Delta wil ook centrale Swiss Life gaat voor het Z witserlevengevoel' Groene zakenauto's zijn steeds populairder PI a III? Milieuvriendelijk imago spreekt vooral de grote bedrijven aan. Pensioenverzekeraar moet in veiling één miljard euro opleveren. 3 6 I Vrijdag 5 oktober 2007 PZC JASPER VAN HOUCKE CUD VRAGEN AAN De Hogeschool Zeeland begint volgende maand met een cursus schelpdierteelt. De rappe ontwikkelingen in de sector vormen de aanleiding. Naam: Jasper van Houcke Woonplaats: Borssele Leeftijd: 26 jaar Beroep: docent/onderzoeker aquacultuur en biobrandstoffen Hogeschool Zeeland door Ben Jansen Schelpdierteelt leer je toch in de praktijk, van vader op zoon. Waarom dan een cursus? Bij de introductiecursus aquacultuur die we aan de Hogeschool Zeeland geven, is gebleken dat schelpdiertelers er behoefte aan hebben. Kennis verdwijnt, er is sprake van schaalvergroting, maatregelen om de natuur te beschermen leveren beperkingen op en er zijn allerlei nieuwe initiatie ven. In een paar jaar tijd heeft de sector meer veranderingen doorge maakt dan in tientallen jaren daarvoor. We willen in de cursus aange ven wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn waarmee een schelpdierbedrijf vandaag de dag te maken heeft. Waar besteedt de cursus aandacht aan? Bijvoorbeeld aan hangcultures en zaadvanginstallaties in de mossel- kweek. Maar ook aan kweek op het land van mosselen, oesters, kokkels en minder bekende soorten als jakobsschelp, tapijtschelp en venus- schelp. Het gaat onder meer over kweeksystemen, voeding, wet- en re gelgeving, voedselveiligheid en schelpdierziekten. Voor wie is de cursus bestemd? Voor ondernemers die de snelle ontwikkelingen in de sector willen bij houden, voor werknemers van grote verwerkende bedrijven, voor star ters en voor andere belangstellenden. De lessen worden gegeven door docenten van de HZ en door gastdocenten uit de praktijk, van bedrijven en van onderzoeksinstituten. De cursus wordt gegeven van 16 novem ber tot 4 april volgend jaar, steeds op vrijdag van half twaalf tot half zes. En zijn de cursisten na afloop volleerd schelpdierteler? Nou nee, daarvoor is praktijkervaring nodig. Die kunnen we in het ka der van deze cursus niet aanbieden. En er is ook niet in stages voorzien. Het programma is opgezet om inzicht te verschaffen in waar een onder nemer in de schelpdiersector mee te maken heeft, zodat bijvoorbeeld een starter of iemand die wil vernieuwen weet waar hij bij het maken van een businessplan op moet letten. Wat is de toekomst? Op het gebied van de schelpdierteelt en breder op het terrein van de aquacultuur zijn allerlei initiatieven, zoals de kweek van tong, zagers en de teelt van zilte groenten. Daar zijn goed opgeleide mensen voor nodig, op wetenschappelijk, hbo- en mbo-niveau. Daar willen we als HZ na drukkelijk een rol in spelen. Amsterdam - Het zakelijk wagen park in Nederland begint lang zaamaan te vergroenen. Vooral de bedrijven met grote aantallen be drijfsauto's (meer dan 250) vinden een milieuvriendelijke uitstraling van hun vervoermiddelen belang rijk. Kleinere bedrijven met min der dan vijftig auto's kijken bij hun keuze voor groene auto's vooral naar de kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Heliview. Het ondervroeg in september drie honderd bedrijven van groot tot klein over de keuze van al dan niet milieuvriendelijke bedrijfsauto's. Het onderzoek is uitgevoerd in op dracht van BMW, dat zeventig pro cent van de Nederlandse verkopen levert voor de zakelijke markt. BMW verkocht in 2006 11.342 au to's in Nederland. Onderzoeker Ton Ketelaars: „Je ziet dat vergeleken met vijfjaar ge leden leasemaatschappijen, maar ook bedrijven die zelf de auto's ko pen en beheren, meer letten op mi lieuaspecten. Grotere bedrijven kij- Energiebedrijf Delta wil in België centrales bouwen. De ruimte in het Sloe wil het benutten voor een tweede kerncentrale. „Met de Sloecentrale zijn we er niet." door Jeffrey Kutterink De palen voor de Sloe centrale zijn koud de grond in of Delta kijkt al weer verder. „We moeten wel, om de concurrentie het hoofd te bieden." Voor de duidelijkheid trekt Dick van der Klaauw, directeur energie, een vergelijking met koeriersbedrij ven. „Wij zijn een koerier met vier auto's en concurreren met bedrij ven met drieduizend wagens. Valt er bij ons een auto uit, dan mer ken we dat direct." Anders gezegd: centrales zijn din gen die stuk kunnen gaan. Als dat gebeurt kan Delta niet de elektrici teit leveren aan haar klanten zoals afgesproken. „Dan moeten we elek triciteit bij anderen inkopen. Stroom kun je niet in grote hoe veelheden opslaan. Elektriciteit is dan schaars en enorm duur. We kunnen met een concurrent afspre ken dat we in zo'n geval tegen gere duceerd tarief stroom van hen kun nen afnemen. Maar dat is niet ge makkelijk. Doordat die concurren ten veel groter zijn dan Delta, kun nen zij ons wel helpen, maar an dersom lukt dat niet. Stel dat een energiebedrijf zeshonderd mega watt nodig heeft omdat een centra le er uit vliegt. Dat is een groot deel van ons opgesteld vermogen. We kunnen niet onze klanten in de steek laten om dat bedrijf bij te springen. Die scheve verhouding, beïnvloedt onze positie op de markt." Hoe kwetsbaar Delta is, merkte het bedrijf vorig jaar. Langdurige uitval van de kolencentrale in Bors sele leverde een strop op van 15 miljoen euro. Dat trok een zware wissel op de winst die uiteindelijk uitkwam op honderd miljoen eu ro. Van der Klaauw grijpt terug naar de vergelijking met koeriers bedrijven. „Gaat er bij hen een au to stuk, dan merken ze dat niet. Ze hebben er toch drieduizend en er staat altijd wel een reserve klaar." Delta moet meer centrales bou wen om ook in de toekomst de concurrentie aan te kunnen, stelt Van der Klaauw. Maar in Neder land zijn amper mogelijkheden. „Er komen nog drie centrales bij op de Maasvlakte en twee in Delf zijl. Een paar jaar geleden werden we nog voor gek versleten dat we een centrale gingen bouwen. Door de stijgende vraag naar energie is de stemming volledig omgeslagen. Eneco, Nuon, Eon. Allemaal heb ben ze plannen voor nieuwe ener- giefabrieken. Als wij ook met een plan op die locaties komen, mo gen we achteraan sluiten." Zeeland is geen optie. „Als we nog een centrale in het Sloegebied neerzetten, dan is dat de tweede kerncentrale." Maar een aanvraag voor de bouw daarvan zal Delta ken daarbij vooral naar hun ima go." Renate Hemerik, directeur van NVA, de brancheorganisatie van autoleasemaatschappijen be vestigt dat. „De kleinere bedrijven hebben daar minder aandacht voor en meestal ook minder tijd. Voor hen zijn de autokosten door slaggevend." Volgens haar worden auto's van alle merken steeds groe ner. „In de zakelijke markt werkt dat sneller door dan in de particu liere, omdat zakenauto's nieuw ver kocht worden en na gemiddeld vier jaar worden doorverkocht aan de particuliere markt. De techni sche vernieuwing en dus ook de milieuvriendelijkheid gaat hier dus sneller." In Nederland rijden vol gens cijfers van het CBS ongeveer 7,2 miljoen personenauto's rond. Daarvan is 17 procent (1,3 miljoen auto's) bestemd voor zakelijk ge bruik, inclusief 360.000 auto's die kleinere ondernemers kopen voor eigen gebruik. De rest van de zake lijke markt is bijna geheel in han den van de leasemaatschappijen. Steeds meer grote bedrijven en leasemaatschappijen kiezen bewust voor een 'groen' wagenpark, zo blijkt uit een onderzoek door Heliview. deze regeerperiode niet indienen. Want dit kabinet verleent toch geen vergunning. Intern gaat Delta door met de voorbereidingen en mikt er nog steeds op dat in 2016 de nucleaire centrale draait. Con currenten zullen de grond in het Sloe niet kopen. Want niemand kan zijn stroom kwijt. Het hoog spanningsnet zit namelijk vol. „Uit breiding daarvan duurt minstens tien jaar vanwege lange planologi sche procedures. De uitbreiding van het net nemen we mee in het traject voor de kerncentrale." Wat resteert is over de grens te kij ken. „Niet te ver weg. Want dat kun je hiervandaan niet managen. In België is er een producent: Elec- trabel. Die is al nagenoeg monopo list; die krijgt geen toestemming om zijn positie uit te breiden." Het zal een combinatie zijn van conventionele en duurzame centra les. „Geen grote fabrieken, maar kleine. Gebeurt er iets, dan is wat wegvalt makkelijk op te vangen." Moet Delta ook een koeriersbe drijf worden met drieduizend au to's? „Nee. Door slimheid en klein te blijven, houden we de snelheid om de hele grote bedrijven voor te zijn en te blijven." Sloecentrale in cijfers ►- Vermogen: 870 megawatt (ge noeg voor de levering aan ruim 2 miljoen huishoudens). Ter vergelijking: de kerncentrale heeft een vermogen van 520 megawatt. De kolencentrale le vert 427 megawatt. Initiatiefnemers: Delta en EDF Arbeidsplaatsen tijdens de bouw: 700 Arbeidsplaatsen na de bouw: 35 Kosten: 600 miljoen euro (Del ta en EDF dragen ieder de helft van de lasten). Toevoer: hoogcalorisch gas via de Zuid-Beveland-leiding (ZBL), 55 kilometer lang van Woens- drecht naar Vlissingen. Aanleg klaar in 2009. Het compressor station bij Woensdrecht ont trekt gas uit twee netwerken: de Zebraleiding die vanuit Bel gië naar Moerdijk loopt en het Gasunienetwerk. Door te kie zen voor twee stelsels is de le vering van gas gegarandeerd. Operationeel: laatste kwartaal 2009 De bouw van de Sloecentrale begon in juli. foto Sky Pictures Luchtfotografie AMSTERDAM - Pensioenverzekeraar Zwitserleven staat in de etalage. Moederbedrijf Swiss Life doet de Nederlandse dochter per opbod van de hand, evenals de activitei ten in België. De verkoop van Zwitserleven moet ongeveer één miljard euro opbrengen. De Amerikaanse za kenbank Goldman Sachs organi seert de veiling. Volgende week moeten de eerste biedingen bin nen zijn, maar een woordvoerder van Zwitserleven wil het bericht ontkennen noch bevestigen. Zwitserleven zou een mooie prooi zijn voor Nederlandse verzeke raars als Aegon, Delta Lloyd en SNS Reaal, die via de veiling een middelgrote concurrent kunnen binnenslepen. Overigens zouden ook buitenlandse partijen in de ra ce zijn voor de overname. Zwitser leven is de Nederlandse vestiging van Swiss Life, een van de grootste pensioenverzekeraars in Europa. Het bedrijf, gevestigd in Amstel veen, is met 750 medewerkers en premie-inkomsten van 1,2 miljard euro per jaar de vijfde pensioenver zekeraar van Nederland. Zwitserleven is vooral bekend van zijn^advertentiecampagnes rond- orrf het thema 'Zwitserlevenge- voel', ofwel een onbezorgde oude dag. Bekende Nederlanders als meesterkok Paul Fagel, Kees Brus- se, Huub Stapel, Ellen ten Damme en Chris Zegers deden mee aan de tv-spots. Zwitserleven, de Nederlandse pensioenverzekeraar, staat te koop. Moederbedrijf Swiss Life hoopt op een opbrengst van één miljard euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 60