Zeeland Steeds meer pruiken, Parijs 2 Maandag 8 oktober 2007 PZC 'Je kunt rustig zeggen dat je naar de plastisch chirurg gaat, maar over pruiken worat gezwegen' rant 5 weken voor 15 euro! Gemeentebodes bijeen in Sluis WIM HOFMAN Er is een tijd geweest dat je in Europa zonder veel proble men kon liften. Wilde je bijvoorbeeld naar Parijs, dan ging je ergens langs de weg staan, je stak je duim op en na verloop van tijd stopte er altijd wel een auto. Niet dat zo'n reis dan altijd vlot verliep. Zo herinner ik me die keer dat ik mee kon rijden met een vrachtwagen, gevuld met kratten met machineonderdelen, maar die werd urenlang op gehouden bij de Belgisch-Franse grens. De douaniers hielden een modelactie. Ze besteedden veel tijd aan het bekijken van de vracht en aan het nauwkeurig doorlezen van allerlei formu lieren, die op de juistheid van stempels en zegels werden ge controleerd. Het betekende dat we de nacht in de vrachtwa gen moesten doorbrengen. Buiten stonden mosselwagens uit Zeeland die ook op weg waren naar Parijs. Die stonden er al toen we aankwamen en ze be gonnen steeds meer te stinken. Sinds die tijd is er veel veran derd. Ook de binnenstad van Pa rijs. De stad is niet zo vuilzwart en rommelig meer; er is aandacht voor groen, voor speelruim te voor kinderen en er wordt veel meer gefietst. Er zijn fietspa den aangelegd en her en der in de stad kun je, gewoon langs de straat, voor één euro per dag fietsen huren. Sommige dingen zijn min of meer hetzelfde gebleven. De stad wordt veelal door donkere mensen schoongehouden, zoals vroeger. Soms rijden ze op een veegkarretje, maar dikwijls zie je ze nog werken met bezems. De bezems hebben nu echter namaaktwijgen van groen plastic. Clochards zie je ook nog steeds. In restaurants zag ik een paar maal Moules de Zélande. Misschien valt je zoiets alleen op als je uit Zeeland komt. Niet dat ik de neiging heb in Parijs Zeeuwse mosselen te gaan eten. Misschien komt dat door die vrachtwagens aan de grens en door de herinnering aan die allesdoordringende geur. De mosselwagens uit Zeeland waren ook op weg naar Parijs COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Familieberichten 0800-8060 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: een medewerker spreken Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur e-mail: lezersservice@pzc.nl postadres: PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk één maand voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Wie een pruik draagt, wil niet opvallen. Dus is amper te zien dat steeds meer mensen een pruik dragen. De belangrijkste oorzaak is vergrijzing. Specialisten als Haarstudio Zeeland in Goes doen discreet hun werk. door Ondine van der Vleuten Wie bij Haarstudio Zeeland in Goes binnenstapt, kan kiezen. Rechtsaf, de kapsalon in. Of rechtdoor, naar de kamer erachter, waar posticheur Frans Snel discreet zijn werk ver richt. Om hem heen de handels waar: pruiken. In alle kleuren en kwaliteiten, zorgvuldig opgebor gen in dozen. „Ik schat dat er hier zo'n duizend liggen", zegt de prui kenmaker. „Maar dat is nog niks hoor. In Utrecht ligt het tienvoudi ge." Haarstudio Zeeland werd tien jaar geleden de Zeeuwse uitvalsba sis van moederbedrijf Ugeka in Utrecht, lid van het Top Haarwer- kers Gilde Nederland. Snel: „Ne derland heeft nog een paar bedrij ven waar met Europees haar prui ken worden gemaakt. Wij zijn er één van." Snel zit in de 'noodzakelijke markt', zoals de directeur van het pruikenbedrijf het omschrijft. De klanten vinden hem via mond- tot-mondreclame of de Gouden Gids, krijgen zijn adres in het zie kenhuis of bij de kapper. Elke don derdag ontvangt Snel zo'n vijf, zes mannen en vrouwen in het kamer tje. Ook bezoekt hij klanten in het ziekenhuis of thuis. Buiten het zicht van anderen. Kaalheid is een gevoelig iets. Ter illustratie. „On langs werden we benaderd door het tijdschrift Esta, dat voor een ar tikel over kaalheid op zoek was naar mensen die met en zonder pruik op de foto wilden. Wij kon den niet één klant vinden die daar aan mee wilde werken. Je kunt rus tig zeggen dat je naar de plastisch chirurg gaat, extensions neemt en je tanden laat bleken, maar over pruiken wordt gezwegen." Kappers leveren niet alleen klanten, maar ook de grond stof voor pruiken: haar. Het liefst van enige lengte en netjes sa mengebonden. Snel herinnert zich een uitzonderlijk mooie en dikke, lichtblonde vlecht van een centi meter of zestig. „Daar heb ik 1200 gulden voor betaald. Hoe langer en blonder, hoe zeldzamer. We hebben eens een vlecht van 90 centimeter gehad, die we maar niet door durfden te knippen. Twintig jaar heeft die vlecht in een la gelegen, tot we hem maar in tweeën deden." Hij diept een anekdote op. „Op een dag belde de weduwe van een kapper, die een enorme berg haar in de aanbieding had. Haar man had het haar uit zijn salon, bij wij ze van oudedagsvoorziening, verza meld en bewaard. Toen het busje voor kwam rijden en de deuren open gingen, zag ik het al. Er vlo gen allemaal motten uit. Nou weet iedereen wel dat motten in wol gaan zitten. Wol is schapenhaar. In mensenhaar doen ze precies hetzelfde: eitjes leggen, en de lar ven eten het haar op. Dat busje met haar kon gelijk terug." En zo ging de erfenis naar de mot ten, terwijl haar in principe onein dig lang bewaard kan worden. Je banknummer of de mededeling dat Ugeka het zomaar mag heb ben. Soms ook komt er een klant langs die weet dat hij een chemo- kuur moet ondergaan en ervoor kiest het hoofd kort of kaal te la ten knippen, zodat met het eigen haar een pruik kan worden ge maakt. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Snel neemt altijd de tijd voor zijn klan ten. Niet alleen is de drempel om een pruik te nemen hoog, vaak ook is de aanleiding onplezierig. „We kijken eerst wat het probleem is. Dan wordt de keuze gemaakt tussen kunsthaar, synthetisch haar en confectiehaarwerk van echt haar of maatwerk van Nederlands haar. Voor dat laatste is de lever tijd acht tot twaalf weken. Daarna neem ik heel precies de maten en knip haarkleurstalen van de klant, om een passende kleur te vinden. Vervolgens gaan we kijken naar het discussiemateriaal, zoals ik die moet het alleen goed opbergen, in krantenpapier, in dozen - alles wat motten buiten houdt. Hoewel Aziatisch haar goedkoper is, omdat er nu eenmaal heel veel Aziaten zijn en het aanbod dus groot, werkt Ugeka vooral met Eu ropees haar. Met Aziatisch haar is veel mogelijk, maar je kunt er geen blond haar van maken en het is minder fijn van draad. In de voormalige Oostbloklanden lopen inzamelaars rond, die hun kostba re Europese haar zo nu en dan ko men aanbieden bij Ugeka. Er zijn ook mensen die langs komen voor een gratis knipbeurt mét vergoe ding voor het haar dat zij afstaan. Sommige mensen sturen hun haar per post op, vergezeld van een Voor 2000 euro een top-pruik pruiken die hier liggen noem. Als er tussen die duizend pruiken in Goes niks ligt, kijk ik in Utrecht. Onze pruikenmaaksters doen een uur of veertig over het knopen van een pruik. Haartje voor haar tje. Het streven is een pruik waar mee iemand eruit ziet alsof hij een dag of tien geleden van de kapper is gekomen. Dat is ideaal. Iemand die een pruik draagt, wil er name lijk vooral natuurlijk uitzien. Ik heb eens een klant in de kappers zaak gehad die dan rood, dan zwart, dan blond, dan bruin haar wilde. Totdat ze een pruik moest gaan dragen. Toen wilde ze op eens iets heel onopvallends. En sindsdien kon je met haar over al les praten, behalve over haar haar." Kaalheid of kale plekken kunnen veroorzaakt worden door ziekten als al opecia areata ('kale-plekkenziekte'), het gevolg zijn van een chemokuur, littekens of ouderdom. Dat mannen op latere leeftijd vaak kaal worden is bekend. Na de overgang kunnen ook vrouwen, door veranderingen in de hormoonhuishouding, 'mannelijke' kaalheid krijgen. De zorgverzekeraar vergoedt een deel van de prijs van een pruik. Een korte of halflange synthetische pruik kost zo'n 600 euro, een con- fectiepruik van echt haar rond de 900 euro en wie kiest voor de top, en Nederlands haar wil hebben, is tot 2000 euro kwijt. Een synthetische pruik is minder comfortabel dan een van echt haar. Een pruik slijt en moet bij intensief gebruik jaarlijks worden vervangen. Pruiken maken leer je in de praktijk. Ugeka, dat in 1938 werd opgericht, heeft één pruikenmaakster die al 59 jaar in dienst is. De belangstelling voor het vak neemt sterk af. Vandaar dat de productie steeds meer wordt verplaatst naar landen als Indonesië en Thailand. Daar worden de pruiken ingeknoopt met Europees haar, maar de afwerking ge beurt in Nederland. Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft i j nadere informatie SLUIS - Gemeentebodes uit tien Zeeuwse gemeenten ontmoetten el kaar zaterdagmiddag in het Belfort van Sluis. „We komen ieder jaar bij een in een gemeentehuis. Zo zien we de werkplek van collega's", al dus penningmeester Ad Bouwman uit Zierikzee. Na ontvangst in de raadzaal door burgemeester Jaap Sa- la maakten de bodes een tochtje door Sluis en beklommen de toren van het gebouw. Het werk van de gemeentebode is sterk veranderd, maar de bode blijft 'het visitekaartje van de gemeente en het aanspreek punt voor de burger', vinden de aan wezigen. foto Camile Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2