Er is altijd een publiek1 Deelnemers Popaanzee bekend 42 Donderdag 4 oktober 2007 PZC Kostbaar Zeeuws schilderij van Springer op veiling bij Christie's GRASMAAIERS Tramper Professionele coaches moeten Zeeuwse acts een stap verder helpen. VIJF VRAGEN AAN Met de expositie die zondag in zijn galerie wordt geopend, grijpt William Verstraeten terug op de legendarische lapan-editie van het Festival Nieuwe Muziek in 1979. Naam: William Verstraeten Woonplaats: Middelburg Leeftijd: 56 jaar Beroep: Beeldend kunstenaar, galeriehouder door Rolf Bosboom Hoe bent u destijds betrokken geraakt bij het festival? „Ik ben eind 1978 naar Middelburg verhuisd. Ik kwam toen al snel in contact met mensen zoals Ad van 't Veer, Nico van den Boezem en Wil lem Buijs, maar ook met wethouder Gerrit Schoenmakers die iemand zocht voor zijn ambitieuze plannen met De Vleeshal. Toen heb ik voor gesteld dat hij mij ervoor zou nemen. Er was toen al een nauwe samen werking tussen het Festival Nieuwe Muziek van Ad van 't Veer en De Vleeshal." Festival Nieuwe Muziek stond in 1979 in het teken van Japan. U richtte een expositie in met werk van kalligraaf Nankoku Hidai, die bij de opening ook een demonstratie verzorgde. Wat herinnert u zich van zijn bezoek? „Ik heb hem hier begeleid. Hij noemde me consequent Bob, omdat hij 'William' te moeilijk vond. Ik had aanvankelijk ook niet door dat hij zo'n grootheid was in Japan, een meester van de abstracte kalligrafie, met een enorme collectie. Hij had ook een grote uitstraling, een enorme présence. De perfectie zat besloten in alles wat hij deed." Wat is de aanleiding om daar nu op terug te grijpen? „Dat was het feit dat ik van Ad van 't Veer hoorde dat de twee grote kalli grafieën die Hidai toen gemaakt heeft, bewaard zijn gebleven. Ze heb ben dertig jaar opgerold in een koker gezeten en zijn nog in een heel behoorlijke staat. Ik heb de karakters laten ontcijferen: Live (leef) en Good taste (goede smaak) staat erop. Dat vind ik wel een mooie combi natie. Het alleen laten zien van die kalligrafieën bleek wat te weinig. Daarom heb ik ook werk uit 1979 opgenomen van de Zeeuwse kunste naars die nauw betrokken waren bij het festival. Zo krijg je, denk ik, een mooi tijdsbeeld." Wat betekende de expositie van 1979 voor De Vleeshal? „Ik leerde er vooral van dat het mogelijk was om ook in Zeeland zaken van internationale kwaliteit van de grond te krijgen. Dat gaf me de ener gie om een aantal jaren op die manier met De Vleeshal door te gaan. Ik deed er maar liefst twaalf tentoonstellingen jaar. Dat houd je niet zo lang vol, maar die periode was wel de basis voor iets wat gebleven is." Bij de opening van de tentoonstelling in uw galerie, zondag, geeft de Bul gaarse marimbaspeelster Tatiana Koleva een concert. Waarom zij? „Tijdens de opening van het festival destijds was er ook marimba- muziek. Zij zal bovendien een aantal composities uitvoeren die destijds ook werden gespeeld." Expositie 'These days I have been thinking of you often', 7 t/m 25 oktober in Revolu tion 100.000 etc Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. Geopend: ma-vr 8-18 uur. De expositie wordt zondag om 13.00 uur geopend door Gerrit Schoenmakers; vanaf 13.30 uur treedt Tatiana Koleva (marimba) op. AMSTERDAM - Christie's in Amster dam veilt woensdag 17 oktober twee Zeeuwse schilderijen. De op merkelijkste is A busy market in Veere with the bell-tower of the town hall van Cornelis Springer (1817-1891), gedateerd 1857. De ver wachting is dat het tussen de 250.000 en 350.000 euro opbrengt. POWER EQUIPMENT •Tot 50% stiller De sterksten in hun klasse Perfecte kwaliteit, prima prestaties en comfort Voor meer informatie en advies: VJL' 's-Gravenpolder Tel. 0113-311 451 Morgenavond is in Hulst het openingsconcert van de 19e editie van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, met violist Mathieu van Bellen in de hoofdrol. Directeur van het festival is Rinus Meesen. door Jeanette Vergouwen Een concertzaal achter de dijken, zo belooft het logo van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Nog ouderwets met sch. Want het festival heeft een naam te verdedi gen. Rinus Meesen (61) glimlacht. Zake lijk directeur is hij, maar het werk voor het festival is toch vooral lief dewerk. Net zoals het dat is voor zijn stichtingsbestuur. Meesen, van Axelse komaf, voelt zich goed in de rol die hij voor en in het festi val speelt, want regelen zit in zijn bloed. Eind 2005 werd hij gevraagd om het festival organisatorisch te bege leiden. Een nieuwe uitdaging, zo beschouwde hij dat verzoek van een bestuurslid. Dus pakte hij de klus met beide handen aan. Meesen werkte als researchmede- werker op de afdeling onderzoek en ontwikkeling van het chemie concern Dow. Hij is actief in het sociale leven. Als voorzitter van A(rt)ssenede deed hij veel erva ring op en ook zijn creatieve be trokkenheid mag er zijn. „Ik heb de kar in Assenede twin tig jaar getrokken. Na de zevende kunstmanifestatie in 2000 ben ik gestopt. In 2005 heb ik met de Bond NZAG (Niet Zeiken Altijd Goed) de film De vakantie van Sjaak geproduceerd." „Sinds vorig jaar ben ik betrokken bij het festival en dat bevalt me pri ma. Het festival is fantastisch, een promotie voor de streek, gedragen door subsidies van provincie en ge meenten, de sponsoring van be drijven en de bijdragen van de Vrienden." Ja, hij kent de verhalen én de cij fers van teruglopende bezoekers aantallen aan klassieke concerten. En nee, hij ligt daar niet wakker van, verre van. „Momenteel lopen bijna overal de bezoekersaantallen terug. Klassie ke muziek verandert niet, daar blijft een publiek voor. Het pu bliek wil misschien iets minder puur klassiek, de jeugd luistert lie ver naar klanken. Het festival is een cultureel hoogstandje. De mu sici hebben een studie van jaren achter de rug. Dat betekent kwali teit en die kwaliteit wil het festival behouden." „Het is onze taak om de klassieke muziek te brengen naar een bre der publiek. Daarom creëert het festival ook een concertzaal achter de dijken. Deze slogan staat voor: kom toch eens kijken en luisteren, de concertzaal ligt vlak bij jouw deur." Want wees nou eerlijk, zet hij zijn uitspraak kracht bij, waar krijg je anders dan in Zeeuws-Vlaanderen een wereldconcert voor een prijs waarvoor je in de Randstad nau welijks een dagje je auto kunt par keren? „Er gebeurt heel wat in Zeeland op cultureel gebied, ook al waar deert niet iedereen dat", stelt Mee sen. „Ik noem vier hoogtepunten: de uitvoering van de Matthaus Passion van Bach in Aardenburg, het Zeeland Nazomerfestival, Film by the Sea én het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Het festival is grensoverschrijdend, qua pu bliek en qua musici." „We kunnen alleen bestaan door de financiële ondersteuning. Er zijn gemeenten die elk jaar de fi nanciële bijdrage willen terug schroeven. Tja, dat kan eigenlijk niet. Vergeet niet dat het festival naast het muzikaal podium ook een zakelijk podium biedt. Je zou kunnen stellen dat het festival ook in de regionale zakenwereld inves teert. Bovendien zorgt het festival voor speciale ontmoetingen" Hij duidt op de officiële opening van het festival morgenavond in het stadhuis in Hulst, waar de am bassadeur van België Luc Carbo- nez en vertegenwoordigers uit de Zeeuwse bestuurlijke en politieke Rinus Meesen, zakelijk directeur van het ook ten goede aan de regionale economie wereld aanwezig zijn. „De concer ten vinden plaats op speciale loca ties. De basiliek in Hulst is een prachtgebouw, net als de Sint Baafs in Aardenburg. Wel is de ba siliek het duurste gebouw om te huren, maar het concert is er bijna altijd uitverkocht." Het thema van het festival dit jaar, Beeldende Muziek, moet tot de ver beelding spreken. Dat componis ten zich hebben laten inspireren Een vergelijkbaar Veers werk van Springer werd vorig jaar in Arn hem voor 240.000 euro verkocht. Het andere aangeboden schilderij is Passengers boarding a ferry at the Goeser Veerhuis with the church of Goes van Pieter Cornelis Dom- mershuizen, dat wordt geschat op 25.000 a 35.000 euro. door Rolf Bosboom GOES - De bands Bluem, Headmo- de en Sense Forward en sin ger-songwriter Eva Auad zijn de deelnemers aan de eerste editie van Popaanzee. Zij worden een jaar lang begeleid om hen verder te helpen in hun ontwikkeling. Popaanzee is een initiatief van het platform Poppunt Zeeland en de vier Zeeuwse poppodia (De Piek in Vlissingen, Kalashnikov in Ter- neuzen, Brogum in Zierikzee en 't Beest in Goes). Door nauwer sa men te werken willen zij Zeeuws poptalent stimuleren, zorgen voor verrassende internationale acts op de podia, een breder publiek berei ken en het muziekaanbod tijdens het toeristenseizoen vergroten. Het gaat om een meerjarig project, naar het voorbeeld van B-Stage in Brabant. Dankzij subsidies van het Fonds voor Podiumprogramme ring en Marketing, het VSB-fonds en de provincie Zeeland is het be staan van Popaanzee voor de ko mende drie jaar verzekerd. Elk jaar worden vier acts gekozen die hun talent inmiddels hebben bewezen, maar die nog verder kun nen groeien, in muzikaal, zakelijk en/of technisch opzicht. Zij wor den begeleid door een professione le coach. „Die gaat met hen kijken waar zij over een jaar willen staan en wat ervoor nodig is om dat te bereiken", zeggen Imke Elstak en Cor de Jonge van Poppunt Zee land. „De coach zoekt de mensen die daarbij kunnen helpen." Uiteraard gaan de bands ook optre den. Dat gebeurt in drie fasen. In november, aan het begin van het traject, zijn de eerste concerten. El- Bluem, Headmode, Sense For ward en Eva Auad zijn geselec teerd voor de eerste editie van Popaanzee, een project van Pop punt Zeeland en de poppodia. ke zaterdag (3 t/m 24 november) speelt een van de vier deelnemers op een van de podia, samen met een internationale act in hetzelfde genre die al een stap verder is. In mei is opnieuw zo'n serie. In de maanden juli en augustus wordt het eerste jaar afgesloten met een zomertour, samen met Duitse en Belgische bands, op campings en op bijzondere buitenlocaties langs de Zeeuwse kust. Popaanzee wordt zondag 28 okto ber officieel ingeluid in 't Beest in Goes. De vier acts worden daar ge presenteerd. Bovendien treedt dan de Amerikaanse band Diego's Um brella op. Van de deelnemers zijn, zeker in hun regio, Bluem (Zeeuws-Vlaan deren; winnaar van publieksprijs Zeeuwse Belofte) en Headmode (Schouwen-Duiveland) de bekend ste. Sense Forward, waar de drum mer net is opgestapt, komt uit Goes. De Walcherse zangeres Eva Auad was voorheen bekend onder de naam Eva Howard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 44