Mode past om alle Hollandse benen Turnover Turnover PZC Maandag 15 oktober 2007 I 37 door Rieke Veurink foto's Turnover Ze laat haar han den langs de stof glijden. „Kijk, dit is nu typisch Turn over. Dit rijtje knoopjes be staat uit twee kleuren: oran je en wit. De oranje knoop jes zijn met wit garen vast gestikt, en de witte knoop jes met oranje. Het zegt iets over de kwaliteit van het merk: subtiele details, mooie materialen, een goed ontwerp, maar ook: een prachtige afwerking." Irma Verschuuren is marke ting manager bij Secon (het moederbedrijf van Turn over, waar Creenstone, Anotherwoman en Arrow bij horen) en is verantwoor delijk voor de openingscam pagne rond de nieuwe Turn- over-winkels. Overal in Ne derland komen winkels van het merk. De eerste zijn de afgelopen maanden ge opend. Einddoel: 23 stores in 2008 waar de hele collec tie goed uitkomt, waar je weer ouderwets geadviseerd wordt door de verkoopsters, en waar je tijdens het winke len een lekker kopje Nes- presso kunt drinken. De strategie rond de ope ningscampagne is uitge kiend: stijlvolle vrouwen uit de vestigingsplaatsen van de winkels kunnen zich aan melden voor een casting. Ko men ze daar door, dan wor den ze door een heel team van stylisten en visagisten beeldschoon gemaakt en door de beroemde modefo tograafjan Welters gepor tretteerd. Vervolgens prijkt hun beeld op billboards, tas jes en flyers. Zie daar: de bes te ambassadeurs voor je win kel. Dan hebben we het niet eens over de bonnen die de klant krijgt. Voorbeeldje: le ver een miskoop in (maakt niet uit van welke winkel of welk merk) en je krijgt er twintig euro voor terug. Te besteden in de Turnover winkel. Dat wel. Ver schuuren: „Wij zijn niet zo van de kortingsacties. We ge ven je liever een cadeautje. Dat past beter bij het merk." Turnover is relatief laat met het openen van de winkels. Shops van merken als Esprit zijn al jaren in zo'n beetje el ke winkelstraat te vinden. „Dat heeft te maken met on ze organisatie", legt Ver schuuren uit. „We zijn an derhalf jaar geleden overge nomen door Fashion Fund. Dat is een aandelenfonds dat wil investeren in mode. Het openen van winkels past binnen de strategie die zij voor de Secon Group voor ogen hebben." Logisch volgens Verschuu ren, want hét heeft nogal wat nadelen om alleen maar in winkels met verschillen de merken te liggen. „Je merk valt minder op. Win kels selecteren op hun pu bliek en daar passen zij het beeld van de collectie op aan. De klant ziet dan maar een deel van de collectie. Terwijl wij in onze eigen winkels de volledige breedte van de collectie kunnen la ten zien." De eerste winkels zijn geo pend in het zuiden en oos ten van het land. Dat is ei genlijk een toeval. Ver schuuren: „Je hebt in Am sterdam niet zomaar een pand gevonden. In het oos ten en zuiden konden we be staande winkels van de ke ten Tender ombouwen tot Turnovershops." Turnover valt qua prijs in wat het midden-hoog seg ment genoemd wordt. Duur der dan Mexx of Esprit, goedkoper dan Prada. „Wij maken mode voor de wer kende, zelfbewuste vrouw die kwaliteit herkent", zegt Verschuuren. „Niet alleen in kleding, maar ook op ande re terreinen zoals in boeken, kunst en eten. We laten ons door de mode niet dicteren, maar inspireren. Stijl komt op de eerste plaats. Onze klanten hebben de mode niet nodig om te weten wat ze mooi vinden. Maar als bij voorbeeld tijgerprints in de mode zijn, dan nemen wij daar de essentie van mee. Ander voorbeeld: lakbroe- ken vond je deze zomer niet bij ons. Daarvoor moest je naar de Hennes. Maar wij hebben wel broeken die, als je goed kijkt, bewerkt zijn met een coating." Het modemerk heeft drie stijlen: casual, contempora ry en essentials. Voor vrije tijd en werk. Alle stijlen zijn met elkaar te combineren. Het kenmerkende van Turn over is de goede pasvorm. Verschuuren: „Die is niet Zuid-Europees, zoals bij veel merken, maar Noord-Europees. De broe ken passen dus gewoon om alle Hollandse benen." Turnover bestaat inmiddels negentien jaar. Het is ooit opgericht door Marian Wigger (modeacademie Arnhem). Inmiddels is Wigger al zes jaar weg bij het merk. Turnover is te vinden in ongeveer heel Europa. Van Zwitserland tot Denemarken en van Engeland tot Luxemburg. Het zit zelfs in IJs land en Rusland. In totaal vind je Turnover bij zo'n 1.000 verkooppunten in Europa. De nieuwe winkels zijn geopend in Tilburg, Breda, Veenendaal, Doetinchem, Enschede, Eindhoven en Almere. In welke plaatsen volgend jaar de overige zestien nieuwe Nederlandse za ken worden gevestigd, daarover wil een woordvoerder van Turnover nog niets kwijt: „Eerst moeten alle contracten worden getekend." Voor een broek betaal je gemiddeld 120 euro, voor een jasje zo'n 130 euro, de riemen kosten ongeveer 95 euro, en een jurk heb je voor 110 euro. Wil je veel geld uitgeven? Dan kan een tas voor 300 euro ook. Liever goedkoper? Een T-shirt heb je al voor 30 euro. www.turnover.nl Bijna iedere Nederlandse winkelstraat heeft wel een Mexx of Esprit winkel. Binnenkort komen daar nieuwe stores bij: die van Turnover. Een oer-Hollands merk voor 'de vrouw die kwaliteit herkent'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39