Meningen
MAROKKO SPANJE
KRAS. N L boek online of bel 0900 - 9697
:ili
Schelde
Veetransporten
Bloemen stelen
Nummer Een-bos
Overlegorgaan Zorg
Fokpremie
Ayaan Hirsi Ali 2
Kustmarathon 2
Kustmarathon 3
8- en 15-daagse vlieg-/rondreizen
waarom zou je verder zoeken I
Bij KRAS boekt u altijd tegen de scherpste prijzen
PZC Dinsdag 9 oktober 2007 9
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
In het artikel 'Albert Heijn wil
niet weg' PZC van 4 okt. zegt Mar
tin vd Louw van de Vlissingse Be-
drijvenclub, dat een derde van de
binnenstad door de Schelde ve-
ziekt is. Dit vind ik ongepast. Al
sinds 1875 heeft de KMS, klein be
gonnen aan de waterkant van het
stadje Vlissingen, zich weten op te
werken tot een groot bedrijf, waar
o.a. vele Vlissingers werk vonden
en de gemeente tot grote bloei
bracht. Als erkenning van dat feit
zou het Vlissingen sieren als de
werfkraan behouden blijft en niet
gedemonteerd opgeslagen wordt.
Dan gaat het net als in Middelburg
met de hoge brug over het spoor.
Als suggestie het volgende: Vraag
Scheldepoort of aan Heerema
(Vlissingen Oost) of ze hem wil
len opknappen. De kraan kan geld
opleveren door aan het hijsoog, af
wisselend een vlag te hangen (met
gewicht) van betalende concerns
zoals KPN, Delta, C8cA en AH on
der het motto 'geen last, wel AH'.
Dutour Geerling
Vromoldsland 37, Middelburg
In de media de laatste tijd veel aan
dacht voor de wantoestanden
rond veetransporten, er komt veel
verborgen leed naar buiten. In de
PZC (06-10) een foto van gekwel
de koeien die al 8 uur onbeheerd
op elkaar in de veewagen stonden.
In diverse kranten foto's van
zwaargewonde varkens, varkens
die na een ellenlang transport zijn
verdronken in de eigen urine en
slachtpaarden die opzettelijk wor
den verwond. Varkens die geen
drinken krijgen omdat sommige
chauffeurs het drinkwater onder
weg laten weglopen om sneller te
kunnen rijden. Te lange rijtijden,
te veel dieren in een wagen, ge
wonde dieren, geen eten of drin
ken, ernstige overtredingen. De
problemen rond de transporten
komen regelmatig terug op de poli
tieke agenda. Een meerderheid in
de Tweede Kamer wil dat er nu
strengere regels komen voor het
transport van dieren over lange af
standen,en dat de controle structu
reel wordt verbeterd. Helaas is er
nog een lange lijdensweg te gaan!
C Minneboo
J. .de Smitstraat 31, Oost-Souburg
Droefheid en ergernis. Bloemen
verdwijnen van een graf in Grijps-
kerke (PZC van 6 oktober). Wist u
dat het op de begraafplaats in Kou-
dekerke hetzelfde is. Ook sinds an
derhalfjaar zijn de planten verdwe
nen van het graf van mijn vrouw
en onze moeder. Tot drie keer toe
hebben we nieuwe planten in pot
ten gezet. Telkens verdwenen ze.
Toen zijn we gestopt. In augustus
dit jaar hebben we weer potten
met planten gezet. Tot onze verba
zing en droefheid is één pot leeg.
Puur diefstal en een mentaliteit
van 0,0.
J. Dingemanse
Keiweg 35, Koudekerke
Het is prijzenswaardig dat dhr.
Beijersbergen natuur zo hoog in
het vaandel heeft staan (PZC,
06-10). Hij zal het met me eens
zijn dat er vooralsnog veel te wei
nig gedaan wordt met het realise
ren van Zeeuws-Vlaamse natuurge
bieden. Echter, zijn oordeel tot
kappen van het Nummer Een-bos
komt me als bijzonder kortzichtig
over. Hij lijkt niet te beseffen hoe
veel meer ecologische dynamiek
een gebied krijgt door landschap
pelijke diversiteit. De combinatie
van een grote concentratie hoge
bomen, een omvangrijk nat gebied
en zee creëert een habitat die voor
zoveel meer soorten dan steltlo
pers aantrekkelijk is. Reigers, aal
scholvers en zelfs visarenden of
zeearenden zouden tot broeden
kunnen komen in een dergelijk di
vers gebied. Tel daarbij de reeds in
het bos levende soorten op en er
is een netto ecologisch verlies in
plaats van winst bij rooien. Wan
neer dhr. Beijersberg zo 'plat'
denkt is zijn visie even destructief
als die van de volbouwende pro
jectontwikkelaar.
B. Lauret
Essenburgsingel 27P, Rotterdam
Topman Roger van Boxtel van ver
zekeraar Menzis (PZC 29 septem
ber) heeft een open brief aan mi
nister Klink geschreven, waarin hij
pleit voor de instelling van een
Stichting van de Zorg, waarin zor
gaanbieders, verzekeraars en pa
tiënten zitting hebben. Dit ana
loog aan de Stichting van de Ar
beid. Aanleiding is de nieuwe zorg-
verzekeringswet. De oud-minister
voor Grotestedenbeleid gaat in
zijn plan echter volstrekt voorbij
aan de grote ongelijkheid van de
beoogde partijen. De belangrijkste
partij, de patiënten zelf, ontvan
gen als beloning vaak niet meer
dan een vrijwilligersvergoeding.
Mede daardoor worden zij in de
praktijk veelal 'overruled' door
hen die het grote geld vrijwel mo
nopolistisch beheren en besteden.
Afgezien van de vraag of een zo
veelste overlegorgaan zinvol is,
lijkt het voorlopig effectiever de
Stichting van de Arbeid om te vor
men tot Stichting van de Arbeid
en Zorg. Het dreigend grote tekort
aan werknemers in de zorg, één
van de belangrijkste punten voor
Van Boxtel, komt daarin zeker niet
minder tot zijn recht.
Adri Walhout
sioen is er straks geen geld meer.
Word je invalide moet je werken.
Ook al kun je niet meer. Nederlan
ders die moeilijk rond kunnen ko
men, worden de dupe van zulke
mensen als Ayaan. Die kunnen
daar belasting voor betalen. Hoe
veel komen er nog bij?
M. Leeraert
Ing. Helosenberghe 50, St. Jansteen
Het Terneuzense raadslid C.
Freeke stelt 3 oktober voor om de
vergrijzing van de regio tegen te
gaan door het krijgen van kinde
ren te subsidiëren. Een soort fok
premie dus. Dat is niet de oorzaak
van de vergrijzing. Zolang gedepu
teerde T. Poppelaars met trots aan
kondigt 500 miljoen euro voor au
to's beschikbaar te stellen voor
Zeeuws-Vlaanderen en tegelijk be
zuinigt op het openbaar vervoer,
zal er weinig veranderen. Voor ge
zinnen is goed openbaar vervoer
belangrijk. De aantrekkelijkheid
van de regio voor families met kin
deren zal voor een groot deel daar
van afhangen. De gemeente Hulst
maakt het helemaal bont. Ze vindt
het erg belangrijk dat buitenlan
ders in de toekomst (zwaar gesub
sidieerd met geld uit de winst van
onze Delta) in Plan Perkpolder
over een jachthaven kunnen be
schikken. En heeft geen enkel
schuldgevoel over het feit, dat daar
door een fletsvoetveerverbinding
Perkpolder-Kruiningen nu en in
de toekomst onmogelijk is. En de
hoge kosten (900.000 euro per
jaar) en lange reistijden van reizen
door de tunnel voor altijd zullen
blijven bestaan.
A. Broekmans
Wilhelminalaan 21 Hulst
Magnoliastraat 57 A, 's-Gravenpolder Kustmamthon
Ik vind dat Ayaan niet moet ver
wachten dat heel Nederland voor
haar opdraait, (reactie op brief van
5 okt.) We krijgen steeds meer van
zulke mensen in de regering. Waar
moet dat naartoe voor een pen-
Van atletiekverening de Wielingen
deden zaterdag 7 leden mee aan
de Kustmarathon. Van deze loop
groep stelden veel mensen zich
langs de route op om de lopers
aan te moedigen. Het eerste punt
was aan het begin van de storm
vloedkering. Bij aankomst op het
betreffende punt om circa 11.20
uur was er gelukkig nog plaats. Na
dat we de auto daar weggezet had
den gingen we eerst een stukje
wandelen. Bij terugkomst zagen
we al van ver een bekeuring achter
de ruitenwisser zitten. Bij navraag
werd door de politie gezegd dat als
we de auto niet weg zouden halen
ook nog eens 240 euro zouden
moeten betalen voor het wegsle
pen. We hebben een prachtige
Kustmarathon gezien met Theo
van de Wielingen als ie Zeeuw op
de derde plaats. Triest dat de poli
tie gemeend heeft om dit prachti
ge evenement te moeten aangrij
pen om op een autoritaire en arro
gante manier de orde te handha
ven. Supporters van AV de Wielin
gen (en niet alleen zij!) hebben
boetes gekregen van 130 en 200 eu
ro.
Johan Huigh
Dorpstraat 73, Schoondijke
Petje af voor de politie dit week
end. In plaats van het overal vast
gelopen verkeer goed te regelen
hebben zij er voor gekozen zoveel
mogelijk bekeuringen uit te schrij
ven. Knap stukje werk, bedankt!
Kees Davidse
Boogerdswegeling 7, Meliskerke
Gaat nu de gemeente Veere het
grootste evenement van Zeeland
kapot maken? Bekeuringen uitde
len op een kinderachtige manier.
Politie en parkeerwachters schaam
jullie! Als de supporters, begelei
ders hinderlijk en gevaarlijk het
verkeer belemmeren mag hier te
gen opgetreden worden. Maar ik
heb bekeuringen uit zien delen
waar geen woorden voor zijn! En
maar te zwijgen hoe op een autori
taire en arrogante manier de orde
te handhaven! Ik had helaas geen
tijd om in discussie te gaan! Ik doe
een oproep aan de burgemeester
om deze dag alle bekeuring te se
poneren. Gast vrij Zeeland!
Peter Vasseur
Doornenburg 17, Vlissingen
vanaf
Ontdek vanaf slechts 599 de vier fascinerende koningsste
den van Marokko! Met KRAS natuurlijk!
8 dgn KONINGSSTEDEN VAN MAROKKO v.a. 599
In de koningssteden Fès, Meknès, Marrakech en Rabat lijkt het
alsof de tijd stil is blijven staan. De middeleeuwse overdekte
markten zijn nog steeds even levendig en kleurrijk als voor
heen. Achter de indrukwekkende stadspoorten liggen impo
sante moskeeën en sprookjesachtige paleizen met prachtige
tuinen. Een absolute toprondreis die u niet snel zult vergeten!
Vertrekdata: vrijdag van 2/11 t/m 28/3. Prijs p.p. o.b.v. 2 pers.
Voor reisbeschrijving/reservering, zie www.kras.nl/74728
Nog nooit was Marokko zo voordelig! Want zeg nu zelf: slechts
799 voor een complete rondreis is eigenlijk onmogelijk!
15 dgn HIGHLIGHTS VAN MAROKKO v.a. 799
Naast de indrukwekkende moskeeën en paleizen van de fasci
nerende koningssteden Fès, Marrakech, Meknès en Rabat staat
afwisselende natuur tijdens deze reis centraal. Zo maken we
een tocht door de cederwouden van het dunbevolkte Midden-
Atlasgebergte en langs de mooiste oases van de woestijn
Sahara. We eindigen de reis aan het strand van Agadir.
Vertrekdata: dinsdag van 23/10 t/m 25/3. Prijs p.p. o.b.v. 2 pers.
Voor reisbeschrijving/reservering, zie www.kras.nl/74727
Unieke combinatie! KRAS stelde vanaf slechts €979 een rond
reis aan langs het mooiste van het Andalusië en Marokko!
15 dgn ANDALUSIË MAROKKO v.a. €979
Het eerste deel van de reis staat in het teken van de parels van
Andalusië, als Sevilla, Córdoba en Granada. Eenmaal de Straat
van Gibraltar overgestoken, bevinden we ons in een totaal
andere wereld. We bezoeken de koningssteden Meknès, Fès,
Marrakech en Rabat, maar ook de ruïnes van Volubilis en Casa
blanca worden niet vergeten op deze betoverende rondreis!
Vertrekdata: 1/11, 21/2 en 6-20/3. Prijs p.p. o.b.v. 2 pers.
Voor reisbeschrijving/reservering, zie www.kras.nl/74726
i. j i
Nederlands
sprekende
reisleiding1.