Veel respons op BOOST mm BOOST trofee Sta"«3 want BOOST wordt gehouden op het prachtige Domein de Brugse Vaart in Oostburg, aan de oevers van het oude Zwin. Dertien goede kandidaten dingen naar de BOOST-investerings- premie ter waarde van 50.000 euro. De eindwinnaar wordt vrijdag 23 no vember door het ondernemende pu bliek gekozen op het BOOST-event in golfcomplex De Brugse Vaart te Oostburg. door Henk van de Voorde OOSTBURG - Voor sponsors en geno mineerden is er op donderdag 1 november al een kennismakingsbijeenkomst in de nieuwe (West-Zeeuws-Vlaamse) setting van hèt BtB evenement, van Zeeuws- Vlaanderen. Na zeven jaren Beste Onder nemers Visie (BOV), gevolgd door een even lange periode Business On Stage (BOS) is het voor de Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen alle hens aan dek voor haar innovatieve megaproject BOOST. De ondernemende jonge men sen van de JK willen met het nieuwe pro ject een stimulans (boost) aan Zeeuws- Vlaanderen geven. "'Leading' blijft dat we als Zeeuws-Vla mingen iets terug willen doen voor het ge bied waarin we zijn opgegroeid, wonen en werken. De bedoeling is dat er in Zeeuws- Vlaanderen meer ondernomen wordt, dat er meer gedurfd wordt. Met achterover leunen ga je alleen maar achteruit. BOOST moet gezien worden als een duw in de rug ten bate van de economie in Zeeuws-Vlaanderen. Wij willen het regio nale ondernemersklimaat stimuleren. BOOST is erop gericht om elkaar in dit kader te inspireren. Elke geslaagde onder nemer die het aangedurfd heeft om met iets nieuws te beginnen is een meerwaarde voor de streek. Op basis daarvan vindt de laatste schifting plaats van de kandidaten. Nieuwe bedrijvigheid die leidt tot een stij ging van het bruto regionaal product is goed voor Zeeuws-Vlaanderen. Het gaat ons niet zozeer om bijvoorbeeld een nieu we bakker of slager want dat betekent dat het marktaandeel van de bestaande onder nemers in deze branches minder wordt. Nieuwe uitdagingen en innovatieve pro ductiviteit is essentieel voor BOOST", al dus Frank van de Vijver. De 38-jarige die renarts was vorig jaar voorzitter van de Ju nior Kamer Zeeuws-Vlaanderen en be heert in 2007 de portefeuille communica tie om BOOST extra te stimuleren. Bin nenkort worden de ondernemingsplannen van de twaalf kandidaten beoordeeld waarop een eerste selectie wordt gemaakt. Naar verwachting zal ongeveer de helft door de eerste schifting komen. Ondernemingsplan "Er worden door de JK leden gesprekken (interviews) gehouden met de kandidaten. Een ondernemingsplan kan op papier fan tastisch lijken, maar als het bij doorvragen blijkt te rammelen is dat niet best. Tijdens de gesprekken wordt ook gelet op per soonlijkheid en presentatie. Na de inter views vindt er een tweede schifting plaats zodat er waarschijnlijk drie genomineer den overblijven. Maar als blijkt dat er uit eindelijk vier sterke kandidaten zijn, dan is dat aantal genomineerden ook prima." In vergelijking met de oude BtB bijeen komsten van de JK Zeeuws-Vlaanderen zal het er bij BOOST beduidend interac tiever en dynamischer aan toe gaan, mede door een splitsing in middag- en avond programma. Een tiental groepen van tel kens ongeveer tien gemotiveerde onder nemende mensen uit bedrijfsleven en Vietnam BREDA - Harvey Nash, een interna tionale organisatie op het gebied van Executive Leadership Services, Profes sional Recruitment en Outsourcing, ziet de markt voor outsourcing tot 2012 met name in Vietnam groeien. Daarom heeft het bedrijf Silkroad Sys tems uit Ho Chi Minh City overgeno men. Dat is een specialist op het gebied van business process outsoursing. Duurzamer BREDA - Iets meer dan de helft van de Nederlanders is zich het laatste half jaar duurzamer gaan gedragen. Meer nog dan Al Gore hebben vooral het extreme weer en berichten in de me dia hen aan het denken gezet over mi lieu en klimaat. De Rijksoverheid heeft de belangrijkste voorbeeldfunctie H in het streven naar een meer duurzame maatschappij. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de Duurzaamheid Monitor 2007 van stichting iNSnet. De duurzaamheidmonitor onderzoekt jaarlijks de drijfveren en belemmerin gen voor duurzaam gedrag onder Ne derlanders. In het internet panelonder zoek beantwoorden 1350 Nederlan ders tussen 18 en 64 jaar vragen over hun duurzaam gedrag. Frank van de Vijver, JK bestuurslid communicatie. Foto: InputOutput overheid zal tijdens het middagprogramma met elkaar en met de genomineerden in discussie gaan. De uitkomsten worden op een slimme manier weergegeven via het computerprogramma 'mindmapping'. On der leiding van professionele mindmappers wordt alle informatie naar een centrale computer verstuurd om deze fraai grafisch weer te geven op een beeldscherm. „Het is mooi dat de resultaten van de discussies, van de input van het ondernemerspubliek, via mindmapping worden samengevat. Het werkt voor alle partijen inspirerend. Zo is het voor de deelnemers zelf goud waard dat hun ondernemingsplannen op een efficiënte manier worden doorgelicht door ondernemend Zeeuws-Vlaanderen. Collega's van de kandidaten zullen vragen stellen en positieve kritiek leveren. De in teractie wordt versterkt door het feit dat de Foto: InputOutput groepen steeds wisselen van samenstelling. Net als bij bepaalde diners wordt er van plaats gewisseld om met zoveel mogelijk mensen in contact te komen", legt Van de Vijver uit. Bevlogen Het interactieve BOOST-project strookt prima met het gedachtegoed van de Junior Kamer. Het is tenslotte een trainingsorga nisatie waarbij het ontplooien van talenten centraal staat. Een belangrijke taak is tij dens het BOOST-event weggelegd voor drs. Ben Tiggelaar, de bevlogen key note gastspreker. Een delegatie van de BOOST-commissie zal binnenkort op be zoek gaan bij Tiggelaar. Hij moet namelijk ook inhoudelijk de boel leiden. De Noord-Hollander moet alle achtergron den kennen van de kandidaten en goed in gevoerd zijn in de Zeeuws-Vlaamse eco nomie. Het officiële avondprogramma start stipt om vijf uur, om kwart over vier voorafgegaan door een ontvangst met ape ritief. De winnaar van BOOST 2007 zal in de grote zaal door zakelijk Zeeuws-Vlaan deren worden gekozen. Na het levendige en verrassende avondprogramma in de grote zaal, is de tijd rijp voor een gastvrije receptie met walking dinner. „Vorig jaar waren er op de BOS zeshonderd belang stellenden. Dat was behoorlijk veel, maar we houden er toch rekening mee dat we dit aantal evenaren, ondanks het feit dat BOOST nog maar de eerste editie beleeft. De voorlopige respons is prima: de in schrijvingen stromen binnen", aldus Frank van de Vijver. Hoofdsponsoren BOOST 2007: Rabo bank, Deloitte, Stoffels Cleaning, Arbo Unie, De Feijter Group, Notariskantoor Verhaegen Verhaegen, Scot Advocaten, Vedior, Henno Cysouw, Smit en 'de On dernemer'. www.jkboost.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 124