Cultuur Jonge musici overtuigen in oude muziek Danstalent vergt goede begeleiding Gespierde manier van spelen pakt bij Tasmin Little niet altijd goed uit Meer investeringen nodig voor wie de top kan en wil bereiken. van PZC Maandag 15 oktober 2007 17 Optreden van La Folata, met sopraan Ollalla Aleman. foto Wim Kooyman Het Muzikaal Kerkenpad, vast on derdeel van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, was dit jaar, wat de musici betreft, een hoofdzakelijk Vlaamse aangelegen heid. Het accent lag daarbij op oude muziek, met als intermezzo een romantisch uitstapje naar Ter hole met muziek van Grieg en tijd genoten door pianist Jean-Philip- pe Collard-Neven en altviolist Paul de Clerck. De volgorde van deze namen is niet toevallig. Het was inderdaad een concert voor piano met alt vioolbegeleiding. Enerzijds door het toch wel magere aandeel van de altviolist en anderzijds door de akoestiek van de kerk, waardoor de piano qua volume in het voor deel was. Een en ander neemt niet weg dat er fraai werd gemusiceerd. In de spil van het programma, de acht Lyrische Stücke van Grieg voor pia no solo, was een uitstekend gedis poneerd pianist te horen die bij ie der deel de juiste toon wist te tref fen. In SAarchenbilder voor altviool en piano van Schumann bewees ook MUZIKAAL KERKENPAD Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen Gezien: za 13/10, kerken Terhole, Kloosterzande en Koewacht door Jos Verpoorten Paul de Clerck een geroutineerd en kundig musicus te zijn. Zijn toonvorming is zondermeer fraai te noemen en zijn benadering is smaakvol en beheerst. Toch had zijn spel wel iets meer betrokken heid en bezieling mogen uitstra len. De pianist was in de, zoals ge woonlijk bij Schumann, veeleisen de pianopartij, volledig in zijn ele ment. Als het om virtuoze klavierspelers gaat had de organisatie ook met klavecinist Guy Penson een sterke troef in handen. Deze beet met al- tus Johan de Ceuster deze namid dag in Kloosterzande het spits af in een programma met liederen en klavecimbelwerken uit de En gelse vroegbarok. Ook in liederen uit deze stijlperio de wordt veel gesmacht en zelfs ge huild. Johan de Ceuster zong ze verzorgd en smaakvol. Zijn stem is fraai en soepel en zijn adembeheer- sing, behoudens een enkele nauw merkbare rimpel in de eerste liede ren, voortreffelijk. Waar nodig werd een schitterend legato toege past. Voor een zanger is Johan de Ceus ter nog erg jong en dat is in zijn in terpretatie ook wel te merken. Maar we zullen met het klimmen der jaren nog veel van deze geta lenteerde contratenor horen. Eveneens omgekeerd evenredig met de ouderdom van de muziek die zij ten gehore brachten was de gemiddelde leeftijd van de muzi kanten 's avonds in Koewacht. Het Spaans/Vlaamse ensemble La Fola ta legt zich toe op de uitvoering van muziek uit de late middeleeu wen. Het accent lag deze avond op mu ziek van de veertiende-eeuwse Francesco Landini. Men liet horen dat kunstmuziek uit deze tijd en dan vooral van deze componist niet onderdoet voor die uit later tijd. De zangeres wist de weemoed die ook in deze liederen over heerst met haar welluidende stem perfect te vangen. Fraai en moeite loos klonken de door haar toege voegde coloraturen. Naast de zangeres waren ook de overige leden van La Folata volle dig op hun muzikale taak bere kend. Als vanzelfsprekend speel den zij op blokfluit, luit, vedel, or gel en klavecimbel op stijlvolle wij ze hun' aandeel. Vermeldenswaardig is het formaat van het klavecimbel dat werd ge bruikt. Er was sprake van een soort baby-klavecimbel, dat dan ook op schoot werd bespeeld, maar onder de handen van toetse nist David Catalunya, in één van zijn soli, opvallend volwassen klonk. Bij deze mag nog wel eens de akoestiek van de kerk in Koewacht worden geroemd. Of het nu om koren, volledig bezette symfonieor kesten of ensembles voor oude muziek gaat, het klinkt allemaal even fraai. Het ongemak van de ronduit sadistische banken wordt er in ieder geval volledig door ver goed. door Rolf Bosboom TERNEUZEN - Er moet meer wor den geïnvesteerd in jong dansta lent. Te veel kinderen die het in zich hebben om uit te groeien tot professioneel danser, bereiken uit- eindelijk niet de vakopleidingen. Dat bleek zaterdag in Terneuzen tijdens een debat dat Scoop en danskoepel DanZee hielden in het kader van de Dansweek Zeeland. Cisca van Dijk, voorzitter van Dan Zee, zette met haar inleiding de toon. Zij stelde dat aan profdan sers tegenwoordig hoge eisen wor den gesteld en dat de buitenlandse concurrentie groot is, maar dat er - zeker bij de Nederlandse over heid - nog onvoldoende aandacht is voor danstalent tussen to en 18 jaar. „Dat is juist de leeftijd waar-, op het allemaal moet gebeuren." Aan de discussie namen de artis tiek directeuren van de vijf dans vakopleidingen in Nederland deel, evenals diverse vertegenwoordi gers van dansscholen in Zeeland. Zij constateerden gezamenlijk on der meer dat er te weinig werk wordt gemaakt van het tijdig 'scou ten' van veelbelovende jonge dan sers, zoals bijvoorbeeld wel in het voetbal gebeurt. „We missen daar door een belangrijk deel van het ta lent", zei Samuel Wuersten van Codarts Hogeschool voor de Kun sten in Rotterdam. Dansscholen zeiden niet altijd goed zicht te hebben op de moge- lijkheden voor danstalent. DanZee gaat daarom kijken hoe het con tact tussen de scholen en de vakop leidingen kan worden versterkt. Zeker Zeeuwse kinderen die duide lijk de ambitie en het talent heb ben om danser te worden, stuiten ook op andere beperkingen. Zij moeten naar opleidingen elders in het land, maar de kosten (onder meer van het reizen) zijn hoog. Een beurssysteem ontbreekt. Er werd geopperd om tot een re gionale vooropleiding te komen of in elk geval getalenteerde Zeeuwse dansers bij elkaar te brengen, zo dat ze zich dichter bij huis kunnen ontwikkelen. De vakopleidingen zien echter meer in internaten bij hun instituten. Het Festival van Zeeuwsch-Vlaan deren had vrijdagavond in Water landkerkje een avondvullend pro gramma met werken voor viool so lo op het menu staan. Het was dan ook zeker geen lichte kost die de Engelse violiste Tasmin Little haar publiek voorschotelde. Vooral de dertig minuten durende sonate van Béla Bartók trekt een zware wissel op de aandacht van het publiek, dat deze compositie echter wel degelijk op waarde wist te schatten. Ook de uitvoerder wordt in dit werk niet gespaard; er worden hoge eisen gesteld aan de technische vaardigheid en het con centratievermogen. Want houd al die noten, uit het hoofd spelend, maar eens op een rijtje. TASMIN LITTLE Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen Gezien: vr 12/10, Dorpskerk, Waterlandkerkje. door Jos Verpoorten Welnu, wat betreft het boven de noten staan en de techniek zit het bij Tasmin Little wel goed. Er was niet één moment van onzeker heid, op welk vlak dan ook, te be speuren. Op bovengenoemde pun ten is zij zeker een meesterviolist. Haar spel wordt gekenmerkt door een vitale, om niet te zeggen 'ge spierde' en behoorlijk extraverte - iva Zeeuwsch-Vlaanderen aanpak. Een manier van spelen die het inderdaad bij Bartók niet slecht doet. Het moet mij wel van het hart dat de klank die zij aan haar achttiende-eeuwse instru ment ontlokte, mij enigszins tegen viel. Blijkbaar ligt haar prioriteit niet bij de toonvorming. In de eerste Sonate voor soloviool van Bach was haar op traditionele leest geschoeide, toch wel tamelijk vierkante manier van spelen ech ter volstrekt misplaatst. Zou zij de afgelopen jaren nu werkelijk niets hebben meegekregen van de in ontroerende interpretaties resulte rende inzichten van 'oude mu ziek'- specialisten als bijvoorbeeld violist Andrew Manze, nog wel een landgenoot van haar? Hoe dan ook, onder haar handen kwam Bachs muziek absoluut niet tot le ven. Bijna alle noten kregen even veel gewicht en intensiteit, waar door het spel van spanning en ont spanning totaal geen recht werd gedaan. Waar Tasmin Little wel hoge ogen mee gooit, is de ongedwongen om gang met haar publiek. Dit bewees zij met korte, met humor door spekte, maar zeker ter zake doen de toelichtingen, een en ander ge lardeerd met muziekvoorbeelden. Haar toch niet geringe kwaliteiten kwamen ook aan het licht in een variatiewerk van Paul Patterson. Een soort concertetude, waarin een staalkaart aan violistische tech nieken gedemonstreerd wordt. Hierin was Tasmin Little als een vis in het water. Resterend programma Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen: Vrijdag 19 oktober, NH Kerk, IJzendijke, 20.00 uur: duo Vrieswijk-Toxopeus. Zater dag 20 oktober, RK Kerk, Vogel waarde, 20,00 uur: Trio Grumiaux. Zondag 21 oktober, Scheldethea- ter, Terneuzen, 15.00 uur: Hermes Ensemble met Pink Floyd-project.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17