sasa- GS duchten oordeel WCT
Kroes pakt
kartel
asfalt aan
'Voyager' treedt in de
voetsporen van iPhone
Boete van 184 miljoen
euro na verboden
prijsafspraken in Spanje.
Eenpersoonstoeslag in
hotels ligt onder vuur
Nieuwe afwijzing door
Raad van State is slecht
voor economie Zeeland.
Ween een woonconcept
van TMC Woonwinkels!
Ie
PZC Donderdag 4 oktober 2007 1 7
AMSTERDAM - In het derde kwar
taal zijn in ons land minder kanto-
met containerterminals in Antwer
pen en verder landinwaarts gele
gen overslagcentra in het Rotter
damse havengebied. Daar komen
ook geen kinderachtige container
schepen binnen, maar het zijn
niet de kanjers waarop de WCT
mikt. Overigens oordeelt het ha
venschapsrapport dat de WCT en
de VCT elkaar aanvullen. Voor de
markt zijn ze beide interessant
maar verschillend. Dat pleit ervoor
ze alle twee aan te leggen.
Wiersma wees op de dubbelslach
tigheid waarmee het havenschap
kampt. Zeeland Seaports is me
de-initiatiefnemer en promotor
van de WCT en wordt als havenbe
heerder verondersteld ruimharig
mee te werken aan de Verbrug-
ge-plannen. Wiersma: „Het onder
scheid tussen overheid en onder
nemer vervaagt. Dat is een lastige
positie om besluiten te nemen.
Voorop moet staan dat we in Zee
land snel de containerontwikke
ling kunnen oppakken."
NEW YORK - De Amerikaanse aan
bieder van mobiele telefonie Veri
zon Wireless heeft een nieuwe te
lefoon gelanceerd die sterk lijkt op
de iPhone van Apple. Het bedrijf
mikt met de telefoon, genaamd
Voyager, op Verizon-klanten die
niet van provider willen verande
ren. De iPhone-gebruikers zijn ver
plicht om met de grotere concur
rent AT&T in zee te gaan. De Voya
ger gaat rond de 400 dollar kosten.
BRUSSEL - Eurocommissaris Kroes
heeft een aantal Spaanse asfaltpro-
ducenten een boete gegeven van
in totaal 183,6 miljoen euro voor
het overtreden van de Europese re
gels voor een eerlijke markt.
De bedrijven BP, Repsol, Cepsa,
Nynas and Galp maakten verbo
den afspraken over de prijs van bi
tumen (asfalt). BP biechtte de
praktijken als eerste op aan de Eu
ropese Commissie en krijgt daar
om zijn boete kwijtgescholden.
Kroes noemde het gisteren onaan
vaardbaar dat de bedrijven klan
ten, de overheid en belastingbeta
lers in Spanje gedurende twaalf
jaar hebben opgelicht door de bi-
tumenmarkt onderling te verde
len. Het verboden kartel was actief
tussen 1991 en 2002. De boete van
Kroes is de jongste in een hele se
rie waarmee ze poogt grote bedrij
ven te dwingen zich aan eerlijke
concurrentieregels te houden.
Kroes legde alleen dit jaar al voor
ongeveer 2,5 miljard aan boetes
op. Eerder dit jaar deelde ze mon
sterboetes uit aan Telefonica (152
miljoen), bierbrouwers als
Heineken (219 miljoen) en een kar
tel van liftfabrikanten (992 mil
joen euro).
ren verhuurd en verkocht. Ten op
zichte van dezelfde periode vorig
jaar was er sprake van een daling
met 9 procent, meldt het make
laarscollectief Dynamis.
Frank van der Sluys, researchmana-
ger van Dynamis, zegt het opval
lend te vinden dat er in tegenstel
ling tot een jaar geleden weinig
grote transacties plaatsvonden.
DEN HAAG - De stichting Cisa, die
de belangen van alleenstaanden be
hartigt, zal de eenpersoonstoeslag
op hotelkamers aanvechten.
„Zodra we een actuele prijslijst
van touroperators en hotels heb
ben voor 2008, maken we een
zwarte lijst", aldus stichtingsvoor
zitter De Zwaan. „Daaruit kiezen
we een of twee aanbieders die
enorme toeslagen vragen en die da
gen we voor de rechter."
door Ben Jansen
TERNEUZEN - Het risico dat een
nieuw plan voor de Westerschelde
Container Terminal (WCT) ander
maal sneuvelt bij de Raad van Sta
te, speelt een belangrijke rol bij
het dagelijks provinciebestuur.
„Met een tweede nee tegen de
WCT wordt de Zeeuwse econo
mie geen dienst bewezen", zei ge
deputeerde Marten Wiersma
(Groenlinks, economie) gisteren
in het algemeen bestuur van ha
venschap Zeeland Seaports.
Bij het dagelijks provinciebestuur
bestaat beduchtheid dat de Raad
van State net als in 2003 een
streep haalt door de WCT. Wiers
ma verwees ook naar het program
ma waarop het huidige college van
Gedeputeerde Staten is gebaseerd.
Dat gaat ervan uit dat Zeeland
mee moet gaan in de ontwikke
ling dat steeds meer vracht in con
tainers wordt gestopt. Daarbij
geldt dat efficiënt met de ruimte
in de havengebieden moet worden
omgesprongen en dat industriële
bedrijven er voldoende armslag
moeten hebben. Het dagelijks pro
vinciebestuur is zich er verder van
bewust dat de capaciteit van de
achterlandverbindingen mede be
paalt welke vlucht de aan- en af
voer van containers kan nemen.
Wiersma formuleerde deze uit
gangspunten bij de bespreking van
de stand van zaken over de WCT
door het havenschapsbestuur.
Daarbij ging de aandacht voorna
melijk uit naar een rapport dat
Zeeland Seaports heeft laten ma
ken over de marktpositie van de
WCT in samenhang met de Ver-
brugge Container Terminal
(VCT). Dat rapport is gebruikt als
onderbouwing van de reactie van
het havenschap op de in opdracht
van de provincie gemaakte analyse
over containermogelijkheden in
Vlissingen-Oost.
Die analyse en het havenschaps
rapport staan in hun conclusies
haaks op elkaar. „Kies voor de
VCT en maak een planologische
reservering voor de WCT", luidt
de aanbeveling van de analyse. Het
havenschapsrapport meent even
wel dat de WCT veel kansrijker is.
Zeker in het marktsegment voor
de allergrootste containerschepen.
Van die reusachtige schepen kan
er bij de VCT aan de
Sloehaven/Quarleshaven maar één
terecht, terwijl de WCT aan de
Westerschelde er verscheidene te
gelijk kan ontvangen. De door het
havenschap in de arm genomen
onderzoekers constateren dat de
VCT qua scheepsgrootte wedijvert
199 Gedeputeerde Wiersma maakte
in het bestuur van Zeeland
Seaports duidelijk gemaakt hoe
het dagelijks provinciebestuur
staat in de discussie WCT-VCT.
woonwinkels