Agenda f Overdracht! Tegen wil en dank en vermaak ontstaat plotseling: theater! PZC Maandag 8 oktober 2007 19 OP PAD Nationale dansweek Workshop pencak siltat met moderne dans. Middelburg, boksschool De Stadsring, 19.00 en 20.30 uur. MUZIEK The Police The Police geeft een optreden. Antwer pen, Sportpaleis, 20.30 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, The bourne ultimatum: 20.00 uur; Rush Hour 3: 20.00 uur; Knocked up: 20.00 uur; Sneak: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, La Marea: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Knocked up: 20.00 uur; No reser vations: 20.00 uur; Rush Hour 3: 20.15uur; The Bourne ultimatum: 20.15 uur; Bes Vakit: 20.30 uur; VLISSINGEN AGENDA Cinecity, 1408: 22.00 uur; A Mighty Heart: 16.15 en 19.00 uur; Een manier om thuis te komen: 13.45 en 16.15 uur; Hairspray: 19.15 uur; Knocked up: 16.00, 19.00 en 21.45 uur; Mr Brooks: 21.45 uur; Ratatouille: 13.45 en 16.30 uur; Rush Hour 3:14.00,16.15,19.15 uur; Stardust: 13.45,16.15,19.00 en 21.45 uur; The bourne ultimatum: 19.00 en 21.45 uur; The Brave One: 22.00 uur; The Simpsons: 14.00 uur; Timboektoe: 13.45, 16.30 en 19.15 uur; Zoop in Zuid-Amerika: 13.45 uur; Sneak: 22.00 uur; Lost key krijgt virtuele poptempel VLISSINGEN Zo'n driehonderd muziekliefhebbers hebben zaterdag het Lost Key Festi val in Vlissingen bezocht. De metalband Crimson Black had de wildcard gewonnen en mocht aan het begin van de middag het festival openen. Feestband Bestel Mè sloot de rij ver na middernacht. Publiekstrekkers waren de Zeeuwse gothic-metalformatie La Ventura en de hip-hoppers van Nul Elf Acht. Bezoekers kregen tijdens de veertien acts een mix van muziekstijlen voorgeschoteld: van jazzy pop tot hardrock. Tijdens het fes tival maakte Lost Key bekend dat de website www.lostkey.nl binnenkort wordt uitge breid met een virtuele poptempel. In dat gebouw kunnen oefenruimtes van bands wor den bezocht en er komt een studio waar bezoekers muziekjes en videobeelden kun nen oproepen. „We laten hiermee zien wat we in de toekomst willen", zegt Houtzager. „We zijn nog geen club met 't grote geld, maar we gaan het voor elkaar boksen." Vrijburg, het indus trieterrein tussen Vlissingen en Middelburg is de gedroomde locatie. foto Lex de Meester - y\^- NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen De calvinist in mij vindt het een beetje onwennig om zomaar, louter en alleen voor je plezier, naar de schouwburg te gaan. Er moet iets te 'leren' zijn. Zomaar zwelgen in de jaren zeventig herinneringen die 'ABBA Mania' (in het Scheldetheater) kan losmaken? Een echt concert (dat heb ik al tijd nog liever dan de musical Mamma Mia) met onechte bandleden? Wat gaat dat worden? Universal (het belangrijkste ABBA-label) noemt het heel optimistisch 'de beste ABBA-show sinds de echte AB BA'. Het was inderdaad een verrassende sound-alike, en ook een sterke look-alike. Met alle hits, o zo verleidelijk om ze één voor één op te gaan noemen. Da's nog eens heerlijk herkauwen. Heel goed te be grijpen nu, wat ABBA toen zo populair maakte. De aanstekelijke swing, het Scan- dinavisch-naïeve vuur. En och, wat wa ren hun optredens toen kennelijk nog ontwapenend niet-gelikt. Voor wie het al lemaal wil meemaken, moet ik spijtig ge noeg melden dat de voorstelling op 20 ok tober in De Mythe uitverkocht is. Next best is misschien de film van de musical, met grote namen als Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth en Julie Wakers. Ver wacht in 2008. Als het dan om 'zin en betekenis' moet gaan, zou je kunnen denken dat ook Jeroen Bouwhuis (in theater De Wegwij - r3 zer) een twijfelachtige keuze was. Vech ten met een soeplepel, balletje trappen in het luchtledige, dat zijn toch ook geen se rieuze zaken. De eenvoudige clowneske humor van een geïmiteerd ritje in een denkbeeldige auto? Met een geluidsband op de achtergrond, een haperende en dan toch startende motor, de droge klik van sluitende portieren, de voldane grijns- glimlach als het werkt en de paniekogen als de weg verloren loopt. Allemaal heer lijk vermakelijk, met vage herinneringen misschien aan kinderspel. Heel knap is deze scène ook qua timing, daaruit spreekt een vakmanschap dat be wondering afdwingt. Al blijft de vraag hangen, waarom vakmanschap in het theater wél tot bewondering leidt, en thuis voor de loodgieter niet. Maar het wordt méér dan dat, als er zelfs een wille keurig iemand uit het publiek in betrok ken wordt. Iemand die niet weet wat er komen gaat, en die niet altijd even vlot het spelletje mee kan spelen. Dat wordt ti ming nog spannender dan koorddansen in de nok en zonder vangnet. En als het dan nog altijd werkt, dan slaat iets van de triomf en van de opluchting over op de toeschouwer en word je deelgenoot. Over dracht! Zo ontstaat dan tegen wil en dank en vermaak tóch plotseling: theater! 'Alleen maar leuk is ook niet grappig' is het motto van Jeroen Bouwhuis, en daar houdt hij zich wel degelijk aan. Al valt 'Alleen maar leuk is ook niet grappig' is het motto van Jeroen Bouwhuis. dat tussen al die fratsen niet meteen op. Als multimedialist (een eng woord) ge bruikt hij muziek en film als belangrijke ingrediënten. De centrale act maakt daar volop gebruik van. In het eenzame soep- huishoudenq'e van Jeroen wordt een vide- obeamer bezorgd. Het uitpakken alleen al is een sterk staaltje van ouderwets amu sante mime. En dan ontwikkelt zich óp en vóór het scherm een tragikomisch ver haal. Tussen de échte Jeroen Bouwhuis, in zwart gekleed, en ééntje op het scherm, in het wit. Onmogelijk om na te gaan of ze verschil len, en of de één sympathieker is dan de ander. Maar die van vóór het scherm is in ieder geval wel machtiger, kan de ander doen verschijnen of verdwijnen. Of op zijn kop houden en eens lekker uitschud den. Ondanks iets fascistoïde daarin, heeft die macht onvermijdelijk onze van zelfsprekende voorkeur. Maar het loopt slecht af, en de rollen worden op nog al tijd komische wijze omgedraaid. Of'de wereld' daarna zoveel beter zal zijn, is maar de vraag. En dat is dan de tragische ondertoon van het verhaal. Leuk is niet al tijd grappig. Er blijft heel vaag iets han gen om over na te denken: theater! Volgende week De volgende week, die is er nu al. En hij zal kort zijn, want morgen al ga ik naar De Mythe in Goes, voor 'Het Licht'. De theaterbewerking door het Noord Neder lands Toneel van een huiveringwekkende en spannende roman. Een roman die een beetje lijkt op 'Stad der blinden' en die dus hypothesen onderzoekt. Wat gebeurt er als de normale menselijke orde door rampspoed wegvalt en de chaos het over neemt? Ik vind dat een belangrijke vraag. Het antwoord dreigt meestal niet zo op wekkend te zijn en toch recenseerde de NRC in twee woorden: 'Pure poëzie'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19