Zeeland
Dikke deken die voor
Takkeherrie
Loos alarm
kinderlokker
2 I Vrijdag 5 oktober 2007 PZC
'Wat je vooral niet moet doen, is je als het ware
klampen aan de achterlichten van je voorganger'
vast
De krant 5 weken voor 15 euro!
Middelburgse praat met Balkenende
If; MATTY VERKAMMAN
Dinsdagmiddag zit ik in mijn prieeltje te schrijven aan
de vuistdikke biografie van Willem van Hanegem, die
eind november verschijnt. Het ritme zit er lekker in.
Schrijven is niet alleen bedenken, scheppen, ideeën uitwerken
en gesprekken aan het papier toevertrouwen. Schrijven is ook
gewoon een ambacht en een kwestie van doorzetten. Het ver
eist enige discipline om niet te lang in de ochtendbladen te
blijven hangen, of nóg maar weer een kopje koffie te nuttigen.
In doorsnee loop ik niet over van discipline, maar als de deadli
ne nadert, de mede-auteurs Hugo Borst, Johan Derksen, Chris
van Nijnatten en Wilfried de Jong mij vragen hoeveel tijd ze
nog hebben en de drukker terloops doch indringend vraagt of
het nog een beetje wil lukken, wordt het tijd voor de persoon
lijke quota. Hier bedoel ik mee,
dat in de laatste zes weken voor
de druk tenminste duizend defi
nitieve woorden per dag mijn
twee tikvingers moeten verla
ten. Dat betekent schrijven en
schaven van negen tot zes, tus
sen de middag twee donkerbruine botterhammen die mijn
meisje me liefdevol komt brengen en af toe een glas water.
Dinsdagmiddag zit ik op 824 woorden en dan gaat alles mis.
Als altijd staat de deur van mijn prieel open en dus hoor ik op
volle sterkte de dorpssirene loeien. Ik denk alleen maar: dat
hebben we gistermiddag toch al gehad? En verder zit ik slechts
te mopperen: 'Sodemieter op met die takkeherrie.' Geen mo
ment denk ik aan onheil. De harde schijf in mijn hoofd geeft
geen enkel signaal af dat er iets vreselijks aan de hand zou kun
nen zijn. Takkeherrie - het is en blijft mijn enige reactie. Ik
doe niet eens de deur dicht. Mogelijk doe ik dat pas wanneer
de sirene in de tweede, derde of vierde week van de maand
loeit. Maar ook dan natuurlijk niet op maandagmiddag om
'De harde schijf in
mijn hoofd geeft geen
enkel alarmsignaal af
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst
Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zore
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Familieberichten 0800-8060
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
één maand voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Herfst. Het land nog warm,
de lucht al kouder. Hoogste
tijd om rekening te houden
met mist. Is het zicht
minder dan 200 meter, dan
ontstaan de problemen.
door Marcel Modde
Mist en verkeer zijn
geen vrienden. Opval
lend veel automobilis
ten zitten met het
zweet in de handen achter het
stuur en krijgen een klamme rug
bij het doorkruisen van de dikke,
grijze deken. Bijna iedereen (95
procent volgens onderzoek van
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat) vreest de mogelijke gevol
gen.
Toch is het aantal verkeersongeval
len door mist laag. Volgens Henk
Rhebergen van het Regionaal Or
gaan Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) gaat het op jaarbasis om
hooguit één procent. Maar als het
fout gaat, dan is het meestal goed
mis ook. Het ministerie rappor
teert een triest jaargemiddelde van
14 doden en 83 ziekenhuisgewon
den. „De grote klappers zitten aan
het begin van het seizoen, wan
neer de mensen weer even aan dit
verschijnsel moeten wennen",
zegt Rhebergen. „Vaak zijn er veel
voertuigen bij betrokken, waar
door gelijk een ravage ontstaat. Ik
heb wel de indruk dat mensen we
ten dat ze meer afstand moeten
houden en niet plots moeten rem
men in een mistbank. Alleen is er
vaak sprake van een schrikreactie.
Bovendien overschatten veel auto
mobilisten hun eigen mogelijkhe
den, denken dat ze de weg goed ge
noeg kennen, en blijven hard rij
den. Hetzelfde zie je bij hevige re
genval en de kans op aquaplaning.
De wil om het rijgedrag aan te pas
sen is er wel, maar de houding
nog lang niet altijd."
Landelijk wordt nauwelijks cam
pagne gevoerd om weggebruikers
voor te lichten. De laatste grote ac
tie was bijna acht jaar geleden. Dat
komt, wijst Rhebergen op het lage
percentage, omdat er op het ge
bied van de verkeersveiligheid wei
nig 'winst' valt te boeken. Het
ROVZ heeft evenwel de goede ge
woonte in het na- en voorjaar
de weggebruiker weer even bij de
les te krijgen. Deze maand wordt
in samenwerking met Veilig Ver
keer Nederland (WN) twee keer
gefolderd op het tolplein van de
Westerscheldetunnel.
WN-coördinator in Zeeland Bas
Vroonland benadrukt dat mist
meter. Zie je de volgende niet, dan
moet de extra lamp aan. Wat je
vooral niet moet doen, is je als het
ware vastklampen aan de achter
lichten van je voorganger. Veel au
tomobilisten hebben die neiging,
omdat ze dan een helder richt
punt hebben. Dat betekent óók
dat je te dicht op die auto zit. Niet
doen!" Het voeren van groot licht
overdag, waar een hele generatie
babyboomers mee is opgevoed,
raadt Vroonland ten stelligste af.
Dat kan niet alleen tegenliggers
verblinden, de weerkaatsing van
het felle schijnsel op de zwevende
waterdruppeltjes verkleint eerder
het zicht. Is het zicht minder dan
tweehonderd meter, dan mogen
(niet verplicht) wel de mistlam
pen aan de voorkant aan. „Zelf
vind ik het heel prettig bij mist de
kantmarkering van de weg op te
zoeken. Dat geeft een beetje hou
vast." In de verkeersongevallenana
lyse van Verkeer en Waterstaat
vooral een 'kwestie is van gezien
worden'. „Dus ook voor fietsers!
De 15.000 reflecterende hesjes die
nu worden uitgedeeld op de
Zeeuwse basisscholen verkleinen
de kwetsbaarheid van deze groep,
zegt Vroonland. „Maar het groot
ste gevaar schuilt in een te hoge
snelheid van automobilisten. Ze
vergeten nogal eens dat er door
het mindere zicht veel minder tijd
is om te reageren."
Stelregel is dat bij zicht minder
dan vijftig meter het mistachter-
licht aan moet. En hoe weet je nu
wat 50 meter is? „Eigenlijk heel
simpel", onderwijst Vroonland.
„De afstand tussen de hectometer-
paaltjes langs de weg is altijd 100
De mistsimulator van Dek Verkeersopleidingen.
foto Willem Mieras
(2001) wordt een lans gebroken
voor meer aandacht bij uitzonder
lijke weertypen in de rijopleiding.
Bij Dek Verkeersopleidingen in
Goes en Middelburg gebruiken ze
een simulator om de kandidaten
vertrouwd te maken met het rij
den in mistige omstandigheden.
Ook nachtelijke ritten kunnen
'droog' worden geoefend, vertelt
instructrice Anja Eggebeen. „Als
automobilist ben je heel snel ge
neigd de blik te fixeren op een
punt in de verte. Mist versterkt die
neiging. Wij leren de kandidaten
niet alleen vooruit, maar vooral
ook breed te kijken. Dat valt te trai
nen. We laten ze bijvoorbeeld een
verkeersbord opzoeken, of wan
neer een voetganger voorbij loopt
helpt dat ook wel."
Het inschatten van de juiste af
stand is tevens een kwestie van
even weten, toont de instructrice.
„Je neemt een vast punt langs de
weg (kan een hectometerpaaltje
zijn) en telt dan het aantal secon
den dat het duurt voordat je dat
punt zelf passeert. In normale om
standigheden is minimaal twee se
conden afstand gezond. Bij mist
moet je uitgaan van drie of vier se
conden." Dek levert jaarlijks zo'n
achthonderd nieuwe automobilis
ten en motorrijders af Eggebeen:
„Genoeg van onze leerlingen gaan
de weg op zonder in het echt al
mist te hebben meegemaakt. Dan
is het lekker om in die simulator
een paar kaar te hebben 'gevoeld'
hoe dat is en te weten wat je moet
doen."
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam voorletters m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
SLUIS - De afgelopen dagen deed
in de gemeente Sluis het gerucht
de ronde dat kinderen van basis
scholen werden lastig gevallen
door een bestuurder van een witte
auto. Onderzoek van de politie
heeft uitgewezen dat er sprake is
van een onterecht gerucht.
De politie heeft een tienjarig meis
je gehoord. Hieruit is gebleken dat
de melding op een misverstand be
rust. Een basisschool in Aarden
burg had al een waarschuwing
naar ouders gestuurd.
Evianne van Gijn (staand, midden) op het Catshuis. foto Harmen de Jong