Ant© Fiat blaast Abarth weer leven in Mazda 2 wordt kleiner en lichter dan huidige model Knipoog naar verleden met Moto Morini 91/2 Nieuwe auto's direct uit voorraad leverbaar? Je vindt ze op: O AutoTrack.nl Zuinigste Ibiza luistert naar naam Ecomotive Nieuw topmodel met V8 voor Land Cruiser PZC Vrijdag 5 oktober 2007 1 5 Ke.hard nieuwe verge,ijken De nieuwe Mazda 2 is een frisse verschijning. foto CPD In Japan heet hij nog gewoon Demio, hier luistert de 'nieuwe Demio' voortaan naar de naam Mazda 2. Hij doet een gooi naar de titel 'auto van het jaar 2008', al re kent Fiat er op dat de nieuwe 500 met die eer gaat strijken. Over een maand weten we het. De Mazda 2 is mooi compact, com pacter zelfs dan zijn voorganger. Designer Laurens van den Acker, alweer zo'n Nederlander die het ver schopt met het tekenen van au to's, heeft eraan geknutseld. Sterk punt van de Mazda 2 is zijn geslon ken vorm. Het frisse uiterlijk oogt totaal anders. Bovendien is hij 100 kilo lichter geworden, een stukje korter ook en bovendien wat lager. Trots zijn ze in thuishaven Hiroshi ma op zijn aparte vakje voor het dashboardkastje, waar je een route kaart in kwijt kunt. Dat hele dash board ziet er trouwens prima uit en vooral voorin heb je meer dan voldoende ruimte. Wat weggedrag betreft, voelt de Mazda 2 betrouw baar aan, al mogen vering en dem ping een tikje strakker. De vijf- deurs Mazda 2 (er staat voor vol gend jaar nog een driedeurs op sta pel) geniet van een fonkelnieuwe 1.5 liter motor, die 103 pk naar de voorwielen brengt. De 1.3 liter krachtbron is er met 75 pk en als HP-versie met 86 pk. Een 1.4 liter diesel met een kleine 70 paarden krachten is volgend jaar ook lever baar. De Mazda 2 krijgt in elk geval elek trische stuurbekrachtiging mee, zes airbags, afstandsbediende cen trale vergrendeling, mp3-aanslui- ting en elektrische bediening van de voorste zijruiten. Als 1.3 liter gaat hij 13.795 euro kosten. Seat heeft een superzuinige Ibiza Ecomotive. Volgens de fabriek verbruikt hij maar 3,8 liter diesel per 100 km. De uitstoot van CO2 is 99 gram CO2 per kilometer, waarmee hij de schoonste auto in zijn klasse is. De auto heeft een 1.4 TDI kracht bron. Hij kost 18.495 euro. Toyota heeft een nieuw topmodel, de Land Cruiser V8. De auto is er met benzine- (288 pk) of diesel (286 pk) krachtbron. De luxe SUV is er met vijf of ze ven zitplaatsen. Nog altijd op een ladderchassis, maar wel helemaal nieuw. In februari 2008 wordt hij lever baar. Bij Fiat zijn ze dankzij de 500 weer geld aan het verdienen. En dat ruikt naar meer. Fiat-baas Luca de Meo haalt daarom de naam Abarth van stal. Volgend jaar komt de Grande Punto in (sportieve) Abarth-kledij. door Rien van der Steen De Punto wordt gelan ceerd als 1.4 liter turbo met 155 pk, maar er komt ook een opvoerkit met 180 pk voor wie nog sportie ver de hoek om wil. Dat wordt de 'Esse Esse', zo spreken Italianen twee letters 's' achter elkaar uit, wat staat voor 'Super Sport'. Om verbanden met de vroegere Duitse SS te vermijden, is voor de foneti sche schrijfwijze gekozen. Fiat nodigde ons uit voor een dag je circuitrijden met de nieuwe Pun to Abarth in Balocco, het testpar cours van de fabriek tussen Turijn en Milaan. Fiat heeft duidelijk werk gemaakt van het erfgoed van tuner Carlo Abarth, een Oostenrij ker die na de oorlog in Italië aan de slag ging met het opvoeren van auto's. De Grande Punto ziet eruit alsof hij op oorlogspad is. Rode strepen over de flanken, een logo met de schorpioen, het sterren beeld van Abarth. Carlo Abarth gebruikte vooral Fiats om zijn kunsten op bot te vie ren. Abarth werd beroemd vanwe ge zijn 'bommetjes op wielen': mi nuscule Fiats 500 en 600 werden onder zijn vaardige handen sport- wagentjes die voor de titel gingen op het circuit. Fiat besloot in 1971 het succesvolle bedrijf over te ne men, net als het dat deed met Au- tobianchi, Lancia en Alfa Romeo. Fiat gaat de moderne Abarths slechts in een paar kleuren leve ren. Ook in wit, met rode accen ten en bijvoorbeeld vuurrode bui tenspiegels. Binnenin kan geen twijfel bestaan over zijn sportieve aspiraties. Het dashboard oogt als of het met koolstofvezel bekleed is, rode stiksels accentueren het leer om het stuur en de pook en je zit op lederen sportstoelen. Bij het starten verwacht je een agressieve brul, maar de inge nieurs hebben zich bij deze versie ingehouden. De dubbele uitlaat pijp maakt een uiterst beschaafd geluid. Bij de 'Esse Esse' wordt dat overigens heel anders. De Abarth is ook allesbehalve agressief 155 pk is wel veel voor een motortje met deze inhoud, maar woest wordt de Punto er niet van. We ontdekken een knop- Vanwege zijn lichtvoetigheid voelt de Grande Punto in Abarth-kledij zich prima thuis op het circuit. foto GPD je met 'powerboost' en dat maakt de turbo extra ijverig. Het koppel gaat dan omhoog van 206 naar 230 Nm. Geen kortstondige oppepper, maar continu, zolang de knop in gedrukt blijft. De Grande Punto Abarth danst lichtvoetig over het recent ver nieuwde testcircuit van Fiat. Er is geen sprake van onder- of over stuur, de auto beschikt over enorm veel grip en als het te gek wordt, houdt de elektronische sta- biliteitsregeling de zaak netjes in bedwang. De stabiliteitsregeling is niet uitschakelbaar, maar gedraagt zich ook niet dwingend. Mooi afge wogen elektronica dus. Het is al leen jammer dat de besturing een tikje aan de 'wollige' kant is. Weg- ligging en weggedrag verdienen echter een pluim van jewelste. Fiat heeft deze nieuwe Abarth niet al te bijterig willen maken. Hoewel de 'Esse Esse'-kit de pk's wel op stuwt naar 180 stuks, en die rijdt dan ook een stuk gretiger. Fiat wil in 2008 vijfduizend auto's met de Abarth-schorpioen verkopen. Naast Punto's worden dat ook 500's. De basisversie van de Punto Abarth zal tussen 24 en 25 mille kosten. Een 'Esse Esse'-opvoerkit kost minstens 5.000 euro extra. Het Italiaanse motormerk Moto Morini is voor velen onbekend. Niet zo gek: Mo rini werd vijftien jaar geleden 'be graven'. In 2004 werd het merk weer tot leven gewekt met de spor tieve Corsaro. Nu is er ook de Mo to Morini 9V2. Die 9^2 heeft niets te maken met vermogen of inhoud, maar is be doeld als knipoog naar de 3V2 V-twin uit de jaren zeventig die zijn tijd ver vooruit was. In de 9^2 zie je ook retrotrekjes uit de jaren zeventig, zoals verchroomde spaakwielen. De naam is geboren op de tekentafel, omdat het eigen lijk de bedoeling was dat de nieu we Italiaan 950CC zou krijgen. De tweede nieuwe Morini lijkt van afstand op de goedkopere Du- cati Monster. Ook een functionele, compacte twee cilinder naked bike met buizenframe, breed stuur, gro te tank, rechte zit en korte buddy. Maar als je beter kijkt, zijn de ver schillen legio. Beide Italianen heb ben een eigen smoel. Ook kontjes en dempers zijn anders. Het dashboard is simpel. Een stevi ge analoge toerenteller met daar naast een digitale display voor on der meer snelheid, tijd en buiten temperatuur. Een steeksleuteltje geeft aan wanneer de motor toe is aan een onderhoudsbeurt. Het zadel is slechts 80 centimeter hoog en loopt smal toe naar de dikke tank, waarin je knieën per fect in de uitsparingen passen. Dus ook kleinere mensen kunnen gemakkelijk aan de grond komen. Het brede stuur en het heerlijke harde rauwe geluid dat de uitlaat uitbraakt, geven je het gevoel op een crosser te zitten. Maar te en thousiast het gas opendraaien, is niet verstandig als je de wielen op de grond wilt houden. Wat een brute kracht produceert deze Itali aan met zijn 117 pk. De 9V2 is een allround motorfiets. Met een schermpje en speciale tas sen kun je er zelfs een lange toer rit mee maken. Daarnaast kun je er ook sportief mee rijden. Bochtige, provinciale wegen zijn het favoriete werkterrein van de Moto Morini. De temperamentvol le Italiaan houdt van stevig sturen door korte bochtjes. Liefst op fraai asfalt, Want de 9V2 is hard geveerd. Zuinig is deze motorfiets overi gens niet. Zelfs bij erg rustig rij den, haal jé nauwelijks 12 kilome ter op een liter benzine. Maar de motorrijders die deze opvallende 9V2 voor 13.490 euro kopen, letten daar waarschijnlijk niet op. Moto Morini 9 Vi: temperamentvol le Italiaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15