De antwoordjesdie ik vind,
zijn te klein om alsnog laaiend
enthousiast te worden
Nul Elf Acht en Going Dutch naar finale Zeeuwse Belofte
In bijna elk toneelstuk zitten wei
thema's die je boeien. Of zijn er persona
ges die je raken. Het thema liefde heeft
me lang geboeid, zelfs in zijn cynische te
gendeel. Maar 'geen vrouw, dan maar een
konijn' is mij te cynisch. Incest heeft me
vaak geraakt, maar zoals die in dit stuk be
gaan wordt, is het eerder een kille gotspe.
De dood is een fascinerend gegeven,
maar hier is het sterven een bijkomstig
heid. De mens een hebzuchtige leuge
naar, dat is een stelling die mij innerlijk
in beweging krijgen kan, maar hier zie ik
het onbewogen aan. Onder andere omdat
alle personages het onbewogen aanzien,
en er zich schaamteloos aan overgeven.
De boer, zijn buur, de priester, de geiten
hoedster, het zijn allemaal personages die
AGENDA
EXPOSITIES
p. In het stadhuis in Terneuzen start een
expositie over mensen. Te zien zijn
schilderijen en sculpturen. Openingstij
den ma 12.00-17.00, di t/m do
9.00-17.00 en vr tot 20.00 uur (t/m
9/11);
FILM
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueei, The Bourne Ultimatum:
20.00 uur; Rush Hour 3: 20.00 uur;
Knocked Up: 20.00 uur; Les Témoins:
20.30 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Crónica de una Fuga:
20.00 uur;
TERNEUZEN
Merral, Alles is liefde: 20.00 uur;
Knocked Up: 20.15 uur; Rush Hour 3:
20.15 uur; The Bourne Ultimatum: 20.00
uur;
In het Toonbeeld in Terneuzen is het
werk van cursisten van Toonbeeld te
bewonderen. Het betreft schilderijen
en objecten.
Openingstijden van ma t/m vr
10.00-17.00 uur (t/m 16/12);
meer agendanieuws op www.pzc.nl
VLISSINGEN
CineCity, Waar is het paard van Sinter
klaas?: 14.00 en 16.15 uur;
Alles is Liefde: 14.00, 16.30, 19.15 en
21.45 uur; Hairspray: 19.30 uur; Knocked
up: 21.45 uur; Meet The Robinsons:
13.45 en 16.15 uur; Plop en de pinguin:
13.45 en 15.30 uur; Ratatouille: 13.45 en
16.30 uur; Rush Hour 3: 19.15 uur;
Shoot 'Em Up: 19.30 en 22.00 uur; Star
dust: 19.00 en 21.45 uur; Surf's up:
13.45 en 16.15 uur; The bourne ultima
tum: 19.00 en 21.45uur; The kingdom:
17.15, 19.15 en 22.00 uur; Timboektoe:
13.45, 16.30 en 19.00 uur; Sneak: 22.00
uur;
MIDDELBURG - De finalisten van de Zeeuwse Belofte zijn
bekend. Tijdens de tweede voorronde, zaterdag in De
Spot in Middelburg, plaatsten Nul Elf Acht (foto) en
Going Dutch zich voor de eindstrijd, ten koste van Don
der en The Straits. Twee weken geleden, tijdens de voor
ronde in Zierikzee, hadden De Hobbyisten en Destine
zich al gekwalificeerd.
De vier bands zorgden zaterdag voor een spannende
strijd. Nul Elf Acht overtuigde met een energiek samen
spel, goede variaties en een sterk contact met het pu
bliek. Going Dutch had zichtbaar veel plezier in het spe
len en trok de zaal hierin mee.
De finale is zaterdag 20 oktober in het Arsenaaltheater
in Vlissingen, vanaf 19.30 uur. De winnaar mag onder
meer optreden in De Melkweg in Amsterdam tijdens de
Sena Performers Popnl Awards. Ook wordt een pu
blieksprijs toegekend. De avond wordt gepresenteerd
door Bob Color. foto Ruben Oreel
Meet the Robinsons, te zien in Vlissingen.
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Na afloop van de voorstelling Het
Licht in De Mythe, in Goes)
stond iedereen op en gaf een
staande ovatie. Dat is in Neder
land niets bijzonders, het is routine, ik
deed het zelf ook meestal, tot ik in België
heb 'geleerd' dat het ook anders kan. Nu
blijf ik meestal zitten, tenzij mijn benen
kriebelen van enthousiasme. Maar lasti
ger was dat ik bij het verlaten van de zaal
voelde, en ook hoorde, dat er grote vol
daanheid heerste. Alweer een mooie voor
stelling! Zelf wist ik totaal niet wat ik er
van moest vinden. En dat is behoorlijk gê
nant, als je al meer dan 2000 toneelvoor
stellingen achter de rug hebt en er nog
over moet schrijven ook!
Maar goed, niet getreurd, je rekent dan
maar op de nacht. De volgende ochtend
brengt meestal uitkomst. Er komen dan
mooie herinneringen bovendrijven, of
een scherp oordeel dat zich kennelijk in
de slaap heef gevormd. Maar niets daar
van. Ook de volgende ochtend niet. Als
het om toneel gaat, heeft dat altijd frustra
tie tot gevolg. Ik wil weten, begrijpen,
wat ik gezien heb.
Beschrijven kan ik zo'n 'moeilijke' voor
stelling meestal nog wel. Ook dat lukt bij
Het Licht niet zo vlot. De folder van het
gezelschap (Noord Nederlands Toneel)
helpt je wel op weg: „Een jonge boer uit
het dorpje Kadis gaat naar de stad om
daar de vrouw uit zijn dromen te zoeken.
In plaats daarvan, komt hij terug met een
drachtig konijn. De boer sterft nog diezelf
de dag: het konijn is besmet. Slechts zes
bewoners overleven de pestepidemie die
uitbreekt. In Kadis ontstaat een nieuwe
ordening die gebaseerd is op hebzucht,
leugen en bedrog." Dat is de grote lijn,
maar er zijn zoveel details... Die zijn me
allemaal bijgebleven, ze horen erbij (zijn
dus géén details), maar het zijn er te veel.
En ik kan ze vaak niet duiden.
geen vlees of bloed krijgen. Niet omdat
ze slecht geacteerd zouden zijn, het is
nauwelijks mogelijk om zulke 'automaten
van het kleinmenselijke' nog vlees en
bloed te geven. En ik vermoed dat dat
juist ook een van de bedoelingen van het
stuk is. Ik voel geen mededogen met deze
personages, zelfs niet met de onschuldige
dochter die door haar zinneloze vader
misbruikt wordt voor een nageslacht (dat
later door een lichtgevend varken zal wor
den verslonden, om maar eens een raad
selachtig 'detail' te noemen).
Ondertussen zijn we vijf dagen verder, en
nog altijd intrigeert dit stuk me, omdat ik
het niet mooi, niet pakkend, niet begrijpe
lijk en tóch niet onbetekenend vind. Dan
moet het eigenlijk toch wel heel goed
zijn! Ik ben blij dat ik erover moet schrij
ven, want dan blijft het me bezig hou
den. En ik vind het erg jammer dat de
'kleine antwoordjes' die ik vind, te klein
zijn om alsnog laaiend enthousiast te wor
den. Ik moet de gelijknamige roman van
Torgny Lindgren maar eens lezen.
Deze week
De komende dagen bezoek ik twee heel
kleine, intieme voorstellingen. Op don
derdag lokt 't Beest in Goes me naar
Grond, met 'een doorleefde danser en een
jonge mimespeelster'. Dans is voor mij
een uitdaging, mime is mijn grote liefde.
Vrijdag ga ik naar De Wegwijzer in
Nieuw- en Sint Joosland. Daar speelt
Charles Cornette de Grommelot-verhalen
van Dario Fo. Grommelotten een vorm
van onverstaanbaar spreken is. Omdat er
dingen gezegd worden ie de autoriteiten
in (fascistisch) Italië beter niet hoorden.
Verzet tegen gevestigde orden, dat is een
kantje van toneel dat mij hevig boeit.
Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl
foto Karei Zwaneveld
Scène uit Het Licht van het Noord Nederlands Toneel.