Meningen MAROKKO SPANJE KRAS. N L boek online of bel 0900 - 9697 :ili Schelde Veetransporten Bloemen stelen Nummer Een-bos Overlegorgaan Zorg Fokpremie Ayaan Hirsi Ali 2 Kustmarathon 2 Kustmarathon 3 8- en 15-daagse vlieg-/rondreizen waarom zou je verder zoeken I Bij KRAS boekt u altijd tegen de scherpste prijzen PZC Dinsdag 9 oktober 2007 9 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) In het artikel 'Albert Heijn wil niet weg' PZC van 4 okt. zegt Mar tin vd Louw van de Vlissingse Be- drijvenclub, dat een derde van de binnenstad door de Schelde ve- ziekt is. Dit vind ik ongepast. Al sinds 1875 heeft de KMS, klein be gonnen aan de waterkant van het stadje Vlissingen, zich weten op te werken tot een groot bedrijf, waar o.a. vele Vlissingers werk vonden en de gemeente tot grote bloei bracht. Als erkenning van dat feit zou het Vlissingen sieren als de werfkraan behouden blijft en niet gedemonteerd opgeslagen wordt. Dan gaat het net als in Middelburg met de hoge brug over het spoor. Als suggestie het volgende: Vraag Scheldepoort of aan Heerema (Vlissingen Oost) of ze hem wil len opknappen. De kraan kan geld opleveren door aan het hijsoog, af wisselend een vlag te hangen (met gewicht) van betalende concerns zoals KPN, Delta, C8cA en AH on der het motto 'geen last, wel AH'. Dutour Geerling Vromoldsland 37, Middelburg In de media de laatste tijd veel aan dacht voor de wantoestanden rond veetransporten, er komt veel verborgen leed naar buiten. In de PZC (06-10) een foto van gekwel de koeien die al 8 uur onbeheerd op elkaar in de veewagen stonden. In diverse kranten foto's van zwaargewonde varkens, varkens die na een ellenlang transport zijn verdronken in de eigen urine en slachtpaarden die opzettelijk wor den verwond. Varkens die geen drinken krijgen omdat sommige chauffeurs het drinkwater onder weg laten weglopen om sneller te kunnen rijden. Te lange rijtijden, te veel dieren in een wagen, ge wonde dieren, geen eten of drin ken, ernstige overtredingen. De problemen rond de transporten komen regelmatig terug op de poli tieke agenda. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er nu strengere regels komen voor het transport van dieren over lange af standen,en dat de controle structu reel wordt verbeterd. Helaas is er nog een lange lijdensweg te gaan! C Minneboo J. .de Smitstraat 31, Oost-Souburg Droefheid en ergernis. Bloemen verdwijnen van een graf in Grijps- kerke (PZC van 6 oktober). Wist u dat het op de begraafplaats in Kou- dekerke hetzelfde is. Ook sinds an derhalfjaar zijn de planten verdwe nen van het graf van mijn vrouw en onze moeder. Tot drie keer toe hebben we nieuwe planten in pot ten gezet. Telkens verdwenen ze. Toen zijn we gestopt. In augustus dit jaar hebben we weer potten met planten gezet. Tot onze verba zing en droefheid is één pot leeg. Puur diefstal en een mentaliteit van 0,0. J. Dingemanse Keiweg 35, Koudekerke Het is prijzenswaardig dat dhr. Beijersbergen natuur zo hoog in het vaandel heeft staan (PZC, 06-10). Hij zal het met me eens zijn dat er vooralsnog veel te wei nig gedaan wordt met het realise ren van Zeeuws-Vlaamse natuurge bieden. Echter, zijn oordeel tot kappen van het Nummer Een-bos komt me als bijzonder kortzichtig over. Hij lijkt niet te beseffen hoe veel meer ecologische dynamiek een gebied krijgt door landschap pelijke diversiteit. De combinatie van een grote concentratie hoge bomen, een omvangrijk nat gebied en zee creëert een habitat die voor zoveel meer soorten dan steltlo pers aantrekkelijk is. Reigers, aal scholvers en zelfs visarenden of zeearenden zouden tot broeden kunnen komen in een dergelijk di vers gebied. Tel daarbij de reeds in het bos levende soorten op en er is een netto ecologisch verlies in plaats van winst bij rooien. Wan neer dhr. Beijersberg zo 'plat' denkt is zijn visie even destructief als die van de volbouwende pro jectontwikkelaar. B. Lauret Essenburgsingel 27P, Rotterdam Topman Roger van Boxtel van ver zekeraar Menzis (PZC 29 septem ber) heeft een open brief aan mi nister Klink geschreven, waarin hij pleit voor de instelling van een Stichting van de Zorg, waarin zor gaanbieders, verzekeraars en pa tiënten zitting hebben. Dit ana loog aan de Stichting van de Ar beid. Aanleiding is de nieuwe zorg- verzekeringswet. De oud-minister voor Grotestedenbeleid gaat in zijn plan echter volstrekt voorbij aan de grote ongelijkheid van de beoogde partijen. De belangrijkste partij, de patiënten zelf, ontvan gen als beloning vaak niet meer dan een vrijwilligersvergoeding. Mede daardoor worden zij in de praktijk veelal 'overruled' door hen die het grote geld vrijwel mo nopolistisch beheren en besteden. Afgezien van de vraag of een zo veelste overlegorgaan zinvol is, lijkt het voorlopig effectiever de Stichting van de Arbeid om te vor men tot Stichting van de Arbeid en Zorg. Het dreigend grote tekort aan werknemers in de zorg, één van de belangrijkste punten voor Van Boxtel, komt daarin zeker niet minder tot zijn recht. Adri Walhout sioen is er straks geen geld meer. Word je invalide moet je werken. Ook al kun je niet meer. Nederlan ders die moeilijk rond kunnen ko men, worden de dupe van zulke mensen als Ayaan. Die kunnen daar belasting voor betalen. Hoe veel komen er nog bij? M. Leeraert Ing. Helosenberghe 50, St. Jansteen Het Terneuzense raadslid C. Freeke stelt 3 oktober voor om de vergrijzing van de regio tegen te gaan door het krijgen van kinde ren te subsidiëren. Een soort fok premie dus. Dat is niet de oorzaak van de vergrijzing. Zolang gedepu teerde T. Poppelaars met trots aan kondigt 500 miljoen euro voor au to's beschikbaar te stellen voor Zeeuws-Vlaanderen en tegelijk be zuinigt op het openbaar vervoer, zal er weinig veranderen. Voor ge zinnen is goed openbaar vervoer belangrijk. De aantrekkelijkheid van de regio voor families met kin deren zal voor een groot deel daar van afhangen. De gemeente Hulst maakt het helemaal bont. Ze vindt het erg belangrijk dat buitenlan ders in de toekomst (zwaar gesub sidieerd met geld uit de winst van onze Delta) in Plan Perkpolder over een jachthaven kunnen be schikken. En heeft geen enkel schuldgevoel over het feit, dat daar door een fletsvoetveerverbinding Perkpolder-Kruiningen nu en in de toekomst onmogelijk is. En de hoge kosten (900.000 euro per jaar) en lange reistijden van reizen door de tunnel voor altijd zullen blijven bestaan. A. Broekmans Wilhelminalaan 21 Hulst Magnoliastraat 57 A, 's-Gravenpolder Kustmamthon Ik vind dat Ayaan niet moet ver wachten dat heel Nederland voor haar opdraait, (reactie op brief van 5 okt.) We krijgen steeds meer van zulke mensen in de regering. Waar moet dat naartoe voor een pen- Van atletiekverening de Wielingen deden zaterdag 7 leden mee aan de Kustmarathon. Van deze loop groep stelden veel mensen zich langs de route op om de lopers aan te moedigen. Het eerste punt was aan het begin van de storm vloedkering. Bij aankomst op het betreffende punt om circa 11.20 uur was er gelukkig nog plaats. Na dat we de auto daar weggezet had den gingen we eerst een stukje wandelen. Bij terugkomst zagen we al van ver een bekeuring achter de ruitenwisser zitten. Bij navraag werd door de politie gezegd dat als we de auto niet weg zouden halen ook nog eens 240 euro zouden moeten betalen voor het wegsle pen. We hebben een prachtige Kustmarathon gezien met Theo van de Wielingen als ie Zeeuw op de derde plaats. Triest dat de poli tie gemeend heeft om dit prachti ge evenement te moeten aangrij pen om op een autoritaire en arro gante manier de orde te handha ven. Supporters van AV de Wielin gen (en niet alleen zij!) hebben boetes gekregen van 130 en 200 eu ro. Johan Huigh Dorpstraat 73, Schoondijke Petje af voor de politie dit week end. In plaats van het overal vast gelopen verkeer goed te regelen hebben zij er voor gekozen zoveel mogelijk bekeuringen uit te schrij ven. Knap stukje werk, bedankt! Kees Davidse Boogerdswegeling 7, Meliskerke Gaat nu de gemeente Veere het grootste evenement van Zeeland kapot maken? Bekeuringen uitde len op een kinderachtige manier. Politie en parkeerwachters schaam jullie! Als de supporters, begelei ders hinderlijk en gevaarlijk het verkeer belemmeren mag hier te gen opgetreden worden. Maar ik heb bekeuringen uit zien delen waar geen woorden voor zijn! En maar te zwijgen hoe op een autori taire en arrogante manier de orde te handhaven! Ik had helaas geen tijd om in discussie te gaan! Ik doe een oproep aan de burgemeester om deze dag alle bekeuring te se poneren. Gast vrij Zeeland! Peter Vasseur Doornenburg 17, Vlissingen vanaf Ontdek vanaf slechts 599 de vier fascinerende koningsste den van Marokko! Met KRAS natuurlijk! 8 dgn KONINGSSTEDEN VAN MAROKKO v.a. 599 In de koningssteden Fès, Meknès, Marrakech en Rabat lijkt het alsof de tijd stil is blijven staan. De middeleeuwse overdekte markten zijn nog steeds even levendig en kleurrijk als voor heen. Achter de indrukwekkende stadspoorten liggen impo sante moskeeën en sprookjesachtige paleizen met prachtige tuinen. Een absolute toprondreis die u niet snel zult vergeten! Vertrekdata: vrijdag van 2/11 t/m 28/3. Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. Voor reisbeschrijving/reservering, zie www.kras.nl/74728 Nog nooit was Marokko zo voordelig! Want zeg nu zelf: slechts 799 voor een complete rondreis is eigenlijk onmogelijk! 15 dgn HIGHLIGHTS VAN MAROKKO v.a. 799 Naast de indrukwekkende moskeeën en paleizen van de fasci nerende koningssteden Fès, Marrakech, Meknès en Rabat staat afwisselende natuur tijdens deze reis centraal. Zo maken we een tocht door de cederwouden van het dunbevolkte Midden- Atlasgebergte en langs de mooiste oases van de woestijn Sahara. We eindigen de reis aan het strand van Agadir. Vertrekdata: dinsdag van 23/10 t/m 25/3. Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. Voor reisbeschrijving/reservering, zie www.kras.nl/74727 Unieke combinatie! KRAS stelde vanaf slechts €979 een rond reis aan langs het mooiste van het Andalusië en Marokko! 15 dgn ANDALUSIË MAROKKO v.a. €979 Het eerste deel van de reis staat in het teken van de parels van Andalusië, als Sevilla, Córdoba en Granada. Eenmaal de Straat van Gibraltar overgestoken, bevinden we ons in een totaal andere wereld. We bezoeken de koningssteden Meknès, Fès, Marrakech en Rabat, maar ook de ruïnes van Volubilis en Casa blanca worden niet vergeten op deze betoverende rondreis! Vertrekdata: 1/11, 21/2 en 6-20/3. Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. Voor reisbeschrijving/reservering, zie www.kras.nl/74726 i. j i Nederlands sprekende reisleiding1.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9