1 2 I Woensdag 3 oktober 2007 PZC Wie (dit) leest, is Vandaag begint de Kinderboekenweek. Maar welk kind leest nog een boek? Kinderen chatten, mailen en gamen; aan een boek komen ze niet meer toe, zo hoor je overal. Maar recente onderzoeken laten een minder somber beeld zien. „Kinderen houden altijd behoefte aan goede verhalen." door Monique Prins illustratie Helen van Vliet Nour zucht. Hij is al bijna twee uur bezig met zijn boekverslag voor school. Bui ten schijnt de zon. „Ik speel liever bui ten met mijn vriendjes", zegt Nour Asa- mis, die bijna ri jaar is. „Ik hou van ten nis en van voetbal. En als het regent, gaan we 'voet ballen' op de Nintendo. Lezen doe ik alleen in bed. Stiekem onder de dekens, als mama denkt dat ik al slaap." Het lezen van kinderboeken staat onder druk van in ternet en computerspelletjes, erkent Dick Schram, hoogleraar literatuurwetenschap aan de Vrije Univer siteit in Amsterdam. Toch vindt hij het belangrijk dat jongens als Nour boeken blijven lezen. „Een boek is een uniek middel om een kijkje in het hoofd van een ander te nemen. Het leert je om je in te leven in de emoties van anderen. Een boek roept een verbeel de wereld op, waar je je tijdelijk in kunt verliezen. Het prikkelt je fantasie. Kinderen die veel lezen, heb ben vaak een betere emotionele ontwikkeling." Het medialandschap mag dan sterk zijn veranderd, Schram is niet somber over de toekomst van het (kin derboek. „Er wordt nog ontzettend veel gelezen. Meer dan 6o procent van alle kinderen leest graag een boek. Mensen, en dus ook kinderen, houden al tijd behoefte aan goede verhalen. Er is geen beter me dium om je voor te bereiden op de wereld om je heen." Vooral het lezen van non-fictie boeken is de laatste jaren afgenomen, stelt dr. Cedric Stalpers, docent aan de Universiteit van Tilburg. „Wie een werkstuk moet maken over Willem van Oranje, pakte vroeger een boek uit de bibliotheek. Nu tikken scholieren hun onderwerp in op Wikipedia of Google. Het lezen van verhalenboeken is al jaren stabiel. Er is niet zo zeer sprake van ontlezing als wel van ontboeking. Di gitaal wordt er nog altijd veel gelezen." Uit zijn promotieonderzoek uit 2005 over het leesge drag van tieners tussen 13 en 18 jaar komt naar voren dat 44 procent lezen heel leuk vindt, 28 procent vindt het redelijk leuk, het hangt van het boek afj en 28 procent is niet meer t;e winnen voor het lezen van boeken. In zijn onderzoek ontdekte hij dat er wel de gelijk zoiets bestaat als een 'lees-gen'. „Er is een duidelijk verband tussen persoonlijkheid en leesgedrag. Je wordt eigenlijk als lezer geboren. Je hebt denkers en doeners. Een echte denker, die nieuwsgierig en fantasierijk is, zal sneller een boek pakken dan een doener die meer praktisch is inge steld. Ook ouders spelen een belangrijke rol. Maar hun goede bedoelingen hebben weinig kans van sla gen als er geen goede voedingsbodem is. Je kunt niet van iedereen een liefhebber maken." Vijftien blijkt een cruciale leeftijd is als het om lezen gaat. „Rond het vijftiende levensjaar gaat een kind zich echt ontplooien, krijgt andere interesses, gaat op zoek naar een eigen identiteit. Kinderen gaan doen waar ze goed in zijn. Wie niet goed is in lezen, zegt het boek op deze leeftijd vaarwel. Want voor de strips - de enige boeken die ze überhaupt nog lazen - zijn ze dan te oud." Professor Schram valt hem bij: „Vijftien is een leef tijd waarop kinderen het druk hebben met school werk, bijbaantjes en andere media als computers, te levisie en radio. Het leesboek verliest het dan vaak van deze nieuwe concurrenten. Zeker als je vrienden kring iemand die leest als gek bestempelt." Een Kinderboekenweek kan nuttig zijn om het lezen te bevorderen, meent Schram. Probleem is dat veel tieners zich hier niet meer door aangesproken voe len. „Tieners voelen zich niet thuis tussen de 'lagere schoolkinderen' maar ook niet bij de volwassenen. Eigenlijk zou er speciaal voor hen een Tienerboeken week moeten zijn. Dat heb ik niet zelfbedacht, dat idee dwaalt al jaren rond. Maar zo'n boekenweek heeft ook altijd een commercieel tintje en de boek handels willen er niet aan. Ze vinden tieners een te moei lijke doelgroep om de gok te wa gen." Ook Stalpers zou graag zien dat tieners apart worden aangesproken. Hij pleit voor een aparte hoek in boekhandel en bibliotheek met adolescente romans. Het is een van de aanbevelingen die hij doet in zijn onderzoek Het verhaal achter de lezer dat de ze week is verschenen. Andere tips zijn het gebruik van au diovisuele boeken zodat ouders met leesproblemen 'digitaal kunnen voorlezen'. Of hulp bij het uitzoeken van een geschikt boek, zoals volwasse nen hulp krijgen bij het kiezen van een geschikte wijn. Deze 'boekproeve- rijen' op school voorkomen dat kinde ren gefrustreerd raken en uit teleurstel ling stoppen met lezen. Ook hamert hij op verande ringen in het literatuuron derwijs. „Nog al te vaak wordt gekozen voor een autoritair systeem dat uitgaat van belangrijke boeken die je gele zen móet hebben. Ik kan me nog herinne ren dat ik als tiener Nooit meer Slapen van W.F. Her mans moest lezen, ik begreep er niets van. Het is als levertraan: het is goed voor je, maar absoluut niet lek ker. Ik zeg: laat een kind vaker kiezen wat het wil le zen. En dan kun je het daarnaast coachen om steeds een stapje hoger te zetten. Ik zie liever een kind dat met plezier Harry Potter leest, dan Mulisch met te genzin. Een kind dat eenmaal is afgehaakt, krijg je niet meer terug. Eens verloren, blijft verloren." EEK IN ZEELAND WfiBM mm Woensdag 3 oktober Goes Bibliotheek, 14.00-15.30 uur: Feestelijk begin Kinderboekenweek met voorlezen, kleuren en knutselen. Kloosterzande Bibliotheek, 14.30 uur: Theatervoorstel ling 'Een koffer vol geheimen' door Pop pentheater Reutemeteut. Oost-Souburg Bibliotheek, 14.00 uur: Luisteren naar een geheimzinnig verhaal en na afloop knutselen (v.a. 8 jaar) Sas van Gent Bibliotheek, 15.00-16.00 uur: Avontuurlij ke ontdekkingstocht voor kinderen van 4 t/m 8 jaar, getiteld 'Ontdek de geheime dromen van sultan Sas(s Vlissingen Bibliotheek, 10.15 uur: Peutertje Luister. Bibliotheek, 14.00 uur: Luisteren knut selen (v.a. 8 jaar). Bibliotheek, 14.00 uur: Workshop ge heimschrift. Zierikzee Bibliotheek, 14.00 en 15.00 uur: 'De toverbriefjes', voorstelling voor kinderen groep 3 en 4. Donderdag 4 oktober Goes Boekhandel Paard van Troje, 19.30-20.30 uur: Rob Ruggenberg signeert zijn boe ken Plet verraad van Waterdunen en Sla venhaler. Middelburg Zeeuwse Bibliotheek, 16.00-17.30 uur: Minicursus 'Zelf schrijver worden' met An neke Wiltink. Zeeuwse Bibliotheek, 19.00-20.00 uur: Prijsuitreiking BoekieBoekie-schrijfwed- strijd 'Het geheim', met Anneke Wiltink, die ook signeert. Oost-Souburg Bibliotheek, 9.30 uur: Peutertje Luister. Vrijdag 5 oktober Breskens VW-kantoor, 15.30 uur: Anneriek van Heugten signeert haar nieuwste boek Het spook van de vuurtoren. Bruinisse Bibliotheek, 16.00 en 18.30 uur: 'De toverbriefjes', voorstelling voor kinderen groep 3 en 4. Zaterdag 6 oktober Axel Bibliotheek, 10.30 uur: Theatervoorstel ling 'Een koffer vol geheimen' door Pop pentheater Reutemeteut. Hulst Bibliotheek, 14.30 uur: Theatervoorstel ling 'Een koffer vol geheimen' door Pop pentheater Reutemeteut. Middelburg De Drukkerij, 14.00-16.00 uur: Schrijvers- markt met o.a. Willem Bek, Anneriek van Heugten, Johanna Kruit, Floortje Zwigt- man, Rob Ruggenberg, André Sollie, Rob bert Jan Swiers en Anneke Wiltink. De Drukkerij, 15.00-16.30 uur: Leerlin gen van de Zeeuwse Muziekschool tre den op. Rob Ruggenberg Oost-Souburg Bibliotheek, 10.30 uur: 'Achterwerk in de kast' Vlissingen Bibliotheek, 14.30 uur: 'Achterwerk in de kast' Zondag 7 oktober Middelburg Atelier Toos van Holstein (Korendijk), 13.00-17.00 uur: Eendaagse expositie werk illustrator Martijn van der Linden. Galerie T (Turfkaai 25), 13.00-17.00 uur: Schrijfster Anneriek van Heugten en illus trator Wouter Tulp geven uitleg en signe ren De Drukkerij, 15.00-16.30 uur: Kjoek op zondag, met Greet Beukenkamp. Dinsdag 9 oktober Middelburg Zeeuwse Bibliotheek, 10.00-11.00 uur: Peuterochtend rond 'Kleine kangoeroe'. De Drukkerij, 16.00 uur: Burgemeester Schouwenaar opent expositie 'Het loopt de spuit(t)gaten uit'. Woensdag 10 oktober Goes Bibliotheek, 14.00 uur: Presentatie cd leerlingen Goese Lyceum, met eigen lied jes rond het thema van de Kinderboeken week.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12