Familievermaak in Doen we de auto weg? v30 Prisma Zaterdag 13 oktober 2007 PZC LIZAS tw j-.v door Liza van Sambeek Geen kilometerslange stranden, geen megapretparken waar niets te gek is om het vooral de kleintjes naar de zin te maken. Toch heeft een vakantie met het gezin in de Franse Alpenstreek Vercors genoeg kans van slagen. door Bauke Boersma Fransen arrogant? Nogal onvriendelijk tegen toeris ten? En zó chauvinistisch dat ze domweg weigeren een andere dan hun eigen taal te spreken? Wie met dat hard nekkige (voor)oordeel naar de Ver cors afreist, wordt tijdens het ver blijf in het Alpengebied ongetwij feld aangenaam verrast. Met het in een grijs verleden opge dane huis-tuin-en-keuken-Frans kom je een eind in de streek die even ten (zuid)westen van Greno ble en ruim 100 kilometer ten zuidoosten van Lyon ligt. Maar waar dat niet toereikend is, zijn de inwoners van de Vercors niet te be roerd zich te wagen aan een exerci tie Engels. Weliswaar van het ni veau Allo, Allo, maar met het nodi ge geduld van beide kanten, wordt nagenoeg elk probleem in een oog wenk opgelost. „In bijvoorbeeld de Ardèche is dat anders, maar hier zijn de mensen enorm vrien delijk en behulpzaam en doen ze hun best het de toeristen naar de zin te maken", zegt Tietsje Abee. De geboren Rotterdamse, maar al jaren in Friesland wonende en vlekkeloos Fries sprekende predi kante zit na een fietstocht door de bergen op een zonnig terras in Pont-en-Royans achter een glas al coholvrij, koel bier. Na 13 seizoe nen vakantie in de Vercors mag ze gerust ervaringsdeskundige heten. Abee zag in al die jaren gezinnen komen en gaan en weet dat de Ver cors een prima streek is voor va kantie met het gezin. „Al moet je geen kinderen hebben die de hele dag vermaakt moeten worden. Dan ben je waarschijnlijk beter af aan de Costa's. Of in streken waar veel pretparken en andere soorten van puur kindervermaak zijn." De eigen ervaring leert dat Abee de waarheid geen geweld aandoet. Inderdaad is de Vercors geen grote aaneenschakeling van specifiek kin dervertier, maar wie volwassenen en kinderplezier uitgekiend combi neert én ook nog in het 'bezit' is van een kind dat meer verdraagt dan louter vermaak, amuseert zich er kostelijk. Neem de grotten van Chorange, op zo'n 20 kilometer rij den van Villard de Lans, een van de bekendste plaatsen in de regio. Zo op het eerste gezicht vooral in teressant voor volwassenen en de wat oudere jeugd, maar ook de 5-jarige Jildou kijkt haar ogen uit in één van de vijf voor publiek toe gankelijke grotten in de Vercors. En ze hangt aan de lippen van gids Jean-Louis Astier-Mayet (of liever: aan die van de vertalende moeder en vader), die de kleine trakteert op fossiele stenen. Mooi om op school te showen. Ze kent eigenlijk maar één 'ik wil zo snel mogelijk weg'-moment. Dat is als Astier-Mayet, al dertig jaar betrok ken bij de grotten van Chorange, de bezoekers wil laten horen hoe fabelachtig de akoestiek in de grot ten is. Voordat de klanken van eerst Karl Orffs Carmina Burana en later The discovery of Paradise van Vangelis aanzwellen, wordt het even aardedonker in de grot. Maar de prachtige lichtshow die de muziek begeleidt, neemt de angst bij de kleine vlot weer weg. De rondleiding, inclusief wandeling over kronke lende bergpaden en langs ruisende waterval len, duurt al met al anderhalf uur, maar van enige verveling is bij de kleuter allerminst sprake. Hoe an ders is dat bij het watermuseum in Pont-en-Royans, waar alle denkba re facetten van water worden be licht. Interessant, maar louter in het Frans beschreven. Voor de ouders al moeilijk te volgen, laat staan voor Jildou. „Het gebrek aan vertalingen bij enkele organisaties baart ons zorgen", zegt Laura Loca- telli van het bureau voor toerisme. „Daarom verzorgen we een cursus Engels voor geïnteresseerde onder nemers, dat moet bijdragen aan be tere ontvangst van toeristen en ver taling van documenten. Ik denk dat het niet lang duurt voor elke toeristische organisatie hier over de nodig vertaalkennis beschikt." Dat zou een goede zaak zijn. Dan kunnen vader en moeder de fasci natie van dochterlief voor het on- dergestroomde huis waarin meu- Het wordt de eeuw van de trein. Althans, dat zeggen ze bij de spoorwegen en ik denk dat het daar werkelijk naar toe gaat. De eeuw van de auto is voorbij. Die heeft zichzelf door eigen succes en gulzigheid onmogelijk ge maakt. Wie geld had, veroorloofde zich een auto en die auto reed hen naar de gewenste bestemming, op alle momenten van de dag, wist men in die tijd. Van parkeergarages, parkeervergunnin- gen, roetfilters en eindeloze files hadden we geen last. Mobili teit was vanzelfsprekend en weinig mensen bekommerden zich over de natuurgebieden die moesten worden doorkruist om reislustigen te voorzien van het benodigde asfalt. Het was in 1984, na terugkomst van een sabbatical year in Californië, dat ik me voor het eerst realiseerde dat we in ons kleine kikker landje op weg waren naar een kopie van de verkeerscongesties zoals ik ze meemaakte in Los Angeles. Na die tijd ontdekte ik dat onze snelwegen, inmiddels zes- en achtbaans geworden, zelfs om zeven uur 's ochtends in de Randstad al moeite had den om het aanbod te verwerken. Ontkennen, dat is wat ik deed. Het kwam niet in mijn hoofd op om de trein te nemen. Het heeft jaren geduurd eer ik in de planning van mijn agenda rekening hield met de toenemende vertragingen die onverwachte ongelukken, wegwerkzaamhe den, flessenhalsfiles en de namiddagspits met zich meebrach ten. Zo kon het gebeuren dat ik 's ochtends vroeg als consul tant, opgefokt met koffie, yog- 1 hurt, en'make-up gedoe in de Inmiddels weet ik achteruitkijkspiegel', in de auto alles van vertrek- en zat om bijtijds op mijn bestem ming te zijn. Een plek waar ik aankomsttijden mijn brood mocht verdienen en waar managers in driedelig grijs hun dure uren spendeerden aan mijn wijze adviezen. Zoals het ook de tijd was van ondeugdelijke, via de fax toegezonden routebeschrijvingen... Ik bedoel van TomTom of van GSM was nog geen sprake. Tijdverlies, omzwervingen, paniek, ik heb het allemaal meege maakt. Te vaak heb ik moeten ervaren dat ik, wegens files, een ongeluk of anderszins, te laat aan een klus moest beginnen en me moest verontschuldigen omdat het niet aan mij lag. Later werd ik zo wijs om wegens stressreductie de avond vooraf gaand aan de klus een hotel in de buurt te boeken. Maar de trein? Die kwam niet zomaar in me op, dat was zo ongeveer het laatste wat je deed. Maar ook die stap heb ik genomen. Het was voor een klus in Leeuwarden en ik dacht: het scheelt me toch vier uur autorijden, bovendien kan ik twee uur wer ken in de trein. Mijn trein vertrok uit Utrecht en twee uur Ia- ter arriveerde ik in Groningen. Ik had zo slim moeten zijn me te realiseren dat de achterste helft van de trein in Zwolle werd afgekoppeld voor de rit naar Leeuwarden. Ik zat in het voorste deel, te werken. Nou ja, je begrijpt het: paniek, voor een ver mogen een taxi naar Leeuwarden, en ook daar een half uur te laat. Inmiddels ben ik oud en wijs en weet ik alles van vertrek en aankomsttijden. Toch blijft de auto trekken en je hebt hem niet voor niks. Dus onlangs tóch met de auto naar de vlieghaven Eindhoven om voor een prikkie naar Spanje te vliegen. Auto op lang parke ren, kosten 120 euro. Toen we terugkwamen tóch een riant ge voel, de auto voor de deur. En daarna weer van een koude ker mis thuiskomen. We hebben er twee uur en tien minuten over gedaan om in Utrecht te komen. We nemen de trein, de volgende keer. Het was toch een foutje. Waarom hebben we die auto eigenlijk nog? Liza zweert het langparkeren ook af. foto CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 92