk comfortabel
afgestemd onderstel toch heel vlot
door de bocht dirigeren. Ook met
de 120 pk 1.8 liter basismotor le
vert hij al heel aardige prestaties
en ligt zijn top zelfs tegen de 200.
Als alternatieven zijn er 2.0 en 2.5
liter benzinemotoren en een 2.0 li
ter diesel.
Mazda klimt met de uitrusting
hoog in de boom. Helaas klimt het
prijskaartje mee. Naar schatting be
gint de prijs ergens rond de 26.500
euro. Wie mooi wil zijn, moet
pijn lijden. Ook in autoland.
Nieuwe motoren voor
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi komt met nieuwe mo
toren voor de Outlander.
De suv is voortaan ook leverbaar
met een 2.4 liter benzinemotor
van 170 pk, die als 4wd en 2wd te
koop is.
De prijs begint voor de 2wd met
29.999 euro.
In november komt er een 156 pk
2.2 liter turbodiesel bij.
BMW M3 Coupé krijgt
gezelschap van sedan
Na dertien jaar afwezigheid krijgt
de M3 Coupé weer gezelschap van
een vierdeurs variant.
De sedan heeft dezelfde 4.0 liter
V8 met 420 pk. Mede door ge
bruik van lichtgewicht componen
ten is de gewicht/vermogen-ver
houding van de vierdeurs M3 20
procent beter dan bij zijn voorgan
ger.
t
k
Nieuwe auto's
direct uit voorraad
leverbaar?
Je vindt ze op:
Keihard ni„,we d„„p
O AutoTrack.nl
den. Met hun geavanceerde magne
ten wegen ze anderhalve kilo
minder. Het resultaat van het
dieet stemt de Japanners ken
nelijk dermate tevreden, dat
ze een internationaal
groepje journalisten op
een afgesloten test
baan uitnodigde om
een voorserie van
de nieuweling te be
proeven. Verborgen
achter hoge muren,
want de auto staat
pas vanaf januari
daadwerkelijk in de
showroom. De sta
tionwagen en hatch
back zelfs nog later.
Het eerste dat bij de
kennismaking met
de Mazda 6 sedan op
valt, is zijn Europese,
sportieve uitstraling.
De doorgaans erg be
scheiden Japanners bewe
ren dat ze een auto hebben
ontworpen met evenveel charisma
als een BMW of een Alfa Romeo.
Stap in en je merkt meteen dat
ook de afwerking en het design
van het interieur zijn verbeterd.
Ondanks de bijna coupéachtige
daklijn kun je ook achterin goed
zitten. Toch groeide de cabine op
papier slechts met luttele centime
ters.
Het zijn vooral de rijeigenschap-
pen die in je geheugen blijven han-
Mazda wil de vetrolletjes
bestrijden die auto's bij elke
nieuwe generatie oplopen.
De toekomstige Mazda 6 is
groter en beter uitgerust
dan het huidige model, maar
dankzij een streng hightech
dieet weegt hij toch
tientallen kilo's minder.
door Rob van Ginneken
Noem hem Maz
da light. Een
vierwielige va
riant van de
caloriearme
snack. Zijn verpakking is ge
groeid, er zijn exotische krui
den gebruikt, maar toch
weegt de nieuwe Mazda 6 en
kele tientallen kilo's minder.
Dat klinkt misschien niet meteen
opwindend, maar bij nieuwe auto
modellen grijpt de zwaarlijvigheid
tegenwoordig om zich heen. Zelfs
heel gewone gezinsauto's wegen
zomaar 1.300 kilo. De verklaring is
simpel: ze zijn veel groter dan hun
voorgangers. Bovendien zijn ze tot
de dakrand afgeladen met veilig
heidsconstructies, milieutechniek
en prettige comfortaccessoires.
Mazda heeft zijn nieuwe 6 op een streng dieet gezet. Het
staat hem goed. foto's GPD
Mazda volgt de trend naar 'groter',
maar wil de zwaarlijvigheid te lijf
gaan. Elke kilo die je mee moet sle
pen, betekent immers een hoger
brandstofverbruik en gaat ten kos
te van de dynamiek. Ook dat laat
ste staat bij de nieuwe 6 met stip
genoteerd, zoals zijn gespierde ui
terlijk al aangeeft. De auto werd
daarom op een streng hightech
dieet gezet. Dankzij aangepaste
constructies en het gebruik van ex
treem sterk, maar dunnere staal
plaat is alleen bij het koetswerk en
wielophanging al ruim 17 kilogram
gewonnen. Lichtgewicht isolatie
materialen schelen 7 kilo, de stoe
len 5 kilo. Zelfs de speciale Bo-
se-luidsprekers in de auto helpen
mee om de vetrolletjes te bestrij
Mazda Taiki Concept: sportwagen met achterwielaandrijving. foto's GPD
Lancia wil weg uit de
vergetelheid. Het eens
zo technische en vooral
innovatieve Italiaanse merk,
inmiddels 100 jaar oud, gaat
meer modellen bouwen.
Eerst een vernieuwde Musa.
Als je in Turijn maar niet in
formeert naar de Thesis.
Want dan hullen ze zich bij
Lancia in stilzijgen. Akelig
stilzwijgen. Ie mag het overal
over hebben, maar niet over
het topmodel. Hoewel de
vraag naar die bijzonder uitziende
auto voor het eerst weer een beet
je stijgt. Nou ja, veel meer dan
1.000 per jaar zijn het er niet,
maar toch. Over een stationwagon
denken ze bij Lancia al helemaal
niet meer na. Jammer, want wat
was die Kappa SW van vroeger
een schoonheid. Nee, eerst alle
aandacht voor de Delta, een nieu
we middenklasser en opvolger van
de Lybra, ook al zo'n Lancia die te
vroeg de vergetelheid ingeslingerd
is.
Lancia maakt nu 130.000 auto's
per jaar, maar dat moeten er in
2010 minstens 300.000 zijn. Er zit
dus weer muziek in, dankzij het
feit dat moeder Fiat eindelijk weer
geld verdient. Om dat te vieren,
heeft de Musa een opknapbeurt ge
kregen. De Musa? Jawel, die com
pacte mpv die in Italië zoveel har
ten steelt. Een bijzonder stijlvol au
tootje, dat in Nederland kampt
met onbekendheid. Zoals heel Lan
cia trouwens.
Fiat heeft zijn Idea hier maar opge
geven, omdat er geen belangstel
ling voor bestond. Maar zijn luxe
broertje Musa blijft, al was het al
De compacte mpv Musa is wat I
worden.
inger ge-
foto GPD
leen maar omdat er naast de Ypsi
lon verder geen Lancia's meer in
de Nederlandse showroom staan.
Naast wat meer chroom op de
neus is het vooral de achterkant
die de Italiaanse ingenieurs dit
keer interesseerde. De kofferbak is
75 liter groter geworden, hetgeen
resulteert in een ruim van bijna
400 liter, voorwaar niet gek voor
zo'n supermini. Bovendien is de
trildrempel verlaagd en de koffer
klep handiger te openen. Passend
bij het keurige interieur en de tech
nische uitrustingsmogelijkheden
van deze knusse auto is de led-ver
lichting in de achterlichten.
De auto is iets in de lengte ge
groeid (ruim 4 meter) en er zijn
meer dan tachtig verschillende mo
gelijkheden om hem uit te rusten.
Leer en alcantara horen bij Lancia
natuurlijk, net als een prima Bose
audio-installatie. Wat motorise
ring betreft, doet de vernieuwde
Musa het met een goed presteren
de 1.3 diesel van 90 pk of een 1.4
op benzine met 77 of 95 pk. De
Musa staat eind van dit jaar bij de
dealers. De vanafprijs is 17.995 eu
ro, 500 euro meer dan de huidige.
Nissan laat op de autoshow
van Tokio komende week
de GT-R zien, een nieuwe
supersportwagen. In Japan wordt
hij vanaf december verkocht. Voor
gangers hadden namen als Skyline
GT-R, maar de nieuwe gaat overal
Nissan GT-R heten.
Suzuki onthult tijdens de veertig
ste Tokio Motor Show van 27 okto
ber tot en met 11 november vier
studiemodellen. De Kizashi 2 is
een crossover, aangedreven door
een 3.6 V6 benzinemotor met zes-
trapsautomaat. De PIXY beli
chaamt vriendelijke mobiliteit in
de vorm van een eenpersoons
voertuig, dat ook op trottoirs of in
gebouwen kan manoeuvreren. De
X-Head is een veelzijdig
'cross-utility' voer
tuig. De Suzuki
Splash is de opvol
ger van de
Wagon R+,
die vanaf
2008 te koop
is.
Mazda heeft
de Taiki con
cept, voorzien
van een rotatie
motor van de
nieuwste ge- Suzuki geeft vorm
neratie, op de deze X-Head.
k
stand staan. En de Mazda 5 met
waterstofrotatiemotor en elektro
motor. Om te demonstreren dat
ook de Japanners om het milieu
geven, laat Mazda een serie toe
komstgerichte aandrijfsystemen
en technologieën zien op het ge
bied van milieu en veiligheid.
Naast de nieuwe Mazda 6 (die in
lapan Atenza heet), vormt de Tai
ki, met achterwielaandrijving, een
uitgangspunt voor de sportauto
van de toekomst.
De Mazda 5 (In Japan nog steeds
Premacy genoemd) Hydrogen RE
Hybrid heeft een dwarsgeplaatste
waterstofrotatiemotor, maar is ge
schikt voor zowel waterstof als
benzine. Het hybride aandrijf
systeem zet waterstof op
een efficiënte ma
nier om in elek
triciteit, waar
mee een elek
tromotor
wordt aan
gedreven.
De Mazda 5
Hydrogen
RE Hy
brid
komt
waarschijn
lijk in 2008
op de markt.
aan zijn toekomst met