Zeeland
Chinees kun je niet vroeg genoeg leren
Symposium over hulp aan kinderen
lasten bij gebruikers WMO-zorg
ZVU begint nu ook
cursus Mandarijn
voor kinderen.
Artsen, politie, politici
en jeugdzorg kijken of
de jeugdzorg wel klopt.
PZC Woensdag 3 oktober 2007 31
door Ondine van der Vleuten
MIDDELBURG - De Zeeuwse Volks
universiteit geeft al drie jaar cursus
sen Chinees voor volwassenen,
maar sinds kort kunnen ook kinde
ren in de basisschoolleeftijd mee
doen. Hoe jonger, hoe taalgevoeli
ger en hoe makkelijker de juiste
uitspraak aan te leren is, zegt do
cente Danyan Hu.
De officiële taal van China is Man
darijn, wereldwijd gesproken door
zo'n 836 miljoen mensen. Als eco
nomische wereldmacht is het land
sterk in opkomst en daarmee
groeit ook de interesse van 'buiten
landers' om de taal te leren.
Wat grammatica betreft is Manda
rijn eenvoudig; er zijn geen verbui
gingen en vervoegingen. Maar wie
het grappig vindt om een Chinees
'rijst' te horen zeggen, moet maar
eens proberen correct Mandarijn
te praten. Dat ligt niet alleen aan
moeilijke sis- en 'r'-klanken. Het
grootste probleem is dat Manda
rijn een tonale taal is, wat wil zeg
gen dat één woord meerdere bete
kenissen kan hebben, al naar ge
lang de toonhoogte en de context.
Zo kan tang 'soep', 'suiker', 'liggen'
of'heet' betekenen.
Of een Chinees nu wel of niet
boos is, elk woord houdt precies
dezelfde toonhoogte, want anders
verandert de betekenis. Danyan
Hu: „Een boze Chinees gaat alleen
sneller en harder praten. Trou
wens, bij ons ben je beleefder te
gen mensen die verder van je af
staan dan tegen mensen die je
heel goed kent. Als ik met mijn
moeder praat, denkt mijn Neder
landse man altijd dat ik ruzie
maak. Tegen een vriend zeg je
niet: 'Mag ik alsjeblieft de suiker?',
maar: 'Geef de suiker!' Zeg je het
beleefd, dan schep je afstand."
Dat soort culturele verschillen ko-
'Veel restauranthouders
spreken dialect, net zoals
hier mensen Zeeuws praten'
men ter sprake tijdens de lessen.
Verder bestaan ze vooral uit het oe
fenen van uitspraak en het bestu
deren van de karakters, waaruit
het Chinese schrift is opgebouwd.
Een zin bestaat uit minimaal twee
karakters, een soort tekeningen.
In China gaan de kinderen vanaf
hun zesde jaar naar school. De
schooldag is lang en bestaat uit
lesuren van 45 minuten met tien
minuten pauze er tussen. Elke dag
leren ze een paar karakters en in
groep vier moeten ze al verhalen
kunnen schrijven. Na zes jaar ken
nen de kinderen dan zo'n tweedui
zend karakters. Voor een universi
taire opleiding moet een Chinees
er zo'n zesduizend kennen.
Kinderen die meedoen aan de cur
sus van de Zeeuwse Volksuniversi
teit kennen er na twintig lessen
van een uur bijna tweehonderd.
„We gebruiken een speciale metho
de voor buitenlandse kinderen en
maken de lessen leuker met mu
ziek en gedichtjes. Het is wel zo
dat de leerlingen elke dag een
kwartiertje moeten oefenen, karak
ters lezen en tekenen." Voor de vol
wassenen is een andere methode.
De lessen duren anderhalf uur per
keer, de woorden zijn moeilijker
en de zinnen langer. „Na afloop
kunnen ze een eenvoudig gesprek
voeren met iemand die ook Man
darijn spreekt. Je moet niet den
ken dat je in een Chinees restau
rant een gesprek kunt aanknopen.
Veel restauranthouders spreken
een dialect, net zoals hier thuis
veel mensen Zeeuws spreken. Ze
zullen je wel verstaan, maar terug
praten wordt moeilijk."
Kindercursus: woensdag,
13.30-14.30 uur, vanaf 31 oktober.
Belangstellenden kunnen op 17 okto
ber vanaf 13.30 uur een kijkje ne
men bij de ZVU in de Spanjaard
straat 51 in Middelburg. Voor infor
matie en aanmelden, ook voor de
cursus voor volwassenen:
0118-634800.
Danyan Hu, die ook op scholengemeenschap Nehalennia les geeft in Mandarijn, toont de methode voor kinderen die ze bij de Zeeuwse Volksuniversiteit gebruikt.
I -% I -f wwri f/"V
door Claudia Sondervan
1 KAMPERLAND - Oud-commissaris
1 voor de jeugd Steven van Eijck
geeft vrijdag 12 oktober zijn visie
op de Zeeuwse jeugdhulpverle-
ning. Dan vindt in Kamperland
I het symposium 'Kind in de Knel...
en dan?' plaats.
Als een Zeeuws kind in de proble-
k men raakt, reageren we dan goed?
I Die vraag stellen artsen, onderwij
zers, jeugdhulpverleners, politie
en politici zich in de ZeelandNet
Studio.
Het symposium is de tweede pro
ductie van de stichting Zorgen aan
Zee van huisartsenechtpaar De
Doelder uit Middelburg en ortho
pedagoog A. van der Hoop-Mooij
en haar man.
De stichting wil jaarlijks een the
ma aansnijden waarbij allerlei dis
ciplines uit de zorgsector betrok
ken zijn. Van Eijck is tegenwoordi-
ger voorzitter van de Landelijke
Huisartsen Vereniging.
Verdere sprekers zijn Francien La-
mers, bijzonder hoogleraar kinder
mishandeling aan de Vrije Univer
siteit Amsterdam; Dolf van Veen,
hoofd van het Nederlands Jeugd
Instituut; oud-kinderarts te Goes,
nu te Amsterdam, Bram Felius;
vertrouwensarts voor de jeugdzorg
Eric Sulkers, rector Hendrik Jan
van Arenthals van scholengemeen
schap Scheldemond en Joke Caste-
leijn, jeugdarts van GGD Zeeland.
Het programma duurt van 16.00
tot 23.00 uur.
Belangstellenden kunnen zich aan
melden via het e-mailadres:
zorgenaanzee@zeemedica.nl.
door Claudia Sondervan
GOES - Klaverblad Zeeland onder
zoekt wat de Wet Maatschappelij
ke Ondersteuning de zorggebrui
kers aan geld kost. Ruim 2500 men
sen uit de gemeenten Borsele,
Hulst en Middelburg die dit jaar
huishoudelijke verzorging aanvroe
gen krijgen dezer dagen een vra
genlijst thuisgestuurd.
Het platform voor zorggebruikers
vreest dat een deel van deze men
sen te maken kreeg met extra kos
ten, de eigen bijdragen, die zij ei
genlijk niet kunnen betalen.
Het Klaverblad meent dat de uit
komsten uit de drie gemeenten
ook model kunnen staan voor de
situatie in overig Zeeland. Die uit
komsten worden woensdag 21 no
vember bekendgemaakt op een
studiedag in De Stenge in Hein-
kenszand. Die dag staat open voor
openbaar bestuurders, gebruikers
van zorg, ambtenaren, de WMO-
adviesraden, ouderenbonden en
wat dies meer zij. Voor de studie
dag kan medio oktober worden in
geschreven via de website
www.klaverbladzeeland.nl.