Zeela
KORTING OP ALLE
SHOWMODELLEN
25%
Bij ons hebben alle leei
PAAUWE
Evides begint proef met productie
van drinkwater uit Oosterschelde
SAS
WMO veroorzaakt bij ouderen
angst om weg te moeten uit huis
M E U B E L E NI
Waterbedrijf bouwt
proefinstallatie
op Noord-Beveland.
Mensen zijn onzeker
over hoeveelheid hulp
onder nieuwe wet.
36 I Zaterdag 13 oktober 2007 PZC
STAN MEULBLOK
VIER VRAGEN AAN g
De maat is vol, vindt de Algemene Vereni
ging Schoolleiders (AVS). De werkdruk voor
directeuren van basisscholen is veel te hoog
en het salaris te laag.
Naam: Stan Meulblok
Leeftijd: 41
Woonplaats: Goes
Beroep: directeur basisscholen De Octopus in
Nieuwdorp en De Reiger in Heinkenszand
door Cornelleke Blok
Veel basisschooldirecteuren klagen over de vele formulieren en rapporten
waarmee ze te maken hebben. Komt u ook zo om in het papierwerk?
„Ja, dat gevoel heb ik wel. En het wordt steeds meer. Tegenwoordig
moet je overal een evaluatie en een plan voor maken. Je hebt te maken
met inspectienormen, allerlei gemeentelijke zaken, begrotingen, school
gidsen, schoolplannen. Alles is papierwerk. Je moet de dingen niet al
leen dóen, je moet ook via papier aantonen dat je ze daadwerkelijk ge
daan hebt. Veel tijd gaat op aan het móeten van dingen."
En daarvoor bent u indertijd waarschijnlijk geen schooldirecteur geworden.
„Nee, dat was inderdaad niet de insteek. Voor een deel is het papierwerk
niet vervelend, bijvoorbeeld als het gaat om beleidswerk of innovatie
van de school. Ik ben directeur geworden om de school zo geweldig mo
gelijk neer te zetten. Ik wil beleid maken, bepalen welke kant we met de
school op willen gaan. Maar je komt er te weinig aan toe om je daar op
toe te spitsen."
De Algemene Vereniging Schoolleiders vraagt 8 procent loonsverhoging en
meer geld voor administratief personeel en conciërges. Wat vindt u daarvan?
„Die acht procent loonsverhoging vind ik belachelijk. Ik ben niet zo'n
geldwolf Ik vind dat er geen extreme verschillen moeten zijn in de lo
nen van leerkrachten en schooldirecteuren. We werken allemaal even
hard. Ik zie meer in de invoering van een administratieve kracht of een
conciërge. Je zou een voortraject kunnen bedenken voor leerkrachten,
die later schoolleider willen worden. Die zouden dan alvast wat admini
stratieve taken op zich kunnen nemen. Kleine scholen kunnen op dit
moment geen conciërge betalen. Nu moet ik als schooldirecteur wel
eens een lampje of wc repareren. Dat slokt ook wat tijd op."
Al met al maakt u waarschijnlijk heel wat uren per week?
„Ik steek behoorlijk veel tijd in mijn baan. Ik ben elke avond bezig met
onderwijs. Ik vind het niet kwalijk dat ik het doe. Ik leef voor m'n vak.
Maar minder papieren rompslomp zou deze baan een stuk aantrekkelij
ker maken."
Marconistraat 15B Goes, 0113 - 226962
www.saspaauwe.nl
De Kring Goes
School voor kinderen met audi
tieve en communicatieve be
perkingen. Werkgebied:
Zuid-West-Nederland.
Speciaal onderwijs: 151 leer
lingen. Ze komen per taxi naar
school. Onderwijspersoneel:
50. Adres: Tiendendreef 5/7
Goes. Tel: 0113-213407
Vanuit het speciaal onderwijs
(so) stroomt de helft door naar
het voortgezet speciaal onder
wijs (vso), de helft naar het ge
wone voortgezet onderwijs.
Voortgezet speciaal onder
wijs: 61 leerlingen. Onderwijs
personeel: 24. Adres: Tienden-
dreef 4: 0113-217148;
Vanuit het vso gaat 65 procent
naar het ROC, 10 procent naar
de sociale werkvoorziening, 25
procent vindt direct een baan.
www.dekringgoes.nl
Auris dienstverlening bege
leidt 460 leerlingen met ge
hoor- of taalproblemen in het
reguliere onderwijs. Adres: Nas-
saulaan 8, 0113-323264;
www.auris.nl
Horen, zien en spreken
In de groep is het snel rumoe
rig voor kinderen met gehoor
problemen. Gehoorapparaat-
jes met een microlink bieden
uitkomst. Ze vormen een direc
te verbinding met de micro
foon om de hals van de leraar.
Voor doven is er de kunstmati
ge oorzenuw, waarnee ze rede
lijk kunnen horen.
In het onderwijs ligt de nadruk
op 'spraakafzien' (bijna liple-
zen), gebarentaal) mimiek, logo
pedie en taalbegrip.
y De klassen zijn daarom klein
en de leerlingen zitten in een
hoefijzer, zodat ze elkaar goed
kunnen zien.
De school is akoestisch aange
past.
Leerlingen werken in hun eigen
tempo en op eigen niveau.
Jubileum
Volgende week zijn er jubileum
activiteiten, zoals een vossen
jacht en film. Ook wordt het
pand van de vso 'gepimpt'.
»- Voor oud-leerlingen en -perso
neel is er donderdag vanaf 19
uur een reunië in De Kring.
De Kring bestaat dertig jaar.
De school zorgt ervoor dat
veel kinderen die slecht
horen, spreken of autistisch
zijn, in de maatschappij op
hun pootjes terechtkomen.
door Frank Balkenende
Veertig, vijftig jaar terug
had je als slechthorend
of autistisch kind mees
tal pech. Je ouders her
kenden je handicap niet of niet op
tijd, het consultatiebureau even
min. Ze vonden je een lastig of
een stil kind.
Als dan uiteindelijk de aap uit de
mouw kwam, ontbrak het scholen
aan kennis en middelen om aange
paste lessen te verzorgen. Je kon
niet mee op school en had als jong
volwassene weinig kansen. Je om
geving begreep niks van jouw be
perkingen, hoon en spot waren
vaak je deel. In het ergste geval
maakte je carrière als dorpsgek.
Dus was het voor Zeeuwse kinde
ren met taal- en spraakproblemen,
autisme of meervoudige handi
caps een zegen dat in 1977 De
Kring verscheen. De school voor
speciaal onderwijs en voortgezet
speciaal onderwijs begon met ze
ven leerlingen aan de Westsingel
in Goes, sinds 1985 huist De Kring
aan de Tiendendreef.
Als je er nu binnenwandelt, valt
de rust in de school op. Geen hor
des leerlingen die door de gangen
galopperen, geen geschreeuw; het
onderwijs schrijdt hier ogenschijn
lijk in een kalm tempo voort.
En dat is ook zo, zegt directeur
Mattanja Hiensch van het speciaal
onderwijs van De Kring. „We pro
beren een rustige, gemoedelijke,
veilige sfeer te scheppen, want de
ze leerlingen missen toch vaak zelf
vertrouwen. Dat is logisch. Als pas
rond je tweede, derde jaar wordt
ontdekt dat je slechthorend bent,
heb je een achterstand opgelopen.
Vooral in spreek- en taalvaardig
heid, omdat je je ouders nooit
goed hebt verstaan. Dan kun je
niet met leeftijdgenootjes mee en
dat knaagt aan je zelfvertrouwen.
Bij ons hebben alle leerlingen
moeite met taal. Stapje voor stap
je, en in kleine groepjes, moeten
ze leren praten, lezen en communi
ceren, bijvoorbeeld door een
spreekbeurt te houden."
De groep is divers: slechthorend,
slechthorend meervoudig gehandi
capt, doof doof meervoudig ge
handicapt, spraak- en taalproble
men, autistisch (ontwikkelings
stoornis die zich uit in gebrekkige
communicatie, slecht begrip van si
tuaties en beperkte sociale vaardig
heden). Daarbij groeit het aantal
leerlingen, omdat handicaps veel
sneller worden herkend. Door
ouders, maar ook door consultatie
bureaus, peuterspeelzalen en basis
scholen die professioneler zijn
gaan werken.
Ook zijn de handicaps tegenwoor
dig complexer. Hiensch: „De maat
schappij is ingewikkelder gewor
den en de druk op school groter
dan vroeger. Ze moeten met de pc
leren omgaan, Engels spreken en
cito-toetsen doen. Dat legt veel
druk op ze. Bij ons komen dan
ook meer verknipte kinderen bin
nen. Die draaien snel dol of krui
pen weg. Ik heb nu een autistisch
tienjarig jongetje dat depressiefis.
Het heeft te lang op een gewone
basisschool gezeten, is achterop ge
raakt en wil momenteel niks
meer. We proberen hem positieve
ervaringen te laten opdoen en er
van te overtuigen dat hij niet de
enige is die problemen heeft."
Het speciaal onderwijs biedt het
zelfde leerpakket als de basis
school. Kinderen kunnen doorstro
men naar het gewone basisonder
wijs of het middelbaar onderwijs.
Dat gebeurt vaak met ambulante
hulp van Auris, de begeleidingstak
van De Kring. Auris geeft niet al
leen de leerlingen een duwtje in
de rug, de organisatie staat ook ge
zinnen bij en zoekt na het examen
mee naar een geschikte baan.
Een andere mogelijkheid ligt bin
nen De Kring een deur verder: het
speciaal voortgezet onderwijs. In
de bovenbouw kunnen leerlingen
zich er specialiseren in vier gebie
den: groenonderhoud, techniek,
economie en zorg en welzijn. Het
onderwijs is praktijkgericht. „On
ze leerlingen leren slecht uit boe
ken, ze moeten zien en ervaren",
zegt vso-directeur Marcel Pro
voost.
De meesten stromen door naar
het ROC Zeeland en zoeken later
een baan waar ze vooral met de
handen mogen werken. Maar niks
is onmogelijk, bewijst er eentje.
Die is nu fysiotherapeut.
zitmeubelen - relax-fauteuils
eetkamers - kasten
slaapkamers - tienerkamers
matrassen en bedbodems
verlichting - woonaccessoires
door Harmen van der Werf
KAMPERLAND - Evides waterbedrijf
begint zomer 2008 een bijzondere
proef op Noord-Beveland: de pro
ductie van drinkwater uit Ooster-
scheldewater. De proef zal plaats
vinden aan de Jacobahaven bij de
stormvloedkering. Met het experi
ment is een investering gemoeid
van twee miljoen euro.
De proef is niet uit nood geboren.
Evides heeft geen gebrek aan bron
nen om drink-, industrie- en land-
bouwwater te produceren. „Maar
wij moeten vooruit denken", stelt
Evides-directeur H. de Kraa. „Wij
zijn goed in klassieke technolo
gieën om drinkwater te maken uit
rivier- en grondwater. Wat wij ech
ter nog niet in huis hebben, is tech
niek om zeewater te ontzilten. In
de toekomst kan daar wel behoef
te aan ontstaan. Nederland krijgt
meer en meer te maken met verzil-
ting door zeespiegelrijzing."
Voor Evides speelt ook een rol dat
het bedrijf drinkwater uit de spaar-
Evides waterbedrijf wil techniek
van zeewater-ontzilting onder de
knie krijgen voor toepassing in
Nederland en elders in de wereld
in landen met zoetwatertekort.
bekkens in de Biesbosch over gro
te afstand moet vervoeren. Dat is
duur. De Kraa: „Lukt het tegen ac
ceptabele kosten zeewater te ont
zilten, dan ligt drinkwaterproduc
tie dichterbij de afnemers in de
verdere toekomst in het verschiet."
Het ontzilten van zeewater is niet
nieuw. In Israël en Arabische Golf
staten gebeurt dit al jaren. De sa
menstelling van zeewater en water
temperaturen zijn echter overal
verschillend. Evides moet daarom
zelf met de jongste filtertechnie-
ken de proef op de som nemen.
De bouw van de proefinstallatie
begint volgens planning in februa
ri. Het langjarige experiment moet
in de zomer beginnen.
door Claudia Sondervan
GOES - Angst voor minder hulp na
herindicatie en angst daarom de
huidige woning te moeten verla
ten. Vaak ook omdat de eigen bij
drage voor de huishoudelijke hulp
onder de WMO duur uitvalt.
Die gevoelens ontdekte Het Klaver
blad afgelopen week tijdens een
meidactie over de Wet Maatschap
pelijke Ondersteuning, waarin de
gemeenten de huishoudelijke hulp
voor ouderen en zieken moet rege
len. Er reageerden 35 mensen. Vijf
meldden tevreden te zijn, al was
er sprake van anderhalf uur min
der hulp per week of een nieuwe
hulpverlener. Klachten gaan over
alfahulpen die zonder opgaaf van
reden niet verschijnen, wiens
werk niet meer wordt gecontro
leerd of over steeds wisselende hul
pen. Mensen krijgen uren minder
hulp terwijl ze zich met rolstoel of
rollator verplaatsen. Indicaties zijn
gekort omdat volgens het bureau
CIZ een schoon huis én de bood
schappen in drie uur tijd te rege
len zijn.
Behalve de administratieve verwar
ring over eigen bijdragen en indica
ties heerst grote onzekerheid over
wie de hulp zal zijn als die komt.
„En liever", schreef een dame,
„geen meisjes van zeventien, want
die horen op school te zitten (al
zijn ze best lief)."