Er is altijd een publiek1
Deelnemers Popaanzee bekend
42 Donderdag 4 oktober 2007 PZC
Kostbaar Zeeuws schilderij van
Springer op veiling bij Christie's
GRASMAAIERS
Tramper
Professionele coaches
moeten Zeeuwse acts
een stap verder helpen.
VIJF VRAGEN AAN
Met de expositie die zondag in zijn galerie
wordt geopend, grijpt William Verstraeten
terug op de legendarische lapan-editie van
het Festival Nieuwe Muziek in 1979.
Naam: William Verstraeten
Woonplaats: Middelburg
Leeftijd: 56 jaar
Beroep: Beeldend kunstenaar, galeriehouder
door Rolf Bosboom
Hoe bent u destijds betrokken geraakt bij het festival?
„Ik ben eind 1978 naar Middelburg verhuisd. Ik kwam toen al snel in
contact met mensen zoals Ad van 't Veer, Nico van den Boezem en Wil
lem Buijs, maar ook met wethouder Gerrit Schoenmakers die iemand
zocht voor zijn ambitieuze plannen met De Vleeshal. Toen heb ik voor
gesteld dat hij mij ervoor zou nemen. Er was toen al een nauwe samen
werking tussen het Festival Nieuwe Muziek van Ad van 't Veer en De
Vleeshal."
Festival Nieuwe Muziek stond in 1979 in het teken van Japan. U richtte een
expositie in met werk van kalligraaf Nankoku Hidai, die bij de opening ook
een demonstratie verzorgde. Wat herinnert u zich van zijn bezoek?
„Ik heb hem hier begeleid. Hij noemde me consequent Bob, omdat hij
'William' te moeilijk vond. Ik had aanvankelijk ook niet door dat hij
zo'n grootheid was in Japan, een meester van de abstracte kalligrafie,
met een enorme collectie. Hij had ook een grote uitstraling, een enorme
présence. De perfectie zat besloten in alles wat hij deed."
Wat is de aanleiding om daar nu op terug te grijpen?
„Dat was het feit dat ik van Ad van 't Veer hoorde dat de twee grote kalli
grafieën die Hidai toen gemaakt heeft, bewaard zijn gebleven. Ze heb
ben dertig jaar opgerold in een koker gezeten en zijn nog in een heel
behoorlijke staat. Ik heb de karakters laten ontcijferen: Live (leef) en
Good taste (goede smaak) staat erop. Dat vind ik wel een mooie combi
natie. Het alleen laten zien van die kalligrafieën bleek wat te weinig.
Daarom heb ik ook werk uit 1979 opgenomen van de Zeeuwse kunste
naars die nauw betrokken waren bij het festival. Zo krijg je, denk ik, een
mooi tijdsbeeld."
Wat betekende de expositie van 1979 voor De Vleeshal?
„Ik leerde er vooral van dat het mogelijk was om ook in Zeeland zaken
van internationale kwaliteit van de grond te krijgen. Dat gaf me de ener
gie om een aantal jaren op die manier met De Vleeshal door te gaan. Ik
deed er maar liefst twaalf tentoonstellingen jaar. Dat houd je niet zo
lang vol, maar die periode was wel de basis voor iets wat gebleven is."
Bij de opening van de tentoonstelling in uw galerie, zondag, geeft de Bul
gaarse marimbaspeelster Tatiana Koleva een concert. Waarom zij?
„Tijdens de opening van het festival destijds was er ook marimba-
muziek. Zij zal bovendien een aantal composities uitvoeren die destijds
ook werden gespeeld."
Expositie 'These days I have been thinking of you often', 7 t/m 25 oktober in Revolu
tion 100.000 etc Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. Geopend: ma-vr 8-18
uur. De expositie wordt zondag om 13.00 uur geopend door Gerrit Schoenmakers;
vanaf 13.30 uur treedt Tatiana Koleva (marimba) op.
AMSTERDAM - Christie's in Amster
dam veilt woensdag 17 oktober
twee Zeeuwse schilderijen. De op
merkelijkste is A busy market in
Veere with the bell-tower of the
town hall van Cornelis Springer
(1817-1891), gedateerd 1857. De ver
wachting is dat het tussen de
250.000 en 350.000 euro opbrengt.
POWER EQUIPMENT
•Tot 50% stiller
De sterksten in hun klasse
Perfecte kwaliteit, prima
prestaties en comfort
Voor meer informatie en advies:
VJL' 's-Gravenpolder
Tel. 0113-311 451
Morgenavond is in Hulst het
openingsconcert van de 19e
editie van het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen, met
violist Mathieu van Bellen in
de hoofdrol. Directeur van
het festival is Rinus Meesen.
door Jeanette Vergouwen
Een concertzaal achter de
dijken, zo belooft het logo
van het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Nog ouderwets met sch. Want het
festival heeft een naam te verdedi
gen.
Rinus Meesen (61) glimlacht. Zake
lijk directeur is hij, maar het werk
voor het festival is toch vooral lief
dewerk. Net zoals het dat is voor
zijn stichtingsbestuur. Meesen,
van Axelse komaf, voelt zich goed
in de rol die hij voor en in het festi
val speelt, want regelen zit in zijn
bloed.
Eind 2005 werd hij gevraagd om
het festival organisatorisch te bege
leiden. Een nieuwe uitdaging, zo
beschouwde hij dat verzoek van
een bestuurslid. Dus pakte hij de
klus met beide handen aan.
Meesen werkte als researchmede-
werker op de afdeling onderzoek
en ontwikkeling van het chemie
concern Dow. Hij is actief in het
sociale leven. Als voorzitter van
A(rt)ssenede deed hij veel erva
ring op en ook zijn creatieve be
trokkenheid mag er zijn.
„Ik heb de kar in Assenede twin
tig jaar getrokken. Na de zevende
kunstmanifestatie in 2000 ben ik
gestopt. In 2005 heb ik met de
Bond NZAG (Niet Zeiken Altijd
Goed) de film De vakantie van
Sjaak geproduceerd."
„Sinds vorig jaar ben ik betrokken
bij het festival en dat bevalt me pri
ma. Het festival is fantastisch, een
promotie voor de streek, gedragen
door subsidies van provincie en ge
meenten, de sponsoring van be
drijven en de bijdragen van de
Vrienden."
Ja, hij kent de verhalen én de cij
fers van teruglopende bezoekers
aantallen aan klassieke concerten.
En nee, hij ligt daar niet wakker
van, verre van.
„Momenteel lopen bijna overal de
bezoekersaantallen terug. Klassie
ke muziek verandert niet, daar
blijft een publiek voor. Het pu
bliek wil misschien iets minder
puur klassiek, de jeugd luistert lie
ver naar klanken. Het festival is
een cultureel hoogstandje. De mu
sici hebben een studie van jaren
achter de rug. Dat betekent kwali
teit en die kwaliteit wil het festival
behouden."
„Het is onze taak om de klassieke
muziek te brengen naar een bre
der publiek. Daarom creëert het
festival ook een concertzaal achter
de dijken. Deze slogan staat voor:
kom toch eens kijken en luisteren,
de concertzaal ligt vlak bij jouw
deur."
Want wees nou eerlijk, zet hij zijn
uitspraak kracht bij, waar krijg je
anders dan in Zeeuws-Vlaanderen
een wereldconcert voor een prijs
waarvoor je in de Randstad nau
welijks een dagje je auto kunt par
keren?
„Er gebeurt heel wat in Zeeland
op cultureel gebied, ook al waar
deert niet iedereen dat", stelt Mee
sen. „Ik noem vier hoogtepunten:
de uitvoering van de Matthaus
Passion van Bach in Aardenburg,
het Zeeland Nazomerfestival, Film
by the Sea én het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen. Het festival
is grensoverschrijdend, qua pu
bliek en qua musici."
„We kunnen alleen bestaan door
de financiële ondersteuning. Er
zijn gemeenten die elk jaar de fi
nanciële bijdrage willen terug
schroeven. Tja, dat kan eigenlijk
niet. Vergeet niet dat het festival
naast het muzikaal podium ook
een zakelijk podium biedt. Je zou
kunnen stellen dat het festival ook
in de regionale zakenwereld inves
teert. Bovendien zorgt het festival
voor speciale ontmoetingen"
Hij duidt op de officiële opening
van het festival morgenavond in
het stadhuis in Hulst, waar de am
bassadeur van België Luc Carbo-
nez en vertegenwoordigers uit de
Zeeuwse bestuurlijke en politieke
Rinus Meesen, zakelijk directeur van het
ook ten goede aan de regionale economie
wereld aanwezig zijn. „De concer
ten vinden plaats op speciale loca
ties. De basiliek in Hulst is een
prachtgebouw, net als de Sint
Baafs in Aardenburg. Wel is de ba
siliek het duurste gebouw om te
huren, maar het concert is er bijna
altijd uitverkocht."
Het thema van het festival dit jaar,
Beeldende Muziek, moet tot de ver
beelding spreken. Dat componis
ten zich hebben laten inspireren
Een vergelijkbaar Veers werk van
Springer werd vorig jaar in Arn
hem voor 240.000 euro verkocht.
Het andere aangeboden schilderij
is Passengers boarding a ferry at the
Goeser Veerhuis with the church of
Goes van Pieter Cornelis Dom-
mershuizen, dat wordt geschat op
25.000 a 35.000 euro.
door Rolf Bosboom
GOES - De bands Bluem, Headmo-
de en Sense Forward en sin
ger-songwriter Eva Auad zijn de
deelnemers aan de eerste editie
van Popaanzee. Zij worden een
jaar lang begeleid om hen verder
te helpen in hun ontwikkeling.
Popaanzee is een initiatief van het
platform Poppunt Zeeland en de
vier Zeeuwse poppodia (De Piek
in Vlissingen, Kalashnikov in Ter-
neuzen, Brogum in Zierikzee en 't
Beest in Goes). Door nauwer sa
men te werken willen zij Zeeuws
poptalent stimuleren, zorgen voor
verrassende internationale acts op
de podia, een breder publiek berei
ken en het muziekaanbod tijdens
het toeristenseizoen vergroten.
Het gaat om een meerjarig project,
naar het voorbeeld van B-Stage in
Brabant. Dankzij subsidies van het
Fonds voor Podiumprogramme
ring en Marketing, het VSB-fonds
en de provincie Zeeland is het be
staan van Popaanzee voor de ko
mende drie jaar verzekerd.
Elk jaar worden vier acts gekozen
die hun talent inmiddels hebben
bewezen, maar die nog verder kun
nen groeien, in muzikaal, zakelijk
en/of technisch opzicht. Zij wor
den begeleid door een professione
le coach. „Die gaat met hen kijken
waar zij over een jaar willen staan
en wat ervoor nodig is om dat te
bereiken", zeggen Imke Elstak en
Cor de Jonge van Poppunt Zee
land. „De coach zoekt de mensen
die daarbij kunnen helpen."
Uiteraard gaan de bands ook optre
den. Dat gebeurt in drie fasen. In
november, aan het begin van het
traject, zijn de eerste concerten. El-
Bluem, Headmode, Sense For
ward en Eva Auad zijn geselec
teerd voor de eerste editie van
Popaanzee, een project van Pop
punt Zeeland en de poppodia.
ke zaterdag (3 t/m 24 november)
speelt een van de vier deelnemers
op een van de podia, samen met
een internationale act in hetzelfde
genre die al een stap verder is. In
mei is opnieuw zo'n serie. In de
maanden juli en augustus wordt
het eerste jaar afgesloten met een
zomertour, samen met Duitse en
Belgische bands, op campings en
op bijzondere buitenlocaties langs
de Zeeuwse kust.
Popaanzee wordt zondag 28 okto
ber officieel ingeluid in 't Beest in
Goes. De vier acts worden daar ge
presenteerd. Bovendien treedt dan
de Amerikaanse band Diego's Um
brella op.
Van de deelnemers zijn, zeker in
hun regio, Bluem (Zeeuws-Vlaan
deren; winnaar van publieksprijs
Zeeuwse Belofte) en Headmode
(Schouwen-Duiveland) de bekend
ste. Sense Forward, waar de drum
mer net is opgestapt, komt uit
Goes. De Walcherse zangeres Eva
Auad was voorheen bekend onder
de naam Eva Howard.