Zeeland Chinees kun je niet vroeg genoeg leren Symposium over hulp aan kinderen lasten bij gebruikers WMO-zorg ZVU begint nu ook cursus Mandarijn voor kinderen. Artsen, politie, politici en jeugdzorg kijken of de jeugdzorg wel klopt. PZC Woensdag 3 oktober 2007 31 door Ondine van der Vleuten MIDDELBURG - De Zeeuwse Volks universiteit geeft al drie jaar cursus sen Chinees voor volwassenen, maar sinds kort kunnen ook kinde ren in de basisschoolleeftijd mee doen. Hoe jonger, hoe taalgevoeli ger en hoe makkelijker de juiste uitspraak aan te leren is, zegt do cente Danyan Hu. De officiële taal van China is Man darijn, wereldwijd gesproken door zo'n 836 miljoen mensen. Als eco nomische wereldmacht is het land sterk in opkomst en daarmee groeit ook de interesse van 'buiten landers' om de taal te leren. Wat grammatica betreft is Manda rijn eenvoudig; er zijn geen verbui gingen en vervoegingen. Maar wie het grappig vindt om een Chinees 'rijst' te horen zeggen, moet maar eens proberen correct Mandarijn te praten. Dat ligt niet alleen aan moeilijke sis- en 'r'-klanken. Het grootste probleem is dat Manda rijn een tonale taal is, wat wil zeg gen dat één woord meerdere bete kenissen kan hebben, al naar ge lang de toonhoogte en de context. Zo kan tang 'soep', 'suiker', 'liggen' of'heet' betekenen. Of een Chinees nu wel of niet boos is, elk woord houdt precies dezelfde toonhoogte, want anders verandert de betekenis. Danyan Hu: „Een boze Chinees gaat alleen sneller en harder praten. Trou wens, bij ons ben je beleefder te gen mensen die verder van je af staan dan tegen mensen die je heel goed kent. Als ik met mijn moeder praat, denkt mijn Neder landse man altijd dat ik ruzie maak. Tegen een vriend zeg je niet: 'Mag ik alsjeblieft de suiker?', maar: 'Geef de suiker!' Zeg je het beleefd, dan schep je afstand." Dat soort culturele verschillen ko- 'Veel restauranthouders spreken dialect, net zoals hier mensen Zeeuws praten' men ter sprake tijdens de lessen. Verder bestaan ze vooral uit het oe fenen van uitspraak en het bestu deren van de karakters, waaruit het Chinese schrift is opgebouwd. Een zin bestaat uit minimaal twee karakters, een soort tekeningen. In China gaan de kinderen vanaf hun zesde jaar naar school. De schooldag is lang en bestaat uit lesuren van 45 minuten met tien minuten pauze er tussen. Elke dag leren ze een paar karakters en in groep vier moeten ze al verhalen kunnen schrijven. Na zes jaar ken nen de kinderen dan zo'n tweedui zend karakters. Voor een universi taire opleiding moet een Chinees er zo'n zesduizend kennen. Kinderen die meedoen aan de cur sus van de Zeeuwse Volksuniversi teit kennen er na twintig lessen van een uur bijna tweehonderd. „We gebruiken een speciale metho de voor buitenlandse kinderen en maken de lessen leuker met mu ziek en gedichtjes. Het is wel zo dat de leerlingen elke dag een kwartiertje moeten oefenen, karak ters lezen en tekenen." Voor de vol wassenen is een andere methode. De lessen duren anderhalf uur per keer, de woorden zijn moeilijker en de zinnen langer. „Na afloop kunnen ze een eenvoudig gesprek voeren met iemand die ook Man darijn spreekt. Je moet niet den ken dat je in een Chinees restau rant een gesprek kunt aanknopen. Veel restauranthouders spreken een dialect, net zoals hier thuis veel mensen Zeeuws spreken. Ze zullen je wel verstaan, maar terug praten wordt moeilijk." Kindercursus: woensdag, 13.30-14.30 uur, vanaf 31 oktober. Belangstellenden kunnen op 17 okto ber vanaf 13.30 uur een kijkje ne men bij de ZVU in de Spanjaard straat 51 in Middelburg. Voor infor matie en aanmelden, ook voor de cursus voor volwassenen: 0118-634800. Danyan Hu, die ook op scholengemeenschap Nehalennia les geeft in Mandarijn, toont de methode voor kinderen die ze bij de Zeeuwse Volksuniversiteit gebruikt. I -% I -f wwri f/"V door Claudia Sondervan 1 KAMPERLAND - Oud-commissaris 1 voor de jeugd Steven van Eijck geeft vrijdag 12 oktober zijn visie op de Zeeuwse jeugdhulpverle- ning. Dan vindt in Kamperland I het symposium 'Kind in de Knel... en dan?' plaats. Als een Zeeuws kind in de proble- k men raakt, reageren we dan goed? I Die vraag stellen artsen, onderwij zers, jeugdhulpverleners, politie en politici zich in de ZeelandNet Studio. Het symposium is de tweede pro ductie van de stichting Zorgen aan Zee van huisartsenechtpaar De Doelder uit Middelburg en ortho pedagoog A. van der Hoop-Mooij en haar man. De stichting wil jaarlijks een the ma aansnijden waarbij allerlei dis ciplines uit de zorgsector betrok ken zijn. Van Eijck is tegenwoordi- ger voorzitter van de Landelijke Huisartsen Vereniging. Verdere sprekers zijn Francien La- mers, bijzonder hoogleraar kinder mishandeling aan de Vrije Univer siteit Amsterdam; Dolf van Veen, hoofd van het Nederlands Jeugd Instituut; oud-kinderarts te Goes, nu te Amsterdam, Bram Felius; vertrouwensarts voor de jeugdzorg Eric Sulkers, rector Hendrik Jan van Arenthals van scholengemeen schap Scheldemond en Joke Caste- leijn, jeugdarts van GGD Zeeland. Het programma duurt van 16.00 tot 23.00 uur. Belangstellenden kunnen zich aan melden via het e-mailadres: zorgenaanzee@zeemedica.nl. door Claudia Sondervan GOES - Klaverblad Zeeland onder zoekt wat de Wet Maatschappelij ke Ondersteuning de zorggebrui kers aan geld kost. Ruim 2500 men sen uit de gemeenten Borsele, Hulst en Middelburg die dit jaar huishoudelijke verzorging aanvroe gen krijgen dezer dagen een vra genlijst thuisgestuurd. Het platform voor zorggebruikers vreest dat een deel van deze men sen te maken kreeg met extra kos ten, de eigen bijdragen, die zij ei genlijk niet kunnen betalen. Het Klaverblad meent dat de uit komsten uit de drie gemeenten ook model kunnen staan voor de situatie in overig Zeeland. Die uit komsten worden woensdag 21 no vember bekendgemaakt op een studiedag in De Stenge in Hein- kenszand. Die dag staat open voor openbaar bestuurders, gebruikers van zorg, ambtenaren, de WMO- adviesraden, ouderenbonden en wat dies meer zij. Voor de studie dag kan medio oktober worden in geschreven via de website www.klaverbladzeeland.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 41