Niet meer rijden voor een open deur Gebruik maken van kennis en netwerken syntens Contacta 2007 Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers Bezoek onze stand tijdens Gontacta 2007. Van 16 tot en met 18 oktober 2007 zijn wij te vinden op het media- plein van de vernieuwde Contacta. Sa men met MKB-Zeèland, NV Econo misch Impuls en de Kamer van Koop handel dagen wij alle ondernemen uit om 'een gokje te wagen'. Er is geen spel dat zoveel op het leven zelf lijkt als po- ker. Schuif aan bij de pokercoaches in onze stand en ervaar het zelf. Hebt u uw uitnodiging voor Gontacta nog niet ontvangen? Neem dan contact op met Astrid Blauwhoff, Syntens Middelburg, 088 - 444 0 517 of per e-mail abf@syntens.nl. Bezoekadres: Buitenruststraat 225 4337 ER Middelburg Postadres: Postbus 8128 4330 EC Middelburg telefoon: 088 444 0 444 telefax: 088 444 0 588 Internet: www.syntens.nl E-mail: middelburg@syntens.nl "T\e installaties voor klimaatbe- JL. "heersing worden steeds groter en complexer. De traditionele tele fonische storingsmelding is voor de onderhoudsmonteurs van Climano- va uit Eede (Zeeuws-Vlaanderen) onvoldoende. Zij willen inzicht hebben in de aard en plaats van de storing en beschikken over de actu ele tekeningen van de installatie. I f Climanova heeft zich gespecialiseerd in het verbeteren en onderhouden van kli- maatcondities bij industriële productie processen. Het bedrijf is internationaal actief in diverse sectoren. Neem bijvoor- I beeld de textielproductie van gordijn-, f matras- en tapijtstoffen. Zeker als er na- j tuurlijke materialen gebruikt worden, is een gecontroleerd klimaat van belang. Zo heeft Climanova de klimaatbeheersingin- Istallatie van een wolspinnerij in Turkije uitgevoerd, en die van een weverij in Hongarije. j; „Dit zijn complexe installaties waarbij een online actueel technisch dossier es sentieel is om onderhoud en reparaties te 1 kunnen uitvoeren", zegt directeur Harold i Buijsse. „Wij kunnen het ons niet per mitteren om zonder voldoende informa tie naar Turkije te reizen. Klanten zijn heel makkelijk in het melden van storin gen en verwachten veel van ons. Maar een flink aantal meldingen is door henzelf op te lossen. Als wij met een rechtstreekse verbinding kunnen zien waar de storing zit, zijn we al een eind op Kaasfabriek. de goede weg." Innoveren in 5B Climanova was ruim een jaar geleden be zig een strategisch plan op te stellen waar bij Syntensadviseur Willy Reijniers als klankbord fungeerde. Reijniers: „Het bleek dat Climanova op iet gebied volop bezig was met verbeteringen. Monteurs moesten te vaak en soms onnodig heen- en-weer rijden. Eerst naar de plaats van storing, wat niet altijd nodig was, dan soms terug naar kan toor voor de juiste informatie en onder delen. Ik kon voor dat verbetertraject subsidie aanvragen via het inmiddels afge ronde project Innoveren in 5B." Altijd adueel Daarmee raakte alles in een stroomver snelling. Met systeemintegrator M.M.P.C.S. uit Torhout (België) werd gekeken naar de noodzakelijke aanpassin gen op hard- en softwaregebied. De eisen waren: altijd en op elke plaats beschikken over actuele en accurate in formatie; een rechtstreekse storingsmel- Installatie in Frankrijk. ding bij de dienstdoende monteur zodat er buiten kantoortijden geen kantoor- wacht nodig is; en een back-upsysteem waardoor de technische specificaties altijd beschikbaar blijven. Voorsprong „De nieuwe server met software voldoet aan al die wensen", stelt Buijsse tevreden vast. „De monteurs kunnen altijd ter plaatse het informatiesysteem raadplegen. Drie grote installaties zijn inmiddels aangeslo ten en zowel de klant als wij zijn zeer te vreden. Zo konden wij laatst op afstand zien dat een storing veroorzaakt werd door een openstaande deur. Daar was vroeger een monteur voor gaan rijden." Buijsse vervolgt: „Recent hebben wij een nieuwe opdracht weten te verkrijgen omdat de opdrachtgever behoorlijk on der de indruk was van onze aanpak en in formatiekanalen. Onze inzet en investeringen trekken dus ook nieuwe klanten aan." www. climanovacom wuw.syntens.nl Revolutionair, zo kun je de Aqua Grader van Constructie- en Machinebouw Van Dijke Zee land uit Sint Philipsland omschrij ven. Deze machine, speciaal ont wikkeld voor de leliebollenkwekers, automatiseert het handmatige sor teer- en reinigingsproces van de bollen met behulp van water. Een succesformule: sinds de Aqua Gra der vorig jaar op de markt kwam, zijn al 57 van verkocht. Leiiebollen hebben een lang wortelgestel wat de sortering lastig maakt. De verwer ker laat de bollen handmatig 'ontklissen' voordat ze de sorteermachine ingaan, een arbeidsintensief en traag verlopend kar wei. Na de sortering moeten de wortels nog worden verwijderd voordat de bol len naar de expediteur gaan. Automatisch „De Aqua Grader pakt het proces op vanaf het moment dat de bollen ontklist moeten worden", vertelt Harm-Jan van Dijke. „De leiiebollen worden in een trechter gestort waarna een enorme wa terkracht - zo'n 1500 kuub wordt rond- gepomd - ze door zeven drukt. De zeef ontklist en sorteert de bollen. Aan het einde van het zeefsysteem zitten messen die de wortels kort snijden. De bollen ko nieuwe ontwikkelingen en hebben een langlopend contact met Syntensadviseur Willy Reijniers. Wij maken graag ge bruik van zijn kennis en netwerken; zo wel wanneer onze kennis stopt, als wan neer we een second opinion willen." Bij de Aqua Grader kwamen de ontwikke laars niet uit een probleem met de stroomtoevoer. Reijniers heeft Van Dijke toen in contact gebracht met Wagenin- gen Universiteit. „Het bedrijf kwam in aanmerking voor een innovatievoucher om externe deskundigheid in te kopen", vertelt Reijniers. „De keuze viel op Wa- geningen vanwege de specialisatie in de agrarische sector. Het technologisch ont wikkelingsbureau TOP bv heeft met aan passingen aan het ontwerp het energie verbruik weten te verlagen." Binnenkomer Van Dijke is te spreken over de innova tievoucher. „Het bedrag is niet groot maar het hielp ons wel over de drempel om Wageningen Universiteit te benade ren. Het is een goede binnenkomer om te zien wat deze deskundigen voor ons kun nen betekenen. Inmiddels doen we ook voor andere ontwikkelingen een beroep op hen." www. vandijkezeeland. nl wuw.syntens.nl de verwerking zelf verricht, kan deze ma chine, die toch anderhalve ton kost, in ongeveer twee seizoenen terugverdie nen." Innovatievoucher Aan de productie van de Aqua Grader ging zo'n vier jaar ontwikkeling vooraf. Van Dijke: „Wij zijn altijd bezig met men dus op maat en schoon in de trans- portkist terecht." De wortels kunnen wel 25 procent van het bolvolume uitmaken, de verwerking met de Aqua Grader scheelt dus enorm in transportkosten tus sen contracteier en verwerker. „De Aqua Grader bespaart ook fors op de arbeids kosten. Je hebt vijf tot zes mensen minder nodig. Een teler met 50 hectare grond die Aqua Grader van Van Dijke.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 84