Uit je dak voor het v12 Zaterdag 13 oktober 2007 PZC Het Megapiratenfestijn trekt met overdonderend succes door het land. Waar het muziekcircus neerstrijkt, zijn de kaarten snel uitverkocht. Duizenden liefhebbers, met name op het platteland en in de polder, brengen een massale ode aan het Nederlandstalige lied. Het repertoire dat na het overlijden van de Zangeres zonder Naam verloren leek te gaan, klinkt luider dan ooit tevoren. Wie gaan er naar een megapiratenfestijn, en waarom? door jan Vriend foto Marcel Rob Nederlandse Hed Men neme de grote Willem Ruis-circustent. Zet hem in een polder waar nor maal weinig te doen is. Op het podium strooi je royaal met artiesten van eigen bodem. Van Jan Smit tot zijn zus Monique, van het duo Nick Simon tot Koos Alberts. Doe de kaartjes in de verkoop voor 18 euro en voeg drank toe naar smaak. Dat is het re cept van het megapiratenfestijn. Een be proefd recept, want het publiek komt er massaal op af 'Piratenfestijn' verwijst naar de illegale pi ratenzenders die het Nederlandse lied om armen. Terwijl Hilversum meezingers en smartlappen in de ogen van de liefhebbers negeerde, legden de radiopiraten dat reper toire gretig op de draaitafel. Inmiddels lij ken de omroepen in te zien dat ze op dit gebied de boot hebben gemist. De TROS, die met het schrappen van Op Volle Toeren een groep kijkers in de kou zette, doet al les om zijn verloren publiek terug te win nen. Daarom zet de omroep nu op goed bekeken tv-uren Jan Smit in. Vorig jaar met zijn soap (die prompt de Televi- zier-ring won), dit jaar met een verslag van zijn Spaanse tournee en met de Volen- dammer zelf als presentator van Muziek op het plein. Samen met de tv-zender Ster- ren.nl en andere initiatieven voor Neder landstalige zenders biedt het letterlijk een podium aan vaderlandse artiesten. Waar mee het genre als vanouds doordringt in de Hollandse huiskamers. Wat op de tv is, wil het publiek graag zelf van dichtbij zien. Het Megapiratenfestijn brengt de idolen in de buurt. De artiesten parade met 25 bekende namen als Thomas Berge, Wolter Kroes, Dries Roelvink, Ma rianne Weber, Jan Keizer, Koos Alberts, Ar- ne Jansen, Jacques Herb, George Baker en de 3 J's trekt met de tent als een soort cir custournee door het land. Ze strijken neer in plattelandsdorpen als Vroomshoop, Sur- huisterveen en Lutjebroek. Bij de eerste editie vorig jaar droop de con dens van het tentdak naar beneden. De uit- gaansnevel van zesduizend hossende, zwe tende feestgangers. Fans verdrongen zich voor het podium om de sterren bloemen te geven, in polonaise gingen er liters bier doorheen. Waarom zo'nfestijn duizenden bezoekers trektZes verklaringen van zeven deskundi gen. y Omdat het publiek veel bekende na- 1 men te zien krijgt voor een relatief lage prijs, meent Jacques Klöters. Hij maakte deel uit van het cabaret Don Quis- hocking, schreef boeken over het Neder lands amusement en presenteert iedere zondagmorgen De Sandwich op Radio 2. „De smartlap en de meezinger zijn de cul tuur voor de gewone man, voor de groep die doorgaans niet veel te besteden heeft. Wie krap bij kas zit, wil zo veel mogelijk terugzien voor de centen die hij uitgeeft. Als je dan in zo'n tent ruim twintig arties ten kunt zien, voorziet dat in een grote be hoefte. Zie het maar als onbeperkt spare- ribs eten of als Aldi-shoppen. Het is gezel lig, je bent niet veel geld kwijt en je weet precies wat je krijgt." Daarbij spreekt het vertrouwde Hollandse van de artiesten en hun repertoire de doel groep aan, stelt Klöters. „Vader Abraham had op zijn singlehoesjes altijd een logo in het rood-wit-blauw. Zo'n feest in een tent benadrukt op dezelfde manier het polder- gevoel van 'wij met elkaar'. Zeker nu de Nederlandse eigenheid onder druk staat. Want de zogenaamde culturele bovenlaag mag dan wel heel politiek correct prediken dat iedereen moet openstaan voor buiten landse culturen en de Europese gedachte, maar niet iedereen zit daarop te wachten. Dit kun je zien als een tegenbeweging. Zo van: nu wij even lekker met elkaar." 2 Vanwege het plattelandskarakter van de feesten, denkt Paul Jong, 'pla tenbaas' van onder anderen Jan Smit en Nick 8c Simon. „Bij piratenfeesten proefje de sfeer van 'wij tegen de Randstad'. Deze avonden zijn de uitvergroting van het re- giogevoel. De bezoekers benadrukken graag het unieke en vertrouwde van hun eigen streek. De artiesten passen daarbij. Dit publiek heeft geen boodschap aan se- mi-intellectueel gedoe van de theaters in de stad. Bij een piratenfeest moet het voor al niet te deftig of te ingewikkeld zijn. Hou het maar liever dichtbij je eigen gevoel en dichtbij je eigen dorp." 3 Omdat er artiesten op het podium staan die meerdere generaties aan spreken, stelt Eddy Mensink, organisator van het piratenfestijn. „Hiermee brengen we jong en oud op de been." Dochters ko men voor Jan Smit, Thomas Berge of Nick 8c Simon, moeders dringen naar vo ren voor George Baker en vaders hebben jeugdherinneringen aan Imca Marina. Men sink roemt de uitgelaten sfeer in de circus tent: „Het zijn geen feesten, het zijn vierin gen." 4 Omdat het publiek hunkert naar Ne derlandstalige teksten, zegt Pierre Kartner, alias Vader Abraham. Hij schreef 1.600 liedjes waarvan het Smurfenlied en Het kleine café aan de haven zijn grootste hits werden. „Een goede Nederlandstalige tekst verwoordt gevoelens die iedereen herkent: geluk en verdriet dichtbij. Liefde, gemis en verlangens zijn van alle mensen en alle tijden. Waarom zou je iets dat zo dicht bij jezelf ligt in een vreemde taal zin gen?" Imca Marina onderschrijft dat. De zange res die 35 jaar geleden successen boekte met Viva Espana en Bella Italia heeft geen hits nodig om bekend te blijven. „De smaak van de massa is in al die jaren niks veranderd. De mensen willen meezingen in de sfeer van gewone gezelligheid. Zo'n piratenfeest biedt dat." 5 Omdat Nederlandse teksten en Ne derlandse artiesten steeds meer ge accepteerd worden, meent Jerney Kaag man. Zij werd na haar carrière als zangeres van de Engelstalige rockgroep Earth8cFire bekend als Mo/s-jurylid en is directeur bij Buma Cultuur (voorheen Stichting Cona- mus), die Nederlandse muziek onder steunt en promoot. „Voorheen dacht ieder een bij Nederlandse muziek alleen aan het volkse repertoire van de Zangeres zonder Naam en Vader Abraham. Dat is veran derd. Door de successen van Marco Borsa- to, De Dijk en Blof lacht niemand je nu meer uit als je een cd in je eigen taal draait. Toch profiteert het volkse repertoire uit de hoek van Frans Bauer en Jan Smit daar nog niet optimaal van mee. Die categorie zit nog altijd in de verdrukking en wordt bij de landelijke radiostations nog weinig gedraaid. Daarom zoeken de liefhebbers van die muziek hun heil in de piratencir- cuits." 6 Omdat het publiek graag iets wil be leven om over na te praten, meent socioloog Koen van Eijck, hoofddocent aan de Katholieke Universiteit van Leuven en specialist in 'vrijetijdswetenschappen'. „Het zijn vooral de gewone mensen die naar dit soort evenementen gaan. Ze ko men daar om een vertrouwd format dat ze van de televisie kennen zélf te ondergaan. Eigenlijk gebeurt bijna hetzelfde als wat ze op tv zien, met als verschil dat ze het hier zelf meemaken. Je moet er zijn geweest, is hun redenatie. Wie met Jan Smit en Imca Marina in één ruimte was, heeft maandag op zijn werk wat te vertellen." Het Megapiratenfestijn is nog op 26 oktober in Nieuwleusen en op 23 november in Landgraaf. Kenmerkend voor het Megapiratenfestijn: in een barstensvolle feesttent juichen honderden fans Jan Smit toe.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 88