Overname ABN Amro 'slóüende' situatie Nog 2 weken! Medewerkers verkeren al maanden in onzekerheid. W Ji 1 4 Zaterdag 6 oktober 2007 PZC JII^B i De eerste geluiden over een overname van ABN Amro dateren van begin dit jaar. Sindsdien hebben de 107.000 me dewerkers, van wie er 25.800 in Nederland werkzaam zijn, weinig rust gekend. „Communiceren, communiceren en nog eens communiceren", vat een woordvoerster van ABN Am ro het personeelsbeleid van de af gelopen maanden samen. Mede werkers zo snel en goed mogelijk op de hoogte houden, kan onnodi ge onrust voorkomen. Maar veel onzekerheden worden daarmee niet opgelost. Dat ABN Amro een cursus aan bood §m werknemers voor te be reiden op de aanstaande overna me noemrfpop Hofland, bestuur der bij vakbond. De Unie, een goe de zaak. „Onder de naam Let's get ready kre gen ze een dagdeel uitleg. Zo'n aan pak is per definitie beter dan mails en brieven aan het personeel. Na tuurlijk was het ook een peptalk om het vertrouwen erin te hou den bij de werknemers, maar er werd de mensen voorgehouden wat er bij een overname kan ge beuren." De situatie moet 'slopend' zijn voor veel personeelsleden, stelt ar- beidspsycholoog Jaap van den Broek. „Het hangt er natuurlijk van af in welke tak van sport je werkzaam bent. Blijft je baan be staan in de nieuwe opzet of weet je dat die kans klein is? Daarnaast gaat het er om wie je bent als mens, hoe je in het leven staat", vertelt Van den Broek, directeur van adviesbureau Arbeids Psycho logie Amsterdam. „Bij banken wer ken relatief veel mensen die spelen op zekerheid. Net als bij de over heid geeft een baan bij een bank veel houvast. Voor hen kan de on zekerheid extra moeilijk zijn." „Wat het lastig maakt voor het per soneel is dat ABN Amro waar schijnlijk wordt opgedeeld. Mede werkers vereenzelvigen zich met hun werkgever, dat valt daardoor weg", aldus Van den Broek. Een verzachtigende omstandig heid is dat banken volgens de ar- beidspsycholoog over het algemeen als goed werkgever be kend staan. „De vertrekregelingen en -premies zijn meestal heel net jes." jbroihery één van de merken van WEDGWOOD U kunt nog 2 weken sparen voor uw diner- en ontbijtservies van Johnson Brothers! Ga voor meer informatie naar www.pzc.nl/spaaractie De spaarkaarten kunnen nog t/m 20 november worden ingeleverd. 25 miljoen klanten De verdeling van ABN Amro in grote lijnen: Fortis krijgt de Ne derlandse consumentenmarkt, de vermogende cliënten en de zakelijke markt {midden- en kleinbedrijf). De grote onderne mingen gaan naar de Royal Bank of Scotland die ook de ac tiviteiten in Azië overneemt. Santander pakt de activiteiten in Italië en Zuid-Amerika. ABN Amro telde volgens het laatste jaarverslag in 2006 we reldwijd 107.000 medewer kers, verdeeld over 3106 vesti gingen in 63 landen. Zij zet ten zich in voor 25 miljoen klanten. De nettowinst be droeg 4,7 miljard euro. In Nederland werkten vorig jaar 25.817 mensen bij ABN Amro. De Nederlandse divisie telde juni dit jaar 22.515 mede werkers. Fortis wil 100 tot 150 van de huidige 664 ABN Amro-vesti- gingen in Nederland sluiten. De eigen 170 Fortis-filialen in ons land krijgen de huisstijl van ABN Amro. Fortis ontstond in 1990 na een fusie van de Nederlandse verzekeringsmaatschappij Amev en bank VSB en de Bel gische verzekeraar AG Groep. Later kwam daar onder meer vermogensbeheerder MeesPier- son bij. Fortis, waarvan het hoofdkantoor in Brussel staat, telt zo'n 58.000 medewerkers. Het overnamebod doet de aan delen- en optiepakketten van de ABN-top fors stijgen. Be stuursvoorzitter Rijkman Groe- nink kan zo zeker 22 miljoen euro incasseren, aldus de Vere niging van Effectenbezitters. Ook zou hij nog aanspraak kun nen maken op een ontslagver goeding van 3,5 miljoen euro. illllltl»..,-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14