Ant©
Fiat blaast Abarth weer leven in
Mazda 2 wordt kleiner en
lichter dan huidige model
Knipoog naar verleden
met Moto Morini 91/2
Nieuwe auto's
direct uit voorraad
leverbaar?
Je vindt ze op:
O AutoTrack.nl
Zuinigste Ibiza luistert
naar naam Ecomotive
Nieuw topmodel met
V8 voor Land Cruiser
PZC Vrijdag 5 oktober 2007 1 5
Ke.hard nieuwe verge,ijken
De nieuwe Mazda 2 is een frisse verschijning. foto CPD
In Japan heet hij nog gewoon
Demio, hier luistert de 'nieuwe
Demio' voortaan naar de naam
Mazda 2. Hij doet een gooi naar de
titel 'auto van het jaar 2008', al re
kent Fiat er op dat de nieuwe 500
met die eer gaat strijken. Over een
maand weten we het.
De Mazda 2 is mooi compact, com
pacter zelfs dan zijn voorganger.
Designer Laurens van den Acker,
alweer zo'n Nederlander die het
ver schopt met het tekenen van au
to's, heeft eraan geknutseld. Sterk
punt van de Mazda 2 is zijn geslon
ken vorm. Het frisse uiterlijk oogt
totaal anders. Bovendien is hij 100
kilo lichter geworden, een stukje
korter ook en bovendien wat lager.
Trots zijn ze in thuishaven Hiroshi
ma op zijn aparte vakje voor het
dashboardkastje, waar je een route
kaart in kwijt kunt. Dat hele dash
board ziet er trouwens prima uit
en vooral voorin heb je meer dan
voldoende ruimte. Wat weggedrag
betreft, voelt de Mazda 2 betrouw
baar aan, al mogen vering en dem
ping een tikje strakker. De vijf-
deurs Mazda 2 (er staat voor vol
gend jaar nog een driedeurs op sta
pel) geniet van een fonkelnieuwe
1.5 liter motor, die 103 pk naar de
voorwielen brengt. De 1.3 liter
krachtbron is er met 75 pk en als
HP-versie met 86 pk. Een 1.4 liter
diesel met een kleine 70 paarden
krachten is volgend jaar ook lever
baar.
De Mazda 2 krijgt in elk geval elek
trische stuurbekrachtiging mee,
zes airbags, afstandsbediende cen
trale vergrendeling, mp3-aanslui-
ting en elektrische bediening van
de voorste zijruiten. Als 1.3 liter
gaat hij 13.795 euro kosten.
Seat heeft een superzuinige Ibiza
Ecomotive. Volgens de fabriek
verbruikt hij maar 3,8 liter diesel
per 100 km.
De uitstoot van CO2 is 99 gram
CO2 per kilometer, waarmee hij
de schoonste auto
in zijn klasse is.
De auto heeft een 1.4 TDI kracht
bron. Hij kost 18.495 euro.
Toyota heeft een nieuw topmodel,
de Land Cruiser V8. De auto is er
met benzine- (288 pk) of diesel
(286 pk) krachtbron.
De luxe SUV is er met vijf of ze
ven zitplaatsen. Nog altijd op een
ladderchassis, maar wel helemaal
nieuw.
In februari 2008 wordt hij lever
baar.
Bij Fiat zijn ze dankzij de 500 weer geld aan het verdienen.
En dat ruikt naar meer. Fiat-baas Luca de Meo haalt daarom
de naam Abarth van stal. Volgend jaar komt de Grande
Punto in (sportieve) Abarth-kledij.
door Rien van der Steen
De Punto wordt gelan
ceerd als 1.4 liter turbo
met 155 pk, maar er
komt ook een opvoerkit
met 180 pk voor wie nog sportie
ver de hoek om wil. Dat wordt de
'Esse Esse', zo spreken Italianen
twee letters 's' achter elkaar uit,
wat staat voor 'Super Sport'. Om
verbanden met de vroegere Duitse
SS te vermijden, is voor de foneti
sche schrijfwijze gekozen.
Fiat nodigde ons uit voor een dag
je circuitrijden met de nieuwe Pun
to Abarth in Balocco, het testpar
cours van de fabriek tussen Turijn
en Milaan. Fiat heeft duidelijk
werk gemaakt van het erfgoed van
tuner Carlo Abarth, een Oostenrij
ker die na de oorlog in Italië aan
de slag ging met het opvoeren van
auto's. De Grande Punto ziet eruit
alsof hij op oorlogspad is. Rode
strepen over de flanken, een logo
met de schorpioen, het sterren
beeld van Abarth.
Carlo Abarth gebruikte vooral
Fiats om zijn kunsten op bot te vie
ren. Abarth werd beroemd vanwe
ge zijn 'bommetjes op wielen': mi
nuscule Fiats 500 en 600 werden
onder zijn vaardige handen sport-
wagentjes die voor de titel gingen
op het circuit. Fiat besloot in 1971
het succesvolle bedrijf over te ne
men, net als het dat deed met Au-
tobianchi, Lancia en Alfa Romeo.
Fiat gaat de moderne Abarths
slechts in een paar kleuren leve
ren. Ook in wit, met rode accen
ten en bijvoorbeeld vuurrode bui
tenspiegels. Binnenin kan geen
twijfel bestaan over zijn sportieve
aspiraties. Het dashboard oogt als
of het met koolstofvezel bekleed
is, rode stiksels accentueren het
leer om het stuur en de pook en je
zit op lederen sportstoelen.
Bij het starten verwacht je een
agressieve brul, maar de inge
nieurs hebben zich bij deze versie
ingehouden. De dubbele uitlaat
pijp maakt een uiterst beschaafd
geluid. Bij de 'Esse Esse' wordt dat
overigens heel anders.
De Abarth is ook allesbehalve
agressief 155 pk is wel veel voor
een motortje met deze inhoud,
maar woest wordt de Punto er
niet van. We ontdekken een knop-
Vanwege zijn lichtvoetigheid voelt
de Grande Punto in Abarth-kledij
zich prima thuis op het circuit.
foto GPD
je met 'powerboost' en dat maakt
de turbo extra ijverig. Het koppel
gaat dan omhoog van 206 naar 230
Nm. Geen kortstondige oppepper,
maar continu, zolang de knop in
gedrukt blijft.
De Grande Punto Abarth danst
lichtvoetig over het recent ver
nieuwde testcircuit van Fiat. Er is
geen sprake van onder- of over
stuur, de auto beschikt over
enorm veel grip en als het te gek
wordt, houdt de elektronische sta-
biliteitsregeling de zaak netjes in
bedwang. De stabiliteitsregeling is
niet uitschakelbaar, maar gedraagt
zich ook niet dwingend. Mooi afge
wogen elektronica dus. Het is al
leen jammer dat de besturing een
tikje aan de 'wollige' kant is. Weg-
ligging en weggedrag verdienen
echter een pluim van jewelste. Fiat
heeft deze nieuwe Abarth niet al
te bijterig willen maken. Hoewel
de 'Esse Esse'-kit de pk's wel op
stuwt naar 180 stuks, en die rijdt
dan ook een stuk gretiger. Fiat wil
in 2008 vijfduizend auto's met de
Abarth-schorpioen verkopen.
Naast Punto's worden dat ook
500's. De basisversie van de Punto
Abarth zal tussen 24 en 25 mille
kosten. Een 'Esse Esse'-opvoerkit
kost minstens 5.000 euro extra.
Het Italiaanse motormerk
Moto Morini is voor velen
onbekend. Niet zo gek: Mo
rini werd vijftien jaar geleden 'be
graven'. In 2004 werd het merk
weer tot leven gewekt met de spor
tieve Corsaro. Nu is er ook de Mo
to Morini 9V2.
Die 9^2 heeft niets te maken met
vermogen of inhoud, maar is be
doeld als knipoog naar de 3V2
V-twin uit de jaren zeventig die
zijn tijd ver vooruit was. In de 9^2
zie je ook retrotrekjes uit de jaren
zeventig, zoals verchroomde
spaakwielen. De naam is geboren
op de tekentafel, omdat het eigen
lijk de bedoeling was dat de nieu
we Italiaan 950CC zou krijgen.
De tweede nieuwe Morini lijkt
van afstand op de goedkopere Du-
cati Monster. Ook een functionele,
compacte twee cilinder naked bike
met buizenframe, breed stuur, gro
te tank, rechte zit en korte buddy.
Maar als je beter kijkt, zijn de ver
schillen legio. Beide Italianen heb
ben een eigen smoel. Ook kontjes
en dempers zijn anders.
Het dashboard is simpel. Een stevi
ge analoge toerenteller met daar
naast een digitale display voor on
der meer snelheid, tijd en buiten
temperatuur. Een steeksleuteltje
geeft aan wanneer de motor toe is
aan een onderhoudsbeurt.
Het zadel is slechts 80 centimeter
hoog en loopt smal toe naar de
dikke tank, waarin je knieën per
fect in de uitsparingen passen.
Dus ook kleinere mensen kunnen
gemakkelijk aan de grond komen.
Het brede stuur en het heerlijke
harde rauwe geluid dat de uitlaat
uitbraakt, geven je het gevoel op
een crosser te zitten. Maar te en
thousiast het gas opendraaien, is
niet verstandig als je de wielen op
de grond wilt houden. Wat een
brute kracht produceert deze Itali
aan met zijn 117 pk.
De 9V2 is een allround motorfiets.
Met een schermpje en speciale tas
sen kun je er zelfs een lange toer
rit mee maken. Daarnaast kun je
er ook sportief mee rijden.
Bochtige, provinciale wegen zijn
het favoriete werkterrein van de
Moto Morini. De temperamentvol
le Italiaan houdt van stevig sturen
door korte bochtjes. Liefst op fraai
asfalt, Want de 9V2 is hard geveerd.
Zuinig is deze motorfiets overi
gens niet. Zelfs bij erg rustig rij
den, haal jé nauwelijks 12 kilome
ter op een liter benzine. Maar de
motorrijders die deze opvallende
9V2 voor 13.490 euro kopen, letten
daar waarschijnlijk niet op.
Moto Morini 9 Vi: temperamentvol
le Italiaan.