Zeeland
kunstwerk bedoeld'
PVH
Zeeland en havenpensioen
Z-Vlaamse student mist vaak trein
i
7
'Er is niets
oneigenlijks
gebeurd'
fEGON
Pensioengeld
Fietsster (15)
gewond in
Terneuzen
Pensioenconflict havenarbeiders
mmy—-
Isü
r
Havenbedrijven hadden
lang een eigen
pensioenvoorziening.
Raadslid: Dienstregeling
veer sluit niet goed aan
op spoorwegen.
Koop geen teak voordat u bij
As, zondag 14 okt. grote teakshow in fii. NL en BE.
10% korting
PZC Zaterdag 13 oktober 2007 I 3
De Stichting Belangenbehartiging
Pensioengerechtigden van Vervoer
en Havenbedrijven meent dat
havenarbeiders die pensioenpremie
betaalden aan het PVH niet al het geld
terugkrijgen waar zij recht op hebben.
Nederlandse havenarbei
ders, onder wie 3500
Zeeuwse, betalen van 1993
tot 1998 verplicht premie
aan Pensioenfonds voor de
Haven (PVH).
a§ll^
Stichting Belangenbeharti
ging Pensioengerechtigden
van Vervoer- en Havenbe
drijven (BPVH) eist geld.
Door bedrijfstak zelf opgericht
pensioenfonds. Geld wordt niet altijd
voor pensioen gebruikt en daarom
willen werkgevers en werknemers
onafhankelijker fonds. Op 1-1-1998
houdt PVH op te bestaan.
Stichting
Stichting Optas blijft
bestaan en beheert 1,3
miljard euro van de
verkoop. Ze wil er goede
doelen mee steunen.
BPVH vindt buffer
te groot en wil dat
Aegon er jaarlijks de
pensioenen mee
verhoogt.
Van Optas wil BPVH
(deel) opbrengst
verkoop, omdat
Optas opgericht is met
pensioenpremies.
768 miljoen
Buffer
Verzekeraar Aegon neemt in 2007
Optas over en betaalt daarvoor 1,3
miljard euro aan de stichting Optas:
Aegon neemt pensioenverplichtin-
gen over en handhaaft buffer.
Door bedrijfstak zelfopgerichte,
maar onafhankelijke verzeke
raar. Allergrootste deel van
werk blijft echter pensioenvoor
ziening voor havenarbeiders.
Zaken gaan goed, beheerd
vermogen neemt flink toe.
Wettelijk verplichte buffer voor
pensioenvoorzieningen wordt
opgebouwd en loopt op tot 768
miljoen euro.
jpanHMMMIMM
PZC Willem Adriaansens, Rolant Quist
De Stichting Optas en Ae
gon reageren gelijkluidend
op de aantijgingen van de
BPVH. Woordvoerder A. Planken
van de Stichting Optas verwijst
naar een recent, zeer uitgebreid
persbericht. Daarin wordt gesteld
dat de 1,3 miljard euro 'absoluut
niet' gaat om pensioengeld maar
om de opbrengst van een aande-
lenverkoop. Het geld is dus van de
stichting. Werkgevers en werkne
mers hebben in 1997 'welbewust'
besloten het pensioenfonds om te
zetten in een onafhankelijke verze
keraar. „Dat is een zeer succesvol
bedrijf gebleken", zegt directeur
communicatie J. Driessen van Ae
gon. Vandaar dat de verzekeraar
voor die aandelen 1,3 miljard euro
over had.
Net zo min als de verzekerden aan
spraak kunnen maken op de 1,3
miljard euro, kunnen ze dat op de
768 miljoen euro beklemd vermo
gen. Driessen: „Dat is de waarborg
dat we onze afspraken aan de ver
zekerden kunnen nakomen. En
die afspraken komen we na door
hun pensioenen uit te betalen."
Uit het onderzoek van Donner zal
volgens hem 'klip en klaar' blijken
dat niets oneigenlijks is gebeurd.
Meer informatie
Op de website www.haven-
pensioen.nl heeft de BPVH in
de dossiers 'Aegon' en 'Optas'
een uitgebreide documentatie
van de kwestie opgenomen.
Op de site www.optas.nl staat
een feitenrelaas over de omzet
ting van PVH in Optas.
Informatie over de recente
overname van Optas door ver
zekeringsmaatschappij Aegon
staat op www.aegon nl.
Werknemers van de over
slagbedrijven in de
Zeeuwse havens, Ovet
en Verbrugge (waarin opgenomen
de vroegere NV Haven van Vlissin-
gen), hebben maar in geringe ma
te te maken met de perikelen over
de havenpensioenen. De verplich
te deelname aan het havenpen
sioenfonds PVH gold aanvankelijk
alleen voor personeel van de
scheepvaartverenigingen Noord
(Amsterdam) en Zuid (Rotter
dam). De Zeeuwse havenbedrijven
hadden hun pensioenen onderge
bracht bij verzekeraar Nationale
Nederlanden. Begin jaren negentig
werd bij cao-onderhandelingen af
gesproken dat Ovet, Verbrugge en
de NV Haven van Vlissingen zich
bij PVH zouden aansluiten. Dit be
tekent dat aanspraken van hun
werknemers op het nu bij Aegon
ondergebrachte vermogen maar
over een vrij korte periode gaan.
COMMENTAAR
Aan de geldstromen
rond de pensioenen
van havenarbeiders
is een vermogen
onttrokken. Door gebrek aan
controle van de sociale partners
kon het geld worden
losgeweekt. Zij raakten vooral
hun greep kwijt door de
overdracht van de pensioenen
van het fonds voor de vervoer
en havenbedrijven BPVH naar
Optas, die later weer werd
overgenomen door Aegon. De
bonden kijken met argusogen
naar de 1,3 miljard euro die de
stichting Optas ontving bij de
verkoop van Optas Pensioenen
aan Aegon. De rechter moet
zich nog over deze zaak
uitspreken. Mogelijk is er
juridisch helemaal niets mis.
Ondertussen zitten de
havenarbeiders wel met een
kater. Want het is wrang als je
niets mag doen met een zak
geld die je zelf mee hebt gevuld.
Hier lijkt recht te botsen met
rechtvaardigheid.
De werknemersorganisaties zijn
niet alleen verontwaardigd over
die 1,3 miljard. Ook de omvang
van het 'beklemd vermogen' zit
ze dwars. Deze buffer is nodig
voor de financiële veiligheid
van het verzekeringsbedrijf -
onder de noemer BPVH, Optas
of Aegon, dat maakt niet uit.
Dit bedrag groeit voortdurend
en bedraagt inmiddels ruim 750
miljoen euro. Maar het aantal
gepensioneerden of nog te
pensioneren deelnemers neemt
steeds verder af. Dus zou die
buffer ook kleiner kunnen. Ten
gunste van de premies of voor
hogere pensioenen. Maar dat
gebeurt niet. Dus lijkt ook hier
geld verloren te gaan.
Gelukkig zijn deze
verwikkelingen rond de
havenpensioenen een
uitzondering. Desondanks
werpen ze een schaduw over de
pensioenwereld. Waar
vertrouwen het credo moet
zijn, heerst nu argwaan.
BRESKENS - Zeeuws-Vlaamse stu
denten missen regelmatig de trein
naar hun scholen in Tilburg of el
ders in Nederland, omdat de
dienstregelingen van het fietsvoet-
veer en de trein niet op elkaar aan
sluiten.
William Gijsel, fractievoorzitter
van Gemeentebelangen in de Slui-
se gemeenteraad, wordt er regelma
tig door scholieren en studenten
op gewezen dat ze geregeld de
trein voor hun neus zien vertrek
ken. Na de overtocht met de boot
ontbreekt vaak de tijd om een
treinkaartje aan te schaffen.
„Gevolg is dat er een uur doorge
bracht moet worden op een vrij
wel verlaten station. Als je reke
ning houdt met eventuele crimina
liteit is dat geen prettig vooruit
zicht", stelt Gijsel in schriftelijke
vragen aan het dagelijks gemeente
bestuur van Sluis.
Het betekent volgens Gijsel ook
dat studenten een uur later aanko
men op hun scholen. „Bovendien
niet erg klantvriendelijk van beide
openbaar vervoerders. Met wat
goede wil moet het mogelijk zijn
hier verandering in aan te breng
en. Het is simpel een kwestie van
het beter op elkaar afstemmen van
de uurroosters."
Gijsel vraagt het college met beide
partijen te overleggen om dat voor
elkaar te krijgen. De vraagstelling
van Gijsel sluit aan op de door de
raad aangenomen WD-motie
over het functioneren van de veer
boot. Zeeuws-Vlamingen moeten
goedkoper met de boot mee kun
nen.
TERNEUZEN - Een 15-jarige fietsster
is gistermiddag gewond geraakt bij
een verkeersongeval in Terneuzen.
Ze werd op de kruising Guido Ge-
zellestraat-Hoofdweg aangereden
door een auto, nadat ze volgens de
politie door rood licht was gere
den. Haar elleboog raakte uit de
kom. Na behandeling in het zie
kenhuis mocht ze naar huis.
OKTOBER WOONMAAND
I TEAKSTOELEN 69,-
TAFELS V.A.399,-
met 15cm dikke blokpoten
GRUTTERSKASTEN
vanaf 775,-