De antwoordjesdie ik vind, zijn te klein om alsnog laaiend enthousiast te worden Nul Elf Acht en Going Dutch naar finale Zeeuwse Belofte In bijna elk toneelstuk zitten wei thema's die je boeien. Of zijn er persona ges die je raken. Het thema liefde heeft me lang geboeid, zelfs in zijn cynische te gendeel. Maar 'geen vrouw, dan maar een konijn' is mij te cynisch. Incest heeft me vaak geraakt, maar zoals die in dit stuk be gaan wordt, is het eerder een kille gotspe. De dood is een fascinerend gegeven, maar hier is het sterven een bijkomstig heid. De mens een hebzuchtige leuge naar, dat is een stelling die mij innerlijk in beweging krijgen kan, maar hier zie ik het onbewogen aan. Onder andere omdat alle personages het onbewogen aanzien, en er zich schaamteloos aan overgeven. De boer, zijn buur, de priester, de geiten hoedster, het zijn allemaal personages die AGENDA EXPOSITIES p. In het stadhuis in Terneuzen start een expositie over mensen. Te zien zijn schilderijen en sculpturen. Openingstij den ma 12.00-17.00, di t/m do 9.00-17.00 en vr tot 20.00 uur (t/m 9/11); FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueei, The Bourne Ultimatum: 20.00 uur; Rush Hour 3: 20.00 uur; Knocked Up: 20.00 uur; Les Témoins: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Crónica de una Fuga: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Alles is liefde: 20.00 uur; Knocked Up: 20.15 uur; Rush Hour 3: 20.15 uur; The Bourne Ultimatum: 20.00 uur; In het Toonbeeld in Terneuzen is het werk van cursisten van Toonbeeld te bewonderen. Het betreft schilderijen en objecten. Openingstijden van ma t/m vr 10.00-17.00 uur (t/m 16/12); meer agendanieuws op www.pzc.nl VLISSINGEN CineCity, Waar is het paard van Sinter klaas?: 14.00 en 16.15 uur; Alles is Liefde: 14.00, 16.30, 19.15 en 21.45 uur; Hairspray: 19.30 uur; Knocked up: 21.45 uur; Meet The Robinsons: 13.45 en 16.15 uur; Plop en de pinguin: 13.45 en 15.30 uur; Ratatouille: 13.45 en 16.30 uur; Rush Hour 3: 19.15 uur; Shoot 'Em Up: 19.30 en 22.00 uur; Star dust: 19.00 en 21.45 uur; Surf's up: 13.45 en 16.15 uur; The bourne ultima tum: 19.00 en 21.45uur; The kingdom: 17.15, 19.15 en 22.00 uur; Timboektoe: 13.45, 16.30 en 19.00 uur; Sneak: 22.00 uur; MIDDELBURG - De finalisten van de Zeeuwse Belofte zijn bekend. Tijdens de tweede voorronde, zaterdag in De Spot in Middelburg, plaatsten Nul Elf Acht (foto) en Going Dutch zich voor de eindstrijd, ten koste van Don der en The Straits. Twee weken geleden, tijdens de voor ronde in Zierikzee, hadden De Hobbyisten en Destine zich al gekwalificeerd. De vier bands zorgden zaterdag voor een spannende strijd. Nul Elf Acht overtuigde met een energiek samen spel, goede variaties en een sterk contact met het pu bliek. Going Dutch had zichtbaar veel plezier in het spe len en trok de zaal hierin mee. De finale is zaterdag 20 oktober in het Arsenaaltheater in Vlissingen, vanaf 19.30 uur. De winnaar mag onder meer optreden in De Melkweg in Amsterdam tijdens de Sena Performers Popnl Awards. Ook wordt een pu blieksprijs toegekend. De avond wordt gepresenteerd door Bob Color. foto Ruben Oreel Meet the Robinsons, te zien in Vlissingen. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Na afloop van de voorstelling Het Licht in De Mythe, in Goes) stond iedereen op en gaf een staande ovatie. Dat is in Neder land niets bijzonders, het is routine, ik deed het zelf ook meestal, tot ik in België heb 'geleerd' dat het ook anders kan. Nu blijf ik meestal zitten, tenzij mijn benen kriebelen van enthousiasme. Maar lasti ger was dat ik bij het verlaten van de zaal voelde, en ook hoorde, dat er grote vol daanheid heerste. Alweer een mooie voor stelling! Zelf wist ik totaal niet wat ik er van moest vinden. En dat is behoorlijk gê nant, als je al meer dan 2000 toneelvoor stellingen achter de rug hebt en er nog over moet schrijven ook! Maar goed, niet getreurd, je rekent dan maar op de nacht. De volgende ochtend brengt meestal uitkomst. Er komen dan mooie herinneringen bovendrijven, of een scherp oordeel dat zich kennelijk in de slaap heef gevormd. Maar niets daar van. Ook de volgende ochtend niet. Als het om toneel gaat, heeft dat altijd frustra tie tot gevolg. Ik wil weten, begrijpen, wat ik gezien heb. Beschrijven kan ik zo'n 'moeilijke' voor stelling meestal nog wel. Ook dat lukt bij Het Licht niet zo vlot. De folder van het gezelschap (Noord Nederlands Toneel) helpt je wel op weg: „Een jonge boer uit het dorpje Kadis gaat naar de stad om daar de vrouw uit zijn dromen te zoeken. In plaats daarvan, komt hij terug met een drachtig konijn. De boer sterft nog diezelf de dag: het konijn is besmet. Slechts zes bewoners overleven de pestepidemie die uitbreekt. In Kadis ontstaat een nieuwe ordening die gebaseerd is op hebzucht, leugen en bedrog." Dat is de grote lijn, maar er zijn zoveel details... Die zijn me allemaal bijgebleven, ze horen erbij (zijn dus géén details), maar het zijn er te veel. En ik kan ze vaak niet duiden. geen vlees of bloed krijgen. Niet omdat ze slecht geacteerd zouden zijn, het is nauwelijks mogelijk om zulke 'automaten van het kleinmenselijke' nog vlees en bloed te geven. En ik vermoed dat dat juist ook een van de bedoelingen van het stuk is. Ik voel geen mededogen met deze personages, zelfs niet met de onschuldige dochter die door haar zinneloze vader misbruikt wordt voor een nageslacht (dat later door een lichtgevend varken zal wor den verslonden, om maar eens een raad selachtig 'detail' te noemen). Ondertussen zijn we vijf dagen verder, en nog altijd intrigeert dit stuk me, omdat ik het niet mooi, niet pakkend, niet begrijpe lijk en tóch niet onbetekenend vind. Dan moet het eigenlijk toch wel heel goed zijn! Ik ben blij dat ik erover moet schrij ven, want dan blijft het me bezig hou den. En ik vind het erg jammer dat de 'kleine antwoordjes' die ik vind, te klein zijn om alsnog laaiend enthousiast te wor den. Ik moet de gelijknamige roman van Torgny Lindgren maar eens lezen. Deze week De komende dagen bezoek ik twee heel kleine, intieme voorstellingen. Op don derdag lokt 't Beest in Goes me naar Grond, met 'een doorleefde danser en een jonge mimespeelster'. Dans is voor mij een uitdaging, mime is mijn grote liefde. Vrijdag ga ik naar De Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland. Daar speelt Charles Cornette de Grommelot-verhalen van Dario Fo. Grommelotten een vorm van onverstaanbaar spreken is. Omdat er dingen gezegd worden ie de autoriteiten in (fascistisch) Italië beter niet hoorden. Verzet tegen gevestigde orden, dat is een kantje van toneel dat mij hevig boeit. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl foto Karei Zwaneveld Scène uit Het Licht van het Noord Nederlands Toneel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16