Zeeland kunstwerk bedoeld' PVH Zeeland en havenpensioen Z-Vlaamse student mist vaak trein i 7 'Er is niets oneigenlijks gebeurd' fEGON Pensioengeld Fietsster (15) gewond in Terneuzen Pensioenconflict havenarbeiders mmy—- Isü r Havenbedrijven hadden lang een eigen pensioenvoorziening. Raadslid: Dienstregeling veer sluit niet goed aan op spoorwegen. Koop geen teak voordat u bij As, zondag 14 okt. grote teakshow in fii. NL en BE. 10% korting PZC Zaterdag 13 oktober 2007 I 3 De Stichting Belangenbehartiging Pensioengerechtigden van Vervoer en Havenbedrijven meent dat havenarbeiders die pensioenpremie betaalden aan het PVH niet al het geld terugkrijgen waar zij recht op hebben. Nederlandse havenarbei ders, onder wie 3500 Zeeuwse, betalen van 1993 tot 1998 verplicht premie aan Pensioenfonds voor de Haven (PVH). a§ll^ Stichting Belangenbeharti ging Pensioengerechtigden van Vervoer- en Havenbe drijven (BPVH) eist geld. Door bedrijfstak zelf opgericht pensioenfonds. Geld wordt niet altijd voor pensioen gebruikt en daarom willen werkgevers en werknemers onafhankelijker fonds. Op 1-1-1998 houdt PVH op te bestaan. Stichting Stichting Optas blijft bestaan en beheert 1,3 miljard euro van de verkoop. Ze wil er goede doelen mee steunen. BPVH vindt buffer te groot en wil dat Aegon er jaarlijks de pensioenen mee verhoogt. Van Optas wil BPVH (deel) opbrengst verkoop, omdat Optas opgericht is met pensioenpremies. 768 miljoen Buffer Verzekeraar Aegon neemt in 2007 Optas over en betaalt daarvoor 1,3 miljard euro aan de stichting Optas: Aegon neemt pensioenverplichtin- gen over en handhaaft buffer. Door bedrijfstak zelfopgerichte, maar onafhankelijke verzeke raar. Allergrootste deel van werk blijft echter pensioenvoor ziening voor havenarbeiders. Zaken gaan goed, beheerd vermogen neemt flink toe. Wettelijk verplichte buffer voor pensioenvoorzieningen wordt opgebouwd en loopt op tot 768 miljoen euro. jpanHMMMIMM PZC Willem Adriaansens, Rolant Quist De Stichting Optas en Ae gon reageren gelijkluidend op de aantijgingen van de BPVH. Woordvoerder A. Planken van de Stichting Optas verwijst naar een recent, zeer uitgebreid persbericht. Daarin wordt gesteld dat de 1,3 miljard euro 'absoluut niet' gaat om pensioengeld maar om de opbrengst van een aande- lenverkoop. Het geld is dus van de stichting. Werkgevers en werkne mers hebben in 1997 'welbewust' besloten het pensioenfonds om te zetten in een onafhankelijke verze keraar. „Dat is een zeer succesvol bedrijf gebleken", zegt directeur communicatie J. Driessen van Ae gon. Vandaar dat de verzekeraar voor die aandelen 1,3 miljard euro over had. Net zo min als de verzekerden aan spraak kunnen maken op de 1,3 miljard euro, kunnen ze dat op de 768 miljoen euro beklemd vermo gen. Driessen: „Dat is de waarborg dat we onze afspraken aan de ver zekerden kunnen nakomen. En die afspraken komen we na door hun pensioenen uit te betalen." Uit het onderzoek van Donner zal volgens hem 'klip en klaar' blijken dat niets oneigenlijks is gebeurd. Meer informatie Op de website www.haven- pensioen.nl heeft de BPVH in de dossiers 'Aegon' en 'Optas' een uitgebreide documentatie van de kwestie opgenomen. Op de site www.optas.nl staat een feitenrelaas over de omzet ting van PVH in Optas. Informatie over de recente overname van Optas door ver zekeringsmaatschappij Aegon staat op www.aegon nl. Werknemers van de over slagbedrijven in de Zeeuwse havens, Ovet en Verbrugge (waarin opgenomen de vroegere NV Haven van Vlissin- gen), hebben maar in geringe ma te te maken met de perikelen over de havenpensioenen. De verplich te deelname aan het havenpen sioenfonds PVH gold aanvankelijk alleen voor personeel van de scheepvaartverenigingen Noord (Amsterdam) en Zuid (Rotter dam). De Zeeuwse havenbedrijven hadden hun pensioenen onderge bracht bij verzekeraar Nationale Nederlanden. Begin jaren negentig werd bij cao-onderhandelingen af gesproken dat Ovet, Verbrugge en de NV Haven van Vlissingen zich bij PVH zouden aansluiten. Dit be tekent dat aanspraken van hun werknemers op het nu bij Aegon ondergebrachte vermogen maar over een vrij korte periode gaan. COMMENTAAR Aan de geldstromen rond de pensioenen van havenarbeiders is een vermogen onttrokken. Door gebrek aan controle van de sociale partners kon het geld worden losgeweekt. Zij raakten vooral hun greep kwijt door de overdracht van de pensioenen van het fonds voor de vervoer en havenbedrijven BPVH naar Optas, die later weer werd overgenomen door Aegon. De bonden kijken met argusogen naar de 1,3 miljard euro die de stichting Optas ontving bij de verkoop van Optas Pensioenen aan Aegon. De rechter moet zich nog over deze zaak uitspreken. Mogelijk is er juridisch helemaal niets mis. Ondertussen zitten de havenarbeiders wel met een kater. Want het is wrang als je niets mag doen met een zak geld die je zelf mee hebt gevuld. Hier lijkt recht te botsen met rechtvaardigheid. De werknemersorganisaties zijn niet alleen verontwaardigd over die 1,3 miljard. Ook de omvang van het 'beklemd vermogen' zit ze dwars. Deze buffer is nodig voor de financiële veiligheid van het verzekeringsbedrijf - onder de noemer BPVH, Optas of Aegon, dat maakt niet uit. Dit bedrag groeit voortdurend en bedraagt inmiddels ruim 750 miljoen euro. Maar het aantal gepensioneerden of nog te pensioneren deelnemers neemt steeds verder af. Dus zou die buffer ook kleiner kunnen. Ten gunste van de premies of voor hogere pensioenen. Maar dat gebeurt niet. Dus lijkt ook hier geld verloren te gaan. Gelukkig zijn deze verwikkelingen rond de havenpensioenen een uitzondering. Desondanks werpen ze een schaduw over de pensioenwereld. Waar vertrouwen het credo moet zijn, heerst nu argwaan. BRESKENS - Zeeuws-Vlaamse stu denten missen regelmatig de trein naar hun scholen in Tilburg of el ders in Nederland, omdat de dienstregelingen van het fietsvoet- veer en de trein niet op elkaar aan sluiten. William Gijsel, fractievoorzitter van Gemeentebelangen in de Slui- se gemeenteraad, wordt er regelma tig door scholieren en studenten op gewezen dat ze geregeld de trein voor hun neus zien vertrek ken. Na de overtocht met de boot ontbreekt vaak de tijd om een treinkaartje aan te schaffen. „Gevolg is dat er een uur doorge bracht moet worden op een vrij wel verlaten station. Als je reke ning houdt met eventuele crimina liteit is dat geen prettig vooruit zicht", stelt Gijsel in schriftelijke vragen aan het dagelijks gemeente bestuur van Sluis. Het betekent volgens Gijsel ook dat studenten een uur later aanko men op hun scholen. „Bovendien niet erg klantvriendelijk van beide openbaar vervoerders. Met wat goede wil moet het mogelijk zijn hier verandering in aan te breng en. Het is simpel een kwestie van het beter op elkaar afstemmen van de uurroosters." Gijsel vraagt het college met beide partijen te overleggen om dat voor elkaar te krijgen. De vraagstelling van Gijsel sluit aan op de door de raad aangenomen WD-motie over het functioneren van de veer boot. Zeeuws-Vlamingen moeten goedkoper met de boot mee kun nen. TERNEUZEN - Een 15-jarige fietsster is gistermiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval in Terneuzen. Ze werd op de kruising Guido Ge- zellestraat-Hoofdweg aangereden door een auto, nadat ze volgens de politie door rood licht was gere den. Haar elleboog raakte uit de kom. Na behandeling in het zie kenhuis mocht ze naar huis. OKTOBER WOONMAAND I TEAKSTOELEN 69,- TAFELS V.A.399,- met 15cm dikke blokpoten GRUTTERSKASTEN vanaf 775,-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3