is schoonheid voor gevorderden 1 v21 PZC Zaterdag 13 oktober 2007 Zo stelt de kerkvader Augustinus (354- 430) dat Jezus toen hij aan het kruis hing weliswaar mismaakt leek, maar dat hij met deze uiterlijke mismaaktheid de innerlijke schoonheid van zijn offer en de glorie die hij ons beloofde tot uitdrukking bracht. Ook de vijanden van Christus werden zo lelijk mogelijk afgebeeld met boerse ver vormde koppen, zoals bijvoorbeeld op het schilderij De gevangenneming van Christus (ca. 1500) van Jeroen Bosch. De filosoof Hegel schrijft in dit verband: degenen die hem veroordelen, bespotten, martelen, kruisigen, worden echter als door en door slecht voorgesteld, en de voorstelling van de innerlijke slechtheid en vijandschap je gens God neemt naar buiten toe het lelij ke, de grofheid, de barbaarsheid, woede en vervorming van de gestalte met zich mee.' Het is vermoedelijk deze kijk op lelijkheid die later de Italiaanse criminoloog Lombro- so inspireert tot zijn systeem om misdadi gers te herkennen aan hun koppen. Van het lijden van Christus is het maar een kleine stap naar de talloze verhalen over en afbeeldingen van martelaren. Maar waar martelaren blijmoedig stierven onder helse pijnen, waren gewone sterve lingen minder bereid tot het offeren van De vijanden van Christus werden vaak zo lelijk moge lijk afgebeeld, zoals op het schilderij Kruisdraging van Jeroen Bosch. foto CPD Schoonheid is geen vaste waarde. In de loop der eeuwen zijn we lelijk gaan vinden wat ooit als mooi gold. En omgekeerd. Maar we kunnen ook genieten van lelijkheid. De Italiaanse schrijver Umberto Eco neemt in zijn nieuwe boek zijn lezers mee op een fascinerende zwerftocht langs drieduizend jaar lelijkheid. door Mieske van Eek Lelijkheid Pagina's vol gruwel, grofheid, dui vels, gedrochten, monsters, mis vormingen en martelingen, mis selijkmakende smerigheid, laag heid, kitsch en camp. In zijn nieuwe boek De geschiedenis van de lelijk heid biedt Umberto Eco in woord en beeld inzicht in de ontwikkeling van de smaak, modes in kunst en literatuur en in de ma nier waarop de mens zich wapent tegen zijn eigen angsten of zich verlustigt bij de ellende van anderen. In 2004 publiceerde Eco al De geschiedenis van de schoonheid. Slappe kost vergeleken met het overzicht dat hij nu heeft samen gesteld. Wie dit rijk geïllustreerde boek heeft uitgelezen, rest maar één verzuch ting: hoe mooi is de lelijkheid! Eigenlijk is lelijkheid schoonheid voor ge vorderden. Waar schoonheid niets anders doet dan schoon te zijn, prikkelt lelijkheid ons gevoel, ons verstand en onze zinnen. Lelijkheid is ook minder vatbaar voor de tand des tijds dan schoonheid. Daarbij houdt lelijkheid het oog langer geboeid en wekt zij meer gevoel, is het niet van af schuw dan wel van mededogen. In een we reld waar schoonheid steeds maakbaarder wordt en tot norm verheven is, wordt die zelfde schoonheid tevens steeds voorspel baarder, saaier zelfs. Toch hebben filosofen en kunstenaars zich door de eeuwen heen veel uitvoeriger uitgesproken over schoonheid, waardoor we de veranderende opvattingen erover op de voet kunnen volgen. Lelijkheid werd simpelweg beschouwd als het tegen overgestelde van schoonheid en wekte we tenschappers en kunstenaars minder op tot diepgravende verhandelingen. Dat maakt dit boek ook tot zo'n feest. Eco begint zijn overzicht bij de Griekse oudheid, die de basis vormt van wat de westerse mens in later eeuwen inspireert. Die tijd blijkt niet uitsluitend een bron van goddelijke schoonheid te zijn, maar kan ook getypeerd worden als groot gru welkabinet met mythologische monsters als Medusa met haar uit slangen bestaande haar, de hellehond Cerberus die blaft uit drie kelen en Saturnus die zijn eigen kinde ren verslindt. Zo bezien is het niet vreemd dat het chris tendom juist het beeld koestert van de ver nederde Christus aan het kruis. We kun nen er onze gevoelens van angst en mede dogen, maar ook bewondering in kwijt, net als de mens in de klassieke oudheid. Umberto Eco foto EPA eigen leven en welzijn. Talloos zijn de ver maningen aan de mens om rekening te houden met zijn stervensuur. In de twaalf de eeuw schreef Hélinant van Froidmont in Het lied van de dood: 'De dood in één uur tijds ontbindt Wat men op aarde ook verzint Noch pij, noch boetekleed ontziet De Dood, ook bont of purper niet'. Niet minder fascinerend is de manier waar op de mens de gruwelen van de hel, het laatste oordeel en de duivel weergeeft. Aangrijpend zijn de beschrijvingen die Dante gaf van de hel:een van hen werd besprongen door een slang, zespotig, die zich begon vast te bijten: twee poten rond zijn buik, gelijk een tang, twee poten rond zijn armen. Toen verdwenen zijn scherpe tanden diep in elke wang. Twee poten sloeg hij om de bovenbenen, waar na zijn staart die hij ertussen stak achter de lendenen weer is verschenen.' Eco behandelt de visie op lelijkheid thema tisch. Zo staat hij onder meer stil bij het le lijke, kosmische en het obscene, de lelijk heid van de vrouw, de duivel in de moder ne wereld, hekserij, satanisme en sadisme, de lelijkheid in de romantiek, het veront rustende, de avantgarde, kitsch en camp en de lelijkheid anno nu. Verhelderend is de rangschikking van beel den en teksten in dit boek. Zo staat naast de afbeelding van een punkrocker met piercings in zijn gezicht een detail uit de Kruisdraging van Jeroen Bosch, waarop een lelijke kop is afgebeeld met ringen door zijn kin. Lelijk of mooi, het is maar hoe je er naar kijkt. Umberto Eco - De geschiedenis van de lelijk heid. (Vertaling Yond Boeke en Patty Kro ne), Bert Bakker, 35 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 125