Consument Met dank aan 'party-animal' Earl Tupper 1 t Groenten met verhalen Tupperware 20 I Zaterdag 13 oktober 2007 PZC KOOP door Wouter Klootwijk Umoet ze even afborstelen onder de kraan, zegt Jac Nijs- kens aan de telefoon. Dan ziet u pas echt hoe mooi ze zijn. Er kleeft grond aan. Zavel heet het. Een mengsel van zand en klei. Ik laat het zitten. Tot aan Kerstmis. Ik vind het mooi. En het herinnert me aan iets. Mijn vader liet me proeven van een suikerbiet, gevonden langs de weg. Hij had hem schoongeveegd met zijn mouw. Smaakt goed, suikerbiet met een vleug klei. Hij had ooit een ui gevonden. Hij wist nog niet dat hij mijn vader worden zou. Oorlog. En de winter die een naam kreeg. Iedereen had honger. Mijn vader vond een ui en at hem op. Maar zijn maag was het verteren bijkans ver leerd en gaf de rauwe ui weer terug. Het verhaal blijft me bij. Ook de spijt die er uit sprak toen hij er over vertelde. Dat hij de ui niet binnen kon houden en de honger bleef Ik vind wel eens een ui. Als ze de markt net hebben afgebro ken, of in Zeeland langs de weg. Nooit loop ik dan door. Dat gaat niet, ik moet hem oprapen. Als er iemand bij is, goed op gevoed van huis uit, krijg ik te horen dat dat vies is. Dat je niet weet wat die ui is overkomen. De eeuwige spookhond wordt er bij gehaald die er, je weet maar nooit, over gepiest kan heb ben. En dat het ook een hondsdolle vos geweest kan zijn. Ze komen in je op, deze gedachten en verhalen van vroeger, als je de doos met wortels en een paar knollen openmaakt. Met het aanhangend Limburgs land zo op de post gedaan. Je bent het niet meer gewend, grond aan je groente. Aardappe len, wortels en bieten in de winkel zijn zo schoon dat wie de stad nooit uit komt, denkt dat ze groeien aan een boom. Ruig van vorm zijn deze. Niks van dat fatsoenlijke van de oranje waspeen, maar je reinste ongewassen schooiers van de koude grond. Leg zo'n schunnig stuk lelijkheid langs de weg, je zou kunnen wachten tot het donker wordt, maar niemand zou er voor bukken. Mijn vader ja, maar die is er niet meer. De doos is het meest opwindende kerstpakket dat ik ooit zag. Eigenlijk het prototype van een kerstpakket. De afzender laat me zien wat hem ongeveer voor ogen staat. Jac Nijskens nam de boerderij in Beesel over van zijn ouders en legde zich toe op historische groenterassen. Hij heeft er nu 350 in de grond en in zakjes (zaad) en denkt tot wel duizend soorten te komen. Belangstelling is er in heel Ne derland voor zijn producten. Ook in België. Hij verzendt ze naar gerenommeerde restau rants van Amsterdam tot Zwol le, maar er komen ook mensen knollen bij hem uit de grond spitten. Ze krijgen de verhalen er bij. Nijskens weet veel van de historie van de groente. En hij geeft recepten. Oude groente, moderne communicatie en een online winkel. De Historische Groentenhof Kookboerderij verkoopt via in ternet (www.vergetengroenten.nl) zaden met gebruiksaanwij zing, kookboekjes en de groenten zelf. Nu ook in kerstpakket ten. Twee met alles er in wat je nodig hebt om zelf, desnoods op het balkon, antieke groenten te telen. En twee met groen ten, kruiden en wat feestelijkheden in glazen potjes. Prachtige pakketten. Je wou dat je baas er van wist en de kerststol er nu eens uitmikte. En daarvoor in de plaats de wortelen deed waar mee Michiel de Ruyter zich 350 jaar geleden in leven hield op zee. En de 2500 jaar oude gele kastanjewortel. En een maaltje Buggenummer Muuskus, aardappelen uit het eind van de ne gentiende eeuw. Je voelt het meteen als je de doos openmaakt. Geschiedenis zit er in. Je komt er de winter mee door. Zoals Je bent het niet meer gewend, grond aan je groente vroeger. Earl Tupper, de bedenker van de wereldberoemde kommen en bakjes, zou dit jaar 100 jaar zijn geworden. Hij had vast niet kunnen vermoeden dat zijn erfenis begin 21e eeuw vele malen groter is dan zijn plastic Tupperware-doosjes. Zijn idee van de verkoopparty's in een huiskamer vol vrouwen is uitgegroeid tot een wereldwijd gebruik. door Cerdien Barnard illustratie Sevensheaven.nl Een nieuwbouwwoning in Waalwijk, woensdag avond acht uur. De thee staat te trekken, de cake staat op tafel. De gast vrouw wacht rustig totdat de eer ste gast aanbelt en de consulente hangt nog wat bh's recht aan het kledingrek. De lingerieparty van vanavond is er één zoals consulen te Marlien van Mersbergen er wel vier per week doet. De auto vol met spullen, adres intypen op het navigatiesysteem, in een onbeken de woonkamer alles uitstallen en ophangen, uitleg geven over de producten en hopen dat zo veel mogelijk dames iets bestellen. Een simpel idee, waar duizenden mensen in Nederland hun geld mee verdienen, dan wel lol aan be leven. En dat al bijna zestig jaar. De Tupperware-party is nog altijd de bekendste thuisparty. Toch zijn er tientallen andere producten die via een vriendinnenavondje - het is nog steeds een typische vrou wenbezigheid - te zien en te koop zijn. Er zijn de party's met kleding (met of zonder een maatje meer en kinderkleding), lederwaren, sie raden, kinderboeken, hondenarti kelen, woonaccessoires, pannen, speelgoed, servies, make-up, ver zorgingsproducten, parfum, hobby spullen, handverzorging, modeac cessoires, kaarsen, schoonmaakpro ducten en voedingssupplementen. Sommige party's worden gecombi neerd met een workshop, zoals bij de make-up- of sieradenparty. Zo kun je ook zelf aan de slag. De laatste jaren is vooral de eroti sche party in opmars. Tijdens deze avond kunnen diverse erotische ar tikelen als sexy lingerie, geur- en massageoliën, sextoys en andere bedspeeltjes worden aangeschaft. Vooral vrouwelijke vrijgezellen- avonden maken van deze dienst gebruik. Minder 'stout' zijn de lingeriepar ty's van Marlien van Mersbergen voor Do Lingerie. Sinds drie jaar reist ze door de regio om vrouwen van nieuw ondergoed te voorzien. „De beste baan van de wereld. Overdag lekker thuis bij de kinde ren en 's avonds altijd temidden van een groep gezellige dames." Gezellig is het zeker, in Waalwijk. Aan een groep van twaalf moe ders, zussen, vriendinnen en bu ren van alle leeftijden toont Mar lien haar meegebrachte spullen. Niet alleen lingerie, ook pyjama's, nachthemden en boxershorts. Bin nen een uurtje weet je van ieder- een de bh-problemen, cupmaat en hoe het met de kinderen is. Nie mand is van plan wat te kopen, toch rekent elke vrouw minstens een string af Afhankelijk van de hoogte van de omzet, ontvangt de gastvrouw als beloning voor het sa menbrengen van zo veel vrouwen, gratis producten. Van Mersbergen heeft een goede avond. Ze zit, zoals bijna altijd, bo ven het bedrijfsgemiddelde van 350 euro per avond. Bij Do Linge rie gaat van dit bedrag 25 procent naar de consulente. Een snelle re kensom leert dat, als je het goed aanpakt, deze handel big business kan zijn. Het door twee schoonzussen opge zette lingeriebedrijf is één van de Earl Tupper. foto CPD De Amerikaan Earl Tupper, een scheikundige en pionier op het ge bied van verwerking van polyethy leen voor huishoudelijk gebruik, richtte in 1944 de Tupperware Plastics Company op. De jaren daarna werden zijn producten on der de naam Tupperware in waren huizen en ijzerwinkels verkocht. Tupper vond echter dat de uitzon derlijke kwaliteit van de bekende Tupperware-sluiting, waardoor producten volkomen lucht- en water dicht kunnen worden afgesloten, op deze manier niet tot haar recht kwam. Met Brownie Wise ontwikkelde Tupper het Home Party Plan, waar mee de producten rechtstreeks bij de consument werden geïntroduceerd. Zo konden alle mogelijkheden persoonlijk worden gedemonstreerd. Sinds 1962 zijn de Tupperwareproducten in Nederland te verkrijgen. Tup perware is vooral in Duitsland en de Verenigde Staten enorm populair. Bijna twee miljoen adviseurs brengen overal ter wereld de bekende bak jes en doosjes aan de vrouw. De laatste jaren is het assortiment uitge breid met roestvrijstalen kookgerei en keukenmessen. Tupperware gaat met zijn tijd mee. Tegenwoordig kan de gastvrouw ook kiezen voor een kookstudio in plaats van de traditionele party. Op deze kookstudio gaan de gasten zelf aan de slag met de Tupperwareproducten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 20