Weg met 't oerwoud aan labels in supermarkt ndaspSKM 'Behoud van democratie vergt actie' Nu al het belastingvoordeel en d Raad: vrijheid in gevaar als jeugd basisprincipes niet krijgt ingegoten. De Citroën C1 rijdt u bijvol PZC Donderdag 4 oktober 2007 13 TE CAST Boris van der Ham, lid van de Tweede Kamer voor D66, plaatst vandaag, op Werelddierendag, vraagtekens bij de wirwar van dierenwelzijn-labels in de supermarkt. Vandaag is het Dierendag. Een mooie dag voor veel huisdie ren, die een extra aai over de bol krijgen van hun eigenaar. Voor veel anderen dieren blijven de leefom standigheden echter slecht. In de vleesindustrie wordt wel getracht er verbetering in te brengen, maar de consument wordt daar niet veel wij zer van. Miljoenen dieren brengen hun leven anoniem door in de bio-industrie, in kleine hokken en met weinig aflei ding. Hoe dit te veranderen? Strenge re wetgeving alleen is niet de oplos sing. Want hoe strenger de eisen aan de varkens- en kippenboeren in Neder land worden, hoe duurder het produc tieproces wordt, hoe hoger de inkoop prijs voor supermarkten en hoe aan trekkelijker het wordt voor super markten om hun vlees elders goedko per in te slaan. Nederlandse boeren kunnen dan failliet gaan terwijl het probleem alleen maar wordt ver plaatst. De Nederlandse regering wijst voor strengere eisen naar Europa, de boe ren wijzen naar de supermarkt en de supermarkten stellen dat de consu ment 'nu eenmaal goedkoop vlees wil'. Alle spelers houden elkaar zo in een houdgreep en het gevolg is dat er wei nig of niets gebeurt. Steeds meer consumenten lijken hier echter geen genoegen mee te nemen. Uit onderzoek van het zogeheten Consumentenplatform, een aantal ja ren geleden ingesteld door het minis terie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, bleek bijvoorbeeld dat 74 procent van de ondervraagden wil weten of vlees diervriendelijk is ge produceerd. Als op het etiket zou staan wat de graad van dierwelzijn is. geweest, zou 71 procent vaker dier vriendelijk vlees kopen. Veel vleesproducenten en supermark ten zijn de afgelopen jaren op deze wens gaan inspelen, en op steeds meer vleesproducten staan labels die verwijzen naar dierenwelzijn. Maar hoe sympathiek dit in eerste instantie Biologisch varken. foto GPD leek, de consument lijkt er niet veel wijzer van te worden. Allereerst heeft bijna elk bedrijf en supermarkt een ei gen label ontwikkeld, waardoor er nu tientallen verschillende labels in om loop zijn. Daarnaast zijn er ook labels die een nog hogere graad van dierenwelzijn suggereren, maar in werkelijkheid die claim niet kunnen waarmaken. De consument lijkt met deze wirwar aan labels niets op te schieten. De afgelopen zomer is het Voedings centrum een actie begonnen om tot een vorm van transparantie te ko men. Onder de titel 'Een kip of var ken kan niet kiezen, jij wel!' bracht het centrum op zijn website de labels en hun werking in kaart. 'Bijna elke supermarkt heeft een eigen label ontwikkeld, er zijn er nu tientallen' Hoe sympathiek deze website ook is, het is maar.de vraag of grote groepen consumenten daadwerkelijk de moei te nemen deze informatie uit te plui zen en deze tijdens een haastig be zoek aan de supermarkt te gebruiken. Naar mijn mening is het de hoogste tijd dat de overheid structuur brengt in het oerwoud aan labels. Door middel van een wijziging van de wet zouden vleesproducenten en supermarkten voortaan verantwoor ding moeten afleggen voor de claims die ze met hun labels aangeven. Con sumenten worden daardoor be schermd tegen hele of halve mislei ding. Daarnaast is het zinnig om producen ten en supermarkten meer tot eenvor mige etikettering van vlees te bewe gen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen dooi een eenvoudig stippensysteem in tt voeren: hoe meer stippen op het eti ket, hoe diervriendelijker het produci is geproduceerd. Het grote voordeel i; dat consumenten dan in één klap zien welk stuk vlees 'heel goed', 'rede lijk goed', 'redelijk' of'slecht' is gepro duceerd. Als consumenten bereid zijn 10 tot 20 cent meer te betalen voor een eerlij ker stukje vlees, kan verreweg het grootste deel van het assortiment in de supermarkt sterk diervriendelijker worden. In een samenleving waarin we op zowat alle producten tot in de tail worden geïnformeerd over de in houd, kan een fatsoenlijke labeling op dierenwelzijn niet achterblijven. Dat komt de keuze van burgers ten goede, en - wat nog veel belangrijker is - het welzijn van de dieren. DEN HAAG - De Nederlandse demo cratie loopt gevaar als deze niet structureel onder de aandacht van de bevolking wordt gebracht. Zo moeten kinderen via onderwijs en sportclubs en andere verenigingen al in een vroeg stadium in. aanra king komen met de basisprincipes van democratie. Dat stelt de Raad voor Maatschappelijke Ontwikke ling (RMO) in een advies aan de regering. Volgens de RMO moet er meer geïnvesteerd worden in de demo cratie om deze te behouden. „Dat we in Nederland in een democra tie leven, lijkt vanzelfsprekend", al dus de RMO. „Maar dat is niet zo. De samenleving is ingewikkelder geworden, door de toegenomen et nische diversiteit, individualise ring en pluriformiteit. De samenle ving is ook gespannener en ont vlambaarder geworden. Dat niet ie dereen hetzelfde over democratie denkt, is niet erg. Wel is het van belang dat zoveel mogelijk burgers die 'veelvormige' democratie wel gezind zijn." Uit eerder onderzoek bleek al dat een tiende deel van de Nederland se bevolking weinig op heeft met de democratie. Volgens de raad zijn hier diverse redenen voor. „Sommige burgers zijn dagelijks bezig met overleven en hebben naar eigen zeggen de tijd niet om zich met de democratie in te laten. Anderen geven aan het democrati sche gedachtegoed niet van huis uit te hebben mee gekregen." De raad doet de aanbeveling kinderen al zo jong mogelijk met democrati sche waarden in contact te breng en. Daarnaast meent zij dat bur gers ook meer gelegenheid moe ten hebben om democratische waarden in praktijk te brengen zo dat ze de waarde hiervan inzien. Volgens de huidige kabinetsplannen gaat begin 2008 de BPM omlaag en verandert de milieusubsidie voq op te wachten: Bij Citroën krijgt u die korting nu al op vele modellen. Kijk voor de voorwaarden op www® en BPM, excl. verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken en na aftrek van korting. Gem. branl CQ; emissie: 109 g/km. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. Actie 0^t0^er

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13