Zeeland Dikke deken die voor Takkeherrie Loos alarm kinderlokker 2 I Vrijdag 5 oktober 2007 PZC 'Wat je vooral niet moet doen, is je als het ware klampen aan de achterlichten van je voorganger' vast De krant 5 weken voor 15 euro! Middelburgse praat met Balkenende If; MATTY VERKAMMAN Dinsdagmiddag zit ik in mijn prieeltje te schrijven aan de vuistdikke biografie van Willem van Hanegem, die eind november verschijnt. Het ritme zit er lekker in. Schrijven is niet alleen bedenken, scheppen, ideeën uitwerken en gesprekken aan het papier toevertrouwen. Schrijven is ook gewoon een ambacht en een kwestie van doorzetten. Het ver eist enige discipline om niet te lang in de ochtendbladen te blijven hangen, of nóg maar weer een kopje koffie te nuttigen. In doorsnee loop ik niet over van discipline, maar als de deadli ne nadert, de mede-auteurs Hugo Borst, Johan Derksen, Chris van Nijnatten en Wilfried de Jong mij vragen hoeveel tijd ze nog hebben en de drukker terloops doch indringend vraagt of het nog een beetje wil lukken, wordt het tijd voor de persoon lijke quota. Hier bedoel ik mee, dat in de laatste zes weken voor de druk tenminste duizend defi nitieve woorden per dag mijn twee tikvingers moeten verla ten. Dat betekent schrijven en schaven van negen tot zes, tus sen de middag twee donkerbruine botterhammen die mijn meisje me liefdevol komt brengen en af toe een glas water. Dinsdagmiddag zit ik op 824 woorden en dan gaat alles mis. Als altijd staat de deur van mijn prieel open en dus hoor ik op volle sterkte de dorpssirene loeien. Ik denk alleen maar: dat hebben we gistermiddag toch al gehad? En verder zit ik slechts te mopperen: 'Sodemieter op met die takkeherrie.' Geen mo ment denk ik aan onheil. De harde schijf in mijn hoofd geeft geen enkel signaal af dat er iets vreselijks aan de hand zou kun nen zijn. Takkeherrie - het is en blijft mijn enige reactie. Ik doe niet eens de deur dicht. Mogelijk doe ik dat pas wanneer de sirene in de tweede, derde of vierde week van de maand loeit. Maar ook dan natuurlijk niet op maandagmiddag om 'De harde schijf in mijn hoofd geeft geen enkel alarmsignaal af Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zore Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Familieberichten 0800-8060 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: een medewerker spreken Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur e-mail: lezersservice@pzc.nl postadres: PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk één maand voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Herfst. Het land nog warm, de lucht al kouder. Hoogste tijd om rekening te houden met mist. Is het zicht minder dan 200 meter, dan ontstaan de problemen. door Marcel Modde Mist en verkeer zijn geen vrienden. Opval lend veel automobilis ten zitten met het zweet in de handen achter het stuur en krijgen een klamme rug bij het doorkruisen van de dikke, grijze deken. Bijna iedereen (95 procent volgens onderzoek van het ministerie van Verkeer en Wa terstaat) vreest de mogelijke gevol gen. Toch is het aantal verkeersongeval len door mist laag. Volgens Henk Rhebergen van het Regionaal Or gaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) gaat het op jaarbasis om hooguit één procent. Maar als het fout gaat, dan is het meestal goed mis ook. Het ministerie rappor teert een triest jaargemiddelde van 14 doden en 83 ziekenhuisgewon den. „De grote klappers zitten aan het begin van het seizoen, wan neer de mensen weer even aan dit verschijnsel moeten wennen", zegt Rhebergen. „Vaak zijn er veel voertuigen bij betrokken, waar door gelijk een ravage ontstaat. Ik heb wel de indruk dat mensen we ten dat ze meer afstand moeten houden en niet plots moeten rem men in een mistbank. Alleen is er vaak sprake van een schrikreactie. Bovendien overschatten veel auto mobilisten hun eigen mogelijkhe den, denken dat ze de weg goed ge noeg kennen, en blijven hard rij den. Hetzelfde zie je bij hevige re genval en de kans op aquaplaning. De wil om het rijgedrag aan te pas sen is er wel, maar de houding nog lang niet altijd." Landelijk wordt nauwelijks cam pagne gevoerd om weggebruikers voor te lichten. De laatste grote ac tie was bijna acht jaar geleden. Dat komt, wijst Rhebergen op het lage percentage, omdat er op het ge bied van de verkeersveiligheid wei nig 'winst' valt te boeken. Het ROVZ heeft evenwel de goede ge woonte in het na- en voorjaar de weggebruiker weer even bij de les te krijgen. Deze maand wordt in samenwerking met Veilig Ver keer Nederland (WN) twee keer gefolderd op het tolplein van de Westerscheldetunnel. WN-coördinator in Zeeland Bas Vroonland benadrukt dat mist meter. Zie je de volgende niet, dan moet de extra lamp aan. Wat je vooral niet moet doen, is je als het ware vastklampen aan de achter lichten van je voorganger. Veel au tomobilisten hebben die neiging, omdat ze dan een helder richt punt hebben. Dat betekent óók dat je te dicht op die auto zit. Niet doen!" Het voeren van groot licht overdag, waar een hele generatie babyboomers mee is opgevoed, raadt Vroonland ten stelligste af. Dat kan niet alleen tegenliggers verblinden, de weerkaatsing van het felle schijnsel op de zwevende waterdruppeltjes verkleint eerder het zicht. Is het zicht minder dan tweehonderd meter, dan mogen (niet verplicht) wel de mistlam pen aan de voorkant aan. „Zelf vind ik het heel prettig bij mist de kantmarkering van de weg op te zoeken. Dat geeft een beetje hou vast." In de verkeersongevallenana lyse van Verkeer en Waterstaat vooral een 'kwestie is van gezien worden'. „Dus ook voor fietsers! De 15.000 reflecterende hesjes die nu worden uitgedeeld op de Zeeuwse basisscholen verkleinen de kwetsbaarheid van deze groep, zegt Vroonland. „Maar het groot ste gevaar schuilt in een te hoge snelheid van automobilisten. Ze vergeten nogal eens dat er door het mindere zicht veel minder tijd is om te reageren." Stelregel is dat bij zicht minder dan vijftig meter het mistachter- licht aan moet. En hoe weet je nu wat 50 meter is? „Eigenlijk heel simpel", onderwijst Vroonland. „De afstand tussen de hectometer- paaltjes langs de weg is altijd 100 De mistsimulator van Dek Verkeersopleidingen. foto Willem Mieras (2001) wordt een lans gebroken voor meer aandacht bij uitzonder lijke weertypen in de rijopleiding. Bij Dek Verkeersopleidingen in Goes en Middelburg gebruiken ze een simulator om de kandidaten vertrouwd te maken met het rij den in mistige omstandigheden. Ook nachtelijke ritten kunnen 'droog' worden geoefend, vertelt instructrice Anja Eggebeen. „Als automobilist ben je heel snel ge neigd de blik te fixeren op een punt in de verte. Mist versterkt die neiging. Wij leren de kandidaten niet alleen vooruit, maar vooral ook breed te kijken. Dat valt te trai nen. We laten ze bijvoorbeeld een verkeersbord opzoeken, of wan neer een voetganger voorbij loopt helpt dat ook wel." Het inschatten van de juiste af stand is tevens een kwestie van even weten, toont de instructrice. „Je neemt een vast punt langs de weg (kan een hectometerpaaltje zijn) en telt dan het aantal secon den dat het duurt voordat je dat punt zelf passeert. In normale om standigheden is minimaal twee se conden afstand gezond. Bij mist moet je uitgaan van drie of vier se conden." Dek levert jaarlijks zo'n achthonderd nieuwe automobilis ten en motorrijders af Eggebeen: „Genoeg van onze leerlingen gaan de weg op zonder in het echt al mist te hebben meegemaakt. Dan is het lekker om in die simulator een paar kaar te hebben 'gevoeld' hoe dat is en te weten wat je moet doen." Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie SLUIS - De afgelopen dagen deed in de gemeente Sluis het gerucht de ronde dat kinderen van basis scholen werden lastig gevallen door een bestuurder van een witte auto. Onderzoek van de politie heeft uitgewezen dat er sprake is van een onterecht gerucht. De politie heeft een tienjarig meis je gehoord. Hieruit is gebleken dat de melding op een misverstand be rust. Een basisschool in Aarden burg had al een waarschuwing naar ouders gestuurd. Evianne van Gijn (staand, midden) op het Catshuis. foto Harmen de Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2