Cultuur
Zeeuwse Komedie bijt in tompoezen
'Er is te veel mooie muziek om binnen één idioom te blijven'
Opmerkelijk stuk van
Annie M. G. Schmidt
in theater Vestzak'99.
Fernando Lewis speelt
met eigen band tijdens
de Bluesroute in Goes.
PZC Woensdag 17 oktober 2007 29
door Ali Pankow
VLISSINGEN - Het onderwerp eutha
nasie is wettelijk beschouwd nu
niet meer zo omstreden als in 1979
toen het toneelstuk Er valt een
J traan op de tompoes van Annie M.
t G. Schmidt in première ging.
zj „Maar emotioneel gezien, kan het
n nog heel erg moeilijk zijn", zegt Di-
ni den Butter. Zij is gastregisseur
bij de Zeeuwse Komedie in Vlissin-
gen waar dit stuk zaterdag in thea
ter Vestzak'99 in première gaat.
In haar voortdurende zoektocht
naar komedies met een schrijnen
de onderlaag was zij dit stuk al ja
ren geleden tegengekomen. „Het
spreekt me vooral aan omdat het
een onverwachte kant van Annie
'Ondanks het zware
thema euthanasie is er
wel ruimte voor de lach'
M. G. Schmidt laat zien. Ondanks
het zware thema is er wel ruimte
voor de lach, maar dit stuk wijkt
toch behoorlijk af van het lichte
werk dat men van deze schrijfster
gewend was", zegt de regisseur.
Volgens wat zij er zelf over heeft
gelezen, lachte het publiek bij die
première destijds op momenten
dat de schrijfster dat zelf beslist
niet had verwacht. „Het was overi
gens voor een deel autobiogra
fisch. Dick van Duijn, de echtge
noot van Annie M. G. Schmidt,
maakte twee jaar later met behulp
van Vesparax-tabletten een eind
aan zijn leven. Annie hield zijn
hand vast tot hij stierf"
Het verhaal in het stuk gaat over
de ernstig zieke Ben. Hij gelooft
niet meer in zijn genezing en ziet
af van de chemokuren. Hij wil uit
het leven stappen op een moment
dat hij er nog is als man, als mens
en als brein. Omdat zijn vrouw en
Scène uit 'Er valt een traan op de tompoes' van Annie M. G. Schmidt door De Zeeuwse Komedie met vinr: Steffen Brinkhaus, Larissa de Keijzer en Anneke
van Jaarsveld. foto Ruben Oreel
dochter hiervoor geen begrip kun
nen opbrengen, zoekt Ben een an
dere manier zijn woorden in da
den om te zetten. De personages
ondergaan de situaties veelvuldig
onder het genot van tompoezen.
„Tijdens het proces van rolop-
bouw hebben we uitgebreid be
sproken welke ervaring en emoties
de spelers zelf bij euthanasie heb
ben. Die blijken behoorlijk uiteen
te lopen. Dat maakt het boeiend.
Bovendien blijkt dat het stuk ze
ker niet gedateerd is", zegt Den
Butter.
Een extra uitdaging voor haar
biedt het werken met zowel erva
ren als jongere spelers binnen de
cast. „Dat vergt soms wel een ver
schillende benadering. Het zijn af
en toe net jonge honden, maar ze
steken er veel enthousiasme in",
zegt de regisseur over de twee jeug
dige spelers Steffen Brinkhaus en
Larissa de Keijzer. De cast wordt
verder gevormd door: Anneke van
Jaarsveld, Ine Kuiper en gastspeler
Freek Verdoes van het Middel
burgs Theater.
Er valt een traan op de tompoes
door De Zeeuwse Komedie, Vlissin-
gen, Theater Vestzak'99, za. 20 okt.,
20.15 uur; daarna tot en met za, 24
nov. elk weekend. Voor meer infor
matie: www.zeeuwsekomedie.nl.
door Mischa Beckers
MIDDELBURG - Bezieling, geen tech
nisch gereutel, dat is wat Fernando
Lewis zijn publiek wil geven. Le
wis was een aantal jaren als side-
man actief maar concentreert zich
nu op zijn eigen band. Deze Fer
nando Lewis Experience, vrijdag
te zien tijdens de Bluesroute Goes,
staat voor stampende blues, sto
mende soul en een vleugje jazz.
Lewis is autodidact maar begon be
gin jaren negentig aan de popoplei
ding van het Rotterdams conserva
torium. Gezien zijn 'selfmade' ach
tergrond beviel dat matig en na an
derhalf jaar vertrok hij. Lewis:
„Vanaf dat moment was ik klaar
voor het echte werk, vond ik.
Sinds 1993 speel ik minstens 150
keer per jaar in de meest uiteenlo
pende projecten, sessies en bands
zoals Planet Groove en Yinka,
maar ook veel solo."
Als artiestenbegeleider en orkestlei
der staat hij al een jaar of tien op
het podium met een keur aan ar
tiesten zoals Harry Slinger, Jocelyn
Brown, Trijntje Oosterhuis en To
ny Hadley (ex-Spandau Ballet).
Zijn eerste solo-cd, Burning Mid
night Oil (1999), bevat voorname
lijk jazzdance. Zowel de nationale
als internationale pers ontving de
cd bijzonder goed. Een tweede so
loalbum is op komst. „Ik ben al
een tijd aan het schrijven en opne
men. Toch komt het er nog niet
van de cd af te maken. Deels door
'Ik ga er altijd tweehonderd
procent voor en zing alsof
het mijn laatste optreden is'
een drang naar perfectie, maar
ook door een drukke agenda.
Naast mijn optredens geef ik bij
voorbeeld drie dagen per week les
aan muziekschool De Nieuwe Ves
te in Breda. Ik verwacht dat het
nog wel een jaar gaat duren voor
dat het nieuwe kindje geboren is."
Lewis is sterk beïnvloed door de
blues. Al op veertienjarige leeftijd
speelde hij met een van zijn blues
idolen, de Mississippi delta-blues
artiest R.L. Burnside. Nu maakt hij
tijd vrij voor optredens met een ei
gen band - in wisselende bezetting
- waarbij blues meer centraal staat.
Tijdens de Bluesroute speelt hij
met de uit Goes afkomstige saxofo
nist Franklin Schieman, met wie
hij al samenwerkte in Planet Groo
ve. Het is een uitdagende bezet
ting, vindt Lewis. „Wij klinken als
Fernando Lewis.
duo anders dan een band. Boven
dien zijn onze muzikale flexibili
teit - door de kleine bezetting - en
het afwisselend repertoire opval
lend. Het lukt mij na twintig jaar
optreden nog steeds niet om bin
nen één idioom - blues in dit ge
val - te blijven. Er is te veel mooie
muziek in de wereld."
Dus speelt Fernando Lewis vrijdag
eigen werk, voornamelijk nog niet
uitgebrachte blues/soul-songs,
maar ook een reeks covers varië
rend van nummers uit de vaudevil
le blues/jazz tot The Police en van
Sippie Wallace tot Bob Marley. „Ik
speel nooit het origineel na, maar
maak van elke song een Fernando
Lewis-versie. Daarbij maak ik rijke
lijk en dankbaar gebruik van het
blues/soul-idioom. Ik ben meer
dan ooit geïnspireerd door de mu
ziek van Ray Charles."
Op de Bluesroute-poster wordt
zijn optreden aangekondigd als
Fernando Lewis Experience. De
toevoeging Experience is eigenlijk
een compliment van organisator
Peter Kempe. Hij vindt Fernando's
optredens steeds verrassend en
'een hele beleving'. Lewis: „Of dit
zo is, laat ik graag anderen beoor
delen. Het is wel zo dat ik er bij
elk optreden tweehonderd pro
cent voor ga, mijn gitaar binnen
stebuiten keer en zing alsof het
mijn laatste optreden is."
Fernando Lewis, vrijdag om 21.45,
23.00 en 00.15 uur in café Pubbles
in Goes.
Bluesroute Goes
In vijftien cafés in de Goese
binnenstad is vrijdag de jaarlijk
se Bluesroute.
Openingsconcert van Barrel-
house is in 't Beest (20.30 uur).
y Vanaf 21.30 uur treden op: Je
remy The Groovebreakers,
The Bulldoze Band, Fernando
Lewis, Piano Pete, The Bel-
bouchos, Sean Walsh Band,
The Hidden Charms, Jim Wal
ker, Dicky Greenwood Band,
The Mighty Bluetones, John
Henry Orchestra, Jive For Your
Life en Mary Stokes. Tijden en
locaties, zie: www.pedaal.nl.
In Pake Sake is vanaf 02.00 uur
een nachtconcert van Blendid.