Zeeland Zeelandbrug? stemt niet vrolijk Toch WCT én VCT bij meer vervoer per schip CDA vindt Vlaams vignet trucks oneerlijk Beoogd exploitant wil contract sluiten over vervoersstromen. Monumenten PZC Dinsdag 16 oktober 2007 3 Voorselectie De website van de Rijksdienst voor Archeologie Cultuurland schap en Monumenten (www.racm.nl) geeft een opsomming van in totaal 115 waardevolle Zeeuwse objecten uit de tijd van de wederop bouw. Daarvan haalden 32 bouw werken de preselectie van jonge monumenten. Objecten die uiteindelijk af vielen zijn onder meer de Stationsbrug in Middelburg, de Draaibrug in Sas van Gent en de Zeelandbrug, hotel Britannia in Vlissingen, de raadhuizen van Oostburg, Westkapelle, Vlissingen, Ka- pelle, Terneuzen en Aarden burg, het paviljoen met zwem bad in het sportpark van Aar denburg, de watertoren in Oostburg en de voormalige rioolwaterzuiveringsinstallatie in Dreischor. Zeevaartschool/De Ruyterschool in Vlissingen; betonnen skeletbouw afgewerkt met witgepleisterd metselwerk. Architect: A. Rothuizen, 1953. Bijzonderheden: Het feitelijk nieuwste deel van het complex (met torentje) heeft nu de monumentenstatus. Het staat te boek als één van de belangrijkste Zeeuwse ontwerpen van de architect. foto Ruben Oreel dens de oorlog veel schade heeft geleden." Hij vindt het jammer dat op de lijst uitsluitend objecten staan en bijvoorbeeld niet hele stadscentra of dorpen. Verder betreurt Van Waveren dat Plasterk geen bouw werken jonger dan 1958 heeft aan gewezen. Regel is dat een gebouw vijftig jaar oud moet zijn wil het monument kunnen worden. Van Waveren: „De wederopbouw loopt tot 1965. Was dat als grens ge hanteerd, dan zou de Zeelandbrug in beeld zijn gekomen. Die hoort er zeker op." Om die reden heeft ook de water zuivering van Pasveer in Dreischor de toplijst niet gehaald, vermoedt de gedeputeerde. Naar zijn me ning zou het raadhuis van Oost burg (1957, architect Wentinck) evenmin hebben misstaan. De Bond Heemschut mist hotel Britannia (1955/1960, Boks Eijke- lenboom en Middelhoek) aan de Vlissingse boulevard. „Het toe komstperspectief van de meeste aangewezen bouwwerken is goed", verklaart directeur K. Loeff „Hotel Britannia daarentegen is be dreigd. Er moet niet alleen naar fi nanciële belangen worden geke ken, maar ook naar cultuur-histori sche." Loeff pleit voor een tweede ronde, omdat deze honderd toppers 'vol strekt onvoldoende' zijn. Heemschut gaat daarvoor per pro vincie een alternatieve lijst opstel len. In november moet die klaar zijn. Ook Van Waveren vindt dat Britannia 'zeker bij de volgende honderd' hoort. bestuderen wat de aanwijzing tot monument nu precies inhoudt. „Stel, je wil het gebouw aanpas sen? Waarschijnlijk ben je toch be perkt in het gebruik." De NS zijn verbaasd te horen dat het station in Vlissingen tot jong monument bestempeld is en wil len niet reageren voor dat officieel is meegedeeld. Ook de gemeente Vlissingen weet nog van niets. „Dus we vinden niets", zegt voor lichter Reinie de Witte. David Koren probeert als coöordi- nator van het Steunpunt Monu mentenzorg eigenaren duidelijk te maken dat het met de nadelen alle maal wel meevalt. „Er gaan veel in dianenverhalen. In een monumen- tenpand zou je niets mogen. Maar in de prakijk valt dat allemaal wel mee. Monumentenzorg heeft goed begrepen dat het voor het behoud van het pand van het grootste be lang is dat de eigenaar gemoti veerd blijft. De starheid die er vroe ger wel was, is uit de regeling ge haald. Instanties denken erg mee." NS-station Vlissingen; plat dak met twee halfronde koepels. Architect: S. van Ravesteyn, 1950. Bijzonderheden: Eén van de laatste Nederlandse stations in nagenoeg oor spronkelijke staat van zijn hand. De buitenkant bevat kleine beeldhouwwer- ken. Typische stijl Delftse School.foto Ruben Oreel door Ben Jansen MIDDELBURG - Afspraken over aan- en afvoer van containers over het water kunnen de druk op de weg-, binnenvaart- en spoorverbindin gen beperken. Op die manier zijn volgens een meerderheid in de Sta ten van Zeeland (CDA, SGP en WD) misschien tóch twee contai- nerterminals aan te leggen. Twee Statencommissies bespraken gisteren de analyse van container mogelijkheden in Vlissingen-Oost. S. Bouckaert van PSA/Hesse Noord-Natie, de beoogd exploi tant van de Westerschelde Contai ner Terminal (WCT), liet weten dat in een contract kan worden vastgelegd welk percentage contai ners via kustvaarders zal worden doorgevoerd. Hij dacht aan mini maal 25 procent en daarnaast nog eens 40 a 50 procent per binnen vaartschip. Dat beperkt het beslag op de achterlandverbindingen. Het resultaat is dat méér contai ners in Vlissingen-Oost kunnen worden behandeld dan de drie mil joen waarvan in de analyse sprake is. Dus toch de WCT en de Ver- brugge Container Terminal (VCT). Gedeputeerde H. van Waveren te kende hierbij aan dat een groter Een meerderheid in de Staten van Zeeland denkt dat toch twee containerterminals mogelijk zijn als afspraken kunnen worden ge maakt over doorvoer per schip. aandeel van doorvoer per kustvaar der minder impulsen voor de Zeeuwse economie oplevert. „Dan wordt Vlissingen-Oost een voorha ven; geen logistiek centrum. Daar zijn we niet van uitgegaan." De Staten willen in december een beslissing nemen over het in gang zetten van een procedure voor de aanleg van de WCT. Essentieel daarbij is de vraag hoe de Raad van State zal oordelen na de afwij zing van de aanvankelijke plannen in 2003. Juridisch advies moet daar in inzicht verschaffen. COMMENTAAR De wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog leverde veel bijzondere gebouwen op. Moeten we die koesteren? De Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten ziet dat er weinig waardering is voor wederopbouwarchitectuur. De dienst concludeert dat er dus aanleiding is voor bescherming. De stelling, dat gebouwen die na vijftig jaar nog geen vanzelfsprekend erfgoed zijn dit waarschijnlijk nooit zullen worden, is minstens even legitiem. Daarom is de lijst van jonge monumenten van minister Plasterk al meteen omstreden. In Vlissingen staan twee mooie voorbeelden. Het eerste is de Zeevaartschool die vooral vanwege ligging en functie bekend is tot ver buiten de provincie. Het is al jaren een monument zonder status. Het tweede is het treinstation. Qua architectuur wellicht minstens even interessant, maar dit gebouw is meer voor de liefhebber. Weinig Vlissingers zullen er wakker van liggen als het zou moeten wijken voor een herinrichting van het desolate havengebied. Plasterk wil beide beschermen, maar de school is eigenlijk wel genoeg. De derde Zeeuwse Parel van Plasterk is de rooms-katholieke kerk van Philippine, icoon van een tijd toen kerken uit de grond werden gestampt om het sociale leven te herstellen. De bescherming van een groot aantal van deze gebouwen is overdreven. Want cultuurhistorisch mogen ze waarde hebben, maar vele zijn verder zo naargeestig als een mausoleum. Het godshuis in Philippine is een prettige uitzondering. DEN HAAG - Het CDA wil van mi nister Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat) weten hoe hij staat te genover het Vlaamse voornemen om een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. Zo'n vrachtwagenvignet werkt concurrentievervalsend, stelt CDA-Kamerlid Koppejan. Het goe derenvervoer vanuit de Zeeuwse havens en Rotterdam wordt dan duurder dan vanuit Antwerpen. Voordat de Nederlandse regering met Vlaanderen over het vrachtwa genvignet gaat overleggen, moet er eerst een brief naar de Tweede Ka mer, vindt het CDA. Daarin moet Eurlings uitleggen hoe hij de gevol gen voor Nederlandse vervoerders inschat. Het CDA vindt dat alleen in Bene- luxverband afspraken kunnen worden gemaakt over een wegen vignet voor vrachtwagens, om te voorkomen dat een wirwar aan re gels en registratieapparatuur ont staat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3