'Wuivend graan' is een krankjorum stuk Harlem Gospel Choir brengt de wereld een beetje zonneschijn Wim T. Schippers mengt ernstige zaken en humor op toneel. Leider Allen Bailey steekt al 21 jaar zijn ziel en zaligheid in koor. PZC Zaterdag 6 oktober 2007 41 Wim T.Schippers houdt ervan om te ontregelen, in zijn werk en op straat. foto David van Dam/GPD door Nico de Boer AMSTERDAM - Beeldende kunst, tv, radio, toneel, techniek en weten schap. Wim T.Schippers (1942) is een artistieke duizendpoot die er van houdt om te ontregelen, in zijn werk, maar ook op straat. Een fietsende dame op de stoep in hart je Amsterdam? Schippers ziet er geen been in om haar als een stren ge meester te berispen. Hij lacht guitig als hij met dit voor val geconfronteerd wordt „Ja, dat doe ik soms", zegt hij met zijn ka rakteristieke stem op een Amster dams terras waar hij -bril lichtelijk scheef op de neus- het woord neemt om het nauwelijks nog af te staan. „Het is een rol die ik speel, mensen uitdagen, uitlokken. Zo maar wat gekkigheid maken. Te gen de ober zeggen: 'Mijn excuses, ober, ik ben zo onbeschaamd ge weest om het kopje koffie leeg te drinken. Heeft u een nieuw bakje voor me?' Dan weet zo'n man niet waar ie kijken moet! Of op de tramhalte tegen mijn buurman zeggen: 'Nou, 't is wat hè?' Dat zo'n man je dan vol onbegrip aan gaapt en denkt, waar hééft die vent het over? Ofwel is dat het be gin van een goed gesprek. Ik heb eens gezegd, en dat is me lang na gedragen: ik gooi er met de pet naar, maar wel raak. Soms heb je daar geluk mee. In de eerste Fred Haché Show introduceert Haché zichzelf. Hij draagt een bruin kan- toorpak en stelt zijn assistent Ba rend Servet voor. Die draagt een geel pak en staat op enige afstand met een grote oranje lamp voor zijn gezicht. Als je dat ziet, denk je, dit is verkeerd opgenomen. Dat was ook zo, we zaten nog te rom melen met de camera-instelling. Maar het resultaat was zodanig dat we dachten: laat maar zo!" „Ik sta bekend als de maker van ko mische programma's en gekkig heid. Zoals met Sjef van Oekel, Van Oekels Discohoek, Evert van der Pik. Ja, die naam alleen al. Kin derachtig, maar het werkt wél. Ter wijl artiesten optraden gingen Van Oekel en Van der Pik er gewoon naast staan, een beetje vervelend en gek doen, de boel ontregelen. Paul de Leeuw is dat later ook gaan doen. Ik heb gemerkt dat ik met die programma's heel wat mensen aan het lachen heb ge maakt, ik heb voor wat vrolijkheid gezorgd. Het hoefde niet per se flit send, want er waren maar één of twee netten. Nu moet je uit een ander vaatje tappen. Daar ben ik best toe bereid. Op elke tegenslag van het marktsysteem iets beden ken, daar word je inventief van. Ik heb ook heel wat afgeknutseld. Ik deed performance nog voordat het woord ingeburgerd raakte. Ik 'Ik ben met toneel begonnen om mijn vriendinnetje te imponeren' maakte installaties -ook zo'n term- ik deed allerlei rare dingen op kunstgebied, waarbij ik schat plichtig ben aan dada. Dat soort dingen vind ik nog steeds prach tig. Wetenschap en techniek inte resseren me. Het is jammer dat ik geen natuurkunde heb gestudeerd, maar ja, daar ben ik te ongediscipli neerd voor. Ik ben een volstrekt chaotisch iemand. Ik doe allerlei rare dingen, maar ik pak het wel professioneel aan, ik wil het wel goed doen. Van toneel hield ik he lemaal niet, ik vond het ouder wets. Ik ben met het schrijven er van begonnen om mijn vriendin netje te imponeren. Nou, dat is ge lukt. Zij is gek op toneel. Om aan te tonen dat ik zoiets ook best kon heb ik voor toneelgroep Centrum een paar eenakters geschreven en in 1984 het avondvullende stuk 'Kutzwagers'. Het was een hit. 'De Nederlandse Molière is opgestaan of zoiets', schreef de NRC, terwijl de acteurs 'm van tevoren flink knepen. Het was ook een behoor lijk idioot stuk, over de vrije wil en determinisme. Dat kon je als je erin geïnteresseerd was heel goed snappen en ook mensen die geen idee hadden, hadden een kostelij ke avond. Bij impresariaat Hummelinck Stuurman wilden ze al heel lang dat ik een nieuw stuk voor ze schreef. Dat heeft destijds ook mijn 'Going to the dogs' (1986, met herdershonden op het schouwburgpodium als 'acteurs'. red.) geproduceerd. Heel bijzon der, dat ze dat toen aandorsten. Tot in Amerika heeft men zich daarover verbaasd, ik zat ermee in het Engelse journaal. Ze vonden het niet zo aardig van mij dat ik wel met stukken voor anderen af kwam en niet voor hen. Daarop bood Tits aan om niet alleen de hoofdrol te spelen in een nieuw stuk van mij maar ook beloofde hij mij bij het schrijven ervan ach ter mijn vodden te zitten. Ik doe wel een hoop, maar af en toe heb ik een zetje nodig. Als ik eenmaal bezig ben, werk ik alsof mijn leven ervan afhangt. 'Wuivend graan' is een behoorlijk krankjorum stuk. 'Wim, we haten je,' zeiden de acteurs, toen ze be gonnen met repeteren. Het is in derdaad niet gemakkelijk. Er zitten ernstige zaken in waar je toch om moet lachen. Ik wil wel dat er iets om te lachen is omdat ik het niet kan laten, maar het moet geen op telsom van moppen worden. Ti tus, die hier hoogleraar ethiek speelt, wilde er graag zo veel moge lijk vrouwen in, dat leek mij ook wel wat. De moeder van de profes sor, zijn echtgenote, dochter en vriendin. Mannen onder elkaar maken graag grapjes over vrouwen, kinderachti ge grapjes, je kent dat wel, echt van die mannenpraat. Als je ouder wordt, wordt het steeds erger. Nee, het wordt niet erger, het wordt raarder. Een vieze oude man word je toch. Ik dacht altijd: het zal wel een keer ophouden? Nee dus. Het geeft geen pas. Ik wilde iets met ethiek doen, want ik erger me nog al aan Jacobine Geelachtige pro gramma's met ontzettend geleuter en transcendentaal metafysische kletspraat over dat er meer is tus sen hemel en aarde. Wat dat dan ook is, want daar hoor je nooit iets over. De mens is een sociaal dier, dat is belangrijk voor de in standhouding van de soort. Om egoïstische redenen heeft een mens inlevingsgevoel. Dat is niet iets wat de godsdienst kan clai men, godsdienst heeft het eerder overgenomen. De mens is de eni ge diersoort die er een god op na houdt. Wat is de evolutionaire be tekenis daarvan? Allemaal reuze in teressant. Toen dacht ik, ik voer een ethiekprofessor op die over morele systemen spreekt in een le zing waarop hij zich slecht heeft voorbereid. De lezing wordt ver stoord, de boel escaleert." Wuivend graan is donderdag 22 no- vember te zien in de stadsschouw burg van Middelburg. Het Harlem Gospel Choir heeft volgens leider Allen Bailey een missie. foto GPD door Harry de Jong AMSTERDAM - Allen Bailey (66) be kijkt het leven altijd van de fleuri ge kant. Het leven als leider van het befaamde Harlem Gospel Choir is klaarblijkelijk een groot feest. Maar het is dan ook de mis sie van het zestien leden tellende Amerikaanse koor om de wereld een beetje zonneschijn te breng en. „Hoe ik aan de juiste leden van het koor kwam? Ik hoefde alleen door de straten van Harlem te wandelen. Er wonen net zoveel gospelzangers in Harlem als er kangoeroes rondlopen in Austra lië. Elke zwarte kerk in Harlem heeft z'n eigen koor en die zan gers en zangeressen zorgen elke zondag voor een feest. Steeds meer mensen ontdekken dat. Een touroperator zei laatst nog tegen mij dat een tripje langs de zwarte kerken in Harlem zo langzamerhand een van de popu lairste toeristische attracties van New York aan het worden is. Men sen zijn onder de indruk als ze zien en horen hoe het er bij ons in de kerk aan toegaat. Iedereen gaat uit z'n dak voor Jezus en de gemeenteleden dansen en zingen in de gangpaden." Dat hij aanvoerder is van een go spelkoor wil niet zeggen dat Bai ley het evangelie er met harde hand bij zijn publiek in wil ram men. Integendeel, preken laat hij liever aan een dominee over. Bai ley is van mening dat je de wereld alleen verbetert door de handen uit de mouwen te steken. Daarom laat hij geen gelegenheid onbenut om geld in te zamelen voor kinde ren die honger lijden. Waar ook ter wereld. Eigenlijk komt de voormalige road- manager van Lionel Richie en Mi chael Jackson alleen maar goed heid tegen sinds hij op de kop af 21 jaar geleden begon ging met het Harlem Gospel Choir. „Ik weet nog precies wanneer dat was", zegt Bailey trots. „Het was 21 ja nuari 1986, de verjaardag van Mar tin Luther King. We herdachten hem in onze kerk in Harlem en be spraken hoe we zijn gedachtegoed voor een betere wereld voort kon den zetten. Met een paar andere le den van onze kerk kwamen we toen op het idee een koor-met-een-missie te beginnen. We besloten niet alleen geld in te 'Er wonen net zoveel gospelzangers in Harlem als kangoeroes in Australië' zamelen voor goede doelen, maar stelden ons ook als doel een beter begrip te kweken voor de Afri kaans-Amerikaanse cultuur en de zwarte kerkgenootschappen in Harlem." Nieuwsgierig als hij is, neemt Bai ley bijna altijd even een kijkje in de kerken van de steden die hij met zijn groep aandoet. „Ik wilde hier in Amsterdam net nog een prachtige kerk binnenstappen, maar hij bleek op slot. Ik zei toen tegen mezelf: waarom doe je in godsnaam een kerk op slot? Zo'n gebouw moet 24 uur open zijn, want iedereen moet er op elk ge wenst moment binnen kunnen stappen. Dan pas is het Gods Huis." „Ik wilde van jongs af aan per se iets in de muziek doen, maar ik kan helaas niet zingen", buldert Bailey en slaat zich op de knieën van de pret. „Ik bleek echter wel een heel goeie coördinator te zijn en als tourmanager heb ik dan ook altijd mijn boterham in de muziek kunnen verdienen." De laatste jaren werkt Bailey alleen nog met The Harlem Gospel Choir, want die klus vindt hij zo inspirerend dat hij er zijn hele ziel en zaligheid in kwijt kan. Want als ik denk aan de uitdrukking op de gezichten van al die opa's, oma's, vaders, moeders en kinde ren voor wie we ooit gespeeld heb ben, dan weet ik zeker dat we het goed gedaan hebben." The Harlem Gospel Choir treedt 23 oktober op in Theater De Mythe in Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 67