Zeela KORTING OP ALLE SHOWMODELLEN 25% Bij ons hebben alle leei PAAUWE Evides begint proef met productie van drinkwater uit Oosterschelde SAS WMO veroorzaakt bij ouderen angst om weg te moeten uit huis M E U B E L E NI Waterbedrijf bouwt proefinstallatie op Noord-Beveland. Mensen zijn onzeker over hoeveelheid hulp onder nieuwe wet. 36 I Zaterdag 13 oktober 2007 PZC STAN MEULBLOK VIER VRAGEN AAN g De maat is vol, vindt de Algemene Vereni ging Schoolleiders (AVS). De werkdruk voor directeuren van basisscholen is veel te hoog en het salaris te laag. Naam: Stan Meulblok Leeftijd: 41 Woonplaats: Goes Beroep: directeur basisscholen De Octopus in Nieuwdorp en De Reiger in Heinkenszand door Cornelleke Blok Veel basisschooldirecteuren klagen over de vele formulieren en rapporten waarmee ze te maken hebben. Komt u ook zo om in het papierwerk? „Ja, dat gevoel heb ik wel. En het wordt steeds meer. Tegenwoordig moet je overal een evaluatie en een plan voor maken. Je hebt te maken met inspectienormen, allerlei gemeentelijke zaken, begrotingen, school gidsen, schoolplannen. Alles is papierwerk. Je moet de dingen niet al leen dóen, je moet ook via papier aantonen dat je ze daadwerkelijk ge daan hebt. Veel tijd gaat op aan het móeten van dingen." En daarvoor bent u indertijd waarschijnlijk geen schooldirecteur geworden. „Nee, dat was inderdaad niet de insteek. Voor een deel is het papierwerk niet vervelend, bijvoorbeeld als het gaat om beleidswerk of innovatie van de school. Ik ben directeur geworden om de school zo geweldig mo gelijk neer te zetten. Ik wil beleid maken, bepalen welke kant we met de school op willen gaan. Maar je komt er te weinig aan toe om je daar op toe te spitsen." De Algemene Vereniging Schoolleiders vraagt 8 procent loonsverhoging en meer geld voor administratief personeel en conciërges. Wat vindt u daarvan? „Die acht procent loonsverhoging vind ik belachelijk. Ik ben niet zo'n geldwolf Ik vind dat er geen extreme verschillen moeten zijn in de lo nen van leerkrachten en schooldirecteuren. We werken allemaal even hard. Ik zie meer in de invoering van een administratieve kracht of een conciërge. Je zou een voortraject kunnen bedenken voor leerkrachten, die later schoolleider willen worden. Die zouden dan alvast wat admini stratieve taken op zich kunnen nemen. Kleine scholen kunnen op dit moment geen conciërge betalen. Nu moet ik als schooldirecteur wel eens een lampje of wc repareren. Dat slokt ook wat tijd op." Al met al maakt u waarschijnlijk heel wat uren per week? „Ik steek behoorlijk veel tijd in mijn baan. Ik ben elke avond bezig met onderwijs. Ik vind het niet kwalijk dat ik het doe. Ik leef voor m'n vak. Maar minder papieren rompslomp zou deze baan een stuk aantrekkelij ker maken." Marconistraat 15B Goes, 0113 - 226962 www.saspaauwe.nl De Kring Goes School voor kinderen met audi tieve en communicatieve be perkingen. Werkgebied: Zuid-West-Nederland. Speciaal onderwijs: 151 leer lingen. Ze komen per taxi naar school. Onderwijspersoneel: 50. Adres: Tiendendreef 5/7 Goes. Tel: 0113-213407 Vanuit het speciaal onderwijs (so) stroomt de helft door naar het voortgezet speciaal onder wijs (vso), de helft naar het ge wone voortgezet onderwijs. Voortgezet speciaal onder wijs: 61 leerlingen. Onderwijs personeel: 24. Adres: Tienden- dreef 4: 0113-217148; Vanuit het vso gaat 65 procent naar het ROC, 10 procent naar de sociale werkvoorziening, 25 procent vindt direct een baan. www.dekringgoes.nl Auris dienstverlening bege leidt 460 leerlingen met ge hoor- of taalproblemen in het reguliere onderwijs. Adres: Nas- saulaan 8, 0113-323264; www.auris.nl Horen, zien en spreken In de groep is het snel rumoe rig voor kinderen met gehoor problemen. Gehoorapparaat- jes met een microlink bieden uitkomst. Ze vormen een direc te verbinding met de micro foon om de hals van de leraar. Voor doven is er de kunstmati ge oorzenuw, waarnee ze rede lijk kunnen horen. In het onderwijs ligt de nadruk op 'spraakafzien' (bijna liple- zen), gebarentaal) mimiek, logo pedie en taalbegrip. y De klassen zijn daarom klein en de leerlingen zitten in een hoefijzer, zodat ze elkaar goed kunnen zien. De school is akoestisch aange past. Leerlingen werken in hun eigen tempo en op eigen niveau. Jubileum Volgende week zijn er jubileum activiteiten, zoals een vossen jacht en film. Ook wordt het pand van de vso 'gepimpt'. »- Voor oud-leerlingen en -perso neel is er donderdag vanaf 19 uur een reunië in De Kring. De Kring bestaat dertig jaar. De school zorgt ervoor dat veel kinderen die slecht horen, spreken of autistisch zijn, in de maatschappij op hun pootjes terechtkomen. door Frank Balkenende Veertig, vijftig jaar terug had je als slechthorend of autistisch kind mees tal pech. Je ouders her kenden je handicap niet of niet op tijd, het consultatiebureau even min. Ze vonden je een lastig of een stil kind. Als dan uiteindelijk de aap uit de mouw kwam, ontbrak het scholen aan kennis en middelen om aange paste lessen te verzorgen. Je kon niet mee op school en had als jong volwassene weinig kansen. Je om geving begreep niks van jouw be perkingen, hoon en spot waren vaak je deel. In het ergste geval maakte je carrière als dorpsgek. Dus was het voor Zeeuwse kinde ren met taal- en spraakproblemen, autisme of meervoudige handi caps een zegen dat in 1977 De Kring verscheen. De school voor speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs begon met ze ven leerlingen aan de Westsingel in Goes, sinds 1985 huist De Kring aan de Tiendendreef. Als je er nu binnenwandelt, valt de rust in de school op. Geen hor des leerlingen die door de gangen galopperen, geen geschreeuw; het onderwijs schrijdt hier ogenschijn lijk in een kalm tempo voort. En dat is ook zo, zegt directeur Mattanja Hiensch van het speciaal onderwijs van De Kring. „We pro beren een rustige, gemoedelijke, veilige sfeer te scheppen, want de ze leerlingen missen toch vaak zelf vertrouwen. Dat is logisch. Als pas rond je tweede, derde jaar wordt ontdekt dat je slechthorend bent, heb je een achterstand opgelopen. Vooral in spreek- en taalvaardig heid, omdat je je ouders nooit goed hebt verstaan. Dan kun je niet met leeftijdgenootjes mee en dat knaagt aan je zelfvertrouwen. Bij ons hebben alle leerlingen moeite met taal. Stapje voor stap je, en in kleine groepjes, moeten ze leren praten, lezen en communi ceren, bijvoorbeeld door een spreekbeurt te houden." De groep is divers: slechthorend, slechthorend meervoudig gehandi capt, doof doof meervoudig ge handicapt, spraak- en taalproble men, autistisch (ontwikkelings stoornis die zich uit in gebrekkige communicatie, slecht begrip van si tuaties en beperkte sociale vaardig heden). Daarbij groeit het aantal leerlingen, omdat handicaps veel sneller worden herkend. Door ouders, maar ook door consultatie bureaus, peuterspeelzalen en basis scholen die professioneler zijn gaan werken. Ook zijn de handicaps tegenwoor dig complexer. Hiensch: „De maat schappij is ingewikkelder gewor den en de druk op school groter dan vroeger. Ze moeten met de pc leren omgaan, Engels spreken en cito-toetsen doen. Dat legt veel druk op ze. Bij ons komen dan ook meer verknipte kinderen bin nen. Die draaien snel dol of krui pen weg. Ik heb nu een autistisch tienjarig jongetje dat depressiefis. Het heeft te lang op een gewone basisschool gezeten, is achterop ge raakt en wil momenteel niks meer. We proberen hem positieve ervaringen te laten opdoen en er van te overtuigen dat hij niet de enige is die problemen heeft." Het speciaal onderwijs biedt het zelfde leerpakket als de basis school. Kinderen kunnen doorstro men naar het gewone basisonder wijs of het middelbaar onderwijs. Dat gebeurt vaak met ambulante hulp van Auris, de begeleidingstak van De Kring. Auris geeft niet al leen de leerlingen een duwtje in de rug, de organisatie staat ook ge zinnen bij en zoekt na het examen mee naar een geschikte baan. Een andere mogelijkheid ligt bin nen De Kring een deur verder: het speciaal voortgezet onderwijs. In de bovenbouw kunnen leerlingen zich er specialiseren in vier gebie den: groenonderhoud, techniek, economie en zorg en welzijn. Het onderwijs is praktijkgericht. „On ze leerlingen leren slecht uit boe ken, ze moeten zien en ervaren", zegt vso-directeur Marcel Pro voost. De meesten stromen door naar het ROC Zeeland en zoeken later een baan waar ze vooral met de handen mogen werken. Maar niks is onmogelijk, bewijst er eentje. Die is nu fysiotherapeut. zitmeubelen - relax-fauteuils eetkamers - kasten slaapkamers - tienerkamers matrassen en bedbodems verlichting - woonaccessoires door Harmen van der Werf KAMPERLAND - Evides waterbedrijf begint zomer 2008 een bijzondere proef op Noord-Beveland: de pro ductie van drinkwater uit Ooster- scheldewater. De proef zal plaats vinden aan de Jacobahaven bij de stormvloedkering. Met het experi ment is een investering gemoeid van twee miljoen euro. De proef is niet uit nood geboren. Evides heeft geen gebrek aan bron nen om drink-, industrie- en land- bouwwater te produceren. „Maar wij moeten vooruit denken", stelt Evides-directeur H. de Kraa. „Wij zijn goed in klassieke technolo gieën om drinkwater te maken uit rivier- en grondwater. Wat wij ech ter nog niet in huis hebben, is tech niek om zeewater te ontzilten. In de toekomst kan daar wel behoef te aan ontstaan. Nederland krijgt meer en meer te maken met verzil- ting door zeespiegelrijzing." Voor Evides speelt ook een rol dat het bedrijf drinkwater uit de spaar- Evides waterbedrijf wil techniek van zeewater-ontzilting onder de knie krijgen voor toepassing in Nederland en elders in de wereld in landen met zoetwatertekort. bekkens in de Biesbosch over gro te afstand moet vervoeren. Dat is duur. De Kraa: „Lukt het tegen ac ceptabele kosten zeewater te ont zilten, dan ligt drinkwaterproduc tie dichterbij de afnemers in de verdere toekomst in het verschiet." Het ontzilten van zeewater is niet nieuw. In Israël en Arabische Golf staten gebeurt dit al jaren. De sa menstelling van zeewater en water temperaturen zijn echter overal verschillend. Evides moet daarom zelf met de jongste filtertechnie- ken de proef op de som nemen. De bouw van de proefinstallatie begint volgens planning in februa ri. Het langjarige experiment moet in de zomer beginnen. door Claudia Sondervan GOES - Angst voor minder hulp na herindicatie en angst daarom de huidige woning te moeten verla ten. Vaak ook omdat de eigen bij drage voor de huishoudelijke hulp onder de WMO duur uitvalt. Die gevoelens ontdekte Het Klaver blad afgelopen week tijdens een meidactie over de Wet Maatschap pelijke Ondersteuning, waarin de gemeenten de huishoudelijke hulp voor ouderen en zieken moet rege len. Er reageerden 35 mensen. Vijf meldden tevreden te zijn, al was er sprake van anderhalf uur min der hulp per week of een nieuwe hulpverlener. Klachten gaan over alfahulpen die zonder opgaaf van reden niet verschijnen, wiens werk niet meer wordt gecontro leerd of over steeds wisselende hul pen. Mensen krijgen uren minder hulp terwijl ze zich met rolstoel of rollator verplaatsen. Indicaties zijn gekort omdat volgens het bureau CIZ een schoon huis én de bood schappen in drie uur tijd te rege len zijn. Behalve de administratieve verwar ring over eigen bijdragen en indica ties heerst grote onzekerheid over wie de hulp zal zijn als die komt. „En liever", schreef een dame, „geen meisjes van zeventien, want die horen op school te zitten (al zijn ze best lief)."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62