Delta wil ook centrale
Swiss Life gaat voor het
Z witserlevengevoel'
Groene zakenauto's
zijn steeds populairder
PI a
III?
Milieuvriendelijk imago
spreekt vooral de
grote bedrijven aan.
Pensioenverzekeraar
moet in veiling één
miljard euro opleveren.
3 6 I Vrijdag 5 oktober 2007 PZC
JASPER VAN HOUCKE
CUD VRAGEN AAN
De Hogeschool Zeeland begint volgende
maand met een cursus schelpdierteelt. De
rappe ontwikkelingen in de sector vormen
de aanleiding.
Naam: Jasper van Houcke
Woonplaats: Borssele
Leeftijd: 26 jaar
Beroep: docent/onderzoeker aquacultuur en
biobrandstoffen Hogeschool Zeeland
door Ben Jansen
Schelpdierteelt leer je toch in de praktijk, van vader op zoon. Waarom dan
een cursus?
Bij de introductiecursus aquacultuur die we aan de Hogeschool Zeeland
geven, is gebleken dat schelpdiertelers er behoefte aan hebben. Kennis
verdwijnt, er is sprake van schaalvergroting, maatregelen om de natuur
te beschermen leveren beperkingen op en er zijn allerlei nieuwe initiatie
ven. In een paar jaar tijd heeft de sector meer veranderingen doorge
maakt dan in tientallen jaren daarvoor. We willen in de cursus aange
ven wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn waarmee een
schelpdierbedrijf vandaag de dag te maken heeft.
Waar besteedt de cursus aandacht aan?
Bijvoorbeeld aan hangcultures en zaadvanginstallaties in de mossel-
kweek. Maar ook aan kweek op het land van mosselen, oesters, kokkels
en minder bekende soorten als jakobsschelp, tapijtschelp en venus-
schelp. Het gaat onder meer over kweeksystemen, voeding, wet- en re
gelgeving, voedselveiligheid en schelpdierziekten.
Voor wie is de cursus bestemd?
Voor ondernemers die de snelle ontwikkelingen in de sector willen bij
houden, voor werknemers van grote verwerkende bedrijven, voor star
ters en voor andere belangstellenden. De lessen worden gegeven door
docenten van de HZ en door gastdocenten uit de praktijk, van bedrijven
en van onderzoeksinstituten. De cursus wordt gegeven van 16 novem
ber tot 4 april volgend jaar, steeds op vrijdag van half twaalf tot half zes.
En zijn de cursisten na afloop volleerd schelpdierteler?
Nou nee, daarvoor is praktijkervaring nodig. Die kunnen we in het ka
der van deze cursus niet aanbieden. En er is ook niet in stages voorzien.
Het programma is opgezet om inzicht te verschaffen in waar een onder
nemer in de schelpdiersector mee te maken heeft, zodat bijvoorbeeld
een starter of iemand die wil vernieuwen weet waar hij bij het maken
van een businessplan op moet letten.
Wat is de toekomst?
Op het gebied van de schelpdierteelt en breder op het terrein van de
aquacultuur zijn allerlei initiatieven, zoals de kweek van tong, zagers en
de teelt van zilte groenten. Daar zijn goed opgeleide mensen voor nodig,
op wetenschappelijk, hbo- en mbo-niveau. Daar willen we als HZ na
drukkelijk een rol in spelen.
Amsterdam - Het zakelijk wagen
park in Nederland begint lang
zaamaan te vergroenen. Vooral de
bedrijven met grote aantallen be
drijfsauto's (meer dan 250) vinden
een milieuvriendelijke uitstraling
van hun vervoermiddelen belang
rijk. Kleinere bedrijven met min
der dan vijftig auto's kijken bij hun
keuze voor groene auto's vooral
naar de kosten.
Dat blijkt uit een onderzoek van
marktonderzoeksbureau Heliview.
Het ondervroeg in september drie
honderd bedrijven van groot tot
klein over de keuze van al dan niet
milieuvriendelijke bedrijfsauto's.
Het onderzoek is uitgevoerd in op
dracht van BMW, dat zeventig pro
cent van de Nederlandse verkopen
levert voor de zakelijke markt.
BMW verkocht in 2006 11.342 au
to's in Nederland.
Onderzoeker Ton Ketelaars: „Je
ziet dat vergeleken met vijfjaar ge
leden leasemaatschappijen, maar
ook bedrijven die zelf de auto's ko
pen en beheren, meer letten op mi
lieuaspecten. Grotere bedrijven kij-
Energiebedrijf Delta wil in
België centrales bouwen. De
ruimte in het Sloe wil het
benutten voor een tweede
kerncentrale. „Met de
Sloecentrale zijn we er niet."
door Jeffrey Kutterink
De palen voor de Sloe
centrale zijn koud de
grond in of Delta kijkt
al weer verder. „We
moeten wel, om de concurrentie
het hoofd te bieden."
Voor de duidelijkheid trekt Dick
van der Klaauw, directeur energie,
een vergelijking met koeriersbedrij
ven. „Wij zijn een koerier met vier
auto's en concurreren met bedrij
ven met drieduizend wagens. Valt
er bij ons een auto uit, dan mer
ken we dat direct."
Anders gezegd: centrales zijn din
gen die stuk kunnen gaan. Als dat
gebeurt kan Delta niet de elektrici
teit leveren aan haar klanten zoals
afgesproken. „Dan moeten we elek
triciteit bij anderen inkopen.
Stroom kun je niet in grote hoe
veelheden opslaan. Elektriciteit is
dan schaars en enorm duur. We
kunnen met een concurrent afspre
ken dat we in zo'n geval tegen gere
duceerd tarief stroom van hen kun
nen afnemen. Maar dat is niet ge
makkelijk. Doordat die concurren
ten veel groter zijn dan Delta, kun
nen zij ons wel helpen, maar an
dersom lukt dat niet. Stel dat een
energiebedrijf zeshonderd mega
watt nodig heeft omdat een centra
le er uit vliegt. Dat is een groot
deel van ons opgesteld vermogen.
We kunnen niet onze klanten in
de steek laten om dat bedrijf bij te
springen. Die scheve verhouding,
beïnvloedt onze positie op de
markt."
Hoe kwetsbaar Delta is, merkte
het bedrijf vorig jaar. Langdurige
uitval van de kolencentrale in Bors
sele leverde een strop op van 15
miljoen euro. Dat trok een zware
wissel op de winst die uiteindelijk
uitkwam op honderd miljoen eu
ro. Van der Klaauw grijpt terug
naar de vergelijking met koeriers
bedrijven. „Gaat er bij hen een au
to stuk, dan merken ze dat niet. Ze
hebben er toch drieduizend en er
staat altijd wel een reserve klaar."
Delta moet meer centrales bou
wen om ook in de toekomst de
concurrentie aan te kunnen, stelt
Van der Klaauw. Maar in Neder
land zijn amper mogelijkheden.
„Er komen nog drie centrales bij
op de Maasvlakte en twee in Delf
zijl. Een paar jaar geleden werden
we nog voor gek versleten dat we
een centrale gingen bouwen. Door
de stijgende vraag naar energie is
de stemming volledig omgeslagen.
Eneco, Nuon, Eon. Allemaal heb
ben ze plannen voor nieuwe ener-
giefabrieken. Als wij ook met een
plan op die locaties komen, mo
gen we achteraan sluiten."
Zeeland is geen optie. „Als we nog
een centrale in het Sloegebied
neerzetten, dan is dat de tweede
kerncentrale." Maar een aanvraag
voor de bouw daarvan zal Delta
ken daarbij vooral naar hun ima
go." Renate Hemerik, directeur
van NVA, de brancheorganisatie
van autoleasemaatschappijen be
vestigt dat. „De kleinere bedrijven
hebben daar minder aandacht
voor en meestal ook minder tijd.
Voor hen zijn de autokosten door
slaggevend." Volgens haar worden
auto's van alle merken steeds groe
ner. „In de zakelijke markt werkt
dat sneller door dan in de particu
liere, omdat zakenauto's nieuw ver
kocht worden en na gemiddeld
vier jaar worden doorverkocht aan
de particuliere markt. De techni
sche vernieuwing en dus ook de
milieuvriendelijkheid gaat hier dus
sneller." In Nederland rijden vol
gens cijfers van het CBS ongeveer
7,2 miljoen personenauto's rond.
Daarvan is 17 procent (1,3 miljoen
auto's) bestemd voor zakelijk ge
bruik, inclusief 360.000 auto's die
kleinere ondernemers kopen voor
eigen gebruik. De rest van de zake
lijke markt is bijna geheel in han
den van de leasemaatschappijen.
Steeds meer grote bedrijven
en leasemaatschappijen kiezen
bewust voor een 'groen'
wagenpark, zo blijkt uit een
onderzoek door Heliview.
deze regeerperiode niet indienen.
Want dit kabinet verleent toch
geen vergunning. Intern gaat Delta
door met de voorbereidingen en
mikt er nog steeds op dat in 2016
de nucleaire centrale draait. Con
currenten zullen de grond in het
Sloe niet kopen. Want niemand
kan zijn stroom kwijt. Het hoog
spanningsnet zit namelijk vol. „Uit
breiding daarvan duurt minstens
tien jaar vanwege lange planologi
sche procedures. De uitbreiding
van het net nemen we mee in het
traject voor de kerncentrale."
Wat resteert is over de grens te kij
ken. „Niet te ver weg. Want dat
kun je hiervandaan niet managen.
In België is er een producent: Elec-
trabel. Die is al nagenoeg monopo
list; die krijgt geen toestemming
om zijn positie uit te breiden."
Het zal een combinatie zijn van
conventionele en duurzame centra
les. „Geen grote fabrieken, maar
kleine. Gebeurt er iets, dan is wat
wegvalt makkelijk op te vangen."
Moet Delta ook een koeriersbe
drijf worden met drieduizend au
to's? „Nee. Door slimheid en klein
te blijven, houden we de snelheid
om de hele grote bedrijven voor te
zijn en te blijven."
Sloecentrale in cijfers
►- Vermogen: 870 megawatt (ge
noeg voor de levering aan ruim
2 miljoen huishoudens). Ter
vergelijking: de kerncentrale
heeft een vermogen van 520
megawatt. De kolencentrale le
vert 427 megawatt.
Initiatiefnemers: Delta en EDF
Arbeidsplaatsen tijdens de
bouw: 700
Arbeidsplaatsen na de bouw:
35
Kosten: 600 miljoen euro (Del
ta en EDF dragen ieder de helft
van de lasten).
Toevoer: hoogcalorisch gas via
de Zuid-Beveland-leiding (ZBL),
55 kilometer lang van Woens-
drecht naar Vlissingen. Aanleg
klaar in 2009. Het compressor
station bij Woensdrecht ont
trekt gas uit twee netwerken:
de Zebraleiding die vanuit Bel
gië naar Moerdijk loopt en het
Gasunienetwerk. Door te kie
zen voor twee stelsels is de le
vering van gas gegarandeerd.
Operationeel: laatste kwartaal
2009
De bouw van de Sloecentrale begon in juli. foto Sky Pictures Luchtfotografie
AMSTERDAM - Pensioenverzekeraar
Zwitserleven staat in de etalage.
Moederbedrijf Swiss Life doet de
Nederlandse dochter per opbod
van de hand, evenals de activitei
ten in België.
De verkoop van Zwitserleven
moet ongeveer één miljard euro
opbrengen. De Amerikaanse za
kenbank Goldman Sachs organi
seert de veiling. Volgende week
moeten de eerste biedingen bin
nen zijn, maar een woordvoerder
van Zwitserleven wil het bericht
ontkennen noch bevestigen.
Zwitserleven zou een mooie prooi
zijn voor Nederlandse verzeke
raars als Aegon, Delta Lloyd en
SNS Reaal, die via de veiling een
middelgrote concurrent kunnen
binnenslepen. Overigens zouden
ook buitenlandse partijen in de ra
ce zijn voor de overname. Zwitser
leven is de Nederlandse vestiging
van Swiss Life, een van de grootste
pensioenverzekeraars in Europa.
Het bedrijf, gevestigd in Amstel
veen, is met 750 medewerkers en
premie-inkomsten van 1,2 miljard
euro per jaar de vijfde pensioenver
zekeraar van Nederland.
Zwitserleven is vooral bekend van
zijn^advertentiecampagnes rond-
orrf het thema 'Zwitserlevenge-
voel', ofwel een onbezorgde oude
dag. Bekende Nederlanders als
meesterkok Paul Fagel, Kees Brus-
se, Huub Stapel, Ellen ten Damme
en Chris Zegers deden mee aan de
tv-spots.
Zwitserleven, de Nederlandse
pensioenverzekeraar, staat te
koop. Moederbedrijf Swiss Life
hoopt op een opbrengst van één
miljard euro.