sasa- GS duchten oordeel WCT Kroes pakt kartel asfalt aan 'Voyager' treedt in de voetsporen van iPhone Boete van 184 miljoen euro na verboden prijsafspraken in Spanje. Eenpersoonstoeslag in hotels ligt onder vuur Nieuwe afwijzing door Raad van State is slecht voor economie Zeeland. Ween een woonconcept van TMC Woonwinkels! Ie PZC Donderdag 4 oktober 2007 1 7 AMSTERDAM - In het derde kwar taal zijn in ons land minder kanto- met containerterminals in Antwer pen en verder landinwaarts gele gen overslagcentra in het Rotter damse havengebied. Daar komen ook geen kinderachtige container schepen binnen, maar het zijn niet de kanjers waarop de WCT mikt. Overigens oordeelt het ha venschapsrapport dat de WCT en de VCT elkaar aanvullen. Voor de markt zijn ze beide interessant maar verschillend. Dat pleit ervoor ze alle twee aan te leggen. Wiersma wees op de dubbelslach tigheid waarmee het havenschap kampt. Zeeland Seaports is me de-initiatiefnemer en promotor van de WCT en wordt als havenbe heerder verondersteld ruimharig mee te werken aan de Verbrug- ge-plannen. Wiersma: „Het onder scheid tussen overheid en onder nemer vervaagt. Dat is een lastige positie om besluiten te nemen. Voorop moet staan dat we in Zee land snel de containerontwikke ling kunnen oppakken." NEW YORK - De Amerikaanse aan bieder van mobiele telefonie Veri zon Wireless heeft een nieuwe te lefoon gelanceerd die sterk lijkt op de iPhone van Apple. Het bedrijf mikt met de telefoon, genaamd Voyager, op Verizon-klanten die niet van provider willen verande ren. De iPhone-gebruikers zijn ver plicht om met de grotere concur rent AT&T in zee te gaan. De Voya ger gaat rond de 400 dollar kosten. BRUSSEL - Eurocommissaris Kroes heeft een aantal Spaanse asfaltpro- ducenten een boete gegeven van in totaal 183,6 miljoen euro voor het overtreden van de Europese re gels voor een eerlijke markt. De bedrijven BP, Repsol, Cepsa, Nynas and Galp maakten verbo den afspraken over de prijs van bi tumen (asfalt). BP biechtte de praktijken als eerste op aan de Eu ropese Commissie en krijgt daar om zijn boete kwijtgescholden. Kroes noemde het gisteren onaan vaardbaar dat de bedrijven klan ten, de overheid en belastingbeta lers in Spanje gedurende twaalf jaar hebben opgelicht door de bi- tumenmarkt onderling te verde len. Het verboden kartel was actief tussen 1991 en 2002. De boete van Kroes is de jongste in een hele se rie waarmee ze poogt grote bedrij ven te dwingen zich aan eerlijke concurrentieregels te houden. Kroes legde alleen dit jaar al voor ongeveer 2,5 miljard aan boetes op. Eerder dit jaar deelde ze mon sterboetes uit aan Telefonica (152 miljoen), bierbrouwers als Heineken (219 miljoen) en een kar tel van liftfabrikanten (992 mil joen euro). ren verhuurd en verkocht. Ten op zichte van dezelfde periode vorig jaar was er sprake van een daling met 9 procent, meldt het make laarscollectief Dynamis. Frank van der Sluys, researchmana- ger van Dynamis, zegt het opval lend te vinden dat er in tegenstel ling tot een jaar geleden weinig grote transacties plaatsvonden. DEN HAAG - De stichting Cisa, die de belangen van alleenstaanden be hartigt, zal de eenpersoonstoeslag op hotelkamers aanvechten. „Zodra we een actuele prijslijst van touroperators en hotels heb ben voor 2008, maken we een zwarte lijst", aldus stichtingsvoor zitter De Zwaan. „Daaruit kiezen we een of twee aanbieders die enorme toeslagen vragen en die da gen we voor de rechter." door Ben Jansen TERNEUZEN - Het risico dat een nieuw plan voor de Westerschelde Container Terminal (WCT) ander maal sneuvelt bij de Raad van Sta te, speelt een belangrijke rol bij het dagelijks provinciebestuur. „Met een tweede nee tegen de WCT wordt de Zeeuwse econo mie geen dienst bewezen", zei ge deputeerde Marten Wiersma (Groenlinks, economie) gisteren in het algemeen bestuur van ha venschap Zeeland Seaports. Bij het dagelijks provinciebestuur bestaat beduchtheid dat de Raad van State net als in 2003 een streep haalt door de WCT. Wiers ma verwees ook naar het program ma waarop het huidige college van Gedeputeerde Staten is gebaseerd. Dat gaat ervan uit dat Zeeland mee moet gaan in de ontwikke ling dat steeds meer vracht in con tainers wordt gestopt. Daarbij geldt dat efficiënt met de ruimte in de havengebieden moet worden omgesprongen en dat industriële bedrijven er voldoende armslag moeten hebben. Het dagelijks pro vinciebestuur is zich er verder van bewust dat de capaciteit van de achterlandverbindingen mede be paalt welke vlucht de aan- en af voer van containers kan nemen. Wiersma formuleerde deze uit gangspunten bij de bespreking van de stand van zaken over de WCT door het havenschapsbestuur. Daarbij ging de aandacht voorna melijk uit naar een rapport dat Zeeland Seaports heeft laten ma ken over de marktpositie van de WCT in samenhang met de Ver- brugge Container Terminal (VCT). Dat rapport is gebruikt als onderbouwing van de reactie van het havenschap op de in opdracht van de provincie gemaakte analyse over containermogelijkheden in Vlissingen-Oost. Die analyse en het havenschaps rapport staan in hun conclusies haaks op elkaar. „Kies voor de VCT en maak een planologische reservering voor de WCT", luidt de aanbeveling van de analyse. Het havenschapsrapport meent even wel dat de WCT veel kansrijker is. Zeker in het marktsegment voor de allergrootste containerschepen. Van die reusachtige schepen kan er bij de VCT aan de Sloehaven/Quarleshaven maar één terecht, terwijl de WCT aan de Westerschelde er verscheidene te gelijk kan ontvangen. De door het havenschap in de arm genomen onderzoekers constateren dat de VCT qua scheepsgrootte wedijvert 199 Gedeputeerde Wiersma maakte in het bestuur van Zeeland Seaports duidelijk gemaakt hoe het dagelijks provinciebestuur staat in de discussie WCT-VCT. woonwinkels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17