Mathieu van Bellen excelleert in thuisbasis Memorabel optreden Roberta Gambarini Verrassende voorstelling Grupetto ensemble j> van 1 8 Maandag 8 oktober 2007 PZC Dit jaar viel de Hulster Basi liek weer de eer te beurt het openingsconcert van het Festival van Zeeuwsch-Vlaan- deren te mogen herbergen. Over gebrek aan publiek voor dit evene ment had de organisatie niet te kla gen; er moesten in allerijl nog stoe len bij! Aan deze overweldigende belang stelling zal het optreden van vio list Mathieu van Bellen waarschijn lijk niet vreemd zijn. En terecht, want welke rechtgeaarde Hulste naar zal de kans voorbij laten gaan om deze uiterst getalenteerde plaatsgenoot, nog wel op zijn thuisbasis, te beluisteren. Openingsconcerten van festivals hebben vaak een feestelijk karak ter. Van het hoofdgerecht deze avond kan men dat echter niet zeg gen. Het eerste vioolconcert van Sjostakovitsj is verre van feestelijk, maar wel een zeer indringend meesterwerk, waarin aardig wat el lende uit het tijdperk van Stalin op grootse wijze is gesublimeerd. En het beluisteren van Mathieu van Bellen als solist in dit veelei- RECENSIE Nationaal Orkest van België, Mathieu van Bellen Gezien: vrij. 05/10, Basiliek, Hulst. Rotterdams kamerorkest Opening Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Gezien: za. 06/10, Sint Baafskerk, Aardenburg. door Jos Verpoorten sende werk was zonder meer een feest. Het is verbluffend te horen en te zien hoe deze jonge musicus de spanning gedurende een werk van lange adem als dit van de eerste tot de laatste noot weet vast te houden. Hij wordt dan ook, in de beste romantische traditie, overdui delijk één met de muziek. En werd hij op degelijke wijze begeleid en ondersteund door het eerbiedwaar dige Nationaal Orkest van België, in de wel zeer breed opgezette ca dens als aanloop naar het laatste deel stond hij er helemaal alleen voor. Van Bellen viel daarbij zeker niet door de mand, maar vertolkte de ze weergaloze monoloog, die qua intensiteit te vergelijken valt met Bach's cellosuites, werkelijk su bliem. Als sandwiches voor deze niet be paald hapklare brok kon het orkest uitpakken in Berlioz's Ouverture Le Carnaval Romain en Beelden van een schilderijententoonstelling van Moessorgski. De charmante ouverture werd lichtvoetig en ge disciplineerd vertolkt, waarbij de fraaie klank van de diverse groe pen binnen het ensemble opviel. De intonatie bij de lage instrumen ten, zowel blaas als strijk was niet altijd even feilloos. Dit is overigens een euvel dat bij de beste orkesten ïval Zeeuwsch-Vlaanderen in akoestisch lastige ruimten als kerken e.d. af en toe de kop op steekt. Het overbekende en schitterende werk van Moessorgski is natuurlijk de uitsmijter bij uitstek van elk concert. Dirigent Ivan Meylemans en zijn orkest trokken hier nog eens alle registers open en zorgden voor een bijzonder feestelijke af sluiting van dit openingsconcert. Zaterdagavond trad in de Aardenburgse Sint Baafs kerk in tegenstelling tot het gevestigde Nationaal Orkest met het Rotterdams Kamerorkest een pas onlangs opgericht ensemble aan. Onder leiding van Conrad van Alphen bewezen deze, voorna melijk jonge musici aardig wat in hun mars te hebben. In de twee grotere werken die op het pro gramma stonden viel de volwas sen benadering, discipline en eens gezindheid op. Het strijksextet Souvenir de Floren ce van Tsjaikovski werd uitgevoerd in een bewerking voor strijkorkest. Er werd fraai gespeeld, daar niet van, maar de intensiteit, eigen aan enkel bezette strijkkwartetten of -sextetten, ontbrak een beetje in de eerste delen. Het laatste deel was, wat dat betreft, nog het meest overtuigend. Na de pauze speelde men met de Carmensuite van de Russische com ponist Rodion Shchedrin de beste troeven uit. Het is een omvangrij ke parafrase op melodieën uit Ge orge Bizet's gelijknamige opera en, voor een compositie uit de zesti ger jaren van de vorige eeuw, op opvallend romantische leest ge schoeid. Voor deze gelegenheid was de kern van het Rotterdams Kameror kest uitgebreid met een rijk arse naal aan slaginstrumenten, waar aan vijf slagwerkers hun handen meer dan vol hadden. Niet in het minst door de inspirerende in breng van deze, per definitie, bewonderenswaardig veelzijdige muzikanten, werd het een schi tterende uitvoering, compleet met een door het enthousiaste publiek afgedwongen toegift. RECENSIE 'In Flanders Fields' met Henk Soenen, klarinet saxofoon Bruno de Schaepdrijver-altviool Valentijn Biesemans-cello, zingende zaag, Jan Lust-piano door Arie Karreman In Porgy en Bess te Terneuzen gin gen we gistermiddag even terug in de tijd. En wel naar de Eerste We reldoorlog. Waar in de vreselijke strijd sommigen de moed konden opbrengen tot het schrijven van een gedicht. Populaire deuntjes brachten afleiding in de loopgra ven. Het Grupetto ensemble ging letter lijk graven in dit verleden en maak te een selectie uit tientallen van dergelijke songs. Daarbij maakte men onderscheid tussen de liedjes die echt uit de loopgraven kwa men (trenchsongs) en de populai re door de soldaten geliefde songs (topsongs). Tussen de muziekstuk ken door hoorden we teksten en gedichten uit die tijd. We hoorden ook muziek van De bussy, Eisler, Strawinsky, Hinde- mith en van Moeran. Cellist Biese- mans componeerde ook nog een aantal werken, geïnspireerd op het werk van Owen en de trenchs ongs. Alle werken werden speciaal voor het ensemble gearrangeerd. Het werd een indrukwekkende voorstelling waarbij ook doorlo pend beeldfragmenten werden ge toond. De musici speelden perfect en wisten het publiek op bijzonde re wijze te boeien. Ook werd door de vijf mannen gezongen. Het is duidelijk dat het festival van Zeeuws-Vlaanderen zoekt naar een verbreding in het repertoire. Dat is met deze uitvoering zeker geslaagd. Het Rotterdams Kamerorkest speelt in de Sint Baafskerk. foto Peter Nicolai RECENSIE Ze leek de hele nacht door te kunnen zingen. Na ruim drie uur zette de Itali aans-Amerikaanse zangeres Rober ta Gambarini zaterdag dan toch een punt achter een memorabel optreden in wat ze 'de beste jazz club van de wereld' noemde: Por gy en Bess in Terneuzen. Het concert was, oneerbiedig ge zegd, de afterparty van de viering van het vijftigjarig bestaan van het jazzcafé, een halfjaar geleden. De grote wens destijds van Stich ting Porgy Jazz was Gambarini naar Nederland te halen, maar een optreden bleek niet in te passen in haar overvolle toerschema. Zater dag kwam ze alsnog en, zoals ze herhaaldelijk liet blijken, met alle soorten van genoegen. Ze had drie geweldige muzikanten book-klassiekers, van Duke Elling tons Daydream tot en met Billie Holidays Good morning heartache. Haar stem lijkt weinig beperkin gen te kennen en regelmatig etaleerde ze ook haar uitzonderlij ke scatting-techniek, bijvoorbeeld in On the sunny side of the street, waarin ze de oorspronkelijke trompet- en saxpartijen van Dizzy Gillespie en Sonny Rollins op eigen wijze voor haar rekening nam. De ware hoogtepunten bewaarde Gambarini voor het slot van het optreden, met het verstilde This is always (begeleid door alleen bas), een wonderbare trompetimitatie en een eerbetoon aan Benny Car ter - haar ontdekker en de laatste vijf jaar van zijn leven haar men tor - in de vorm van When lights are low. Roberta Gambarini zong ruim drie uur in Porgy en Bess. foto Camile Schelstraete Roberta Gambarini Gezien: za 6 okt, Jazzclub Porgy en Bess, Terneuzen. door Rolf Bosboom meegenomen: de onverstoorbare, in Terneuzen inmiddels vertrouw de slagwerker Douglas Sides, de vaardige bassist Giorgios Antoniou en de flamboyante Amerikaanse toetsenveteraan Kirk Lightsey, die soms wel erg nadrukkelijk aanwe zig is maar als geen ander een voca- liste kan begeleiden. Gambarini zong in - voor de gele genheid rookvrije - Porgy en Bess vooral zorgvuldig uitgekozen jazz- standards en American Song-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 18