Mazda 6
Kizuna
BMWaaaauuw M3
Audi krimpt A6 tot A4
onderweg
ZORGT VOOR
De fonkelnieuwe Mazda 6 die re
cent op de IAA van Frankfurt ten
doop werd gehouden moet het D-
segment, de zakelijke middenklasse,
van een jeugdiger elan voorzien. Ki
zuna, Japans voor 'emotionele bin
ding' en daarin lijkt het model al op
voorhand te slagen. Het is een hele
tijd tobben geweest met de Mazda's
in de middenklasse maar met de
nieuwe modellen die nu stuk voor
stuk geïntroduceerd worden lijkt het
qua model wel weer helemaal snor
te zitten. Krachtiger lijnen dan ooit
tevoren en ook een sportschoolkuur
deed er goed aan. Net als een dieet,
strenger dan Sonja Bakker het zelf
ooit zou volhouden. In vergelijking
met de vorige 6-serie viel het nieu
we model maar liefst 100 kilo af, en
in tegenstelling tot wat gebruikelijk
is voor een nieuw type auto, groeide
hij niet, maar kromp in de lengte
met 4 centimeter. Ook het brand
stofverbruik ging omlaag. Mazda
zelf claimt een gemiddelde bespa
ring van maar liefst 15 procent. De
Mazda 6 komt in drie varianten op
de markt: een sedan, stationcar en
een sportbreak.
Mazda ontwikkelde voor de nieuwe
6 een nieuwe benzinemotor met
een inhoud van 2,5 liter. Daarmee
komt het aantal beschikbare benzi
nemotoren op drie en een 2.0 liter
common-rail dieselblok. De twee
kleinere benzinemotoren (1.8 en
2.0) én de dieselmotor bestaan al
langer maar werden wel aangepast
en gemoderniseerd. Deze nieuwe 6
is behoorlijk luxe; zo is er zelfs een
Bose premium sound system te
koop met maar liefst acht boxen.
De nieuwe Mazda 6 wordt in januari
bij de Nederlandse dealers verwacht.
Consumentenprijzen zijn op dit mo
ment nog niet beschikbaar.
Naar maar weinig nieuwe auto's
wordt door liefhebbers zo hunkerend
uitgekeken als naar de introductie
van een M-serie model van BMW.
Zeer recent was het weer eens zo ver:
de M3 coupé werd geïntroduceerd en
ook De Ondernemer was er als de
kippen bij om eens wat rondjes te
sturen met dit Beest uit Beieren. Lief
hebbers hebben gelijk: deze nieuwe
M3 coupé heeft een enorme
Waaauw-factor!
De vierde generatie van deze M3, sport-
kanon bij uitstek, is de eerste M3 met een
potente achtcilinder motor met een cilin
derinhoud van vier liter. Deze vervangt de
zes-in-lijnblokken van weleer waar BMW
zoveel eer inlegde op alle circuits van de
wereld. Het nieuwe blok is een afgeleide
van de vijfliter 10 cilinder motor die onder
de kap van de M5 en M6 ligt. Kleiner mis
schien, maar dat merk je bij het rijden op
geen enkele manier. De nieuwe M3 is een
feestbeest die het naast een Porsche 911
helemaal niet slecht doet en hem op som
mige vlakken zelfs opvallend overtreft.
Opvallend detail aan de nieuwe M3 is het
zwarte dak dat is vervaardigd van carbon.
Al bij zijn conceptie werd de M3 coupé
op een streng dieet gezet waarbij er veel
aandacht was voor de toepassing van lich
te - maar sterke - materialen. Tweede op
vallende kenmerk: de M-knop op het dik
ke leren stuurwiel. Is de M3 in zijn 'nor
male' configuratie al geen doetje, druk de
M-knop in en je ontketent een beest. De
besturing wordt strakker, het onderstel
straffer en de M3 hangt adembenemend
aan het gas. Doorlopend daagt-ie de be
stuurder uit: spéél dan! Je moet van goe
den huize komen om die roep uit het oer
woud te weerstaan. Het interieur is voor
een aardig deel gelijk aan de rest van de 3-
serie. Alleen de stoelen straffen vetzucht
bij zowel bestuurder als passagier genade
loos af doordat je dan niet tussen, maar
meer op de stoelwangen zit. Lijkt me niet
prettig. Wel prettig is natuurlijk het feit
dat de M3, zelfs in coupé versie vier perso
nen kan herbergen. Ook qua bagageruim
te overtreft hij de 911 absoluut.
Wie de motor start hoort een donkerbruin
gegorgel van onder de kap opborrelen.
Eerst wat rustig warm draaien waarna het
feest kan beginnen want de vierliter
krachtbron houdt van toeren maken. Met
de M-knop ingedrukt vliegt de M3 coupé
op de horizon af als een valse pitbull op
een postbode. Ongelooflijk welke krach
ten deze auto ontketent. Maar liefst 420
paarden sleuren deze M3 naar verschrik
kelijk illegale snelheden waarbij het be
kende sprintje van 0/100 km/h in 4,8 se
conden wordt afgeraffeld. In de praktijk
lijkt het allemaal nog veel sneller te gaan
en het is vooral deze sensatie waarin de
M3 coupé uitblinkt. Later staan nog een
sedan en cabriolet op het programma.
De M3 coupé is leverbaar vanaf 99.500
euro, inclusief BTW.
Op de IAA van Frankfurt presenteert
Audi de opvolger van de populaire
zakenklasser A4. Opvallend hoe het
merk met de vier ringen zich toch in
enkele decennia heeft opgewerkt tot
een topmerk dat gemakkelijk in een
adem kan worden genoemd met de
gevestigde orde in de premiumklasse
Mercedes-Benz en BMW. Ook Lexus
is momenteel aan een dergelijk op
mars bezig.
Maar goed, een nieuwe A4 met een totaal
nieuw koetswerk. Opvallend aan de nieu
we carrosserie is de zeer korte overhang
aan de voorzijde en de relatief lange wiel
basis waardoor de auto nog comfortabeler
werd en de beenruimte achterin groeide.
Audi zelf roemt het hightech Audi 'drive
select' waarmee de afstemming van het
onderstel en de reactiesnelheid op het gas
pedaal met een knop instant kunnen wor
den veranderd. Daarmee wordt de auto
nog veel meer een echte rijdersauto terwijl
het comfort niet inboet. Daarmee hoopt
Audi BMW te verslaan op rijplezier en
Mercedes-Benz op het gebied van com
fort. De nieuwe A4 moet het beste uit
twee werelden samenbrengen en op een
niet eerder bereikt niveau brengen. On
danks het comfort claimt Audi met de
nieuwe A4 de sportiefste auto in zijn klas
se op de markt te brengen.
Bij de introductie zijn er zes motoren be
schikbaar, allemaal met directe brandstof
inspuiting dat bij Audi FSI wordt ge
noemd. De cilinderinhoud varieert van
1.8 tot 3.2 liter. In een later stadium vol
gen de supersporters met nog aanzienlijk
hogere vermogens in de vorm van S4 en
RS4; de stationcarversies zullen weer
Avant heten. Top of the bill in het diesel
segment wordt de A4 3.0 TDI met een af
geregelde topsnelheid van 250 km/h en
een acceleratievermogen van stilstand naar
100 km/h in 6,1 seconde.
Daarmee verslaat hij zelfs de voorlopige
topversie met 3,2 FSI benzinemotor in de
sprint naar 100 km/h met 0,1 seconde.
Een subtiel verschil misschien, maar teke
nend voor de stand van de dieseltechniek
van.dit moment. Natuurlijk worden alle
modellen allengs als quattro leverbaar. Op
de topmodellen is het standaard, voor de
andere typen is het een prijzig accessoire.
Ongeacht de uitvoering biedt de nieuwe
A4 voor alle sedans een bagageruimte van
480 liter. Het spreekt voor zich dat de
nieuwe A4 kan worden uitgerust met de
nieuwste veiligheidssnufjes. Een hele bat
terij elektronica assisteert en waarschuwt
bij mogelijke miskleunen van de bestuur
der. Zoals gebruikelijk bij Audi is de op-
tielijst zo dik als het Oude Testament.
Zelfs een televisie is mogelijk. Bij het ter
perse gaan van De Ondernemer waren
uitvoeringsspecificaties niet helemaal be
kend. Prijzen starten bij 33.150 euro, in-
clusief BTW.