Mazda 6 Kizuna BMWaaaauuw M3 Audi krimpt A6 tot A4 onderweg ZORGT VOOR De fonkelnieuwe Mazda 6 die re cent op de IAA van Frankfurt ten doop werd gehouden moet het D- segment, de zakelijke middenklasse, van een jeugdiger elan voorzien. Ki zuna, Japans voor 'emotionele bin ding' en daarin lijkt het model al op voorhand te slagen. Het is een hele tijd tobben geweest met de Mazda's in de middenklasse maar met de nieuwe modellen die nu stuk voor stuk geïntroduceerd worden lijkt het qua model wel weer helemaal snor te zitten. Krachtiger lijnen dan ooit tevoren en ook een sportschoolkuur deed er goed aan. Net als een dieet, strenger dan Sonja Bakker het zelf ooit zou volhouden. In vergelijking met de vorige 6-serie viel het nieu we model maar liefst 100 kilo af, en in tegenstelling tot wat gebruikelijk is voor een nieuw type auto, groeide hij niet, maar kromp in de lengte met 4 centimeter. Ook het brand stofverbruik ging omlaag. Mazda zelf claimt een gemiddelde bespa ring van maar liefst 15 procent. De Mazda 6 komt in drie varianten op de markt: een sedan, stationcar en een sportbreak. Mazda ontwikkelde voor de nieuwe 6 een nieuwe benzinemotor met een inhoud van 2,5 liter. Daarmee komt het aantal beschikbare benzi nemotoren op drie en een 2.0 liter common-rail dieselblok. De twee kleinere benzinemotoren (1.8 en 2.0) én de dieselmotor bestaan al langer maar werden wel aangepast en gemoderniseerd. Deze nieuwe 6 is behoorlijk luxe; zo is er zelfs een Bose premium sound system te koop met maar liefst acht boxen. De nieuwe Mazda 6 wordt in januari bij de Nederlandse dealers verwacht. Consumentenprijzen zijn op dit mo ment nog niet beschikbaar. Naar maar weinig nieuwe auto's wordt door liefhebbers zo hunkerend uitgekeken als naar de introductie van een M-serie model van BMW. Zeer recent was het weer eens zo ver: de M3 coupé werd geïntroduceerd en ook De Ondernemer was er als de kippen bij om eens wat rondjes te sturen met dit Beest uit Beieren. Lief hebbers hebben gelijk: deze nieuwe M3 coupé heeft een enorme Waaauw-factor! De vierde generatie van deze M3, sport- kanon bij uitstek, is de eerste M3 met een potente achtcilinder motor met een cilin derinhoud van vier liter. Deze vervangt de zes-in-lijnblokken van weleer waar BMW zoveel eer inlegde op alle circuits van de wereld. Het nieuwe blok is een afgeleide van de vijfliter 10 cilinder motor die onder de kap van de M5 en M6 ligt. Kleiner mis schien, maar dat merk je bij het rijden op geen enkele manier. De nieuwe M3 is een feestbeest die het naast een Porsche 911 helemaal niet slecht doet en hem op som mige vlakken zelfs opvallend overtreft. Opvallend detail aan de nieuwe M3 is het zwarte dak dat is vervaardigd van carbon. Al bij zijn conceptie werd de M3 coupé op een streng dieet gezet waarbij er veel aandacht was voor de toepassing van lich te - maar sterke - materialen. Tweede op vallende kenmerk: de M-knop op het dik ke leren stuurwiel. Is de M3 in zijn 'nor male' configuratie al geen doetje, druk de M-knop in en je ontketent een beest. De besturing wordt strakker, het onderstel straffer en de M3 hangt adembenemend aan het gas. Doorlopend daagt-ie de be stuurder uit: spéél dan! Je moet van goe den huize komen om die roep uit het oer woud te weerstaan. Het interieur is voor een aardig deel gelijk aan de rest van de 3- serie. Alleen de stoelen straffen vetzucht bij zowel bestuurder als passagier genade loos af doordat je dan niet tussen, maar meer op de stoelwangen zit. Lijkt me niet prettig. Wel prettig is natuurlijk het feit dat de M3, zelfs in coupé versie vier perso nen kan herbergen. Ook qua bagageruim te overtreft hij de 911 absoluut. Wie de motor start hoort een donkerbruin gegorgel van onder de kap opborrelen. Eerst wat rustig warm draaien waarna het feest kan beginnen want de vierliter krachtbron houdt van toeren maken. Met de M-knop ingedrukt vliegt de M3 coupé op de horizon af als een valse pitbull op een postbode. Ongelooflijk welke krach ten deze auto ontketent. Maar liefst 420 paarden sleuren deze M3 naar verschrik kelijk illegale snelheden waarbij het be kende sprintje van 0/100 km/h in 4,8 se conden wordt afgeraffeld. In de praktijk lijkt het allemaal nog veel sneller te gaan en het is vooral deze sensatie waarin de M3 coupé uitblinkt. Later staan nog een sedan en cabriolet op het programma. De M3 coupé is leverbaar vanaf 99.500 euro, inclusief BTW. Op de IAA van Frankfurt presenteert Audi de opvolger van de populaire zakenklasser A4. Opvallend hoe het merk met de vier ringen zich toch in enkele decennia heeft opgewerkt tot een topmerk dat gemakkelijk in een adem kan worden genoemd met de gevestigde orde in de premiumklasse Mercedes-Benz en BMW. Ook Lexus is momenteel aan een dergelijk op mars bezig. Maar goed, een nieuwe A4 met een totaal nieuw koetswerk. Opvallend aan de nieu we carrosserie is de zeer korte overhang aan de voorzijde en de relatief lange wiel basis waardoor de auto nog comfortabeler werd en de beenruimte achterin groeide. Audi zelf roemt het hightech Audi 'drive select' waarmee de afstemming van het onderstel en de reactiesnelheid op het gas pedaal met een knop instant kunnen wor den veranderd. Daarmee wordt de auto nog veel meer een echte rijdersauto terwijl het comfort niet inboet. Daarmee hoopt Audi BMW te verslaan op rijplezier en Mercedes-Benz op het gebied van com fort. De nieuwe A4 moet het beste uit twee werelden samenbrengen en op een niet eerder bereikt niveau brengen. On danks het comfort claimt Audi met de nieuwe A4 de sportiefste auto in zijn klas se op de markt te brengen. Bij de introductie zijn er zes motoren be schikbaar, allemaal met directe brandstof inspuiting dat bij Audi FSI wordt ge noemd. De cilinderinhoud varieert van 1.8 tot 3.2 liter. In een later stadium vol gen de supersporters met nog aanzienlijk hogere vermogens in de vorm van S4 en RS4; de stationcarversies zullen weer Avant heten. Top of the bill in het diesel segment wordt de A4 3.0 TDI met een af geregelde topsnelheid van 250 km/h en een acceleratievermogen van stilstand naar 100 km/h in 6,1 seconde. Daarmee verslaat hij zelfs de voorlopige topversie met 3,2 FSI benzinemotor in de sprint naar 100 km/h met 0,1 seconde. Een subtiel verschil misschien, maar teke nend voor de stand van de dieseltechniek van.dit moment. Natuurlijk worden alle modellen allengs als quattro leverbaar. Op de topmodellen is het standaard, voor de andere typen is het een prijzig accessoire. Ongeacht de uitvoering biedt de nieuwe A4 voor alle sedans een bagageruimte van 480 liter. Het spreekt voor zich dat de nieuwe A4 kan worden uitgerust met de nieuwste veiligheidssnufjes. Een hele bat terij elektronica assisteert en waarschuwt bij mogelijke miskleunen van de bestuur der. Zoals gebruikelijk bij Audi is de op- tielijst zo dik als het Oude Testament. Zelfs een televisie is mogelijk. Bij het ter perse gaan van De Ondernemer waren uitvoeringsspecificaties niet helemaal be kend. Prijzen starten bij 33.150 euro, in- clusief BTW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 118