Ill üT ST" B W Ifi Eiiipi ik heb de Nederlander leren wonen' I v43 PZC Zaterdag 6 oktober 2007 heeft het gemaakt een sigaartje trekt. Levenslust en passie teke nen dan ook de 45 jaar waarin hij als ont werper actiefis. Hij zette zichzelf op de kaart als veelzijdig ontwerper, maar ook als bruggenbouwer. Hij was het die de Neder lander kennis liet maken met het beroep van binnenhuisarchitect. Tussen neus en lip pen door liet Des Bouvrie het Nederlands interieur een metamorfose ondergaan. Van donker en klassiek naar licht en modern. Hoewel hij onlangs de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, is Des Bouvrie aller minst van plan het rustiger aan te doen. Nou ja, een beetje dan. In plaats van zo'n zestig opdrachtgevers heeft hij er bijvoor beeld nog maar dertig. Het liefst wil hij complete huizen ontwer pen, op Ibiza en St. Barths. Hij vertelt het zonder een spoor van arrogantie. Zijn suc ces heeft hem niet blasé gemaakt. Binnen kort vertrekt hij bijvoorbeeld naar China voor de presentatie van zijn tweede collec tie Simply White voor Princess. Hij ver heugt zich erop. „Dan denk ik: daar sta ja dan maar mooi, Jantje uit Naarden." Wie aan Jan des Bouvrie denkt, denkt aan Foto boven: Werkkamer van Jan des Bouvrie in zijn Naardense woning. Foto onder: Boot Leopard 31. 'Een boot van subtiele details, vooral in zwart.' Beide foto's uit Leren Kijken. symmetrie, vierkante vormen en wit. Maar dat laatste is volgens de ontwerper zelf de grootste misvatting over hem. „Het gaat mij niet om wit, maar om licht. Ik hou van licht omdat het vrolijk maakt." Maar de associatie is niet zo vreemd. Als zoon van een meubelverkoper viel hij op door zijn moderne aanpak. Al werd dat niet direct omarmd. Met het eerste café van zijn hand sloeg hij de plank mis. Het flopte, om dat niemand het moderne interieur gezellig vond. Topkok Gerard Fagel bood hem een nieuwe kans. Samen namen ze zijn restau- rant De Hoefslag in Bosch en Duin onder handen. „Dan beginnen we met het thee hoekje waar de oude dametjes zitten, stelde Gerard voor. Toen die bleven komen, wis ten we dat het goed was. Ze vonden het stik gezellig." Het voorval typeert hem. Zelden schrijft Des Bouvrie zijn succes alleen aan zichzelf toe, maar ook aan anderen. Zijn echtgenote Monique, maar ook aan ontwerpers Benno Premsela, Frank Govers en Kho Liang le, die hij zijn inspiratoren noemt. Daarnaast hebben zijn opdrachtgevers hem gemaakt tot wat hij is, zegt hij. Zo kreeg hij van sigarettenkoning Alexander Orlow voor het eerst de kans een volledig wit interieur te maken. Voor oud-minister Herman Heinsbroek ontwierp hij zijn eerste comple te woning. „Ik ben veel mensen tegengeko men die me kansen geboden hebben. Ze hebben me ook scherp gehouden. Ik heb al tijd naar anderen geluisterd. Ongefundeerde kritiek leg ik naast me neer, maar van op bouwende kritiek probeer ik iets te leren." Kritiek heeft hij volop gehad. In het begin van zijn carrière werd Des Bouvrie uitge kotst door de 'grachtengordel'. „Ik was een meubelverkoper, zei dat het Nederlandse in terieur niet deugde en praatte brutaal met de pers. Dat waren ze niet gewend." Halver wege de jaren negentig lag hij opnieuw on der vuur, ditmaal vooral in het ontwerpwe- reldje. Niet alleen door zijn verschijning in Glamourland, maar ook door zijn gretigheid. Iedere opdracht pakte hij aan. Van Trend hopper (toen hoofdsponsor van 'zijn' pro gramma TV Woonmagazine) tot Gelderland en van Douwe Egberts tot Philips, overal was Jan. Binnenkort lanceert Gamma een nieuwe collectie van zijn hand. Des Bouvrie schaamt er zich niet voor. Integendeel. „Ik vind het leuk dat iedereen een mooi lampje kan kopen voor 29,95 euro. Bovendien zegt massaproductie niets over kwaliteit. Vaak is de kwaliteit zelfs beter omdat een product in zo'n grote oplage gemaakt wordt." Het tekent het eigenwijze karakter van de ontwerper, maar ook zijn vechtersmentali teit. „Ik wil blijven vernieuwen. Het aardige is dat mensen 90 procent van wat ik maak in eerste instantie lelijk vinden. Dan weet ik dat ik goed zit omdat het iets nieuws is. Ze kennen het nog niet." Dus pakt hij nog steeds alles aan. Dat heeft geleid tot de stort vloed van ontwerpen. „Ik ben dyslectisch, ik lees niet, ik kijk geen tv en heb nog nooit een computer aangeraakt. Je moest eens we ten hoeveel tijd je daarmee wint. Die uren gebruik ik om te tekenen. Met mijn erva ring weet ik dat ik het tot een goed einde breng." Spijt heeft hij daarom zelden. „Hoog uit van de scheiding van mijn eerste vrouw, omdat ik niet van falen houd." Maar op zakelijk gebied? Nee. Natuurlijk heeft hij wakker gelegen toen de Arsenaal-vestigingen in Grave en Schiedam op de fles gingen, maar hij heeft altijd de regie in handen gehouden. „En er is geen ontwerp dat ik niet had willen ma ken. Wat ik maak, wil ik zelf hebben. Dan doet het er niet toe of het een succes is." Uit zijn woning in Naarden, waarin alle denkbare moderne technieken zijn toege past, spreekt ook dat Des Bouvrie een man van zijn tijd is. „Benno Premsela heeft tegen me gezegd dat ik mooie dingen heb ge maakt, maar dat het belangrijkste is dat ik het Nederlands interieur veranderd heb. Ik heb inderdaad alle troep eruit gegooid en de Nederlander leren wonen." Of iemand ooit het stokje van hem zal over nemen? „Bij een ontwerper als Marcel Wan ders zie ik wel dezelfde passie en gretigheid. En misschien Piet Boon. Hij heeft een her kenbare lijn en levert kwaliteit, maar hij zal nooit eens een los gordijntje neerhangen, terwijl je juist daarmee kunt verrassen." jij dan de rest van je leven gedaan?' Dat hij keihard heeft gewerkt, wil je, de 180 pagina's van Leren Kij ken doorbladerend, best geloven. De lezer wordt aan de hand meegenomen langs grote projecten die Des Bouvrie heeft aangepakt. Te beginnen bij 'Naarden, ons eigen huis'. Samen met echtgenote en styliste Monique woont hij er al 35 jaar. Dertig verbouwin gen heeft het enorme landhuis met zijn koloniale in vloeden, vanzelfsprekend zelf ontworpen en ge bouwd, inmiddels ondergaan. 'Alles wat ik de afgelo pen decennia heb geleerd, heb ik consequent in dit huis doorgevoerd: het licht, het wit, de ruimte en de kunst.' Op de glossy foto's zien we veel wit. Witte verf op brede trappen en muren, witte zitbanken, een enor me witte eettafel, hun witte bedstee, de witte, aan de slaapkamer grenzende open badkamer, de witte open keuken, de witte pilaren, symmetrisch opge steld langs de randen van het grote binnenzwembad en de witte veranda. Verrassend? Nee. Van Des Bou vrie verwacht je niet anders. Kunstig om te zien is wel hoeveel ruimte hij, ondanks de grote meubelen, weet te creëren. En hoe het daglicht speelt met de mooie dingen in zijn huis, zoals de statige kroonluch ter, glanzende kastenwand en bijzondere kunstobjec ten. Een keur aan huizen passeert de revue. Het een nog mooier, ruimtelijker, witter of lichter dan het ander. We belanden onder meer in Bergen, waar Des Bou vrie een typisch Frank Lloyd Wright-huis onder han den heeft genomen. Op een foto prijkt een eettafel van sloophout. Een onvervalste Piet Hein Eek, de man die, net als andere topontwerpers Marcel Wan ders en Piet Boon, in het nawoord een ode mag brengen aan Nederlands bekendste ontwerper. Volgende tussenstop is Saint Tropez, waar Des Bou vrie een monumentaal jachthuis van zijn handteke ning heeft voorzien. 'Ik ben drie nachten om vier uur opgestaan', zegt Des Bouvrie over zijn tijd in de Franse badplaats. 'Dan ging ik naar beneden, een conciërge verleiden een espressootje voor me te ma ken, een sigaartje roken en een Pellegrino drinken of een Perrier. Op dat soort momenten ben ik heel on rustig en voel ik dat het (inspiratie, red.) eraan komt.' Nog eens vijftien projecten in binnen- en buitenland gaan aan de lezer voorbij. Hui zen, kantoren en hotels. Des Bouvrie laat ook zien dat hij met boten overweg kan. In Leren Kijken staan twee voorbeelden, een lounge boot en een jacht. Dat laatste voorzag Des Bouvrie 'van subtiele details, vooral in zwart, waardoor de boot een verlengstuk van het huis is geworden'. On nodig om te zeggen dat de meesterontwerper ook de woning van de booteigenaar heeft vormgegeven. Des Bouvrie geeft hier en daar ontwerples, maar het zijn, naast de foto's, toch ook de anekdotes die van Leren Kijken een sympathiek boek maken. 'Ik was in de jaren zeventig een avond in Studio 54, New York. Raak daar met een man aan de praat. Fascinerend ge sprek, over leven, overlijden, liefde en vrouwen. Na drie kwartier praten stel ik me netjes voor. Hij geeft mij een hand en zegt: Hello, I'm Andy Warholl. De man droeg altijd een pruik, behalve in Studio 54. Ik zit naast God. Gaap 'm aan waarop hij mijn arm pakt en zegt: Can you feel my hand? I'm only human.' De Heeren van Vonder: Leren Kijken. Uitgave Lannoo. 180 blz. 49,95 euro. De Heeren van Vonder Achter De Hee ren van Vonder gaan onder ande ren Wouter van Nieuwland en Antonie de Rooij schuil, beiden uit Eindhoven. De Heeren van Vonder, een schrijvers- en ontwerpteam van acht perso nen, hebben eer der boeken ge maakt voor inte rieurvormgevers Axel Vervoordt, Emile van Dijk en Walda Pairon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 113